Toon posts:

Hoe snel is zo'n Cray supercomp nou???

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus nu wel eens weten hoe veel Meys/s
zo'n Cray compjoeter nu eigenlijk doet....

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 09:54

wiho

Certified Nerd

Dan heb je pech. Er bestaat geen client voor Cray machines.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-05 10:56
Zou eigenlijk wel tof zijn, als je toch aan zo'n Cray kan komen, want bij D.net zeggen ze dat ze overal een client voor kunnen maken zolang ze de apperatuur hebben, dus dan nodig je ze gewoon voor een weekendje uit :P

• wiho

wiho

Certified Nerd

Ik heb een login op de (oude) Cray van SARA, maar ik ben bang dat m'n collega's het niet zo fijn zouden vinden als ik ons werkgroepsbudget erdoorheen jaag met dnetc. :)

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 20:09
Das toch onzin. D.net gebruikt IDLE time.
Ik weet niet of het begrip idle bestaat bij een CRAY gestationeerd bij SARA, maar het kost dus niks!

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• wiho

wiho

Certified Nerd

Tjsa, zo zou ieder onderzoeker van z'n programmaatje kunnen beweren dat 't alleen maar idle time gebruikt... maar zo werkt 't natuurlijk niet.

Als je bij SARA mag rekenen op de Cray of de IBM SP, krijg je een vast budget aan CPU-seconden. Voor iedere job die je inzet, wordt de verbruikte tijd afgetrokken van je budget. Je kan dan nieuw budget aanvragen, maar dan moet je wel een rapportje schrijven waaruit blijkt dat je het vorige budget nuttig besteed hebt en dat het extra budget ook echt noodzakelijk is voor je onderzoek.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Dnet heeft een client voor IRIX. Volgens mij kune je die gebruiken op ene Cray Supercomputer.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

wiho:

dan schrijf je toch een reportje dat je 2 dagen die cray wil gebruiken om uit te rekenen hoeveel keys zo'n cray kan maken.

dan komt het allemaal goed :D

Verwijderd

Topicstarter
Niemand heeft dus enig idee hoeveel Mkeys/s zo'n ding kan doen hoor ik alweer??

Behalve dan dat het erg leuk zou zijn als ze er eentje voor DPC flusjt........... :)

• wiho

wiho

Certified Nerd

PcDealer: alhoewel Cray van SGI is (was), zijn het toch twee heel verschillende systemen. De echte SGI systemen bestaan uit MIPS processoren waarop IRIX draait (alhoewel ze nu ook Intel resp. NT en Linux gebruiken). Cray gebruikt zijn eigen CPU's en heeft UNICOS als operating system.

Die Cray CPU's zijn bovendien vectorprocessoren; da's hele andere koek dan de scalaire processoren van Intel, AMD, MIPS, etc. Het vergt een heel andere manier van programmeren en compileren.

Pjemco, als je het echt wil weten zou je het aantal Mflops/s voor de Cray en voor een bekende Intel processor kunnen opzoeken, en aan de hand daarvan het aantal Mkeys/s van de Intel CPU omrekenen naar een waarde voor de Cray. Maar dan nog, Mflops zijn floating point berekeningen terwijl dnetc alleen maar integer bewerkingen gebruikt.

• cire
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 22:06

cire

Maar de nieuwere Crays (T3E) zijn geen vector computers. En gebruiken een (RISC?) processoren van Alpha.
Bovendien is een C-compiler beschikbaar, dus lijkt mij dat het zou kunnen werken, zonder een heel andere manier van programmeren te gebruiken. Ookal is zo'n Cray niet zozeer bedoeld voor distributed computing zal het best een aardige snelheid opleveren.

Voor een overzicht van supercomputers zie: http://www.phys.uu.nl/~steen/overv99-web/contents.html

• Onno
  • Niet online
Hmm... ik krijg volgend jaar geloof ik ook een accountje op een Cray.. :9
(waar ik ook geen dnetc'tje op kan gaan draaien :()

• wiho

wiho

Certified Nerd

eric, de Cray waar ik het over had en waar ik een account op heb (de C916 van SARA) is wel degelijk een vectorcomputer.

En het vergt zeker een andere stijl van programmeren. Een simpele if-then-else contructie kan funest zijn voor de efficientie van je algoritme; vectorprocessoren zijn gebaat bij zoveel mogelijk lineaire code.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:32

winnie

de poes...

Zo vraag ik me af wat een OS/390 zou kunnen. Bij me vorige baas kreeg ik maximaal 5% cpu-tijd. Alleen had ik daar geen verbinding met de buitenwereld (banken worden altijd wat zenuwachtig bij het idee dat iedereen op het mainframe zou kunnen).

Verwijderd

Topicstarter
JA, heel leuk allemaal.....
MAAR HOEVEEL MKEY's DOET DAT DING NU!!!!

• Onno
  • Niet online
Is het nou zo moeilijk om te lezen?
Dan heb je pech. Er bestaat geen client voor Cray machines.
Antwoord op jouw vraag is dus: nul.

Verwijderd

Is er ergens een Client voor AS/400?

Dan heb ik een paar AS/400 systemen staan (RISC's) die wel mee willen doen :)

• Femme
  • Laatst online: 22:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

• cire
  • Laatst online: 03-05 22:06

cire

Toch een poging om een idee te geven hoe snel een Cray kan zijn! Waarschijnlijk valt er wel wat af te dingen op deze manier, maar goed.

Volgense de SPECint95 index:
Pentium II 300 : 11.60
Een node Cray T3E-1200 : 18.40

In zo'n Cray gaan maximaal zo'n 2048 nodes.
Dus reken uit je winst!

PS
SPECint95 is een lineaire schaal, toch?

Verwijderd

Femme :

Nope jij bedoelt RS/6000.

Ik heb het over AS/400 (is OS/400 operating system).

Verwijderd

Topicstarter
Onno: Ik vraag toch ook niet of er een client voor een cray bestaat, ik vraag hoeveel Mkey/s zo'n comp nou kan draaien??
THEORETISCH

wel ff goed lezen he?? :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Ho ho ho, no stress ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

• Gregoor
Jim, ik kon helaas alleen een client vinden voor de OS/390

• Gregoor
Jim, ik heb nog even iets verder gekeken voor je, en als je even hier kijkt: [URL=http://n0cgi.distributed.net/bugs/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bug_Reques[/URL] ts zie je dat daar als #761 een request staat voor een clientversie voor status=REOPENED&product=Client&component=Porting-Reques]http://n0cgi.distributed.net/bugs/buglist.cgi?bug_status=NEW&bug_status=ASSIGNED&bug _status=REOPENED&product=Client&component=Porting-de AS/400, dus als je daar nou eens even op klikt en dan via het volgende scherm dat je krijgt een mailtje stuurt naar die gozer van D.net dan heb je al wat meer kan dat ze aan die client gaan werken, want dat zou namelijk wel heel erg cool zijn.

Hier trouwens nog een request van iemand voor een Cray client:
http://n0cgi.distributed.net/bugs/show_bug.cgi?id=817

Verwijderd

Crays draaien op IRIX en ja, er is een client voor IRIX.
De Unite2000 ( http://www.unite.nl ) heeft 128x250 MHz onder de kap. Ik heb SARA al een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord...

• wiho

wiho

Certified Nerd

Twwt, zoals ik al eerder schreef, draaien echte Cray's UNICOS als operating system. De Unite is geen echte Cray, maar een SGI Origin 2000 en gebruikt MIPS processoren.

De Origin lijn van SGI bestond al voordat ze Cray overnamen. De enige reden dat ze Cray bij de naam van de Unite zetten, is marketing-technisch: Cray is nou eenmaal een grotere naam op het gebied van supercomputers dan SGI.

Dus dnetc zal wellicht wel kunnen draaien op de Unite, maar niet op de Cray die ik in het begin noemde.

Ik wens je veel succes met je verzoek aan Sara, maar ik ben bang dat ze het zullen afwijzen. Iedere gebruiker moet nou eenmaal betalen voor rekentijd.

• wiho

wiho

Certified Nerd

Pjemco, de dnetc client gebruikt maar een heel beperkte range aan (integer) instructies, voornamelijk de 32 bit rotate. Daarom kun je met algemene gegevens over een bepaald systeem weinig zeggen over een toepassing die zo specifiek is als dnetc.

De enige manier om een zinnig antwoord op je vraag te geven is door simpelweg dnetc uit te proberen. Maar dat gaat niet, omdat er geen client geschreven is voor de Cray.

Wel ff goed nadenken he, voordat je commentaar geeft :)

• Onno
  • Niet online
Onno: Ik vraag toch ook niet of er een client voor een cray bestaat, ik vraag hoeveel Mkey/s zo'n comp nou kan draaien??
THEORETISCH
wel ff goed lezen he??
Zie jij in deze zin een vorm van het werkwoord 'kunnen'? Ik niet.
MAAR HOEVEEL MKEY's DOET DAT DING NU!!!!
Ik gaf precies antwoord op wat jij vroeg. :)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=426080142

Als we nou allemaal geld geven, kopen we die Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Moeten we btw wel een DPC member met veel plaats in de USA hebben.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Coen Rijkaart
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik ben bang dat die supercomputers best tegenvallen.

Ik heb op mn werk wat AS 800 (alpha RISC Processor) Ok, het is geen super computer, maar het is wat anders dan je huis tuin en keuken celeron.

Het ding doet zo'n 400 kkeys/sec dat komt omdat de client voor OpenVMS (lijkt op een combinatie van Unix en DOS) zo'n 2 jaar oud is en dus hartstikke un optimized.

There are no such things as stupid posts, just stupid persons

• ShadowLord
Het gaat om het idee. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Op slashdot staat dat 1 proc +/- 60 blokjes doet. Er zijn dan geen aanpassingen aan de client gedaan, wat dus (net zoals wiho al zei) betekent dat het totaal 'verkeerd' werkt voor zo'n vector cpu.

Als de berekeningen niet in vector floatingpoint berekeningen om te zetten zijn, heb je er dus weinig aan.

• ShadowLord
Sja. Maar een fpu kan ook 1.00000000000 + 1.000000000 uitrekenen. Alleen een fpu doet daar wat langer over in verhouding tot een integer berekening.
Maar dan zal die cray nog steeds wel een leuke keyrate produceren :)

Pagina: 1