Postfix + Procmail = Sendmail ??

Pagina: 1
Acties:

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25
Ik gebruik hier Postfix als MTA en Procmail om de mail naar andere users op me systeem te versturen wanneer deze aankomen op paul@domain.nl. Met fetchmail wordt het domain leeg gehaald en wordt het verstuurd naar de lokale user paul

tot hier gaat alles goed.
mail wordt verstuurd
fetchmail haalt de box leeg en stuurt het door naar de lokale user paul

in de homedir van paul staat een .forward file naar procmail:
code:
1
"|/usr/bin/procmail"

in de homedir van paul staat ook een .procmailrc file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
LOGFILE=/home/paul/proclog12
VERBOSE=yes

:0
* paul2@domain.nl
! paul2@domain.nl

:0
* paul3@domain.nl
! paul3@domain.nl

wanneer iemand dus een mailtje stuurt naar paul2 wordt dit opgehaald door fetchmail die het doorstuurt naar paul. Dan kijkt ie naar de .forward file en dan wordt ie door verwezen naar de .procmailrc. Daarin staat dat ie het door moet sturen naar paul2 en paul2 krijgt z`n e-mail

Maar helaas ;(

De mail komt dus niet aan en verdwijnt gewoon in een gat! En dit is wat proclog12 (jaja we zijn al bij 12!) ons biedt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
procmail: [15656] Tue Nov 19 11:56:37 2002
procmail: Match on "paul2@domain.nl"
procmail: Executing "/usr/sbin/sendmail,-oi,paul2@domain.nl"
procmail: [15656] Tue Nov 19 11:56:38 2002
procmail: Assigning "LASTFOLDER=/usr/sbin/sendmail -oi paul2@domain.nl"
procmail: Notified comsat: "paul@:/usr/sbin/sendmail -oi paul2@domain.nl"
From P.Tolsma@care4ict.net  Tue Nov 19 11:56:37 2002
 Subject: erigjklgjfgkjg
  Folder: /usr/sbin/sendmail -oi paul2@domain.nl                       4551

Hij wil het dus via sendmail doorsturen naar de lokale gebruiker, maar ik draai geen sendmail, ik draai postfix. Het vreemde is ook, het heeft ooit eens goed gedraaid. Ik heb dat toen allemaal op papier gezet. Alles opnieuw geinstalleerd en precies zo weer ingetikt... alleen het werkt dus niet (meer) ;(

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:13

Kettrick

Rantmeister!

Blijft de mail mischien in je sendmail queue staan :?

Ik vraag me trouwens af in wat voor situatie je dit syteem wilt gebruiken, want het lijkt mijn allemaal erg omslachtig :X

Ik zou trouwens ook nog iets als
code:
1
2
3
:0:
*
<bestemming>

Toevoegen, op die manier verlies je geen mail als er geen match is.

• Zorg
het is niet zo erg dat de mail opeens foetsie is... het zijn allemaal test mailtjes... het gaat er om dat die filter verwijst naar sendmail terwijl ik postfix gebruik.

als de filter wel goed werkt zet ik er wel een filter bij die het doorgeeft naar een adres wanneer er geen andere mogelijkheden zijn.

Ik wil dit op me werk gaan gebruiken voor circa 10 mensen die willen mailen.. maar hoezo omslachtig? Deze oplossing is de enige die ik kon vinden voor hetgene wat ik wil. Als je links hebt over andere oplossingen zie ik die natuurlijk graag :)

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Wordt de mail eerst naar een andere mailbox gestuurd.
En haal je het dan met fetchmail op uit die andere mailbox?

Dan kun je toch beter gewoon paul als users aanmaken en een alias paul2@domein.nl en alle mail die je met fetchmail ophaald doorsturen naar user paul.

Of snap ik je nu helemaal verkeerd ?

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Verwijderd

probeer eens:
SENDMAIL=/pad/naar/postfix
in je .procmailrc

• Zorg
ik heb postfix er even afgegooid om te kijken hoe het met sendmail gaat.... sendmail draaid goed en kan gewoon e-mail versturen en ontvangen.

Procmail zegt ook dat ie het goed doorstuurt maar dat gebeurt helemaal niet :( de mailtjes verdwijnen gewoon helemaal!! erg frustrerend als je er al de hele dag mee bezig bent.

Me .procmailrc file is niet verrander.. Dit zijn de uitkomsten van de logfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rocmail: [18797] Tue Nov 19 18:32:49 2002
procmail: Match on "patrick@domain.nl"
procmail: Executing "/usr/sbin/sendmail,-oi,patrick@domain.nl"
procmail: Assigning "LASTFOLDER=/usr/sbin/sendmail -oi patrick@domain.nl"
procmail: Notified comsat: "paul@:/usr/sbin/sendmail -oi patrick@domain.nl"
From P.Tolsma@domain.net  Tue Nov 19 18:32:49 2002
 Subject: KK
  Folder: /usr/sbin/sendmail -oi patrick@domain.nl                       4501

in de maillog staat dat het volgende :?
code:
1
Nov 19 18:33:16 care4ict sendmail[18798]: gAJHWnnR018798: to=patrick@domain.nl, ctladdr=paul (501/501), delay=00:00:27, xdelay=00:00:27, mailer=relay,  pri=31506, relay=localhost.nl. [62.250.6.43], dsn=5.1.3, stat=User unknown

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

postfix is "sendmail" compatible voor zover ik weet, het gedraagd zich zoals sendmail.
en als je dus alleen postfix installeerd en geen sendmail heb je nog steeds een sendmail binary om te zorgen voor compatibiliteit...
die sendmail die je daar dus ziet staan is gewoon postfix... :)

je zult het probleem denk ik dus ergens anders moeten zoeken.

Eeuwige n00b

• Zorg
dat denk ik ook ja... naja morgen weer een nieuwe werkdag, dan maar weer verder kijken... (3 dagen ophetzelfde probleem is geen pretje)

• Zorg
eindelijk, het probleem is opgelost!! wat het was, er miste een bestandje van postfix (install.cf). Het vreemde is dat deze ook niet bij een nieuwe install van postfix tervoorschijn kwam. Mischien een foutje in de rpm van postfix?

dan heb ik nog 1 "klein" probleem. Als ik een nieuwe systeem user aanmaak kan deze mail versturen naar andere lokale gebruikers en extern. Alleen is het niet mogelijk dat deze een mail kan ontvangen van een andere lokale gebruiker.

De andere lokale gebruiker krijgt dan een mailtje terug waarin staat:
can't create user output file. Command output: procmail:
Couldn't create "/var/spool/mail/alex"

Pagina: 1