pc crashed als ik game

Pagina: 1
Acties:

• Variable
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 16:56
hallo,

mijn pc crashed meestal als ik aan het gamen ben, maar ook als ik een divx kijk bijvoorbeeld. wat er dan gebeurd is dat mijn geluid + beeld blijft hangen. en niks werkt dan meer. moet dus mijn pc opnieuw opstarten. het is 10 dagen geleden begonnen. ik heb voor het begon niks geen hardware/software geïnstalleerd.

ik heb een:
athlon xp 1600+.
msi k7t266 pro2 mobo.
512 DDR PC2100 Dane-Elec ram.
asus v7700 geforce2 ti 64mb.
300 watt voeding.
windows XP home.
niks overclocked.

ik heb deze pc sinds kerst en nog nooit vastlopers gehad. mijn fsb speed stond altijd op 133 (om 1400 mhz te hebben) ik heb hem vorige week weer op 100 fsb gezet (1049 mhz) en de crashes zijn al minder. iig kan ik langer spelen nu.
toen hij op 133 fsb stond was mijn pc rond de 50 graden. nu is hij rond de 44 graden. hij loopt op naar 48/49 graden als ik aan het gamen ben.

hier mijn voltages + cpu temp:

Vcore = 1,71 V
+3.3 = 3.30 V
+5 = 4.84 V
+12 = +11.50 V
-12 = -12.50 V

cpu temp: 43 graden.
case temp: 42 graden.
mijn FAN loopt op 4700 rpm.

wat ik al gedaan heb is:
windows format.
bios reset.
256 mb ram erbij gekocht ( ik had 256 ram eerst)
de kast schoongemaakt van binnen + coolers een beetje gechecked (niet grondig dus)

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? ik heb al wat andere topics hier op tweakers.net gechecked maar heb nog niet echt een antwoord kunnen vinden voor mijn probleem.

bedankt alvast! :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
[rml][ crashes] Comp crashed vaak, HW probleem?[/rml]

Deze al gelezen?

edit: in mijn geval is het dus waarschijnlijk een voedingprobleem, maar in mijn startpost staan ook een aantal dingen die ik geprobeerd heb, ook is 300W waarschijnlijk ook krapjes bij jou, check de FAQ maar eens of gebruik de rekentabellen van amd :)

• Variable
bedankt ik kijk even :)

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Meld je ff als je wat nutigs vind (vooral als je betere voeding probeert, omdat ik zelfde probleem heb ;) )

Verwijderd

Hoppa, die 4.84 op je +5V is veel te laag, dat had ik ook, en kreeg random crashes tijdens full load (aka DivX en games). Oplossing is nieuwe voeding aanschaffen, 350W of meer. :)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bleh mijn 5V lijn loopt op 4.92V en ik heb er een 450 Watt voeding aanhangen.
Maar ja me Vcore loopt dan ook op 1.92V en me Vio op 3.47V,
de 12V lijn loopt daarentegen weer te hoog op 12.34V. :?

• Whieee
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

VinnieWeiss schreef op 19 November 2002 @ 23:24:
Bleh mijn 5V lijn loopt op 4.92V en ik heb er een 450 Watt voeding aanhangen.
Maar ja me Vcore loopt dan ook op 1.92V en me Vio op 3.47V,
de 12V lijn loopt daarentegen weer te hoog op 12.34V. :?
brakke voeding / brakke hw-monitor :? :?

Launching containers into space

Verwijderd

Ik heb precies zelfde probleem, heb een 350 watt voeding(pas nieuw van Q-tec). Ik heb een ECSk7s5a & XP2000+ maar ik heb de zooi eruit gehaalt en me oude spul er weer in gedaan. Echt vaag, 350 is genoeg want ik heb verder echt niks wat veel stroom nodig heeft.

• DaFreakda
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-11-2022
MSI moederbord was bij mij de oorzaak voor een soortgelijk probleem, na een ajar kapt de chip op de mobo ermee, zelfs met de nieuwere modellen.

• Variable
ik heb nu een cooler achter mijn pc gezet. de pc is 4/5 graden cooler, ook als ik game. en geen crashes meer :/ dus denk dat het toch me processor is die de warmte niet goed meer aan kan.

Verwijderd

pas op: de +5V lijn zit nog goed. Hij mag alleen niet meer dan .25 V minder worden.
En ga je geheugen ook eens testen, dat kan met memtest86 (memtest86.com)

enneh, de +12V zit altijd boven de 12V, itt de +5V, die zit er vaak juist onder.

nah, mooi dat de temp het probleem was. Dan zal dat geheugen ook nog wel goed zijn :).

• Variable
ja denk het ook. ik ga vanavond maar eens even de coolers grondig onderzoeken ofzo :P misschien dat mijn processor de hitte niet meer aan kan.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

vind je zelf niet ook dat je case temp wel erg hoog is? maar 1 graad onder je proc temp! wellicht zijn het andere dingen die crashen. denk bv aan je northbridge die te warm wordt, of je vid kaart, of je schijven. probeer eens met kast open of iig zorg er voor dat je case temp normaal wordt :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

oep foutje...

Verwijderd

Ik heb de laatste tijd ook last van vastlopers.
De laatste week ofzow en dan alleen bij Emergency 2 Demo en als ik een ander muziekje opzet bij Winamp.
Dit zou door de warmte kunnen komen of voeding maar dat zou ik vrij vreemd vinden omdat de combinatie zo al een jaar zonder problemen draait :?.
Iemand een idee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 23:21:
Hoppa, die 4.84 op je +5V is veel te laag, dat had ik ook, en kreeg random crashes tijdens full load (aka DivX en games). Oplossing is nieuwe voeding aanschaffen, 350W of meer. :)
4.84V te laag??
Dat is meer dan genoeg, mijn 5V hangt meestal tussen de 4.7 en de 4.8 met gemiddeld 4.75V en men PC draait zo stabiel als een blok graniet >:) .
Heb zelfs nog eens 4.68V gehad en geen enkel probleem gehad :P .
Maar dat kan ook nog een beetje afhangen van moederbord enz.....

Maar met 4.84V hebbe ge echt wel genoeg hoor!!!! ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 21:18:
[...]

4.84V te laag??
Dat is meer dan genoeg, mijn 5V hangt meestal tussen de 4.7 en de 4.8 met gemiddeld 4.75V en men PC draait zo stabiel als een blok graniet >:) .
Heb zelfs nog eens 4.68V gehad en geen enkel probleem gehad :P .
Maar dat kan ook nog een beetje afhangen van moederbord enz.....

Maar met 4.84V hebbe ge echt wel genoeg hoor!!!! ;)
Wat gebeurt er als de 5V op 3V zit? Mm misschien maar ff in de bios kijken voor de echte waarden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 21:27:
[...]

Wat gebeurt er als de 5V op 3V zit? Mm misschien maar ff in de bios kijken voor de echte waarden.
Jah als de 5V op 3V hangt hebbe ge een probleemke >:) .
Maar mijn waarden kloppen hoor, zelfs in de BIOS lees ik redelijk lage waarden af hoor. Niet in de 4.6 maar toch in de lage 4.7V hoor :) .

Maar de je spanningsniveau mag redelijk laag gaan hoor zolang hij maar stabiel blijft. Stabiele spanning is belangrijker dan je niveau (ge moet natuurlijk nie 3v gebruiken waar ge 5V nodig hebt eee :+ )
Een spanning zeer stabiel spanning van 4.75 V zal beter werken dan een voeding die gemiddeld 4.85V levert maar waarop er serieuse pieken en dalen ziten in je spanningsniveau :) !!!

/Edit typo :Y)

Verwijderd

Voeding is niet het probleem denk ik. Heb ook een 300Watt en bij mij hangt er veel meer aan.
Check je cooler eens. Ik had hetzelfde probleem als jou na een lanparty. Bleek dat cooler beetje verschoven was. Temp van cpu was evengoed laag maar toch crashte alles. Heb de pasta er opnieuw opgedaan, cooler er weer op, en nooit meer problemen gehad.
Even proberen dus.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
Mijn 3e pc heeft het ook, er is "iets" op het mobo wat te warm word, alleen ik heb geen flauw idee wat. aangezien alles maar amper warm word. ook de cpu heatsink op de chipset :).
De pc heeft dit alleen zomers, en als er een ventilator op word gewezen heeft ie het niet.
Net zoals bij topicstarter. Maarja, ik heb geen oplossing nodig, op hcc ga ik weer upgraden :P

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

sdomburg schreef op 19 november 2002 @ 18:53:
[rml][ crashes] Comp crashed vaak, HW probleem?[/rml]

Deze al gelezen?

edit: in mijn geval is het dus waarschijnlijk een voedingprobleem, maar in mijn startpost staan ook een aantal dingen die ik geprobeerd heb, ook is 300W waarschijnlijk ook krapjes bij jou, check de FAQ maar eens of gebruik de rekentabellen van amd :)
Heb gezocht... maar waar kan ik die tabellen vinden dan?? :?

• Variable
heb met mijn kast open gespeeld. en geen crashes!
me cpu is nu 33 graden (36 als ik game)
en mijn case is ook 33 graden nu.
Pagina: 1