Toon posts:

[VBS/Access] probleem met datum*

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer de huidige datum met vbscript naar Access 97 te krijgen maar ik krijg steeds de verkeerde datum. Of het is 04-jan-00 (1900) of het is 30-dec-99.
in msgbox wordt de datum wel juist weergegeven.

Nu probeer ik de datum in een long te converteren met:

sub item_open()
startDate = Clng(Date())
msgbox startDateSub Item_open()
end sub

resultaat is: 37579
Hoe krijg ik die getal in date? iets met cdate??

Als er een betere oplossing is dan conversie vind ik het ook prima.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

je kan misschien ook timestamp gebruiken die maakt er een getal van...

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

je kan misschien in je topic titel de volgende keer even angeven dat het om VBS/ACCESS gaat :?

Verwijderd

Topicstarter
probleem nog steeds niet opgelost

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
mischien lukt het je met formatdate(datum, "ddMMyyyy")

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
Titel fixed.
Kijk anders eens in de MSDN naar de date functies.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
formateDateTime(Date,[value]) en kan geen string zijn. aan de MSDN site heb ik niet zoveel aan, ik heb de script56.chm bestand doorgenomen en naar alle date functies gezocht en getest. Jammer genoeg is dit nog niet verholpen

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ehm...
Staan je landinstellingen in Windows wel op dd-MM-jjjj? En gebruik je een Nederlandse versie van Access of een Engelse?
Als je in Access een veldtype op Date/Time zet en je zorgt ervoor dat je de datum (eventueel geformat) in het juiste formaat aanlevert mag dat geen problemen opleveren. Hoe probeer je het geheel in Access te krijgen?

Oftewel: check ff een paar zaken en post even wat meer code (liefst tussen code-tags).

My personal website

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 12:15:
...
sub item_open()
startDate = Clng(Date())
end sub

resultaat is: 37579
Hoe krijg ik die getal in date? iets met cdate??

Als er een betere oplossing is dan conversie vind ik het ook prima.
Ik heb dit probleem ook gehad toen ik een oude dos-database om ging zetten naar een acces database en had ik een vb voor geschreven en daar stonden de datumvelden ook als cijfers opgeslagen. Ik kan de code niet meer vinden die ik heb gebruikt maar ik kan je een voorbeeld geven hoe de code er ongeveer uit moet zien

code:
1
2
3
4
5
sub item_open()
  startDate = Clng(Date()) 
  GoedeDatum = DateAdd("dd", startDate, "1-1-1900")
end sub

Dus er wordt dus vanaf 1 januari 1900 het aantal dagen bij geteld die je uit je startDate haald en wordt als een datumnotatie opgeslagen.

Ik weet niet of dat het volgende ook in VBScript werkt maar als ik asp pagina's maakt die server side draaid dan voeg ik altijd boven in de volgende tag toe:
<% Session.LCID = 1033 %>
en die zorgt ervoor dat je landinstellingen in JOUW programma ALTIJD op nederlands staat, ook als de landinstellingen op je computer ergens anders op staat! Misschien heb je er wat aan ??

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 11:30
Om problemen met internationale instellingen te voorkomen gebruik ik in Access meestal de notatie #jjjj-mm-dd#. Om die te krijgen uit een datumwaarde (oftewel je getal) gebruik ik de volgende code:
code:
1
2
dDate = Date()
strDate = Year(dDate) & "-" & Month(dDate) & "-" & Day(dDate)

Verwijderd

wat ook helpt is in je setlocale(1033) op te nemen.
Dan babbelt je asp tenminste engels met je database.

Verwijderd

Ik heb nu net ook een koppeling gemaakt tussen vbs en een access database. De datum van vbscript kon ik alleen importeren in de database indien het veld in de database de eigenschap TEXT had. Dus dat kan wel..

Verwijderd

Topicstarter
Nickname, dat had ik al geprobeerd maar ik wou weten of het mogelijk was om de field Date niet naar Text te veranderen en daar een oplossing voor te vinden.

OZ-Gump: in outlook zit er een vbscript editor daar kun je met een insert query gegevens in access inproppen.

Polderdijk: ik ga die script effe uitvoeren.

sub item_open()
startDate = Clng(Date())
GoedeDatum = DateAdd("dd", startDate, "1-1-1900")
end sub

Verwijderd

Topicstarter
opgelost :) trouwens het is "d" en "30-12-1899" maar inderdaad ik moest die DateAdd functie toepassen. Twee dagen lang frustreren maar eindelijk opgelost. Thanx Polderdijk
Pagina: 1