Ik loop al een tijdje mezelf te irriteren aan de herrie die die
standaard Intel cooler maakt, en vind dat het nu maar eens tijd is om
een andere cooler aan te schaffen. Ik heb watercooling overwogen, maar
dat kost me teveel, aangezien een goede pomp en CPU-blok al zeker meer
dan 100 euro kosten en je er dan zeker nog niet bent. ALS ik het doe doe
ik het goed, en dan ben je uiteindelijk zeker 150-200 euro kwijt, en dat kan ik niet missen.
Vandaar dus dat ik nu twijfel tussen een van de volgende koelers:
1) Alpha PAL8942 met Papst 12 of 19dBa fan
2) Zalman CNPS6500A-Cu
3) Zalman CNPS6500A-AlCu
Volgens enkele reviews is de Alpha onbetwist beter, maar die is ook een
stuk duurder. De Zalman CU is ook behoorlijk goed, maar dik 900gr. Het wordt dan ook aangeraden om hem te demonteren bij het verplaatsen van de PC. Omdat ik af en toe wel eens naar een lannetje ga is dat dus ook al geen optie. Ik ben dus geneigd om OF geld te besparen en voor de AlCu te gaan (400gr, nog wel te doen om die te laten zitten), OF een Alpha te kopen, en betere koeling EN montage te hebben.
De Alpha is wel duurder, maar is dat het verschil waard? Worden mijn temperaturen met de AlCu Zalman niet hoger met de fan op stilste stand dan met de Intel standaard cooler?
De airflow in mijn case is goed, heb 2x 12dBa Papst voor intake en outtake. Verplaatst geen bergen lucht, maar hij stroomt tenminste goed.
standaard Intel cooler maakt, en vind dat het nu maar eens tijd is om
een andere cooler aan te schaffen. Ik heb watercooling overwogen, maar
dat kost me teveel, aangezien een goede pomp en CPU-blok al zeker meer
dan 100 euro kosten en je er dan zeker nog niet bent. ALS ik het doe doe
ik het goed, en dan ben je uiteindelijk zeker 150-200 euro kwijt, en dat kan ik niet missen.
Vandaar dus dat ik nu twijfel tussen een van de volgende koelers:
1) Alpha PAL8942 met Papst 12 of 19dBa fan
2) Zalman CNPS6500A-Cu
3) Zalman CNPS6500A-AlCu
Volgens enkele reviews is de Alpha onbetwist beter, maar die is ook een
stuk duurder. De Zalman CU is ook behoorlijk goed, maar dik 900gr. Het wordt dan ook aangeraden om hem te demonteren bij het verplaatsen van de PC. Omdat ik af en toe wel eens naar een lannetje ga is dat dus ook al geen optie. Ik ben dus geneigd om OF geld te besparen en voor de AlCu te gaan (400gr, nog wel te doen om die te laten zitten), OF een Alpha te kopen, en betere koeling EN montage te hebben.
De Alpha is wel duurder, maar is dat het verschil waard? Worden mijn temperaturen met de AlCu Zalman niet hoger met de fan op stilste stand dan met de Intel standaard cooler?
De airflow in mijn case is goed, heb 2x 12dBa Papst voor intake en outtake. Verplaatst geen bergen lucht, maar hij stroomt tenminste goed.
Bnet pindle#2913