[car] versterker aanzetten niet via autoradio

Pagina: 1
Acties:
  • 4.741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo ik heb een stel boxen en subwoofer en versterker voor mn auto, maar de autoradio laat nog ff op zich wachten (ik wil wel een goeie he! ;) )

maarre als ik de boel nu aansluit, zal het niet gaan werken omdat de versterker een puls krijgt van de autoradio, heb ik me laten vertellen. Is er ook een manier dat ik de boel toch nog kan testen?? zonder autoradio? ik ben van plan om een portable minidisc via tulp op de versterker te zetten als audio-bron!

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 18:19
Heel simpel door de remote aan te sluiten op de + van de voeding of accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
misschien een domme vraag maar wat bedoel je met remote :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
  • Laatst online: 01-03 18:12
Met de remote bedoelt hij de aansluiting waarop de kabel vanaf je autoradio komt die het stuursignaal geeft om de versterker aan of uit te zetten.

BIF-Foot: Dus daar kan je gewoon 12V op zetten? Ik dacht dat het hooguit om een stuursignaaltje ging van een paar volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
a3konijn schreef op 19 november 2002 @ 11:40:
Met de remote bedoelt hij de aansluiting waarop de kabel vanaf je autoradio komt die het stuursignaal geeft om de versterker aan of uit te zetten.

BIF-Foot: Dus daar kan je gewoon 12V op zetten? Ik dacht dat het hooguit om een stuursignaaltje ging van een paar volt.
Nope, gewoon 12 volt en werken maar. Geen probleem.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46637

a3konijn schreef op 19 november 2002 @ 11:40:

Dat is inderdaad een stuur stroom.

Je autoradio geeft door middel van die input aan de versterker door hoe veel vermogen hij moet leveren.
Dus je radio op 80% betekend versterker op 80%.

Zou het dus verkeerd gaan (door daar 12v op te zetten) dan blaas je wellicht meteen je speakers en woofer op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Anoniem: 46637 schreef op 19 november 2002 @ 11:45:
[...]

Dat is inderdaad een stuur stroom.

Je autoradio geeft door middel van die input aan de versterker door hoe veel vermogen hij moet leveren.
Dus je radio op 80% betekend versterker op 80%.

Zou het dus verkeerd gaan (door daar 12v op te zetten) dan blaas je wellicht meteen je speakers en woofer op. :P
Wat praat jij nou weet voor een onzin! Die draad is er alleen maar voor om de versterker aan te schakelen hoor! Het volume wordt geregeld aan de hand van het input signaal dat binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71078

Jonge jonge stelletje amateurs Je pakt een draadje van 10 cm deze maak je vast aan de remote control en de + van de versterker Poehee was moeilijk en dit draadje dient alleen voor wanneer de spanning van de radio eraf gaat dat de versterker dan ook uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
Fox-Web schreef op 19 november 2002 @ 11:47:
[...]

Wat praat jij nou weet voor een onzin! Die draad is er alleen maar voor om de versterker aan te schakelen hoor! Het volume wordt geregeld aan de hand van het input signaal dat binnen komt.
Mag jij me uitleggen hoe dat werkt. Ik heb onversterkte uitgangen op mijn radio en die sluit ik aan op de LOW-input van mijn versterker. Ik geloof dus niet dat daarmee ook nog eens het volume geregeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fox-Web schreef op 19 November 2002 @ 11:47:
[...]

Nou, da's dus niet onzin.

Het volume wordt bij veel versterkers wel zo geregeld.

De meeste versterkers hebben een audio input en eventueel een input waar je "normale" audio pre-output van de versterker op aan kan sluiten.
Je hebt versterkers waar je je "versterkte" uitgang vanuit je radio rechtstreeks naar je versterker mag sturen.
Imho en die van mijn dealer cq. collega's en vrienden van mij regelt deze ook het volume.
Ik heb het niet anders aangesloten.

Anders roep je Wekkel er maar bij ipv zo te lopen schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Input komt van de radio en niet door dat draadje!!! Vertel mij niks heb namelijk zelf een Caliber versterker dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71078 schreef op 19 november 2002 @ 12:06:
Input komt van de radio en niet door dat draadje!!! Vertel mij niks heb namelijk zelf een Caliber versterker dus......
HUH ? Wees eens iets duidelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gewoon de remote control wil zeggen in het nederlands Afstandbediening. Dus de versterker wordt van afstand aangezet door de radio wanneer deze aangezet wordt. Want dan wordt er een inpuls gegeven naar de versterker zodat deze ook aangaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
Anoniem: 71078 schreef op 19 November 2002 @ 12:06:
Duhh, tuurlijk komt de input van de radio niet door dat draadje, alleen het ging hier niet om de input maar om het stuursignaal voor aan/uit en het volume. De ene zegt dat het volume gehaald wordt uit het signaal dat via de input binnenkomt en de andere (me too) dat het volume uit het stuursignaal gehaald wordt dat via de remote binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remote dient alleen voor om de versterker aan en uit te zetten. Niet meer niet minder. En volume wordt gewoon door de tulpkabels doorgegeven. En trouwens RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het is echt heel simpel: Die remote (blauwe draad die uit de radio komt) doet niks meer dan de versterker aanzetten. Het is eigenlijk gewoon een relais. Wat je nou kunt doen:

Een simpel draadje vanuit de voeding van je versterker (waar de +kabel de versterker inkomt dus) naar de remote ingang van de versterker. Die remote-ingang zit meestal bij de + en de massa op de versterker. Ik raad je wel aan om er een schakelaartje tussen te zetten, zodat je de versterker uit kunt zetten, als je hem niet gebruikt. Dat is handig, omdat je auto dan 's ochtends niet met een lege accu staat. Een zekering is ook verstandig, een half Amp. is genoeg. Zonder zekering werkt het ook, maar voor de zekerheid....

[edit]
Het volume wordt niet via deze remote-kabel geregeld, maar via het audio-signaal over de RCA-kabel.

[edit]
De stroomsterkte op de remote-kabel is volgens mij echt altijd even hoog. Dit kun je simpel nameten met een multimeter. De waarde veranderd niet als je aan de volume-knop van de radio draait.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-11-2002 12:28 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Web
Dat remote draadje doet echt verder niks dan je versterker aan zetten. Ookal heb je een low input signaal, dan wordt alsnog daardoor het volume geregeld. Low-input wil alleen zeggen dat het een zeg maar: "TTL" signaal is en dat het totaal niet voorversterkt wordt. Maar daarom varieert dit signaal nog wel in volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een man met verstand van versterkers hehee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42832

om het simpel te zeggen, je moet gewoon op het blauwe draadje ook +12 volt zetten :-)

(ik heb maar 4 jaar in de autohifi branche gewerkt, en zo testen we altijd de versterkers zonder radio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

a3konijn schreef op 19 November 2002 @ 12:14:
[...]

Duhh, tuurlijk komt de input van de radio niet door dat draadje, alleen het ging hier niet om de input maar om het stuursignaal voor aan/uit en het volume. De ene zegt dat het volume gehaald wordt uit het signaal dat via de input binnenkomt en de andere (me too) dat het volume uit het stuursignaal gehaald wordt dat via de remote binnenkomt.
De remote amp. van de radio regelt indien op de remote amp van je versterker aangesloten 2 functies.

• Het aanzetten van de versterker. Duuh |:(
• Het regelen van de versterker zijn volume.

De audio outputs van meeste radio's zijn pre outputs waardus niets aan veranderd cq. versterkt wordt door een de versterker van de radio zelf.

Er zijn radio (meestal de duurdere) die een aparte woofer uitgang hebben die wel het volume via dat signaal regelen.

Maar dat zijn 2 aparte dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
als je niet weet HOE je een versterker aan moet sluiten, dan lijkt het mij verstandig dat je toch even lang een autoshop gaat. laat die em aansluiten voor je.

anders kon het wel eens je auto kosten ivm eventuele kortsluiting.

heb je ook al gedacht om 10 mm2 draad te gaan gebruiken als voeding? want die heb je echt wel nodig.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:49
Tis wel een giller dat mensen denken dat het volume ingesteld wordt met de remote :), volume wordt gewoon geregeld via je radio, en dan stel je de gain van de versterker af op de maximale uitgangs spanning van de preout van de radio, dus 2 of 4,5 volt ( ligt aan het merk/type radio).
Beetje overbodige info mischien :) maargoed, dan weten de mensen die dachten dat het via de remote ging hoe het werkt :)

/edit, ff toevoeging, via de volumeknop wordt de preout uitgang van 0 tot 2 volt of 0 tot 4,5 volt afgeregeld. REMOTE IS DUS ALLEEN VOOR HET AAN EN UITSCHAKELEN VAN DE VERSTERKER...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 13:00

Flarrestein

Superworm Jim

Anoniem: 46637 schreef op 19 November 2002 @ 12:21:
[...]

De remote amp. van de radio regelt indien op de remote amp van je versterker aangesloten 2 functies.

• Het aanzetten van de versterker. Duuh |:(
• Het regelen van de versterker zijn volume.

De audio outputs van meeste radio's zijn pre outputs waardus niets aan veranderd cq. versterkt wordt door een de versterker van de radio zelf.

Er zijn radio (meestal de duurdere) die een aparte woofer uitgang hebben die wel het volume via dat signaal regelen.

Je begrijpt het nog steeds niet: :(

Radio aan --> 12 volt op de remote
12 volt op de remote --> versterker aan
Klaar

Volume van gewoon signaal, of het nou voor een subwoofer is of niet, komt gewoon over de cinch-aansluiting.
Op je aparte versterker zit geen volume regeling, dus moet het toegediende signaal het volumeverschil meegeven.

Ik heb slechts 3 versterkers in mijn auto die allemaal op dezelfde remote zitten en toch apart het volume kan worden ingesteld. Dussss...
Maar dat zijn 2 aparte dingen. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Flarrestein op 19-11-2002 12:34 . Reden: extra info ]

HIER !!! PAK AAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
niet meer op reageren.

als hij het niet WIL snappen dan moet hij maar naar een dealer ofzo gaan, of naar een autoshop.

lijkt me verstandig.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 11:29

Andy

rm -r

Er moet inderdaad gewoon +12volt op; Je kunt diezelfde blauwe draad van je radio ook gebruiken om een electrische antenne mee te bedienen. Let wel op dat, als je een constante plus op deze aansluiting zet, je versterker altijd aan blijft staan en dus na een weekend je auto misschien niet meer wil starten. Ik heb er in zo'n geval weleens een klassieke lichtschakelaar tussen gezet en die in een lus naar voren gehaald.

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
Mijn excuses. Heb ondertussen nog ff gebrowsed op internet en daar vond ik ook dezelfde soort discussies maar ben nu wel overtuigd van het feit dat remote niet volume regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeffreystegeman schreef op 19 november 2002 @ 12:32:
niet meer op reageren.

als hij het niet WIL snappen dan moet hij maar naar een dealer ofzo gaan, of naar een autoshop.

lijkt me verstandig.
Het draait gewoon goed bij mij geen problemen. :)

Tis alleen wat onduidelijk wat de handleiding(en) erover schrijven.

Mijn dealer waar ik de spullen heb gekocht beweerde anders, tis dat ik er regelmatig in de buurt ben dan zal ik het hem nog eens aankaarten.

BTW. ik heb het niet door hem in laten bouwen dat doe je zelf, scheelt namelijk een hoop geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3konijn
Heb het net ff getest (ja mijn versterker + subs liggen hier los in mijn kamer ivm ontbrekende auto) en het werkt goed. Komt trouwens nog ff 2 keer zoveel geluid uit als dat ik hem in mijn auto heb liggen. Huisgenoten begonnen over vibrerende muren en vloeren te klachen :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70483

Ik gebruik mijn versterker in combinatie met een VIA EPIA als stereo-installatie. Ik heb een omgebouwd voedingsstekkertje (+12V) gebruikt om de versterker aan te krijgen.. en ja, dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44139

Ja , gewoon +12 Volt erop, en de signaalsterkte word door de cinch kabel de singaalkabel van de radio geregeld , versterker heeft dus voor de rest geen aansturing behalve 2 singaal kabels, 1 plus en 1 min, en een remote die is ook 12+

IDD , stelletje ammateurs, makkelijker kan echt niet hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OO JA, ik heb nog een fijne 480 Watt versterker en een 400 Watt sub liggen, (golf word gemakkelijk opengebroken dus nog ff op andere auto wachten) is t niet mogelijk om die op een pc voeding aan te sluiten ik heb er 1 van 150 en 1 van 200 watt liggen, of sloop ik dan de boel, die versterker is met 2x20 watt gezeked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70483

ik verneem net dat bij sommige extreem dure versterkers de signaalsterkte inderdaad (digitaal!) geregeld wordt over een apart draadje (dus NIET de standaard remote, maar een aparte kabel!), om eventuele bronruis te elimineren ofzoiets... Heheh, handig.. nou ja, de remote is dan nog steeds apart, dus nog steeds niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70483 schreef op 19 november 2002 @ 13:05:
ik verneem net dat bij sommige extreem dure versterkers de signaalsterkte inderdaad (digitaal!) geregeld wordt over een apart draadje (dus NIET de standaard remote, maar een aparte kabel!), om eventuele bronruis te elimineren ofzoiets... Heheh, handig.. nou ja, de remote is dan nog steeds apart, dus nog steeds niks om je zorgen over te maken.
Ja maar moet je natuulijk ook een flink dure radio hebben die dat ondersteund, mijn JVC van 500 euro kan t in iedergaval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Nu ik: ik gebruik gewoon de power antenne uitgang naar de plus van de eindversterker en
heb dus hetzelfde effect als de remote.
Zal misschien niet altijd werken bij sommige radios maar bij mij wel.
Pagina: 1