Toon posts:

bootmanager vraag (linux+WinXP)

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb WinXP(ntfs) geinstalleerd op mijn c:
dan nog wat ntfs partities en ook nog een e: voor Linux (unallocated).

Ik ben van plan dadelijk RedHat 8.0 te installeren. Maar de ene zegt dat ik Grub in het MBR moet installeren en de ander zegt weer dat je Grub op de eerste partitie moet zetten :?

Wat is nou het verschil tussen die twee dan?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraag:

Die e: partitie die ik voor Linux wil gaan gebruiken. Moet ik die ook weer opdelen inpartities :? MOET ik ook een swap file maken voor Linux?

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 21:04:
Nog een vraag:

Die e: partitie die ik voor Linux wil gaan gebruiken. Moet ik die ook weer opdelen inpartities :? MOET ik ook een swap file maken voor Linux?
ga eerst eens lezen, dit zijn dingen die je via de faq, search, google kan vinden. als je een echt probleem heb kom dan maar terug :)

lees dit ook eens
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al gezocht. En die link die je gaf heb ik ook al gezien ja :/

Maar weet jij dan het antwoord op mijn 1e vraag?

Verwijderd

1: Maakt niet echt uit waar je hem zet. Ik zet hem altijd in de MBR, dan heb je geen gezeik met partities, alleen moet je wel je MBR fdisken als je LiLo/Grub er weer vanaf wilt.
Maakt echt helemaal niks uit! Ik zou MBR doen, zeker als je maar 1 HD hebt.

2: Je hoeft geen swappartitie te gebruiken, het is alleen wel aan te raden. Maar dat hoeft niet veel te zijn. De regel is swap = 2x geheugen, maar dat houdt bij 512MB wel op hoor..

Verder zou ik als ik jou was die e: partitie met Partition Magic of Fdisk verwijderen, dan onstaat er een mooie lege ruimte. RedHat zal tijdens de installatie dan alleen maar van die lege ruimte gebruik maken om jou een advies te geven over de partitionering. Dit gaat dus allemaal in de setup.
In principe kan je gewoon het advies van RedHat opvolgen, zeker de eerste keer dat je et installeert. Let alleen op dat hij niks op de partitie van Windows XP doet.. Maar dit zou hij allemaal automagisch aan moeten voelen..

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Installeer gewoon in de MBR, dan heb je geen gezeur.
MBR betekent dat GRUB eerst wordt gestart. Als je het in de partitie zet moet je vanuit XP een bootoptie naar Linux maken wat niet triviaal is.

Over die partities: Dat wordt niet voor niets overal aangeraden. Doe maar gewoon. Een losse swap-partitie geeft gewoon een veel betere prestatie dan een swapfile.

Verwijderd

Topicstarter
net lukte de installatie niet :/
Een vriend vertelde me dat dat waarschijnlijk komt omdat mijn e: partitie buiten de 1024 sectoren ligt. En dan kan Linux niet booten. Dus voorlopig hou ik het maar bij WinXP :/

Heb nu niet echt zin om al mijn partities om te gooien.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 22:57:
net lukte de installatie niet :/
Een vriend vertelde me dat dat waarschijnlijk komt omdat mijn e: partitie buiten de 1024 sectoren ligt. En dan kan Linux niet booten. Dus voorlopig hou ik het maar bij WinXP :/

Heb nu niet echt zin om al mijn partities om te gooien.
Dat probleem is al een hele tijd opgelost, alle moderne computers met een beetje recente bios (die extended INT 13 ondersteund) hebben geen problemen met de 1024 grens.

alle recente lilo en grub versie's hebben afaik ook geen problemen met oudere pc's die de extended INT 13h ondersteuning niet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Installatie is nu dus wel gelukt :D
Maar toch weer problemen.
Zie Redhat 8.0 geinstalleerd, maar niks grafisch

(deze kan wat mij betreft op slot)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Toch zijn deze problemen wel zelf op te lossen met wat zoekwerk... Het zijn redelijk standaard vragen voor een installatie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.