Beste mensen,
Ik ben al vaker bezig geweest met electronica aan de computer pluggen.
Ik heb nu op de printerpoort dmv triacs lampen aangesloten.
Nu zou ik wel eens wat meer willen. Dus wat meer aansluitingen en ook input.
Ik las ergens over een shit-register.
Als ik het goe dbegrijp werkt dit als volgt.
Je hebt 1 aansluiting waar gewoon 1/0 signalen uit komen.
Verder nog een clock aansluiting, die op hetzelfde tempo als de signalen van de pc, stroompjes geeft.
Dmv de seriele poort van de pc, worden 8 bits verstuurt, die het 8 bits shiot register opslaat, en als parralel signaal afgeeft, en weer begint bij de volgende byte die verzonden moet worden.
Klopt dit to zover?
En is er ergens een site waar dit duidelijk op staat? En ook types shiftregisters?
Dan de problemen:
-Als ik een signaal naar de seriele poort schrijf, moet ik dan zelf het tempo progammeren, of kan ik gewoon een byte schrijven naar de seriele poort, en dat de seriele poort zelf de snelheid bepaald?
-Als ik 1 byte schrijf, en daarna niets meer, blijft de parralele output van het shift register dan staan, of moet ik als ik acht kanalen aan wil laten staan, de hele tijd de byte blijven schrijven?
Verder wilde ik ook eens met input werken.
-Kan dit ook met een omgekeerde shiftregister, zodat ik acht signalen kan sturen over 1 aansluiting van de seriele poort of parralele poort?
-Kan ik ook voltage's meten op een of andere manier?
Dus dat ik van een sensor de waarde kan bepalen?
-Hoe werkt de input bij de parralel poort? Wat is het maximale voltage etc.?
Alvast bedankt
groeten,
Eelco
Ik ben al vaker bezig geweest met electronica aan de computer pluggen.
Ik heb nu op de printerpoort dmv triacs lampen aangesloten.
Nu zou ik wel eens wat meer willen. Dus wat meer aansluitingen en ook input.
Ik las ergens over een shit-register.
Als ik het goe dbegrijp werkt dit als volgt.
Je hebt 1 aansluiting waar gewoon 1/0 signalen uit komen.
Verder nog een clock aansluiting, die op hetzelfde tempo als de signalen van de pc, stroompjes geeft.
Dmv de seriele poort van de pc, worden 8 bits verstuurt, die het 8 bits shiot register opslaat, en als parralel signaal afgeeft, en weer begint bij de volgende byte die verzonden moet worden.
Klopt dit to zover?
En is er ergens een site waar dit duidelijk op staat? En ook types shiftregisters?
Dan de problemen:
-Als ik een signaal naar de seriele poort schrijf, moet ik dan zelf het tempo progammeren, of kan ik gewoon een byte schrijven naar de seriele poort, en dat de seriele poort zelf de snelheid bepaald?
-Als ik 1 byte schrijf, en daarna niets meer, blijft de parralele output van het shift register dan staan, of moet ik als ik acht kanalen aan wil laten staan, de hele tijd de byte blijven schrijven?
Verder wilde ik ook eens met input werken.
-Kan dit ook met een omgekeerde shiftregister, zodat ik acht signalen kan sturen over 1 aansluiting van de seriele poort of parralele poort?
-Kan ik ook voltage's meten op een of andere manier?
Dus dat ik van een sensor de waarde kan bepalen?
-Hoe werkt de input bij de parralel poort? Wat is het maximale voltage etc.?
Alvast bedankt
groeten,
Eelco