Toon posts:

Harde Schijf gecrashed

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van mij werkt nog met een oude Philips 286.
Nu is zijn harde schijf kapot en heb ik hem belooft een nieuwe
te gaan zoeken. Ik weet alleen niet welk type erin zit. Ik heb hem opengeschroeft om de connectoren te bekijken. De connector zijn twee verschillende pluggen. Ik zal de hieronder proberen te tekenen

.................
_________
.................

een slot die je over een printplaat aansluiting schuift met 17 pinnen
en een breuk in de plaat tussen de 2de en 3de pin

.........
_____
.........

het tweede slot is een 9 pins slot met een breuk tussen de 2de en 3de pin
de powerconnector is wel standaart.

Het gaat nogmaals om een 286 philips computer.

Als je trouwens er een harde schijf voor heb dan wil ik hem heel graag van je overnemen voor een paar euro's (collega's is niet zo rijk)

Met vriendelijk groet

Erik

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
Hm, weet zo niet wat voor harddisk het is, maar zal wel mijn kennis mogelijk zijn een ISA IDE controller erin te zetten en dan een normale IDE harddisk te gebruiken. Denk dat die 286 harddisk moeilijk is aan te komen.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 16:20
misschien kun je ergens voor weinig (niks) ergens aan een 'nieuwe' 286 komen?
Denk ook dat er verder moeilijk aan te komen is, misschien iets voor het 'oude hardware' topic dit

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
die aansluiting heet MFM.. zulke schijven kun je niet meer nieuw kopen... die pc is dus in principe total-loss te noemen ;) laat hem anders een goedkope 2dehands 486 of pentium1 kopen.. heb je heel wat meer aan.

Je kunt denk ik nog wel op www.2dehands.nl zoiets vinden.. maar het is altijd maar de vraag of zo'n schijf nog werkt of hoe lang ie nog werkt. Ik zou er niet aan beginnen..

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-03 16:20
Wie weet waar ik het 'wie kan deze hardware nog gebruiken' topic kan vinden, met de search lukt het ff niet

Edit: Heb em al, misschien heeft hiero iemand nog een oude 286...oid

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/640401

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop eigenlijk dat iemand mij het type HD kan benoemen, daarna ga ik pas kijken of ie te krijgen is via via. Dus please vertel mij aub het type

• oc_maniac
Hm Palomar heeft al verteld dat het een MFM schrijf is. Als je niet meer info geeft, kunnen wij je ook niet verder helpen. Philips heeft waarschijnlijk wel meerdere tijpen 286 op de markt gehad.....
Wat staat er op die harddisk? Nummers, naam, tijpe..... ?

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

Verwijderd

Topicstarter
MFM is dus de type HD, ik dacht dat hij zei de type connector. My mistake

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-03 14:21
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 20:27:
MFM is dus de type HD, ik dacht dat hij zei de type connector. My mistake
MFM is het connector type. Welke merk schijf je daarop prikt moet je zelf weten. Net als een IDE controller van tegenwoordig meerdere merken schijven kan hebben.

Ik geloof alleen dat de grootste MFM harddisc toendertijd iets van 40 MB was.

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38

DatraxZ

TrueCrypts Everything

ik heb anders nog wel een werkende MFM schijf liggen met WIN 3.11 op
als je het zou zien zitten om naar belgie te komen , je mag ze gratis hebben >:)
kan niet garanderen dat ze eigenlijk nog werkt , maar laatste keer deed ze het nog

• oc_maniac
Laatste keer deed ZE het nog :9 10 jaar geleden deed mijn vriendin het ook nog LOL oh sorry maar kon het ff niet laten........ :+ :+
DatraxZ schreef op 19 november 2002 @ 20:34:
ik heb anders nog wel een werkende MFM schijf liggen met WIN 3.11 op
als je het zou zien zitten om naar belgie te komen , je mag ze gratis hebben >:)
kan niet garanderen dat ze eigenlijk nog werkt , maar laatste keer deed ze het nog

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34

Zoefff

❤ 

* Zoefff kijkt onder zijn bed, en ziet een 286 liggen...
* Zoefff trekt hem onder zijn bed vandaan, haalt de HDD eruit, en kijkt naar de specs/typenummer/merk

Resultaat:

T ding is van "MiniScribe Corporation"

Model 8450
Serial No. : CA N 43491

Inspected @ 17-11-1988 :D :D

Heb géén idee of ie nog werkt of niet, van mij mag je m komen ophalen, en uitproberen... woon in Haarlem :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
DatraxZ zou jij hem naar mij willen opsturen in een envelope

Verwijderd

Topicstarter
evantrigt@zonnet.nl is mijn E-mail. als Zoefff of DatraxZ ff contakt met mij willen opnemen

Verwijderd

ik heb ook zo'n schijf hier liggen
die mag je voor 10 cent hebben ;-)
alleen wel even afhalen

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 20:55:
DatraxZ zou jij hem naar mij willen opsturen in een envelope
Hehe...opsturen in een envelop....weet je wat die oude schijven wegen?!?! Kost je bijna meer dan een nieuwe joh.. ;)

Check je mail btw :)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:04

Snow_King

Konijn is stoer!

ok, maar ff tussendoor, waarom werkt iemand nu nog met een 286?

Verwijderd

Topicstarter
zat ik eigenlijk net aan te denken, Ik woon trouwens in Nijkerk (Veluwe) en werk in Hilversum. Misschien iemand in de regio met zo'n ding.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn collega heeft twee kinderen en een enkel minimum inkomen. Heeft totaal geen cent te makken eigenlijk. Ik repareer deze computer als een vriendendienstje.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Snow_King schreef op 19 November 2002 @ 21:05:
ok, maar ff tussendoor, waarom werkt iemand nu nog met een 286?
Ach, wat is er eigenlijk mis mee? Puur voor je administratie/brieven/werk is WordPerfect 5.1 ofzo toch een prachtig programma?! Werkt prima hoor met een 286...

Dat jij nou bakken met geld uitgeeft om een dure P4 met allemaal fancy microsoft crap erop te draaien.. :+ (NOFI, * Zoefff heeft ook een P4 met microsoft progs hoor ;))

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 21:07:
Mijn collega heeft twee kinderen en een enkel minimum inkomen. Heeft totaal geen cent te makken eigenlijk. Ik repareer deze computer als een vriendendienstje.
ik heb er ook geen problemen mee, maar ik was ff nieuwschierig, vandaar, no offence!

Verwijderd

ik heb er denk ik 1 van 1gb liggen, ik weet niet of hij werkt of wat dan ook.
mail me maar dan maggie em gratiz komen ophalen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Waar woon je Tweakmaster ????? is dit een MFM schijf

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 09:09
een 1gb MFM schijf lijkt me onmogeljik
het lijkt me ook niet dat een 286 een 1gb schijf aan kan

Verwijderd

Topicstarter
Daarom vroeg ik dit ook.......retorische vraag heet dat.

Verwijderd

uhm....hij is 5.25 " breed en 2cdroms hoog..
hij is uit een oude 486 server (25mhz) en er zat een apparte controller op
type:

Disk memory unit
m/n 1558
s/n 0112525038
p/n cs0007-01-4c
ESDI interface
Capacity 382
Mail me maar

Verwijderd

Hij zal idd wel iets anders bedoelen :).

Edit: zelfs ook al zou je hem kunnen aansluiten met die controller, 1 gB dat pakt hij nooit, niet dat ik een expert ben, maar ik denk ten sterkste van niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2002 21:31 . Reden: tegelijk.. :P ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan ook nog RLL of ESDI zijn, wat voor HDD zat erin, als het een Seagate is wordt de RLL versie aangeduid met een R achter de nummer.

IDD, is het verstandig om een ISA IDE controler te zoeken en een (max 500 Mb) harde schijf.
Zo'n IDE kaartje heb ik nog wel....

Maar ik denk dat je op de HCC voor nog geen 25 euro een compleet werkende 486 kan vinden, dan ga je toch niet moeilijk doen voor die 286 :?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

ik heb ook wel een 500 mb ide liggen :P
ide ISA kaarten heb ik laatst weg gemieterd

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 21:35:
ik heb ook wel een 500 mb ide liggen :P
ide ISA kaarten heb ik laatst weg gemieterd
Zoals ik al zei heb ik wel een kaartje....

Compleet !!!!!!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Allereerst even een waarschuwing: 't is niet de bedoeling dat hier op GoT gehandeld wordt. Daarvoor moet je toch in v&a zijn op de frontpage, of op elke andere willekeurige vraag & aanbod site.

En dan ontopic:

Mjah, dat is dus duidelijk MFM of RLL.. (die hebben beiden dezelfde aansluitingen)

Dat soort schijven kom je alleen nog tegen in echt oude hardware of in musea etc...

Overigens kun je hem ook gewoon vervangen door een IDE-schijfje in combinatie met een ISA controller. Maximaal 512MB in een 286, dus daar moet je ook even op letten.

En verder: Mocht je nog een MFM schijf aankomen en willen installeren, dan moet je er rekening mee houden dat je zo'n ding vaak moet low-level formateren. Daarvoor bestaat meestal een optie in de bios, en anders moet je even vanuit dos debug starten en het commando g=c800:5 geven dacht ik. (weet het niet helemaal zeker meer, maar dat is ook nog wel op te zoeken).
Verder moet je zo'n schijf ook echt instellen in de bios, dus heads, cylinders en sectors, en ook de landingzone.. Die gegevens staan bijna altijd wel op de drive vermeld.

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38

DatraxZ

TrueCrypts Everything

die schijf die ik heb heeft over enkele maanden nog gedraaid , dus niet 10 jaar geleden :p
de post zal lastig doen als ik dat ding in een eveloppe steek en opstuur naar nederland >:)
Pagina: 1