Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Houten Case, ideeën

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Na een hele tijd hier al meespieken maar niet zo heel veel posten, loop ik nu zelf met het idee rond om een kast te gaan bouwen; van hout!
Het wordt geen makkelijke klus, dat is me duidelijk. Belangrijkste eisen om er een van hout te bouwen: makkelijk te bewerken, ik vind hout mooi en, als een van de belangrijkste punten, je kan de kast zo bouwen als je zelf wil.
Het moet geen showkast worden die veel CCFL's heeft of overal knipperende ledjes.

Het volgende had ik in gedachten: aan de voorkant moeten 2 CD-branders komen + een DVD speler. Die wil ik ophangen aan een oud rack voor 5,25" bays. Ik ga ze niet stealth-modden, de randen wil ik afwerken met een metalen profiel, zodat je eventuele lelijke zaagranden niet ziet. Het hout wordt waarschijnlijk vuren of grenen, dit opschuren en daarna mooi lakken.
Hoe ik de deur wil maken ben ik nog niet helemaal uit, ik denk dat het gewoon schroeven wordt (6x ofzo)

Ik heb gekozen om een Baybus te maken die zonder al teveel lampjes gaat werken.. 1x powerLED, 1x Hdd en 5 3-polige schakelaars. Daarvan zijn er 4 omschakelbaar van 12V naar 7V en naar 0V. 1 alleen naar 12V en 7V aangezien ik wil voorkomen dat de fan van de CPU uit komt te staan. (Ohja, blijft natuurlijk ook aangesloten op de RPM meter, wil kunnen zien dat ie het doet!)

Voorop komt 1 fan met leds achter een fanguard (intake), aan de zijkant, recht boven de processor, een Papst 8412NG (intake, andere ideeën zijn welkom!) en bovenop 1x dezelfde Papst (outtake). De voeding heeft achterop een intake en bovenop ga ik een outtake maken met fans die ik al heb.. De FDD floppy komt er overdwars in, ik ben nog aan het bedenken hoe ik mijn HDD's ga ophangen maar ik denk dat dat ook een oude bay uit een oude kast gaat worden..

Omdat ik de bay van mijn live-drive heel lelijk vind komt die aan de achterkant te zitten (onder de voeding, boven het Mobo).

Om het geheel wat duidelijker te maken heb ik een schetsje gemaakt die ik vanmiddag hoop wat verder uit te werken met maten enzo erbij.. Zie hieronder..

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/c.boekelaar/case/case001.jpg

Kom maar met de ideeën en tips.. Zijn natuurlijk altijd welkom!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
voor de deur zou ik gewoon scharniertjes en een slotje gebruiken. wordt hout niet heel erg zwaar ofzo? en echt brandveilig is het nou ook weer niet...

Waar vui zit, zit geen glans!

• Camiel
je kan het inspuiten met branwerend spul, en zwaar, ja inderdaad, maar ik versleep em bijna niet, en als je het een beetje goed doet wordt ie wel stil...

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 21:43

UTP

Unshielded Twisted Person

Haha! :D Dit heb ik nog nooit gezien! Cool! alhoewel...
Ik zou alleen de binnekant bekleden met dat alu-foam. Anders wordt dat hout erg warm en dan gaat het 'werken'. Moet je bij de bouwmarkt es vragen. ze plakken dat ook achter verwarmingen die aan een houten wand gemonteerd zijn.

Hou ons op de hoogte! :)

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
zorg voor een goeie frees iig. gaatjes boren in hout is wel veel gemakkelijker als in kunstof/alu dus das wel een voordeel...

Waar vui zit, zit geen glans!

• Camiel
UTP schreef op 19 november 2002 @ 16:42:
Haha! :D Dit heb ik nog nooit gezien! Cool! alhoewel...
Ik zou alleen de binnekant bekleden met dat alu-foam. Anders wordt dat hout erg warm en dan gaat het 'werken'. Moet je bij de bouwmarkt es vragen. ze plakken dat ook achter verwarmingen die aan een houten wand gemonteerd zijn.

Hou ons op de hoogte! :)
Goed idee, en op de hoogte houden zal ik zeker doen :)

En, ik ga niet frezen maar gewoon boren en schroeven laten verzinken..

Verwijderd

Leuk idee!

Maar de hoeken afwerken met metaal profielen??, waarom kies je niet voor een zwaluwstaart verbinding. Is veel mooier en sterker.

good luck

• Camiel
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 16:48:
Leuk idee!

Maar de hoeken afwerken met metaal profielen??, waarom kies je niet voor een zwaluwstaart verbinding. Is veel mooier en sterker.

good luck
Tja, ik zit nu even erop te letten, en ik ga alleen de randen om de CD-Roms afwerken met een profiel, verder wordt alles verlijmd/geschroefd...

Verwijderd

Leuk bedacht, maar doe alles wel precies, het zou zonder zijn als je ergens sleuven ofzo tussen krijgt.

• Scott_NL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-11 09:58
Ik heb er een gezien bij Harrods in London...deze was denk ik ietwat duurder dan die van jou :-)
Maar als je nou een goed ontwerp maakt is er msischien nog wel handel in te vinden ook...staat goed op je bureau.
Wat ook leuk is, is om hem met een mahony stift in te smeren...krijg je ook een mooi effect denk ik!
Wel een gaaf idee en succes!

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 11:32
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/andre.van.der.laarse/woody.jpg
:)

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:20

_WgV_

It's a magical world!

Is het niet leuker om een iets minder 'gewone' case te maken. Juist omdat hout zo makkelijk te bewerken is. Hiermee doel ik voor al op de vorm. :)

#StopBurningStuff

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:52

reiker

dan jij!

ja, maak iets origineels: maak van hout een kast in printervorm en bouw daar je pc in :D

edit:

of maak een ontwerp dat er uitziet als een grote vloer-luidspreker, dan maak je het deurtje van zwarte stof zodat het op de grille lijkt :7

[ Voor 0% gewijzigd door reiker op 19-11-2002 17:42 . Reden: nog een idee ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• spacy
  • Laatst online: 29-11 15:58

spacy

+++

Goeie voorbereiding!

maar neem wel hout dat niet splintert tijdens bewerken,
den heb je de metalen afdek strips ook niet nodig,
en bij mooi gelakt hout, valt metaal bij in het niet.

hout kun je makkelijk bijvijlen/schuren,
dus is er een hele goeie kans op preciese afwerking.
ik ben benieuwd naar het resultaat!

Verwijderd

Ja bedenk eens een vet cool ontwerp! beetje te gewoontjes zo'n houten blok met een paar fan grills erin.

Behalve de balk, bestaan er ook nog vormen als de bol, kubus, piramide trapesium... etc

• Camiel
ik wil juist een normale case omdat ik niet de ruimte heb er een vreemde vorm van te maken. Het belangrijkste is dat het stil moet worden en er mooi uit komt te zien.. Deze vorm behoudt ie dus. Als er mensen zijn met tips over de te gebruiken houtsoort hoor ik dat heeeeel graag.. Ik wil een mooie houttekening kunnen zien dat is het belangrijkste (geen MDF dus enzo)

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:18
PIRAMIDE jaaaah die is helemaal te gek als je een mooie kan maken dan he >:)

• spacy
  • Laatst online: 29-11 15:58

spacy

+++

FlappieNL schreef op 19 November 2002 @ 18:20:
ik wil juist een normale case omdat ik niet de ruimte heb er een vreemde vorm van te maken. Het belangrijkste is dat het stil moet worden en er mooi uit komt te zien.. Deze vorm behoudt ie dus. Als er mensen zijn met tips over de te gebruiken houtsoort hoor ik dat heeeeel graag.. Ik wil een mooie houttekening kunnen zien dat is het belangrijkste (geen MDF dus enzo)
neem GEEN gelaagd, gelijmd of geperst hout, zoals multiplex of triplex, dit splinterd te erg tijdens bewerken, en wordt dus heel lelijk.

• Camiel
Ik heb nog even wat zitten photoshoppen en het volgende is het resultaat een beetje.. Het is alleen de voorkant, ik weet niet of ik het voor elkaar ga krijgen er een echt goede tekening van te maken aangezien ik niet zoveel verstand heb van echte ontwerpprogramma's. Morgen hoop ik dat ik er een ander deel aan toe kan voegen, de bovenkant en achterkant bijvoorbeeld..

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/c.boekelaar/case/front.jpg

Schiet maar! :)

Verwijderd

Als ik dat zo zie kun je ook een normale case in de winkel kopen, het enige wat anders is is de plek van de FDD, voor derest is het een normale case... :/
Probeer alles es superorigineel in elkaar te zetten zodat je met een fanduct nog net genoeg lucht bij je cpu krijgt en alles dus zo compact mogelijk is! :D

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
hmmm waar is dabit eigenlijk met zijn houten mod??????

• Camiel
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 20:35:
Als ik dat zo zie kun je ook een normale case in de winkel kopen, het enige wat anders is is de plek van de FDD, voor derest is het een normale case... :/
Probeer alles es superorigineel in elkaar te zetten zodat je met een fanduct nog net genoeg lucht bij je cpu krijgt en alles dus zo compact mogelijk is! :D
Als je goed mijn eerste post leest zie je dat er meer anders is dan normaal. Onder mijn voeding wil ik mijn creative live-drive.. Ja aan de achterkant dus. Ik vind dat ding niet mooi maar gebruik em wel voor de digitale uitgang.
Ik ga zo een lijstje maken voor de boodschappen.. Ben alleen bang dat dit nog wel even gaat duren voor ik echt ga bouwen.. Nouja op de HCC iig op zoek naar wat onderdelen :)

Verwijderd

'k ga dit draadje in de gaten houden ;) Ben van plan om mijn computertje in het buro weg te werken. (is al eens gedaan weet ik) Zodat ik een mooi stil systeem heb zonder al te veel ruimte er omheen (waar ik toch alleen maar troep tussen verzamel)

Verwijderd

Flappie, over houtsoorten: Vuren, Grenen etc. zijn niet supergeschikt: grove nerf en relatief zacht hout, deukt en krast dus relatief snel. Ga es shoppen bij de betere DHZ- of Speciaalhouthandel en kijk eens uit naar houtsoorten als: Esdoorn (EN: Maple ), Palissander (EN: Rosewood), Bubinga, Purperhart (EN: Purple Heart) en Mahonie. Duur? Ja! Mooi? Ik vind van wel. Tip: de houtsoorten Wengé en Ebben laten liggen: zo hard als een spijker en niet te bewerken! Verder moet je ab-so-luut zeker zijn dat het hout goed is uitgedroogd. Dat duurt in de open lucht vele maanden, in speciale droogovens nog steeds enkele weken. Hout leeft, en zal dus gaan werken als je computer warm wordt. Wees er dus op bedacht dat je Case misschien een beetje ontzet. Dit kan je tegengaan door:
- Het alu frame van een normale case te gebruiken als skelet. Het hout kan nog steeds ontzetten, maar de onderdelen blijven tenminste op hun plek.
- Dik hout nemen. meer dan 5 millimeter zou genoeg moeten zijn om het recht te laten blijven, al kan niemand dat garanderen: elektrische gitaathalzen willen ook nog wel eens krom trekken, en zo'n hals is 2 cm dik!
- De panelen aan de binnenkant verstevigen met kruislings geplaatste latjes. Voor voorbeelden kijk maar eens goed door het klankgat van een klassieke gitaar.

Tip voor goedkoop hout: 2e hands meubels!

• Camiel
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, ik ga eens kijken welke houtsoorten er nog meer zijn en niet al te veel op de kosten gaan drukken. Ik had zelf gedacht met materiaal te gaan werken dat ongeveer 1,2cm dik is. Wordt allemaal best massief maar blijft wel makkelijk te bewerken.
Ik wil op de HCC voor Casefans gaan shoppen, dus dan moet ik wel op gaan schieten met een exact lijstje maken..
Ga nu werken (ja idd, belachelijke tijd) en zal eens kijken of ik eeen lijstje kan maken wat voor afmetingen ik nodig heb..
Zijn er van de hiervoor genoemde houtsoorten ook planken verkrijgbaar van ongeveer 60x60cm???

• AB2ND
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 22:38

AB2ND

Vonkenboer

ik ben mijn houten case aant bouwen van 18 mm mdf ... gaat perfect..

Specs ][ [DPC] rc5-72 stats ][ 7758 3D Marks 2001 compare url

Verwijderd

Ik vond dat idee van die tafel wel geinig.. als je dan toch met hout bezig gaat

• Camiel
Ik wil geen MDF wil juist de nerf zien, de boel lakken enzo.. MDF is wel stevig maargoed, niet mooi genoeg dus voor mij :)
De houtsoorten die eerder genoemd werden zijn niet zomaar te krijgen en het hele project moet niet te duur worden dus ga ik toch voor Vurenhout of grenen.. Moet even de maten exact gaan opmeten en dan krijg ik alles netjes op maat gezaagd met rechte randen...

Verwijderd

Weet neit of je mijn case al heb gezien is in aanbouw fans zitten er nu in .(is van hout)
Voor pics moet ik ff iemand hebben die ze kan hosten.

mzzls

Contact me anders ff op me mail adres

• Camiel
zoo even een tijdje niks geplaatst maar nu weer druk bezig. Ik heb al wat benodigheden gekocht, want een decoupeerzaag e.d. had ik nog niet.
Nu ben ik op zoek naar druktoetsjes om de power en reset-knop te gaan vervangen. Ik zit daarvoor te bladeren in de Conrad catalogus en nou heb ik 1 (2) mooie knoppen gezien alleen: zijn ze bruikbaar! Het gaat om artikelnummers 704962-44 en 700209-44. Is er iemand die me kan helpen met het maken van een keuze?

Ik ga zo snel als mogelijk aan de slag met de bouw, ben bezig met tekeningen en verander soms nog wel eens een paar dingen.. Ik hou iedereen op de hoogte :)

Verwijderd

Ik vind het wel een erg cewl idee ik hoop dat het je lukt. wel PICS als hij klaar is _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

goh FlappieNL
5 dagen gelden was ik ook met een plan begonne om en Xtrme case te maken van MDF 1.5/2 cm. Ik wil wel mijn case spuiten/verfen.... mooi design maken en zo
ik post wel ff een pix hoe de voorkant ongeveer worden...als ik egens space vindt.... :P

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

System specs

• -Pi-air-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15
Ik ben er ook over aan het denken om een case van hout te gaan maken.
Misschien in combinatie met aluminium profielen en eventueel de voorkant voorzien van traanplaat. :9
Ik ga dit topic zeker in de gaten houden. :)
Pagina: 1