• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:19

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik struin nog wel es wat fotosites af en verbaas me soms over hoe mooi foto's zijn. Dan vraag ik me nog wel es af hoe zo'n foto in godsnaam gemaakt wordt. Als voorbeeld de onderstaande foto's van photosig.com:

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/gfx/files/22.jpg
http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=448086

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/gfx/files/23.jpg
http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=393713

Hoe krijg je zoiets voor elkaar?
- Speciale lenzen/flitsers/andere accesoires?
- Photoshoppen
- Ultiem 3dstudio werk?
- Of gewoon heel goed kunnen fotograferen?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 19:03
Ik denk een combinatie van alles :)

No production networks were harmed during this posting

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-03 15:18

voz

De echte kenner

Voornamelijk goed kunnen fotograferen, plekken weten te vinden en de juiste filters gebruiken. Ik mag niet hopen dat er veel gefotoshopped wordt aan dit soort foto's want dat geeft het nogal een "nep" gehalte.

Systeemspecs
PV Installatie

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vooral bij de tweede foto kan je door het witte randje om het houtwerk heen, zien dat het een fijne photoShop actie is geweest....
Dus buiten een paar goede foto's en geduld met photoShop moet je ook nog eens enige creativiteit hebben :)

geen zin zonder onzin

Verwijderd

Fov 140 ala bolle lenski
do you understand?
8)7

Verwijderd

apenstaartje schreef op 19 November 2002 @ 15:56:
Vooral bij de tweede foto kan je door het witte randje om het houtwerk heen, zien dat het een fijne photoShop actie is geweest....
Idd, het valt wel heel erg op... :{
Maar bijna alle foto's op die site zijn gesoept.

• Scott_NL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-03 16:41
De eerste zou heel goed gewoon precies met heel veel mazzel op het juiste moment geschoten kunnen zijn en als je goed kijkt naar de tweede zie je ook dat het perpesctief niet helemaal klopt en je ziet het maskerlijntje zitten....dus idd een photoshop actie

Verwijderd

de 2de foto zou ik denken dat hij met 3D studio het hek heeft gerenderd, en er met Photo Shop oid ingeplaatst heeft.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Fov = Field of view

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:19

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Van die tweede foto denken inderdaad meer mensen dat het PS-werk is. Het is inderdaad redelijk obvious.

Bij die eerste foto valt dat volgens mij wel mee. Weet iemand wat voor filter daarvoor gebruikt zou zijn? Want uit de specs blijkt dat die foto met een 'gewone' Nikon Coolpix 995 is gemaakt. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan nog meer met de camera/foto gedaan is om hem zo te krijgen.

Verwijderd

Ik vond de eerste post al vrij vaag, maar dit is me ook niet geheel duidelijk.
Dus, leg uit. :)

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hoeveel graden je ziet als je vooruit kijkt... normaal is iets van 90 geloof ik, als je 180 instelt zou je dus ook 'opzij' kunnen kijken... Uitleg is een beetje wazig, maar weet niet hoe ik het beter zou kunnen verwoorden :)

Verwijderd

vanDaal schreef op 19 november 2002 @ 16:06:
Van die tweede foto denken inderdaad meer mensen dat het PS-werk is. Het is inderdaad redelijk obvious.

Bij die eerste foto valt dat volgens mij wel mee. Weet iemand wat voor filter daarvoor gebruikt zou zijn? Want uit de specs blijkt dat die foto met een 'gewone' Nikon Coolpix 995 is gemaakt. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan nog meer met de camera/foto gedaan is om hem zo te krijgen.
Die tweede foto is toch niet zo bijzonder?? Het is de lucht die laat lijken dat er sprake is van een speciale lens enzo.....maar volgens mij is dat slechts een illusie opgewekt door de wolkenformatie....

En zou die tweede werkelijk met photoshop zijn gedaan?? zou wel heel erg sneu zijn :/

[edit] --> Als we toch kritisch aan het doen zijn, wat denken jullie van deze: http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=416147 ?

Die deed mij namelijk direct denken aan een 3D render....

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Field of view... daar is ook een gewoon Nederlands woord voor: beeldhoek. Ik weet niet waarom het getal 140 hier door iemand uit zijn mouw geschud wordt, maar een als het 140 graden zou zijn is dat dus de beeldhoek horizontaal gemeten (alleen bij 6x6 camera's e.d. is de beeldhoek horiz. en verticaal identiek).
140 graden is trouwens wel een aardig groothoeklensje... een 14 mm supergroothoek voor kleinbeeld heeft een beeldhoek van 114 graden (voorbeeldje van Canon EF 14 mm F2,8 L), dus 140 graden komt in het fish-eye bereik.

Maarre, die foto's zien er toch aardig gephotoshopped uit. Die lucht bij de zonsondergang met de boten wordt toch íets te perfect in het water weerspiegeld; ik heb het idee dat het gewoon twee foto's zijn die samengesteld zijn met wat knip-en-plak-werk.

Verder zijn de foto's ERG contrastrijk. Dat is wel te bereiken met diafilm en een goede filmscanner, en natuurlijk het geluk hebben dat je ook zo'n mooie situatie tegenkomt (wachten tot er net een paar wolken voorbij de zon geschoven zijn en de lichtomstandigheden het mooist zijn). Filters zijn niet in de eerste instantie een middel om kleurenfoto's mooi en contrastrijk te maken. Bij zwart-wit foto's kunnen kleurenfilters (gek genoeg) wel erg nuttig zijn, door bijvoorbeeld bij een wolkenlucht een roodfilter te gebruiken; dan wordt het blauw van de lucht eruit gefilterd en wordt de lucht donkerder (en het contrast tussen de lucht en de wolken groter).

Verder is het natuurlijk een kwestie van ervaring, zowel met fotograferen als met Photoshop.

Verwijderd

De lucht in die eerste zou heel goed met Vue d'esprit's atmosphere editor gemaakt kunnen zijn. Werk al lang met Vue en deze lucht zou heel goed een volumetric atmosphere met haze animatie kunnen zijn, beetje knippen en plakken in fotosoep en klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 16:20:
[...]

Die tweede foto is toch niet zo bijzonder?? Het is de lucht die laat lijken dat er sprake is van een speciale lens enzo.....maar volgens mij is dat slechts een illusie opgewekt door de wolkenformatie....

En zou die tweede werkelijk met photoshop zijn gedaan?? zou wel heel erg sneu zijn :/

[edit] --> Als we toch kritisch aan het doen zijn, wat denken jullie van deze: http://www2.photosig.com/viewphoto.php?id=416147 ?

Die deed mij namelijk direct denken aan een 3D render....
Alsjeblieft ja, dit is duidelijk een 3D render, die rots is net niet gedetailleerd genoeg (waarschijnlijk te lage resolutie voor terrain gezet) en ook die lucht, wat een nepperd :(

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:37 ]

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Maarrrrr als je echt zelf mooie foto's wilt gaanmaken, zou ik je aanraden je in (lens-)filters te gaan verdiepen. Een spiegelreflex fototoestel i.c.m. een goede lens met de juiste filter ervoor helpt je een hoop op weg. Uiteindelijk hangt alles natuurlijk af van jouw ervaring, kundigheid en timing.
Er is veel te vinden op internet over hoe foto's te maken (b.v. http://www.photo.net/learn/ )

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Pagina: 1