[crashes] Comp crashed vaak, HW probleem?

Pagina: 1
Acties:

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoi :)

Ik heb een probleemje met mijn (win2k-) computer met betrekking tot crashes. Dit zijn geen blauwe schermen of programma's die blijven hangen, maar echte crashes als in dat het beeld stil blijft staan, het geluid een stukje van 0,1 seconde oneindig blijft loopen en dat zelfs control-alt-delete niets meer uithalen. Enkel een reset werkt.

Het probleem treed vooral op bij wat intensievere programma's, als ik alleen een beetje surf en muziek luister is er niets aan de hand. Bij spellen als Counter-strike echter, hangt de computer binnen een minuut of 15, in beide OpenGL en Direct3D mode. Ook tijdens het (minder intensieve) Pontifex2 (OpenGL) crashed de computer tamelijk snel, telkens met hangend beeld én geluid. De tempratuur direct na een crash in de BIOS is "slechts" zo'n 52 graden (AMD Athlon 1333@1333). Iig niet overdreven warm.

Hieruit leid ik af dat het een hardwareprobleem betreft. Daarom allereerst even de specs:
  • AMD Athlon 1333@1333
  • Asus A7V333 RAID moederbord (USB2.0, FireWire en Onboard Sound versie)
  • 512 mb DDR PC2700 noname geheugen
  • MSI GeForce3 Ti200 (op Ti200 specs)
  • WD 20 gb 7200 RPM en WD 60 gb 7200 RPM in RAID-0
  • National Semiconductors 10/100 mbits netwerkkaartje
De volgende onderdelen zaten er wel in, maar heb ik verwijderd, zonder resultaat:
  • Creative SoundBlaster 5.1 Player
  • Diamond Stealth PCI videokaartje
  • CD-ROM Creative 48x
  • CD-R(W) LiteOn 40x12x48 (firmware: 48x12x48)
  • Noname 3,5" diskettestation
Allereerst heb ik gekeken naar conflicten, deze waren er volgens Windows niet. Vervolgens heb ik op aanraden van blackd m'n tweede videokaart (Diamond Stealth, PCI) in plaats van direct onder mijn primaire videokaart (Geforce3 Ti200, AGP) in de middelste van de 5 PCI-sloten gestoken. Dit mocht echter niet baatten.
Ook het verwijderen van deze videokaart hielp niet, evenals het verwijderen van mijn SoundBlaster Life 5.1, de FireWire bracket, de USB2.0 en Gameport bracket, de CD-ROM speler alsmede de CD-ROM brander en zelfs het diskettestation.

Ook het geheugen heb ik onder de loep genomen, ik heb maar 1 reepje DDR, dus ik kon niet kijken of het verwijderen van een reepje hielp. Wat ik wel heb gedaan is gisternacht Memtest86 3.0 gerunt, die geen problemen aangaf.

Nou ben ik wel een beetje door m'n ideeën heen, waar zou ik het probleem moeten zoeken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is dat je ooit de GeForce3 verving, anders zou ik de voeding verdenken (overigens: welke heb je nou?). Momenteel resten alleen de CPU en de moederbord over en ik gooi de gok op de CPU. Draai eens een CPU stress progseltje (BurnK7, Prime95, etc, zie ook Hangen en Opstartproblemen onderaan op Technische PMG FAQ) :)

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44
Denk toch dat er een temperatuur probleem is. Heb je al geprobeerd met open kast of de cpu omlaag te clocken?

• sdomburg
BalusC schreef op 19 November 2002 @ 14:57:
Het is dat je ooit de GeForce3 verving, anders zou ik de voeding verdenken (overigens: welke heb je nou?). Momenteel resten alleen de CPU en de moederbord over en ik gooi de gok op de CPU. Draai eens een CPU stress progseltje (BurnK7, Prime95, etc, zie ook Hangen en Opstartproblemen onderaan op Technische PMG FAQ) :)
De voeding (een Target 230W :X ) hefet een te laag wattage eigenlijk voor een computer met deze specs, maar daar komt na de HCC verandering in ;) . Echter denk ik niet dat de voeding hiervoor verantwoordelijk is, zou dan namelijk niet de complete computer uit moeten gaan? Ik download nu Prime95, ik zal zo het resultaat posten.

Update: Duurt dus een uur voordat de self-test überhaupt klaar is :/
Kawa schreef op 19 November 2002 @ 15:04:
Denk toch dat er een temperatuur probleem is. Heb je al geprobeerd met open kast of de cpu omlaag te clocken?
Mijn kast staat 24/7 open, en 52 graden is ruim binnen de specs, weet wel zo goed als zeker dat dat het niet zal zijn.

Edit: Prime95 is gewoon Distributed Computer proggie?

• Kawa
Ik kan je burnk7 ook aanraden (it's evil)

allerhand testproggies

• sdomburg
Kawa schreef op 19 november 2002 @ 15:15:
Ik kan je burnk7 ook aanraden (it's evil)

allerhand testproggies
Ok, heb 't geinstalleerd, cpu stressed inmiddels naar de 57 graden, voor de rest gebeurt er vrij weinig met crashes ofzo :) cpu runt nu dus continue op 100%

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

230W? :X

Ja, ik zou eerst de voeding vervangen en aankijken hoe je computer zich daarna houdt.. Het is overigens niet zo vreemd dat de complete computer uit kan vallen door een brakke cq ontoereikende voeding.

• sdomburg
BalusC schreef op 19 november 2002 @ 15:23:
230W? :X

Ja, ik zou eerst de voeding vervangen en aankijken hoe je computer zich daarna houdt.. Het is overigens niet zo vreemd dat de complete computer uit kan vallen door een brakke cq ontoereikende voeding.
Hmm, bij gebrek aan beter wordt dat dus tot zondag wachten (HCC). Iig bedankt :)

• Kawa
230 Watt is weinig, maar het zou moeten lukken tenzij die dus brak is zoals baldusc al zegt

Heb je al gekeken naar je voltage lijntjes?

• sdomburg
Kawa schreef op 19 November 2002 @ 15:29:
230 Watt is weinig, maar het zou moeten lukken tenzij die dus brak is zoals baldusc al zegt

Heb je al gekeken naar je voltage lijntjes?
Voltage klopt volgens de BIOS wel :)

• Kawa
Je gaat al een nieuwe psu halen lees ik dus mischien overbodig...

Heb je al een keer gekeken met bijv. motherbord monitor wat je voltages doen tijdens stress?

• sdomburg
Kawa schreef op 19 November 2002 @ 16:44:
Je gaat al een nieuwe psu halen lees ik dus mischien overbodig...

Heb je al een keer gekeken met bijv. motherbord monitor wat je voltages doen tijdens stress?
ja, Asus PC Probe tijdens stress geeft aan dat de voltages redelijk zijn, alleen de 12V wijkt iets af; 12,2 V

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voltages mogen dan gezond zijn, maar vergeet de amperages niet! ;)

• sdomburg
BalusC schreef op 19 November 2002 @ 17:26:
Voltages mogen dan gezond zijn, maar vergeet de amperages niet! ;)
P=U/I, dus moet ik een betere P kopen ;)
Pagina: 1