Toon posts:

Start met ongevraagde herstarts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als relatieve GoT newbie graag jullie advies: Mijn computer heeft hevige kuren waarvan zonder aanleiding een zwart scherm met daaropvolgende herstart het irritantst is.
Het systeem: P3V4X met de VIA Apollo chipset, P3-600, 300W voeding, 512MB-133, Maxtor20Gb, Matrox G400DH, AOpen DVD, Philips CDRW, SBLive!Platinum en een PCI-kaartje voor een WLan PC-kaart. Verder wat periferie (Psion Revo, Creative Webcam) maar niets aan OC of andere mods.
Voorheen gebruikte ik Win98 en 128Mb geheugen en heb eindeloos veel opstart-problemen met dat systeem gehad. Als het liep, liep het aardig met een sporadische vastloper. Mijn hoop op XP gevestigd en tegelijk (dom?) het geheugen naar 512Mb ge-upgrade. Eerste ervaring was goed, soepel systeem, maar binnen enkele weken kreeg ik deze zwarte schermen (DualHead opstelling) en herstarts.
De volgende meldingen (keurige witte letters op het overbekende blauwe achtergrondkleurtje) zijn het meest frequent maar zijn ook CONFIG-achtige mededelingen komen voor:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
BAD_POOL_CALLER
De oplossingen van sites die dit probleem behandelen (vnl. driver-updates etc.) werken voor mij niet. Het ergst vind ik het ogenschijnlijk volstrekte random optreden. Ik kan het werkelijk niet voorspellen of omstandigheden identificeren. Alle drivers nog eens nagekeken en vernieuwd waar nodig (vooral de Matrox-drivers). Het probleem blijft en neemt in frequentie toe: normaal opstarten is niet meer mogelijk zonder de blauwe schermen welke een herstart vereisen. Daarna is het wachten op de eerste spontane herstart.
Ok, wat is het niet (volgens mij dan): voeding (geen extra apparaten aangehangen laatst), XP-zelf (zelfde cd op de laptop is faultless), grafische of geluidskaart. Tevens blijft de temp. van de proc. keurig laag. Ik vermoed, in volgorde van waarschijnlijkheid, dat de boosdoener is: RAM, HDD, MoBo.
Wie geeft mij advies over dit probleem? Hoe krijg ik het makkelijkst de diagnose rond (testprogrammatuur?) en wie kent de ins&outs van dit probleem? THX alvast,
DocLorren

(overigens net een Shuttle-SS51G met heel veel leuks erin besteld vanwege een beloning aan mijzelf wegens het tolereren van dit progressieve probleem gedurende weken/maanden.)

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Memtest downloaden, op floppy zetten en dan rebooten. De perfecte RAM-tester

www.memtest86.com

-

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens Hangen en Opstartproblemen onderaan op Technische PMG FAQ. Deze troubleshooter staat boordevol tips, doe er je voordeel mee :)