Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb hier een PC met 1 harddisk waarop een aantal FAT32 partities staan. Op de C partitie staat Windows 98, op D staat Windows XP en E & F zijn gewone datapartities.

Tot voor kort werkte dat zonder problemen. Een tijdje geleden is Windows XP gecrasht en sindsdien werkt XP niet meer. Windows 98 start nog probleemloos op, maar XP geeft een foutmelding ivm <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll bij het opstarten en gaat niet verder.

Met de Windows XP recovery console kan ik ook niet meer op de D drive. Deze is beschadigd volgens XP. Echter, vanuit Windows 98 zie ik drive D inclusief inhoud nog steeds staan. Alle data is er dus nog.
De installatie herstellen met de XP cd werkt ook niet... de XP cd ziet de oude XP-installatie gewoonweg niet. Chkdsk, fixmbr,... in de recovery console weigeren te werken of hebben geen invloed.

Iemand enig idee hoe ik de XP-installatie op D weer werkende krijg zonder formateren?

[PS] Ik hebook al vanuit Windows 98 de desbetreffende hal.dll vervangen door een nieuwe kopie van de XP cd, maar dat bracht geen verandering.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 23:20

Nowhereman

Ygenweis

Je kunt een heel nieuwe installatie proberen.
Als het goed is detecteerd deze win98 gewoon krijg je een dualboot optie.
Als XP win98 NIET detecteerd dan overschrijft deze de mbr en kun je win98 NIET meer opstarten.
Win XP en 98 willen namelijk allebei de bootsector gebruiken en kun je dus niet zonder bootmanager naast elkaar draaien. Dus als XP win98 niet detecteerd zul je de installatie af meoten breken en een andere optie moeten zoeken. maar volgens mij moet het gewoon lukken met een 'verse' installatie.

-Pwn the day-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Het probleem is niet dat de Windows XP-installatiecd de Windows 98 partitie niet zou zien. De 98 partitie is perfect inorde en ik ben er dan ook zeker van dat een nieuwe XP installatie deze 98 niet in gevaar brengt.

Het probleem is dat de D partitie waarop de oude XP-installatie staat die ik wil redden wel zichtbaar is vanuit MS-DOS en Windows 98, maar de XP-installatiecd ziet deze partitie als een onbekende indeling.

Wat ik wilde is de XP-partitie herstellen of XP er opnieuw over installeren, maar dat gaat niet. Herstellen werkt niet omdat de tools op de XP-installatiecd als chkdsk de D-partitie niet kunnen benaderen en als ik XP erover wil zetten dan wil de setup de D partitie weggooien en er een nieuwe van maken. Dat is dus niet de bedoeling. De data staat er nog op, alleen wil de XP-installatiecd dat niet zien.

De XP-partitie is dus beschadigd, maar aangezien Windows 98 deze nog ziet kan er nooit veel aan zijn. Alleen schijnt de XP-installatiecd niet in staat te zijn dit te repareren...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datzelfde ervaarde ik ook, zie topic "bootini probleem".

Mijn probleem zit hem in een andere hd waar een primaire partitie opzat. Nieuwe partities gemaakt met Partion Magic. Hielp echter niet.

Elke keer als ik die hd erbij hang heb ik geen XP... (ook melding van missing hal.dll, ook er naar toe gekopieerd)
Haal ik die hd eraf, voila alles werkt weer.

iig bij mij nog niet opgelost, helaas, maar ben er mee bezig.