Toon posts:

[OpenBSD op Sparc5] Hogere console res?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een half jaar Debian en een half jaar Solaris gedraait te hebben op mijn Sparcstation5, is nu OpenBSD opnieuw aan de beurt. Alles draait goed, alleen ik kan mijn console niet veranderen. In Linux kon ik een mooie hogere resolutie en kleuren nemen voor mijn console (dmv custom kernel en wat silo opties) maar in BSD weet ik niet hoe dit moet.
Op het moment heb ik dus een lelijk wit scherm, met reusachtige zwarte letters. Dit zou dus een mooi zwart scherm, met kleine witte lettertjes moeten worden, can someone help me ? ;)

Verwijderd

Linux gebruik een framebuffer om dat mooie zwarte scherm te tekenen. Voor zover ik weet ondersteund openbsd dit niet...

Enne, wat is er mis met die mooie wit/zwarte console :P

Verwijderd

Stoorde je daar dan ook niet aan toen je Solaris draaide? :]
IMO moet je zowiezo alleen maar Solaris draaien op een sparc! :)

Succes

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Volgens mij kan dit met OpenBSD alleen op een i386 machine

Verwijderd

Zydell schreef op 19 November 2002 @ 21:02:
Volgens mij kan dit met OpenBSD alleen op een i386 machine
Hoe kan dit dan op een i386 bakkie?
ben wel benieuwd, kan ik dat ook gelijk instellen :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 21:43:
[...]

Hoe kan dit dan op een i386 bakkie?
ben wel benieuwd, kan ik dat ook gelijk instellen :D
wscons

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

eeeh

www.openbsd.org >> faq :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
7.6 - How do I use a console resolution of 80x50? (i386)
i386 users normally get a console screen of 25 lines of 80 characters. However, the many VGA video cards are capable of displaying a higher text resolution of 50 lines of 80 characters. 
First, a font that supports the desired resolution must be loaded using the wsfontload command. The standard 80x25 text screen uses 8x16 pixel fonts, to double the vertical resolution, we will have to use 8x8 pixel fonts. 

After that, we will have to delete and recreate a virtual console at the desired screen resolution, using the wsconscfg command. 

This can be done automatically at boot by adding the following lines to the end of your rc.local file: 

wsfontload -h 8 -e ibm /usr/share/misc/pcvtfonts/vt220l.808
wsconscfg -dF 5
wsconscfg -t 80x50 5

As with any modification to your system configuration, it is recommended you spend some time with the man pages to understand what these commands do. 
The first line above loads the 8x8 font. The second line deletes screen 5 (which would be accessed by [CTRL]-[ALT]-[F6]). The third line creates a new screen 5 with the resolution of 50 lines of 80 characters each. If you do this, you will see your primary screen, and the other three default virtual consoles, come up in the standard 80x25 mode, but a new screen 5 accessible through [CTRL]-[ALT]-[F6] 

Note that [CTRL]-[ALT]-[F1] is screen 0 here. If you wish to alter the other screens, simply repeat the delete and add screen steps for whichever screens you want running at the 80x50 resolution. 

You should avoid changing screen 4 (ttyC4, [CTRL]-[ALT]-[F5]), which is used by X as a graphical screen. You can also add more virtual terminals to your OpenBSD system by altering /etc/ttys, which can then be made whichever resolution you prefer. 

As one might expect, all these commands can also be entered at the command prompt, as root. 

Note: this will not work on all video cards. Unfortunately, not all video cards support the uploaded fonts that wscons requires to achieve the 80x50 text mode. In these cases, you might wish to consider running X. 

[Back to Main Index] [To Section 6.0 - Networking] [To Section 8.0 - General Questions]

Verwijderd

Topicstarter
Hrm ja ik ben zelf sowieso voorstander van unices gebaseerd op SVR4, want Berkely Software Distribution ligt me toch niet ZO handig vind ik. Ik mis de INIT states enorm :-) :-)

Ik denk dat ik ofwel terug naar Solaris 9 ga (dat stond er vorige week op) ofwel opnieuw Debian (dat stond er een jaar gelden op :D).

by the way

code:
1
 shutdown -y -g0 -i0

heeft toch wel iets speciaals vind ik :)

Verwijderd

Dus omdat de framebuffer het niet doet en je runlevels wilt hebben ga je maar of solaris of lnx draaien :?

OpenBSD draait perfect op die sparcjes, zowel als desktop als server. Al helemaal op die oude sparcjes (hoeveel ram heb je erin zitten?) is obsd imo sneller, flexibeler en natuurlijk een stuk veiliger(mits goed geconfigged)

Plus natuurlijk dat de xdm van obsd vele malen mooier is })

<ot>
srv4 init style is inderdaad mooi (per service een controlscript), al snap ik het nut er niet echt van. In mijn ervaring start je een machine altijd op 2 manieren op (geen exceptions per os):
1) Normal operation (default runlevel / multiuser)
2) Singe user
met srv4 gebruik ik dus ook altijd maar 2 runlevels, te weten 2 en S. (plus 0 en 6, die je ook nog eens moet onderhouden) Dat zijn al 4 plekken waar ik in het totaal 8 wijzigingen moet aanbrengen om het netjes te integreren met srv4 init. Natuurlijk zijn hier frontend tools voor, maar die zijn niet voor ieder os beschikbaar (of soms gewoon onwerkbaar). Je moet het iig allemaal controleren, wat dus ook weer het nodige werk kan opleveren.
Bij bsd init style, worden de standaard daemons geladen vanuit een aantal scripten. Hiervoor hoef je in principe alleen maar yes/no en evt flaggen aan server processen in /etc/rc.conf toevoegen/veranderen. Als je zelf een service aan bsd init wilt toevoegen, plaats je een aantal regels shell code in /etc/rc.local, en maakt yes/no en evt flaggen aan in /etc/rc.conf.local.
Imo is de bsd style init in ieder geval fijner voor servers (al is het dan ook handig om control scripten te hebben, maar die copy je weer uit srv4 :P), aangezien je hiermee het onderhoud van de startup een stuk eenvoudiger maakt. Workstations is imo wat meer een kwestie van eigen smaak, wensen en eisen, het werkt allebij.
</ot>

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2002 00:58 . Reden: kleine wijzigingen ]

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 00:33:
al is het dan ook handig om control scripten te hebben, maar die copy je weer uit srv4 :P
offtopic:
Check NetBSD's init scripts dan maar eens. Dat systeem ziet er uit als systemV maar gebruikt nog wel rc.conf voor de configuratie. Echt heel mooi, check cvsweb maar eens ;)
FreeBSD heeft dit init-systeem een tijdje geleden zelfs geimporteerd van NetBSD (zit in -current) dus dat zegt al genoeg over wat voor mooi systeem het wel niet is :P

Verwijderd

Topicstarter
Erm ja maar FreeBSD draait niet op een Sparc hé !

Yeah r3b00t OpenBSD is hardstikke nice, als ik een server opzet gebruik ik het zeker, maar het mooie aspect van een leuke console hou ik nu ook in mijn achterhoofd, aangezien de ss5 niet als server wordt gebruikt.
Gewoon een mutt / irssi / BitchX / nmap bak dus.

De SS5 is de 170Mhz TurboSparc versie (fujitsu) en heeft 256MB RAM. Er zit momenteel 2 keer een 2.1GB Sun HDD in. Die ga ik dan straks opnieuw in raid0 stripe zetten, zodat ik er toch wat meer juice kan uitpersen :-)

Peace

Verwijderd

hmz, de sparc64 poort van FreeBSD is al een tijdje onderweg.

(lolz, je hebt gewoon dezelfde sparc als dat ik heb, alleen heb ik grotere/snellere disken, en jij de helft meer ram :P)

Verwijderd

Topicstarter
snellere disks, heeft dat wel zin met een SCA scsi controller? die is toch beperkt tot 10mb/sec?

ik heb mijn disks van 3.5mb/sec in normale modus naar 6.5mb/sec gekregen in een raid0 setup :)

ps leuke DEC/Alpha systemen heb jij! Plus die SGI box is ook wel neat. Heb jij zo'n quad ethernet kaart in je SS5 zitten ofzo? (zag ik op je specspage).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2002 18:46 . Reden: ps ]

Verwijderd

Die disken hebben idd niet zoveel zin, maar het array waar ze uitkwamen ('t zijn 10k disken) stond al jaren stof te verzamelen op het werk... In mijn ss5 zit 3 x hme, heb helaas nog geen quad sbus kaart op de kop kunnen tikken.
En er zit een verschil tussen SCA en scsi. SCA is de connector waardoor scsi disken hot-swappable worden (correct me if I'm wrong) en er zit een fast-scsi controller op die idd beperkt is tot 10M/s. Heb op me werk echter ook nog sunnetjes staan met een ultra2/3 interface met SCA connectors...

Met solstice (onder solaris) kun je ook allerlij vette raid truukjes uithalen btw (ik neem aan dat je lnx sw raid gebruikt)

/me is echter nog wel het meest gelukkig met die vette alpha's :P

<edit>hmz, moet me specs pagina weer eens updaten...</edit>

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:06

afterburn

No more...

Effe OT: hoe komen jullie aan je memory voor de SS5? Ik heb er een als server draaien, maar er zit nog maar 64mb in en ik kan of geen memory vinden, of alleen tegen exhorbitant hoge prijzen ($120/32mb of hoger)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

ik had het geluk dat mijn werk mij de sparc, eehhhh, sponsorde... Er waren toendertijd 3 ss5's daar, waarvan er 1 gebruikt werd (door mij). Voordat ik die sparc meenam, heb ik hem wel lekker vol gedouwt (helaas alleen maar het ram uit 1 van die andere sparcjes getrokken, maar wel 2 vette disken)

Anders dan contacten is er zga geen mogelijkheid om daar redelijk aan te komen. Sun geheugen is duur en moeilijk te vinden op de particuliere markt (vooral voor de oudere sparcjes)...

Aan de andere kant, als je bij een sun shop komt te werken, is er een goede kans dat ze wel eens oude sparcjes wegdoen...

Verwijderd

afterburn schreef op 20 November 2002 @ 20:31:
Effe OT: hoe komen jullie aan je memory voor de SS5? Ik heb er een als server draaien, maar er zit nog maar 64mb in en ik kan of geen memory vinden, of alleen tegen exhorbitant hoge prijzen ($120/32mb of hoger)
Op marktplaats.nl staan heel vaak interessante sun spulletjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geluk gehad van ooit een SS5 te kopen, met 256MB RAM er al in :-) Plus een 16 inch sun monitor, scsi cdrom, fdd, 2x 2.1GB HDD, twee type 5 keyboards, 3 sun muizen, twee powerkabels, een 13W3 kabel en een kabel om te switchen van 13W3 naa VGA (heb ik wel niet nodig) plus een Sparcstation 1 (nostalgie lol).

-> 250 EUR (een ruim jaar geleden).

Nu ben ik eindelijk op zoek naar een SGI O2 ofzo. Zag er laatst een leuke staan, voor 180EUR, maar iemand was me al voor :(

moet nu naar school vertrekken! 8)

Verwijderd

Ik heb een ultra10 440mhz met 384 mb geheugen en daar ben ik echt ontzettend blij mee. Ik zoek alleen nog wel een goed werkende 19"/20"/21" want er hangt nu een oude nec 21" aan die maar tot 1024*768 op 70hz kan :(

• afterburn

afterburn

No more...

Ik heb een 19" (dacht ik) sun monitor staan, werkt goed maar alleen de kast heeft een scheur omdat ie een keer van mn bed gelazerd is. Mag je gratis komen halen. Mijn ss5 staat zonder monitor op een co-lo, dus ik heb em toch niet nodig.

Ook op marktplaats blijft dat geheugen zo vreselijk duur ;( Arme beestje swapped bij het leven.

Computer specs

Verwijderd

Dankje voor je aanbod, maar ik wil wat geld opzij leggen om een nieuwe te kopen met vga aansluiting. Want die oudere monitoren zijn 13w3 en m'n ultra heeft vga (geen creator :().
En probeer echt een ultra 5 of 10 op de kop te tikken want dat zijn fantastische machines en relatief goedkoop om uit te breiden (ide).

Grts.

• afterburn

afterburn

No more...

Sun Ultra 5
330MHz CPU
128MB RAM
8GB HD
CDROM
Floppy drive
PGX Graphics
10/100 ethernet port
Keyboard/Mouse
Solaris

Voor 350 euro, is dit redelijk?

Computer specs

Verwijderd

Nee... op marktplaatst.nl stond laatst een blade voor 600 euro...
Een nieuwe blade kost rond de 1000 euro.
Mijn ultra 10 heb ik gekocht voor 200 euro.
Voor een Ultra 5/10 moet je HOOGUIT 300 euro geven, en dan moet ie wel helemaal compleet zijn.

Dit alles is natuurlijk mijn mening/visie.

Grts.

• afterburn

afterburn

No more...

Shit, 200 euro voor een U10. Als je nog eens zoiets tegen komt, denk dan eens aan mij. :)

Computer specs

Pagina: 1