Toon posts:

[Delphi] My Pluggable Program

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een proggie maken (Delphi) met de mogelijkheden om modules toe tevoegen.
Ik ben zelf al bezig met aparte executables (en verschillende programmeertalen).

Da's geen probleem. Echter ik zit met een terugkeer waarde.
Dus dacht ik, een logboek is wel handig bij het systeem wat ik maak (beetje op het administratieve vlak)
In dat logboek zet ik dan de aanroep voorwaarde neer, en het programma de terugkeer parameter.

Iets simpels: Ik roep een programma aan om iets te selecteren, De selectie krijg ik weer terug.

Dit is een beetje omslachtig, maar werkt in principe wel.

Ik kan ook wel iets verzinnen via het Clipboard, elke programmeertal kan wel iets met het clipboard doen, maar is door dit systeem niet meer bruikbaar...

Dus dacht ik aan een plugin systeem. Misschien via DLL's communiceren of iets dergelijks. eoa Messaging systeem (is dacht ik wel een windows functionaliteit)
Als ik met Plug-in Dll's iets voor elkaar krijg dan wordt het programma misschien iets overzichtelijker

Via Google kom ik enkel plugins tegen voor Delphi zelf, maar niet hoe ik zelf zoiets voor elkaar krijg.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan tweaken, of waar ik kan zoeken?
Suggesties, ideeën, een beetje brainstorm kan ik wel gebruiken

Very thanx alvast.

Verwijderd

Bepaal en definieer 'n interface of een aantal exports die je in 'n plugin dll verwacht and off you go?

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Kijk eens naar COM (Component object Model). Dit is iets geavanceerder dan alleen DLLs.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

Topicstarter
He, da's ook leuk ja... :)
Over COM zijn wel genoeg leuke voorbeeldjes te vinden, dus ff testen...

Ik mag aannemen dat er met COM (kvdveer) wel zoiets als een DLL-interface (Yarvieh) gemaakt kan worden.

Gewoon simpel: StuurParameter( Zender; Ontvager; Naam; Waarde);

Als ik door heb hoe dat moet dan kan ik zo'n COM-DLL overal gebruiken: Delphi, C++, VBasic, VDF, Clarion etc... toch?

of denk ik nu iets te primitief?

Hoewel ik hier zeker mee ga stoeien (thanx guys), sta ik nog steeds open voor brainstorms.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

In plaats van DLL's zou je ook Borland's Packages kunnen gebruiken. Die zijn net een tikje geavanceerder. Maar COM is ook een hele goeie, maar kost misschien wat meer tijd te doorgronden als DLL's of BPL's. Met DCOM, COM+, CORBA of SOAP kan de implementatie van die interface op een andere computer staan. Niet zo handig voor visuele plugins, maar toch :)

Een echte plugin interface is wat geavanceerder als StuurParameter, maar het ligt er natuurlijk helemaal wat je er allemaal mee wilt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Verwijderd

Topicstarter
Met de Borland Packages doel je op de DCom/Corba/Soap?

Sja, echt real-time hoeft het niet. En werken over een netwerk... hmm misschien wel leuk voor de toekomst.

Het is meer bedoeld als een soort Return-Parameter voor een bepaalde module.
Daarom dacht ik dus aan een verschillende exec's met hun eigen aanroep parameter, en het resultaat via een soort Log-File.
(Lijkt me zeker niet handig als het om realtime data gaat)

Het is meer dat het hoofdprogramma met een structure (desnoods een bestand) loopt te sjouwen, en de modules doen er wat mee: Selecteren, Visualisatie, Bewerken, Versturen per Email.

Visualisaties kunnen mooier gemaakt worden, bewerkingen kunnen verbeterd worden, en het versturen mag wat mij betreft ook via FTP of watanders.

De snelheid, en mooi-igheid, ligt hem dan meer in die modules dan in het hoofdprogramma.

De voordelen zijn dat het programma altijd kan worden uitgebreid, zonder dat het snel onoverzichtelijk wordt. En de modules kunnen door worden aangepast of worden uitgebreid door derden zonder dat ik gelijk source-code moet vrijgeven.

Als iemand bijvoorbeeld vind dat een bewerking via het netwerk moet lopen, dan is dat op te lossen in een module zelf; dat is dus ook niet mijn verantwoording.

Ik wil dus eigenlijk de meest simpele interface die ook in bijna elke programmeertaal is aan te roepen en die ook niet perse in windows moet worden geregistreerd. (Mag de module zelf oplossen)

Module toevoegen is dan gewoon:
* Toevoegen aan een directory en..
* Een installatie scriptje wordt gedetecteerd en..
* het hoofdprogramma zet de module in z'n lijst en..
* werken maar...

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 12:43:
Met de Borland Packages doel je op de DCom/Corba/Soap?
Nee, op (Packages) BPL's. Het zijn DLL's maar ze worden speciaal behandeld door Borland waardoor ze vele voordelen hebben tenopzichte van 'gewone' DLL's.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1