kan ik een server opzetten met meerdere VLANS met een goedkoop realtek kaartje? of heb je daar steeds de duurdere server netwerkkaarten voor nodig
Wat wil je precies bereiken 
Hier kan niemand wat mee denk ik
Hier kan niemand wat mee denk ik
we hebben een internet connectie d.m.v. eicon ADSL 2430 Internet Gateway. deze kan connectie van 4 pc's naar internet bezorgen, maar we zitten met een 8tal pc's. nu zouden we graag via lollypop router of VLAN internetsharing op 2 pc's installeren. Is dit mogelijk. of haal ik hier 2 totaal verschillende dingen door elkaar ?
Je kan op een willekeurige PC je inet verbinding delen, daar prik je dus 2 netwerk kaarten in.
Volgens de specs op http://www.eicon.com/support/helpweb/adsl/2430_ig.asp kan je max 4 IP's gebruiken. Je zult dus ergens NAT toe moeten passen.
Ik zie iig. niet in hoe een VLAN je hier uit de problemen helpt.
Volgens de specs op http://www.eicon.com/support/helpweb/adsl/2430_ig.asp kan je max 4 IP's gebruiken. Je zult dus ergens NAT toe moeten passen.
Ik zie iig. niet in hoe een VLAN je hier uit de problemen helpt.
ik dacht misschien van 2 VLANS op te zetten
1 VLAN Voor de twee pc's en de gateway
2 VLAN voor de andere pc's die gebruik moeten maken van internet sharing van de 2
andere pc's
is dit realiseerbaar met VLAN of is dit totaal niet de bedoeling van VLAN om zo'n truukjes uit te halen?
het komt erop neer dat ik een soort van lollypop router wil installeren
1 VLAN Voor de twee pc's en de gateway
2 VLAN voor de andere pc's die gebruik moeten maken van internet sharing van de 2
andere pc's
is dit realiseerbaar met VLAN of is dit totaal niet de bedoeling van VLAN om zo'n truukjes uit te halen?
het komt erop neer dat ik een soort van lollypop router wil installeren
VLAN is meer om je netwerk in segmenten in te delen, maar er zijn makkelijkere manieren om dat te doen. In dit geval wil je niet echt verdelen maar gewoon delen. Dus een gateway om de internet verbinding door te laten.
Wat is trouwens een lollypop router?
Wat is trouwens een lollypop router?
Je bedoeld router on a stick 
Je kan op de wat duurdere switches (Bv. een cisco catalyst 4xxx/5xxx/6xxx met een routing module, of een linux/bsd bak met een 802.1q module geconfigureerd om trunks te snappen) verkeer tussen je vlans op je switch routeren met een router blade.
Router on a stick (of lollypop router
) betekend eigenlijk dat je een externe router gebruikt om verkeer tussen je vlans af te handelen.
Je kan op de wat duurdere switches (Bv. een cisco catalyst 4xxx/5xxx/6xxx met een routing module, of een linux/bsd bak met een 802.1q module geconfigureerd om trunks te snappen) verkeer tussen je vlans op je switch routeren met een router blade.
Router on a stick (of lollypop router
Pagina: 1