Toon posts:

hub of switch ?

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik las laatst in de Tips & Trucs dat een switch voor gamen erg goed is omdat alleen de informatie die een comp moet hebben verstuurd wordt en niet alle informatie naar alle computers. (Dit doet een hub schijnbaar)

Is een switch dus beter dan een hub ... en zo ja alleen op gamegebied of ook voor je normale filetransfers ?

• VIsje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:38

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Zie de netwerk FAQ
FAQ Network Troubleshooting

I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Switch is beter dan een hub ja. Heeft te maken met de verdeling van de bandbreedte, dat doet een switch op een veel intelligentere manier dan een "domme" hub.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ja en ook voor filetransfers.
En dit kan je prima vinden via google.com of de search hier, maar goed nu heb je je antwoord al.

Verwijderd

Eigenlijk is voor 3 computers een hub ook wel redelijk goed hoor, alleen de prijs scheelt tegenwoordig bijna niks meer. Voor gewone transfers is het ook beter om een switch te nemen. Het heeft geen nadelige effecten op wat dan ook. Misschien een 3-ziljoenste seconde op de ping, maar dat is te verwaarlozen ;) Ik gebruik zelf ook een switch en daarvoor een hub. Die hub was echt in 1 woord: "kankah".

Verwijderd

Het maakt niet zoveel uit als je maar een paar pc's aan die netwerk hebt hangen. Ik heb hier zelf een hub waar 4 pc's eraan hangt en ik haal met filetransfers zo'n 8 a 9 MB/s van XP naar XP bak. Echter bij mijn oude server die w2k draait haal ik maar 4 a 5 MB/s maar ligt denk ik aan de oude cel300.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53

snoei

kabels... :D

voor 3 pc's of minder maakt het niet uit of je nu hub of switch pakt.

hub == max snelheid deel je met alle gebruikers.
switch == volledige snelheid per gebruiker.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

zeker voor gamen maakt het niet zoveel uit, een spel gebruikt heus niet de volledige bandbreedte van je 100mbit netwerkje

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik was hier toevallig ook over aan het nadenken/zoeken/lezen. Het voordeel van een switch tov een hub is wel duidelijk natuurlijk. Ik zat alleen te kijken naar de verschillende switches die er zijn. Je hebt namelijk goedkope 5- of 8-poorts hubs die half-duplex zijn, en niet eens negotiating (niet auto-sense dwz automatisch schakelen tussen 10/100 Mbit en tegelijkertijd 10 en 100 Mb devices eraan kunnen hebben hangen). Dan zijn er kleinere details zoals MAC-adres tabel-ROM en buffers van 2 MB ofzo...
Ik wil namelijk wel weten wat ik in huis haal, en mijn oog is nu gevallen op een E-Tech 8-poorts switch voor EUR 42 excl. verzendkosten (uit de pricewatch). 5 poortjes vind ik eigenlijk wel genoeg, maar 5-poorts stond niet eens in de prijslijst.
Voor het delen van kabelinternet over twee pc's is het natuurlijk niet echt nodig die features van zo'n switch, maar als je toch op gegeven moment een iets uitgebreider netwerk hebt, wil je natuurlijk niet belemmerd worden door een brakke switch of zelfs hub.

Wat kun je trouwens met een boot-ROM op een NIC? Dat vroeg ik me af. Zou je een kleine Linux router (Freesco ofzo) daar in kunnen proppen (in 512 kB bv)?
Je ziet namelijk bijna altijd een leeg IC-voetje op NIC's zitten, en ik bedacht dat je daar wel een EEPROM ofzo in zou kunnen zetten (net als een BIOS-chip, al schijnt dat tegenwoordig geen EEPROM meer te zijn maar een soort flash geheugen).

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
Half-suplex, niet-autosens switches bestaan niet of worden al jaren niet meer gemaakt.
Van Sweex ofzo heb je n 5 poorts 10/100 switchje voor ongeveer €30.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 19 november 2002 @ 17:04:
Half-suplex, niet-autosens switches bestaan niet of worden al jaren niet meer gemaakt.
Van Sweex ofzo heb je n 5 poorts 10/100 switchje voor ongeveer €30.
Die bestaan denk ik niet... Hoe kan je nou geen auto-sensing router hebben? Dan heb je er nog nix aan :/ correct me if me iz wrong (8>

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
..als je enkel 100 mbit aan kan sluiten
10 mbit switches zullen enkel kunnen zien of een verbinding half of full-duplex is, 100 mbit kan ie immers niet ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
De NT FAQ is hier heel duidelijk in :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.