CAT5 kabel tussen modem en splitter

Pagina: 1
Acties:

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33
Binnenkort krijg ik hopelijk eindelijk ADSL :)

Nu komt mijn E-Tech-ADSL-modem-met-ingebouwde-router ongeveer 25 meter van de splitter te staan. De kabel daartussen ga ik zelf maken. Ik kan kiezen tussen standaard telefoonkabel en CAT5 kabel.

Mijn plan: twee RJ11 stekkers op een CAT5 kabel zetten. Ik meen te weten dat er maar 2 aders gebruikt worden in het kabeltje van ADSL-modem naar splitter. Als ik van die CAT5 kabel één kleurenpaar (bv. groen en groen/wit) gebruik, zou dat de interferentie op moeten heffen (--> minder ruis/signaalverlies). De andere 6 aders kan ik dan afknippen.

Kan iemand deze theorie bevestigen?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb bij mij thuis 1 cat5 kabel naar boven lopen.

Daar heb ik het volgende op aangesloten:

1x ethernet op een hub (4 aders)
2x analoge telefoon (4 aders)

Ik weet niet of dit je verder helpt, maar ik heb hier geen enkel last van storing. Het is wel werken buiten de specificaties, maar nog nergens last van gehad.

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een twisted-pair gebruikt, hebt je inderdaad minder signaal verlies (of eigenlijk: minder storing van buitenaf).
Ik mis alleen even hoe je op 6 afknippen komt: je wilt toch 2 rj11 stekkers gebruiken, en dus minimaal 4 aders in gebruik nemen?

geen zin zonder onzin

Verwijderd

Ik wil ook iets soortgelijks. Maar moet ik die 2 aders dan in het midden van de RJ-45 plaatsen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:58
ja, kan prima
Inderdaad in het midden, maar je kan ze ook alle 4 aansluiten. Voor zover ik kan herinneren moet de draadvolgorde in de ene stekker precies andersom als in de andere.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Attilla
FatalError schreef op 19 november 2002 @ 16:49:
Voor zover ik kan herinneren moet de draadvolgorde in de ene stekker precies andersom als in de andere.
Nee, voor telefoon aansluiting is het gewoon 1 op 1.

Dus zorgen dat de aders hetzelfde zitten.

• lankras
apenstaartje schreef op 19 November 2002 @ 16:00:
Als je een twisted-pair gebruikt, hebt je inderdaad minder signaal verlies (of eigenlijk: minder storing van buitenaf).
Ik mis alleen even hoe je op 6 afknippen komt: je wilt toch 2 rj11 stekkers gebruiken, en dus minimaal 4 aders in gebruik nemen?
Nou eigenlijk bedoel ik met twee stekkers "eentje aan het ene eind van de kabel en eentje aan het andere eind" :) Eén enkele telefoonkabel dus.

Maar je hebt gelijk, ik zou er ook een dubbele of zelfs viervoudige telefoonkabel van kunnen maken (zoals [Airwolf] hierboven beschrijft). Nadeel is alleen dat ik dan de buitenkabel niet in de RJ11 stekker kan proppen, wat voor de stevigheid van de kabel wel beter is.

Aangezien ik geen behoefte heb aan meerdere telefoonkabels, opteer ik dus voor het maken van een enkelvoudige telefoonkabel en dus voor het niet gebruiken van 6 van de 8 aders.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:58
bij KPN kan je ook 2-parige cat5 kabel krijgen, dat past net in n rj11 stekker (weet ik uit ervaring :) )

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• lankras
FatalError schreef op 19 November 2002 @ 18:49:
bij KPN kan je ook 2-parige cat5 kabel krijgen, dat past net in n rj11 stekker (weet ik uit ervaring :) )
Hmmm... das op zich wel een goeie tip. Alleen zal die KPN er wel meer voor vragen dan de 25 eurocent per meter die ik op mijn werk betaal....

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Ik heb hiero gewoon een 20 meter kant en klaar Telefoonsnoer liggen( gekocht bij Primafoon) en dat werkt perfect.

De helpdesk heeft mij toendertijd verteld dat de afstand Modem en NIC (PC) belangrijk is....daarvoor raden ze je aan om het bijgeleverde snoer te gebruiken...althans die lengte.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Attilla
Arno schreef op 19 November 2002 @ 22:08:
De helpdesk heeft mij toendertijd verteld dat de afstand Modem en NIC (PC) belangrijk is....daarvoor raden ze je aan om het bijgeleverde snoer te gebruiken...althans die lengte.
De helpdesk heeft het dan fout.
Aangezien er bij het ethernet modem gewoon utp kabel tussen gaat, wat een theoretisch maximum van 104 meter heeft mag dit geen storingen veroorzaken.

Misschien vergissen ze zich met wat anders.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

[Airwolf] schreef op 19 november 2002 @ 22:11:
[...]

De helpdesk heeft het dan fout.
Aangezien er bij het ethernet modem gewoon utp kabel tussen gaat, wat een theoretisch maximum van 104 meter heeft mag dit geen storingen veroorzaken.

Misschien vergissen ze zich met wat anders.
Ik bedoel de afstand Modem>>PC...die moet zo kort mogelijk zijn......en daarvoor gebruik ik nu dus een UTP kabel van 5 meter...geen problemen.

Maar ik wilde me modem in de meterkast zetten en vandaaruit 20 meter naar me PC,omdat ik als een kabel( ISDN ) had liggen(gemak dient de mens).

Ten eerste was dat dus verkeerd draad en ten 2e zei de man dat ik dat beter niet kon doen ivm storingen.

Alles is inmiddels wel uit de tijd dat ADSL net uit was bij de KPN.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Pagina: 1