Toon posts:

I/O, dmv Shift register

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik ben al vaker bezig geweest met electronica aan de computer pluggen.
Ik heb nu op de printerpoort dmv triacs lampen aangesloten.
Nu zou ik wel eens wat meer willen. Dus wat meer aansluitingen en ook input.

Ik las ergens over een shit-register.
Als ik het goe dbegrijp werkt dit als volgt.

Je hebt 1 aansluiting waar gewoon 1/0 signalen uit komen.
Verder nog een clock aansluiting, die op hetzelfde tempo als de signalen van de pc, stroompjes geeft.

Dmv de seriele poort van de pc, worden 8 bits verstuurt, die het 8 bits shiot register opslaat, en als parralel signaal afgeeft, en weer begint bij de volgende byte die verzonden moet worden.
Klopt dit to zover?
En is er ergens een site waar dit duidelijk op staat? En ook types shiftregisters?

Dan de problemen:
-Als ik een signaal naar de seriele poort schrijf, moet ik dan zelf het tempo progammeren, of kan ik gewoon een byte schrijven naar de seriele poort, en dat de seriele poort zelf de snelheid bepaald?
-Als ik 1 byte schrijf, en daarna niets meer, blijft de parralele output van het shift register dan staan, of moet ik als ik acht kanalen aan wil laten staan, de hele tijd de byte blijven schrijven?

Verder wilde ik ook eens met input werken.
-Kan dit ook met een omgekeerde shiftregister, zodat ik acht signalen kan sturen over 1 aansluiting van de seriele poort of parralele poort?
-Kan ik ook voltage's meten op een of andere manier?
Dus dat ik van een sensor de waarde kan bepalen?
-Hoe werkt de input bij de parralel poort? Wat is het maximale voltage etc.?

Alvast bedankt
groeten,
Eelco

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:48
Ten eerste: welkom op GoT :)
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 11:43:
Beste mensen,
Ik ben al vaker bezig geweest met electronica aan de computer pluggen.

Ik las ergens over een shift-register.
Als ik het goe dbegrijp werkt dit als volgt.

Je hebt 1 aansluiting waar gewoon 1/0 signalen uit komen.
Verder nog een clock aansluiting, die op hetzelfde tempo als de signalen van de pc, stroompjes geeft.

Dmv de seriele poort van de pc, worden 8 bits verstuurt, die het 8 bits shift register opslaat, en als parralel signaal afgeeft, en weer begint bij de volgende byte die verzonden moet worden.
Klopt dit to zover?
Ongeveer, maar vergeet niet dat je voor elke bit ook een klokpuls moet zenden, een schuifregister kan maar 1 bit tegelijk verwerken.
En is er ergens een site waar dit duidelijk op staat? En ook types shiftregisters?
Google is your friend :)
Als je het ook in schriftelijke vorm wilt hebben, kan ik de "Electronica echt niet moeilijk" serie aanbevelen.
Dan de problemen:
-Als ik een signaal naar de seriele poort schrijf, moet ik dan zelf het tempo progammeren, of kan ik gewoon een byte schrijven naar de seriele poort, en dat de seriele poort zelf de snelheid bepaald?
Van tevoren moet je aangeven met welke snelheid de COMpoort moet zenden, welke snelheid je nodig hebt hangt af van wat je wilt doen en hoe snel je IC's zijn.
-Als ik 1 byte schrijf, en daarna niets meer, blijft de parralele output van het shift register dan staan, of moet ik als ik acht kanalen aan wil laten staan, de hele tijd de byte blijven schrijven?
Nee, een schuifregister doet niets zolang het geen klokpulsen waarneemt
Verder wilde ik ook eens met input werken.
-Kan dit ook met een omgekeerde shiftregister, zodat ik acht signalen kan sturen over 1 aansluiting van de seriele poort of parralele poort?
Ja
-Kan ik ook voltage's meten op een of andere manier?
Dus dat ik van een sensor de waarde kan bepalen?
-Hoe werkt de input bij de parralel poort? Wat is het maximale voltage etc.?
Parallel werkt met +5v als logische 1 en 0v als logische 0
Verder heeft de parallelle poort 8 input
Serieel werkt met 12v als 1 en -12v als 0 en heeft slechts 1 input
Alvast bedankt
groeten,
Eelco
NP :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ten eerste welkom op got..

en lees eerst de faq eens door.. geen groeten onder reply's :)

nou ik kan je wel een excact schema geven hiervoor.. ik heb dit namelijk net gemaakt.. alleen ik heb hem voor 12 volt gemaakt.. moet je ipv een paar transistors gewoon relais of nog beter solid state relais aan hangen.. het schema zal ik is ff op zoeken..

ik heb EWB, Ulticap schema's.. zeg het maar..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Looki

Looki

je hebt hier ook een boekje over van de electruur.. ik zal is ff zoeken welk isbn dat heeft.. staat het precies in ..

[edit]
Auteur: B. Kainka
Ing. 188 pagina's
Formaat 14 x 21 cm, geïllustreerd
Prijs € 24,50 incl. CD-ROM
ISBN 90-5381-147-8

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Topicstarter
Thnx!
Aan dat boek denk ik wel wat te hebben. Staat daar verder ook de werking van de shift register enzo in? Want ik kon die niet terug vinden in de inhoudsopgave, maar kan aan mij liggen. Is er nog een andere naam voor een shift register?

Denk je dat hier zo'n beetje alles in staat wat ik nodig heb, om verder te kunnen?
Dan weet ik tenminste wat ik krijg voor ik het bestel.

Mzzlz
Eelco

Verwijderd

Topicstarter
Oja en als je dat schmaetje op je pc hebt staan, heel erg graag!

Misschien kun je het hier bij zetten, zodat andere mensen er ook nog wat aan hebben, en anders mag je het mailen naar ilky@home.nl

Mzlz
Eelco

• Looki

Looki

Ik ga strx wel ff een schema van school naar huis sturen.. hij staat nog op mijn account.. en een shift register is een schuif register.. hij schuift de data er zo in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                           |0  -->  uit
                           |1  -->  uit
                           |0  -->  uit
                           |0  -->  uit
                           |1  -->  uit
                           |1  -->  uit
                           |1  -->  uit
    in -->  01001110  -->  |0  -->

De data word elke puls 1 hokje opgeschoven...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 11:43:

Ik las ergens over een shit-register.
Aannemende dat je een shift-register bedoelt (>:)), daar heb je bij een parallelle poort niet mee te maken. Een shift-register wordt gebruikt voor seriele poorten.

Het shift-register met de aansturing zit in de PC ingebouwd in de UART (universal asynchronous receiver/transmitter), je propt een byte op de port van de betreffende seriele poort, en het hele shiften gebeurt door die chip.

Aan weerszijden van de verbinding moet je allereerst dezelfde baudrate instellen, alleen, die klokken lopen over een langere tijd nooit geheel gelijk. Er wordt eerst een start-bit (met een lengte van 1.5 bit) opgestuurd, dan herstarten beide kanten de klok, vervolgens komen de data-bits (5-8), het eventuele pariteit-bit, en eventuele stop-bits (0-2). Over de tijd die dit dozijntje bits wordt verzonden zal de afwijking tussen de beide klokken niet spectaculair zijn. Dit mechanisme maakt het dus mogelijk voor de UART aan de ontvangende kant om de data-bits 1 voor 1 te ontvangen en via het shift-register tot een byte om te toveren.

Er is nog een andere oplossing voor seriele verbindingen, i.p.v. asynchroon, zoals hierboven beschreven, synchroon te gaan werken. Dan worden de klok-signalen via apart lijnen meegestuurd met de gegevens. Er is dan een aantal mogelijkheden :
- ofwel de klok een van beide partners is altijd leidend;
- ofwel de klok van de verzendende partner is leidend;
- ofwel de klok van de ontvangende partner is steeds leidend.

Spanningen :
Een parallelle poort gebruikt 0 en +5V
Een seriele poort heeft als norm dat het ene signaal tussen +1.5 en +30 V moet liggen, en het andere tussen -1.5V en -30V.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Een shift register heeft niets met parallel of serieel te maken, het wordt wel toegepast in U(S)ARTs. Je kan meerdere schuifregisters aan de parallelle poort hangen waardoor je dus meer outputs hebt. :)

Gebruik de clock, reset en output enable lijnen zodat de data netjes op de uitgangen komt. Vooral de output enable is belangrijk als je dingen gaat aansturen, anders komt er heel even foute data op de uitgangen (omdat de data erin geschoven wordt)

EDIT: http://www.elis.rug.ac.be...cg/student/esi_hfdst4.pdf

bladzijde 25

[ Voor 0% gewijzigd door Benadski op 20-11-2002 11:37 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Begin het wat beter te begrijpen hoe het zo'n beetje werkt. Bedankt iedereen!

Dat met dat versturen van een start en stop bit begrijp ik nu wel.
Er wordt een start verzonden, de beide tellers beginnen te lopen, er worden x bits verzonden, en de beide tellers stoppen.

Maar nu de uitvoering nog.
Misschien dat het met een schema duidelijker is. De pdf file die Benadski me gaf, is iets te moeilijk voor me :/
Dus misschien dat Looki de zijne nog stuurt vandaag.

Lookie, ik las trouwens dat je de studie Computer interface techniek hebt.
Ik dacht zelf ook aan een studie in de richting van een combinatie tussen computer en elektronica (Robot's e.d. dus). Nu denk ik aan Tu Eindhoven opl Electro en informatietechniek, alleen denk dat daar het computer aspect wat laag is.
Waar studeer jij?

Oja en stond er in dat boek nou dit principe ook uitgelegd?

Groeten,
Eelco

Verwijderd

Topicstarter
Lookie, zou je me nog even dat schema kunnen sturen?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 13:04:
Post 'em maar - ik volg dit topic zeer belangstellend, en dat schema lijkt mij ook wel wat ;) Heb tegenwoordig een digitale deurbel - met dank aan lastige junks en een verantwoordelijke huisbaas - en dat ding moet natuurlijk gehacked worden :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

Eelco Hou is op met je groeten eronder te zetten ;)

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Looki

Looki

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 13:04:
Ten eerste spel me naam is goed :P

Ten tweede hier is het schema.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ploterschak.GIF

suc6 ermee

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Great, thanks :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx Looki :P

Als ik het goed begrijp is het als volgt:

De J4 is de connector met de serial port.

1)
De 4021B is die van http://www.f1.fhtw-berlin...k/eua/datasheets/4021.pdf
Hieraan kunnen acht input signalen worden gehangen.

Wat ik alleen niet begrijp is het nu van de parralel/serial control. Waarom hang je die aan de connector? Deze is toch constant? Dus daar zou je toch geen datalijn voor hoeven te gebruiken?

En het clocksignaal wordt nu gewoon door de pc verstuurt?

2)
De 4094 is de ouput zo te zien
Op http://www.elektro.fbi.cz/clanky/katalog/4050.html stond nog een korte beschrijving.
En ik zie ook op http://www.semiconductors...n/pldb/pip/74HC4094D.html. Ik die is alleen de 74HC/HCT4094 ipv de gewone 4094. Maakt dat verder nog wezelijk verschil?

pin 1 is zelfde clocksignaal.
pin 2 het datasignaal
En Qs 1 en Qs 2 zijn dan klonen van het input signaal om nog een ic eraan te lussen denk ik?

Bij de connector is pin 5 de ground. Kan deze dan gewoon aan de ground die helemaal onderaan te zien is worden aangesloten?

Klopt het dat ik voor de input de ports: 2,6,8
en voor de outputs: 4,7,9
kan gebruiken op dezelfde manier als de in de schakeling gebruikte 1 en 3?

1 dingetje wat ik nog van je zou willen vragen (ja ik weet het ik ben vervelend),
zou je nog de source code van je proggie kunnen sturen.. Want ik snap denk ik wel hoe het spul werkt nu, alleen nog niet echt hoe dat met het clocksignaal werkt.
Moet hij gewoon op de snelheid van de baudrate een clocksignaal geven?
En zo ja, hoe doe ik dat?

Nogmaals heel erg bedankt, hier kom ik tenminste verder mee.
Deze keer geen groeten,
Eelco
Pagina: 1