Toon posts:

Zalman 6000 cu geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n zalman vandaag binnen gekregen. Ik dat ding geinstalleerd. Wat een opluchting toen ik m'n pc aanzette. Wereld van verschil met turbojet fop 38.

Echter ik merk totaal geen verschil tussen silent mode en normal mode. Ik heb dus die fanmate tussen fan en cpu fan connector aangesloten.

Het vreemde is dat Via hardware monitor steevast 2570 rpm blijft weergeven hoe ik ook draai aan die fanmate :? Echter ik hoor wel een meer zoemend geluid als ik die potmeter naar "up" draai.

Als ik m'n hand er vlak voor hou merk ik ook dat de fan wel sneller of langzamer gaat draaien. Ik heb de fan zo geplaatst zodat er lucht geblazen wordt op de heatsink. Enermax voeding zuigt lucht weer met intake fan weg en weer naar buiten met outtake fan. Dit lijkt mij het beste.

Zijn er anderen die ook opgemerkt hebben dat variaties in de rpm niet worden weergegeven in via hardware monitor.

Verwijderd

Topicstarter
MBM5 geeft wel netjes zo rond de 1500 rpm aan. Gelijk hardware monitor van via er maar afgeflikkerd ;)

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
En wat is je stressed temp in "silent mode" ?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Woei! * LeonM gaat er morgen 1 halen :9~

Nu kan ik helemaal niet meer wachten :(

Zijn de temps goed? Wat zijn je specs? OK

Verwijderd

LeonM schreef op 19 november 2002 @ 21:48:

en van welk geld wil Leon dat gaan doen >:)

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als het moederbord de waarde meet die het zelf op de fan zet kan ik me voorstellen dat het aantal RPM incorrect wordt weergegeven. Buiten alle elektronica van het moederbord om regel je met die fanmate de snelheid van de blazer.

geen zin zonder onzin

Verwijderd

Op mij asus A7V266 zie ik in de bios wel gewoon het aantal RPM teruglopen.
Als ik dat ding op silent zet draait ie op iets van 1100 rpm ofzo, wordt ook netjes weergegeven in de bios.
Voluit gewoon op 2500 ofzo, alleen in windows met sisoft sandra kan ik de rpm niet uitlezen, terwijl dat wel prima lukt met een coolermaster.

Verwijderd

ik heb op mijn CNPS6000Cu een 120 mm Papst aan de Zalman fanmate gehangen... nu draait die fan op de minimale stand op 1722 toeren :S dat lijkt mij te veel.
Maar ja, het is een 120mm dus hij is sowieso vrij stil :)

Verwijderd

Topicstarter
Mobo temp: 27
CPU idle: 46
Stressed: nog niet echt naar gekeken. Maar zag 'm op 52 a 54 ofzo na een game.

Dit alles zit in een Aopen HQ08 bigtower met een enermax 431W voeding met intake en outtake fan. Voorin onder zit ook een intake fan die koele lucht binnenzuigt. Zalman fan blaast lucht op heatsink en voeding zuigt die warme lucht weer naar binnen. Het zal ongetwijfeld nog wel beter kunnen maar ik vind airflow zo goed genoeg :)

Dat is zeker te zien als de idle en stressed temps niet ver uit elkaar liggen. Dit geeft vaak een voldoende aanwezige airflow aan.

Qua koelen doettie niet veel meer beter dan de globalwin fop. Maar dat hoeft van mij ook niet. Ik vind 't prestatie genoeg. Minstens zo goed koelen als globalwin fop 38 en geruisloos! :) Wat wil een tweaker nog meer. Ik weet niet of temperaturen veel zullen schelen als ik de fan voluit draai. Moet ik nog ies bekijken.

Vooralsnog ben ik dik tevree met deze Zalman ;)

Verwijderd

stress die 1400 eens in silent

• n0kn0k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik krijg hopelijk deze week dezelfde Zalman koeler binnen voor op mijn 1800+ XP. En ook een Enermax 550W silent voeding :) En nog zo'n passief koelblok, de Z80 dacht ik. Ik zal de temps hier wel ff posten :)

Verwijderd

Die enermax voedingen zijn toch helemaal niet zo silent als men zegt ?
De Zalman ZM80-HP bedoel je ? Dat is echt een relaxed dingetje:)

Verwijderd

ik heb trouwens mijn 2200+ op 2000 mhz lopen (200 mhz overclockt) op silent mode :D

Verwijderd

wat zijn je temperaturen ?

• LeonM
LeonM schreef op 19 November 2002 @ 21:48:

offtopic:

GRRRRRRRRR! kom ik vandaag in de shop:
ik: Goedendag! Ik kom voor de zalman die ik besteld had :)
Verkoper: Ow die hebben we nog niet binnen
Ik: WTF!? maar jullie hebben gemaild dat ie er was! :'(
Verkoper: Ow, dat was dan vast een foutje, helaas, zaterdag krijgen we weer een lading, misschien zittie daartussen

|:(

En dan zitten ze me hier lekker te maken met de temps :(

Verwijderd

idle 48 graden, stressed hooguit 57

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb sinds een week of twee ook de 6000 CU/Al en ongeveer de zelfde temp met mijn amd 1400 tb @ 1540

Maar bij mij zie en hoor je wel een duidelijk verschil wanneer ik met die fanmate aan de slag ga. In sitent mode draait ie nog maar 1534 rpm en in de normale stand 2572

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 20:23:
Het vreemde is dat Via hardware monitor steevast 2570 rpm blijft weergeven hoe ik ook draai aan die fanmate :? Echter ik hoor wel een meer zoemend geluid als ik die potmeter naar "up" draai.

Zijn er anderen die ook opgemerkt hebben dat variaties in de rpm niet worden weergegeven in via hardware monitor.
Ik ben bang dat je hardware monitor software of hardware niet in orde is. Ik heb zelf ook een 6000CU, en als ik de potmeter draai zie ik de rpm netjes meegaan. Varieert tussen de 1500 en 2700 ongeveer.
Temp idle is 34 graden (zie specs).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op 21 november 2002 @ 08:07:
[...]

Ik ben bang dat je hardware monitor software of hardware niet in orde is. Ik heb zelf ook een 6000CU, en als ik de potmeter draai zie ik de rpm netjes meegaan. Varieert tussen de 1500 en 2700 ongeveer.
Klopt, het was ook een probleem met via hardware monitor. Bios van dit bord leest ook niet lager uit dan 2500 RPM.

MBM leest de RPM wel goed uit als ik aan de fanmate draai :)

• n0kn0k
AMD XP 1800+
Zalman 6000CU @ 1300 rpm
Stressed 60 graden en idle 46 graden

Moet er wel bij zeggen dat ik haast geen flow heb in mijn kast en dat ik ook een Zalman zm80hp passief koelblok op mijn GF4 heb.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05
Microkid schreef op 21 November 2002 @ 08:07:
[...]

Volgens mij klopt jouw software ook niet helemaal?

Idle 34 graden?

Zelfs met kast open lijkt me dat niet haalbaar.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

robbynaish schreef op 22 november 2002 @ 19:47:
[...]

Idle 34 graden?

Goed, we raken wat off-topic. Maar het is toch echt waar. Kom maar kijken :*)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/microkid42/images/mbm5temp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 24-11-2002 21:43 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LeonM
Woei! ik heb m er nu ook in zitten :D En het is echt heeeeerlijk stil. Met de fan op de laagste stand is me proc (1800+) 54C volgens speedfan.
Idle is me proc meestel 43C ofzo, ietsjes warm, maar dan is hij dus wel 99% stil :)

• n0kn0k
Idd echt superstil :)

die 30 graden is zeker gelijk nadat je je pc aan hebt gezet :p Wacht eens 45 min. Dan gaat hij echt wel stijgen. Zelfs al is hij idle.

Verwijderd

Microkid schreef op 22 november 2002 @ 20:56:
[...]

Goed, we raken wat off-topic. Maar het is toch echt waar. Kom maar kijken :*)

[afbeelding]
|:( ja dat is de back temp :O ga eens naar de bios en controleer je internal temp die ligt rond de 61 graden (8>

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
LeonM schreef op 20 November 2002 @ 15:49:
[...]

En dan zitten ze me hier lekker te maken met de temps :(
AMD XP 2000+ @ 40 graden :)

:P

Ontopic: Gebruik eens andere progjes om te meten

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 07:48:
[...]

|:( ja dat is de back temp :O ga eens naar de bios en controleer je internal temp die ligt rond de 61 graden (8>
n0kn0k schreef op 25 november 2002 @ 00:20:
Idd echt superstil :)

die 30 graden is zeker gelijk nadat je je pc aan hebt gezet :p Wacht eens 45 min. Dan gaat hij echt wel stijgen. Zelfs al is hij idle.
Ja, en waar denk je dat MBM die temp vandaan haalt? De temp in MBM en in de bios zijn hetzelfde hoor. En je ziet toch ook de echte interne temeratuur staan zoals door de interne diode opgegeven?
En nee, deze temp is niet nadat de pc is aangezet, maar als ie al een paar uur aan staat.
Sorry hoor, maar is het nou echt zo moeilijk te geloven dat ie gewoon 33 graden is? :? ;)

Verwijderd

Microkid schreef op 25 november 2002 @ 07:58:
[...]

[...]

Ja, en waar denk je dat MBM die temp vandaan haalt? De temp in MBM en in de bios zijn hetzelfde hoor. En je ziet toch ook de echte interne temeratuur staan zoals door de interne diode opgegeven?
En nee, deze temp is niet nadat de pc is aangezet, maar als ie al een paar uur aan staat.
Sorry hoor, maar is het nou echt zo moeilijk te geloven dat ie gewoon 33 graden is? :? ;)
ja dat is de back temp 8)7 , en er is ongeveer 13 graden verschil tussen de interne en de back temp. DUs als het waar zou zijn wat jij zegt dat zou je back temp 33 - 13 = rond de 20 graden zijn maar dan geloof je het niet (8>

• n0kn0k
Hmm dan zal ik toch nog maar een casefan er bij zetten. atm is me flow een beetje klote :p

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 22:21:
ik heb op mijn CNPS6000Cu een 120 mm Papst aan de Zalman fanmate gehangen... nu draait die fan op de minimale stand op 1722 toeren :S dat lijkt mij te veel.
Maar ja, het is een 120mm dus hij is sowieso vrij stil :)
Je had een L versie van die papst moeten kopen :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 08:39:
[...]

Ja, dat is de back temp 8)7 , en er is ongeveer 13 graden verschil tussen de nterne en de back temp. DUs als het waar zou zijn wat jij zegt dat zou je back temp 33 - 13 = rond de 20 graden zijn maar dan geloof je het niet (8>
En waar denk je dat die backtemp vandaan wordt gehaald?
Juist, uit het moederbord, dat verschil is afwijkend per moederbord, vooral per merk/type.

Dus hij heeft gewoon een moederbord wat precies uitleest, die 33graden is uit de temp-sensor getrokken, en de 30graden is uit de interne thermometer van AMD.
Dus hij zit gewoon beetje tussen 30-33 graden idle.

Het kan best hoor, als je front intake en rear outtake hebt help je die papst ook flink...

Verwijderd

DKasemier schreef op 25 november 2002 @ 10:16:
[...]

En waar denk je dat die backtemp vandaan wordt gehaald?
Juist, uit het moederbord, dat verschil is afwijkend per moederbord, vooral per merk/type.

Dus hij heeft gewoon een moederbord wat precies uitleest, die 33graden is uit de temp-sensor getrokken, en de 30graden is uit de interne thermometer van AMD.
Dus hij zit gewoon beetje tussen 30-33 graden idle.

Het kan best hoor, als je front intake en rear outtake hebt help je die papst ook flink...
Hoe kan nou weer de interne temperatuur lager zijn dan de buitenkant :? |:( 8)7 Met een zalman is dit dus echt onmogelijk (8>

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 16:31 ]

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 15:23:
[...]

Hoe kan nou weer de interne temperatuur lager zijn dan de buitenkant :? |:( 8)7 Met een zalman is dit dus echt onmogelijk (8> Ja jongen jij weet het :/ (nofi)
ik moet zeggen, t is wat vreemd ja
mijn duron heeft geen interne temp sensor dus ik kan het niet bekijken (ja kan wel maar dan geeft hij 90 graden aan en gaat MBM piepen :P

Maar mijn moederbord meet een zeer realistische 59graden stressed.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

1400~2400.... werkte goed hier...
probeer eens een andere fan aansluiting op je mobo. op mijn msi k7t266 pro2-ru mobo meet alleen de cpu fan aansluiting de lage rpms. de andere 2 alleen op 12V

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

robbynaish schreef op 22 November 2002 @ 19:47:
[...]

Idle 34 graden?

ik draai hier met een AMD XP2100 (tog echt een heethoofd) en die wordt idle 32C (na wat uurtjes) en na wat gamen wordt ie zo'n 6/7 C warmer.
Cooling: Zalman CNPS6000-Cu
en is een behoorlijke luchtstroom (11 Fan's totaal)

[afbeelding]
deze temps zijn gelijk aan het bios

foto binnenkant kast (half) :
http://home.hccnet.nl/rudy.saarloos/pc1.JPG

Ik begon ook met ruim 60C, maar na heel wat opstellingen en verschillende soorten coolers geeft dit bij mij het beste resultaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 17:26 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:35
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 17:24:
[...]

ik draai hier met een AMD XP2100 (tog echt een heethoofd) en die wordt idle 32C (na wat uurtjes) en na wat gamen wordt ie zo'n 6/7 C warmer.
Cooling: Zalman CNPS6000-Cu
en is een behoorlijke luchtstroom (11 Fan's totaal)

[afbeelding]
deze temps zijn gelijk aan het bios

foto binnenkant kast (half) :
http://home.hccnet.nl/rudy.saarloos/pc1.JPG

Ik begon ook met ruim 60C, maar na heel wat opstellingen en verschillende soorten coolers geeft dit bij mij het beste resultaat.
Maar is jouw pc nou stiller geworden na het plaatsen van die koeler (wat voor de meeste de reden is ;) ) ?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik gebruik het programmatje SpeedFan om mijn temperaturen te meten en dat werkt echt perfect. Fan speed enz. Ook de harddisks temps. Weet alleen niet meer waar ik het vandaan heb.

edit: hebbes, http://www.almico.com/speedfan.php

[ Voor 13% gewijzigd door IzoOoo op 25-11-2002 21:32 ]

Verwijderd

klaasbram schreef op 25 november 2002 @ 21:19:
[...]

Maar is jouw pc nou stiller geworden na het plaatsen van die koeler (wat voor de meeste de reden is ;) ) ?
Het valt allemaal mee, hij maakt niet zoveel herrie. (vind ik)
het kan natuurlijk altijd stiller maar ik maak me daar persoonlijk niet zo druk om.

Het ging mij om het feit dat 34C zeker wel haalbaar is :7

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 21:48:
[...]

Het valt allemaal mee, hij maakt niet zoveel herrie. (vind ik)
het kan natuurlijk altijd stiller maar ik maak me daar persoonlijk niet zo druk om.

Het ging mij om het feit dat 34C zeker wel haalbaar is :7
niet zoveel? Heb je de fanmate wel op zn laagst staan dat je dat zegt :P Aangezien ik me eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat je die fan hoort tussen 11 casefans }>

Verwijderd

DKasemier schreef op 25 November 2002 @ 22:06:
[...]

niet zoveel? Heb je de fanmate wel op zn laagst staan dat je dat zegt :P Aangezien ik me eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat je die fan hoort tussen 11 casefans }>
nee, sorry ik was ff onduidelijk.
ik bedoel m'n complete pc maakt niet zoveel herrie

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:05
al die lage tempertauren die hier voorbij komen zijn denk ik niet op Silent mode!

Je koopt toch zo'n koeler om het zo stil mogelijk te houden.

Mijn 120mm fan loopt op 1300 toeren en de xp1800 wordt 42 idle en stressed zo'n
52 graden

Verwijderd

DKasemier schreef op 25 november 2002 @ 10:11:
[...]

Je had een L versie van die papst moeten kopen :)
ik heb eerlijk gezegd gewoon de duurste genomen :P
die was geloof ik nog stiller, zelfs op hogere snelheden

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:59
Heb m nu ook sinds 3 dagen (van de HCC)

heerlijk stil is die op laagste stand.

temps zijn idle 45 en stressed 51

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 15:23:
[...]

Hoe kan nou weer de interne temperatuur lager zijn dan de buitenkant :? |:( 8)7 Met een zalman is dit dus echt onmogelijk (8>
Vage meting moederbord misschien? :)
Je ziet wel vagere metingen :P
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 03:14:
[...]

ik heb eerlijk gezegd gewoon de duurste genomen :P
die was geloof ik nog stiller, zelfs op hogere snelheden
De GL versies (altijd g nemen iig) zijn in principe stil genoeg, ze hebben een doodstille sintec lager. De sneller draaiende versies hebben een dubbele lager, dat is in principe niet stiller op lager snelheden en het verslijt sneller.. t is relatief wel stiller op het RPM waar ze standaard op draaien, alleen daar valt weer zo lastig over te oordelen omdat er geen syntec gelagerde fans op die snelheid zijn.

In principe zijn alle G versies van de papst fans aan elkaar gelijkwaardig :)

Nou is je zalman iig zeker goed gekoeld :)

[ Voor 57% gewijzigd door Makkelijk op 26-11-2002 09:21 ]

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 20:55:
MBM5 geeft wel netjes zo rond de 1500 rpm aan. Gelijk hardware monitor van via er maar afgeflikkerd ;)
vergeet vooral niet in MBM de fan divider op 8 te zetten, bij mij zit mn RPM rond de 1325 en soms komt hij daaronder, maar met de fan divider op 4 geeft hij geen dingen onder 1325 aan (ja, 0 ;))

• LeonM
Hmmm, ik vind e temps toch niet echt geweldig moet ik zeggen :Z

De fan draaid op 2500RPM (maximaal dus) en fully stressed is me proc 54C (1800+) lijkt niet veel, maar de fan draaid wel op max en nog 2 casefans erbij.

• IzoOoo
Dan is is er echt iets niet goed..
Heb je de koelpasta wel goed gebruikt?

Verwijderd

ik mot ook zo'n zalman >:)

Verwijderd

Ik had de fan ook blazend op mn Zalman, toch mooi ff omgedraaid, en zie hier, scheelt 6 graden Idle en 9,5 stressed....

Verwijderd

De zalman van heb je het lucht van de flower af laten blazen??
Als dat echt zo is, moet ik het ook maar proberen. Ik zit hier op 51 idle en 56 stressed ofzo zonder casefans :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 19:51:
De zalman van heb je het lucht van de flower af laten blazen??
Als dat echt zo is, moet ik het ook maar proberen. Ik zit hier op 51 idle en 56 stressed ofzo zonder casefans :/
Sjah waar wil je dat die lucht heengaat? Warme lucht stijgt op en zonder af/aanvoer blijft die lucht in je kast...

Verwijderd

Maar dus, de zalman omdraaien zodat ie afzuigt zou kunnen werken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 20:34:
hmmm ik zit hier lekker met een spire copperbase + delta 6 cm fan :P die 4 cm hoog is :D

• IzoOoo
MosMondi
je moet de lucht er toch echt OP blazen. Ook aan jou de vraag: heb je de koelpasta wel (goed) gebruikt. Ik zit nu met: XP 1600 @ 1575 stressed op 46 graden.

Verwijderd

IzoOoo schreef op 26 november 2002 @ 21:22:
MosMondi
je moet de lucht er toch echt OP blazen. Ook aan jou de vraag: heb je de koelpasta wel (goed) gebruikt. Ik zit nu met: XP 1600 @ 1575 stressed op 46 graden.
Er op blazen? Waarom wordt ie bij mij dan minder warm :z
It's worth the try...

• The-Source
HE mijn cpu is 41C idle en nu naar 20 minuten stresses is hij 43C.
Met een gesloten case en 1x intake fan 12V (23DBa sunon dus niet een super hard draaiende ;) ) en 1x een enermax outtake @ 2520 rpm (8cm).
Ik ben zelf hier ook aardig verbaasd door omdat met me oude koeler hij rond de 50C hing en stressed 55C (spire superrock met dezelfde enermax fan @ zelfde rpm).
De enigste reden van de beter prestaties is bij mij het beter aangebracht koelprut i.v.m de vorige keer.

Verwijderd

Ik heb er vanmiddag zojuist nieuw koelprut op gedaan, ben er niet veel op vooruit gegaan. Ik ga nu even de zalman opdraaien, proberen kan geen kwaad.
En als ik niet terug kom weten jullie waarom >:)

Verwijderd

Ik kan niet zeggen dat het geslaagd is :(
In de eerste minuut al werd mijn cpu 50 graden in de bios, das amper idle dus. Hij was nog aan het klimmen maar ik deed em maar uit :/

Ik snap niet waarom mijn cpu t.o.v mensen met zelfde sys en zalman veel hoger is :( |:(

Verwijderd

IzoOoo schreef op 26 november 2002 @ 21:22:
MosMondi
Ook met een zalman? Zit dat in een bigtower, of met casefans? :?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 20:34:
Denk het niet

Oplossing: Casefans

• staafonline
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09-2019
ik heb de 6500b-cu en geeft de rpm netjes aan
1850rpm
54 graden stressed
34 graden idle

• IzoOoo
Dat zit in een midi tower. zonder casefans is het 2 graadjes warmer.De case fans heb ik voor mijn andere hardware zoals harddisks.

Verwijderd

Naja dan snap ik niet waarom ik zulke relatief hoge temps heb dan :?
Casefans maybe idd dan de enige oplossing, of wc >:)
maar dat komt pas in 't nieuwe jaar :(
Dan komt pas the money :D

• IzoOoo
Ik snap ook niet echt waar het aan ligt :s hij hoort echt veel lagere temperaturen te behalen! Omruilen is zeker ook geen optie?

Verwijderd

Omruilen voor de hele zalman bedoel je?
Nah dat is het denk ik niet. Ik ben vandaag met mijn computer naar de winkel geweest want de fan maakte een tering gare herrie ( harde ECHT harde brom geluiden :D) Ze hebben er dus een nieuwe opgezet. En de flower tsjah hijs echt full copper, daar mankeert denk ik ook niet veel aan. Maar misschien is het de buw van mijn kast wel :? dat de lucht net op een verrotere manier rond circuleert dan in andere.Dan is dus de enige oplossing casefans( voor nu :D)

• Makkelijk
Casefans hebben bizar veel invloed op zalman's

Die temps haal ik ook hoor als ik mijn papst outtake uitzet, vind ik niet zo vreemd eignk hoor :)

stressed 55 graden MET fan
maar het is ook 33 graden in mijn kast, heerlijk (athans op moederbord dan natuurlijk ;))

[ Voor 31% gewijzigd door Makkelijk op 26-11-2002 23:09 ]

• IzoOoo
Mijn casefans hebben echt bizar weinig invloed op mijn zalman. Het scheelt echt maar een paar graden. Misschine komt het omdat ik in mijn zijkant een blowhole heb zitten waar die zalman fan lucht doorheen zuigt. Maarja ik heb al mijn fans weer lekker aan anders word mijn HD 48 graden :(

• Croga
  • Laatst online: 13:15

Croga

The Unreasonable Man

Heb zelf net een drietal Zalman 6000cu geinstalleerd..... Één in mijn AMDXP2200+ systeem, twee in mijn dual-P3 systeem.....

De AMD draait nu op 1963Mhz, 1.75vCore, stressed op 43 graden
De dual P3-1Ghz draaien 1.2Ghz stressed op 41 graden.

Wat erg opvalt is het P3 systeem.... Proc1 zit naast de outtake fans, Proc2 zit verderop in de kast. Als ik proc2 op 100% stressed laat draaien, wordt proc1 warmer..... Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met het feit dat de outtake fans de warme lucht van Proc2 gebruiken om Proc1 te koelen, terwijl Proc2 verse lucht van buiten de kast aangevoerd krijgt.......

Anyway, ik ben dus erg goed te spreken over deze koelers!

• Makkelijk
Weet je wat het is, je moet gewoon zorgen dat de lucht van opzij door die zalman gaat, dat scheelt volgens mij een hoop, misschien heeft het zin om de 80mm outtake achterin van een creatief fanductje in S bocht te voorzien :?

• The-Source
Ik zit nu 1.5 uur te stressen en mijn cpu komt niet boven de 44C :)
Mijn kamer temp: 20C
Mijn Case temp: 33C
Zalman fan rpm: 3184 (max)
1 case fan intake ( volgens site leverd is 31.3 cfm @ 24dba)
1 case fan outtake (enermax en ook niet zoveel outtake ) @ 2570 rpm
1 outtake voeding (zelfde fan als intake).
Artic silver 3 gebruikt als koelprut (zeer veel aandacht geschonken aan het dun opbrengen op cpu core en ook met een doekje ingewreven op onder kant koelblok).

In vergelijking met mijn vorige opstelling is alleen het koelblok van mijn cpu veranderd en de northbridge is fanloos geworden (zat blueorb op) maar de temps zijn gedaald met bijna 10C (vanuit het stressed oogpunt gekeken)

Zie sign voor de rest van mijn systeempje

Verwijderd

Ik heb hier een 6000 CU, de all-copper versie dus.
In een Chieftec midi-tower
Voorin:
1* Sunon @ 7v intake
1* Antec @ 7v intake

Achterin:
2* Antec @ 7v outtake

Maar de 92mm van Zalman zit dus halverwege in de diepte van de 2 fans, dus in het midden van links naar rechts zegmaar. De socket van m'n cpu zit nogal ver naar het einde van m'n kast.
De bovenste helft van de 92mm Zalman zit op de onderste helft van de bovenste outtake-fan, en de onderste helft van de Zalman zit op de bovenste helft van onderste outtake-fan.
(ff nadenken dan snap je het wel :+)
De 3 Antec's liepen eerst op 12v, met de Zalman blazend had ik 48 idle, 67,50 stressed.
Met de Zalman zuigend (dus de lucht wegblazen) had ik 42 idle, 58~60 stressed.
Nu heb ik de Antec's op 7volt gezet (sunon, onderste intake was al 7v), en heb ik 51,50 idle en 68 stressed.
Kan makkelijk :)
Een Zalman koop je imo voor de stilte, niet om dr allerhande grof blazende casefans tegenaan te gooien om dat ding weer koel te krijgen.
Koop je een Zalman, krijg je hitte. Wil je dat niet, moet je geen Zalman kopen.
Ik vindt het wel best zo, ben van een 7 euro Coolermaster fan naar dit gegaan, wat een rust :z

Verwijderd

Ik heb hem op de HCC gehaald en ik vind hem er super koel uitzien in windows zit ik nu op 32 graden terwijl dat eerder 51 was :D

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 00:19:
Ik heb hier een 6000 CU, de all-copper versie dus.
In een Chieftec midi-tower
Voorin:
1* Sunon @ 7v intake
1* Antec @ 7v intake

Achterin:
2* Antec @ 7v outtake

Maar de 92mm van Zalman zit dus halverwege in de diepte van de 2 fans, dus in het midden van links naar rechts zegmaar. De socket van m'n cpu zit nogal ver naar het einde van m'n kast.
De bovenste helft van de 92mm Zalman zit op de onderste helft van de bovenste outtake-fan, en de onderste helft van de Zalman zit op de bovenste helft van onderste outtake-fan.
(ff nadenken dan snap je het wel :+)
De 3 Antec's liepen eerst op 12v, met de Zalman blazend had ik 48 idle, 67,50 stressed.
Met de Zalman zuigend (dus de lucht wegblazen) had ik 42 idle, 58~60 stressed.
Nu heb ik de Antec's op 7volt gezet (sunon, onderste intake was al 7v), en heb ik 51,50 idle en 68 stressed.
Kan makkelijk :)
Een Zalman koop je imo voor de stilte, niet om dr allerhande grof blazende casefans tegenaan te gooien om dat ding weer koel te krijgen.
Koop je een Zalman, krijg je hitte. Wil je dat niet, moet je geen Zalman kopen.
Ik vindt het wel best zo, ben van een 7 euro Coolermaster fan naar dit gegaan, wat een rust :z
dat komt omdat jou intake koele lucht dicht langs het moederbord omhoog trekt langs die zalman , op deze manier koel je ook alles op je moederbord beter dan in blaas mode, want in blaas mode kan de lucht van de intake niet op een nette manier naar de outtake toe omdat de outtake dichter bij de rand van de kast zit dan bij het moederbord en moet die lucht dus tussen de 92mm fan en de outtake door snappie?

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/kasemier/kast.jpg

1e geval is zuigen = bij jou dus goed, want de airflow van de casefans hoeft veel minder boven te maken

2e is wat er gebeurd als je in jou situatie blaast, die lucht van de voorcasefans moet ergens heen maar de snelste weg is zeker niet via de zalman, want zoals je ziet is de lucht die via de zalman gaat nogal vreemd bezig (hoefijzerbocht)

voor zover de lucht niet wordt weggezogen zoekt hij zijn weg direct langs de 92mm fan en rechtstreeks naar de outtake
of naar de psu :)

dit komt uiteraard doordat de zalman fan vrij dicht op de kastdeur zit :)

Ik ga hierna zelf een chieftec case kopen, die krijgt dan papst 80mm n/2gl 12dB fannetjes, in eerste instantie denk ik 1 intake en 1 outtake, misschien later 2 intake en 2 outtake op verlaagd voltage, dan zet ik een fanbus in mn kast om alles te regelen, vraag alleen af of dat gaat lukken met die deur :)
nouja, anders modden we m in de zijkant :P

[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2002 01:08 ]

• IzoOoo
mooie tekening :D

• Makkelijk
Ja ik vond eindelijk een kans om te kijken of ik ook 1337 3D paint skillz had :D

edit:
niet pain, maar paint, hopenlijk :#

bij mij is t trouwens 42 graden stressed met fan speed op max, ff getest
aangezien ik graas issie altijd redelijk stressed (gamen lijkt hem zwaarder op hol te brengen :s)

[ Voor 66% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2002 01:12 ]

Verwijderd

DKasemier schreef op 27 november 2002 @ 01:08:
Ja ik vond eindelijk een kans om te kijken of ik ook 1337 3D paint skillz had :D

edit:
niet pain, maar paint, hopenlijk :#

bij mij is t trouwens 42 graden stressed met fan speed op max, ff getest
aangezien ik graas issie altijd redelijk stressed (gamen lijkt hem zwaarder op hol te brengen :s)
[off topic] jij hebt zeer zeker paint skilz >:) [/off topic]
Pagina: 1