Toon posts:

RPM, Binary package etc...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel een handleiding voor een instantie aan het schrijven hoe ze, zonder veel kennis van Linux te hebben, een webservertje kunnen opzetten. Dit lukt allemaal prima, behalve 1 ding: ik wil ze uitleggen wat het verschil is tussen een RPM en een binary package en de source. Nu weet ik hetzelf zo ongeveer, maar echt mooi uitleggen kan ik het niet. Vooral omdat je vaak na het uitpakken van een binary je nog een make moet doorvoeren etc (dan ben je weer aan het compilen, lijkt weer op het source verhaal etc etc)....

Helaas kon ik Google geen mooie info vinden hierover... als iemand een linkje voor me heeft, of gewoon een leuk kort verhaaltje hier neer kan planten, graag... dan kan ik het de klant wat duidelijker maken!

BVD!

Verwijderd

Wat is volgens jou een 'binary package' als het geen RPM is? Zoiets als de nvidia drivers? Dat zou binary wrappers, dat is geen binary package. Een package is iets als RPM of een debian package (dpkg). De wrapper is een manier om de binary package aan de huidige kernel te linken via source wrappers, dus je compilet wel degelijk iets, maar niet alles.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk ik bijvoorbeeld bij http://www.mysql.com/downloads/mysql-standard-4.0.html dan zie ik hier dat ik kan downloaden:
1. Binary packages (tar.gz)
2. Linux RPM packages (rpm)

Ik snap het niet helemaal geloof ik...

Verwijderd

Een binanary package is een al voorgecompileerd bestand voor een speciefiek OS

Een RPM is net als een .exe file onder windows een installer die zelf alles op de goeie plek zet. Het is eigenlijks gewoon een binary package maar met een installer er om heen.

Een source file moet je zelf nog compileren en is dus niet OS specifiek, omdat deze zich aanpast aan je systeem

correct me if i am wrong :P

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 10:19:
...
correct me if i am wrong :P
Not needed :) Het klopt wel ja, behalve dan je uitspraak dat een RPM een binary package met een installer eromheen is. De installer compileert namelijk niets, maar dat snapte je wel ;)

Betekende RPM trouwens niet Redhat Packet Management?

Verwijderd

Nee... RedHat Package Mananger :P

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 16:54

Boy

www.byoscoop.nl

Stuur mij die handleiding maar als je 'm af hebt :)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Verwijderd

Boy schreef op 19 november 2002 @ 10:28:
Stuur mij die handleiding maar als je 'm af hebt :)
Heb je denk ik niet zoveel aan als je niet dezelfde disto gebruikt als de topicstarter

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 10:15:
Kijk ik bijvoorbeeld bij http://www.mysql.com/downloads/mysql-standard-4.0.html dan zie ik hier dat ik kan downloaden:
1. Binary packages (tar.gz)
2. Linux RPM packages (rpm)
Een rpm is meestal ook een binary package, het is al gecompileerd. Meestal wordt de source verspreid als tar.gz, maar dat iets verpakt is als tar.gz wil niet zeggen dat het dan binary of source is. Net als dat een .zip ook niet betekent dat het binary of source is.
In dit geval bevat de tar.gz dus een binary.

https://timelord.nl

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 16:54

Boy

www.byoscoop.nl

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 10:30:
[...]

Heb je denk ik niet zoveel aan als je niet dezelfde disto gebruikt als de topicstarter
'kheb RedHat 8.0, misschien dat ut dan toch lukt? Ik kan heel weinig nog op linux, dus kan wel wat gebruiken :)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

GerbenW schreef op 19 November 2002 @ 10:23:
Not needed :) Het klopt wel ja, behalve dan je uitspraak dat een RPM een binary package met een installer eromheen is. De installer compileert namelijk niets, maar dat snapte je wel ;)
Da's niet helemaal waar, er zijn ook source-rpms :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Mijn installatie is ook voor Redhat 8....

Ik begin het langzamerhand te begrijpen.. maar ook niet helemaal meer :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm wissiknie, weer wat geleerd B) Wat weer een leerzame dag vandaag! :o

Verwijderd

Vergeet niet dat het er nog een verschil is tussen een binary package en een RPM: in een RPM wordt (als ik het goed heb, ben tenslotte een slackie) ook nog op dependencies gecontroleerd, terwijl dat meestal niet zo is in een binary package....
Pagina: 1