[RAID] Welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 23:59
Ik ben van plan bij mijn volgende upgrade een moederbord te nemen die RAID ondersteunt. Nu heb ik al gemerkt dat sommige moederbord fabrikanten soms een Promise controller nemen en andere een Highpoint controller. Er zullen er wel nog andere zijn maar dat zijn de twee die het meest voorkomen onboard.

Bij reviews van moederborden besteden ze weinig aandacht aan de kwaliteit van de RAID controller en dus vroeg ik me af, welke van de twee is nu eigenlijk beter? :?

5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Promise word hoger aangeschreven door de reviewers. Of ie beter is ? Weetnie, maar zelf ben ik tevreden met de Promise 20276 raidchip.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Scighera

swim-bike-run

Promise heeft een grotere naam op het gebied van IDE-Controllers. Highpoint is betrekkelijk nieuw. Ik denk dat het hierom is dat Promise hoger wordt aangeschreven, daar ze al een reputaie hebben opgebouwd.

Kwalitatief zijn ze volgens mij even goed.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Promise en Highpoint schelen elkaar heel weinig. Ik zou eerder op de moederbord/chipset/merk/type letten dan op de onboard RAID controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tenzij het een onboard RAID-5 controller is natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 16:37:
tenzij het een onboard RAID-5 controller is natuurlijk ;)
Op de normale mobo's voor pc consument vindt je dat niet :).

Het maakt niet zoveel uit, kijk liever naar welke hd meeste preformace of welke minste uitvallen hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiko
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 23:59
De Harde Schijven had ik al uitgekozen :)
2x Maxtor D740X 60GB
Ik twijfel alleen nog over verscheidene i845PE mobo's
Abit gebruikt Highpoint
Gigabyte, MSI gebruiken Promise

Dus ik hoef me geen zorgen te maken als ik uiteindelijk beslis voor een Abit, Gigabyte of een MSI? :?

5800X3D | 32GB 3466C16 | RTX4080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Reiko schreef op 19 november 2002 @ 16:56:
2x Maxtor D740X 60GB
Niet om het één of ander, maar doe eens een search op GoT naar Maxtor & RAID, dan zul je zien dat die D740x in RAID0 setup een belabberde performance hebben.

Maxtor D740X-6L Raid 0 performance
Maxtor D740X raid oplossing?
Post hier je RAID0 scores!

Ik heb mijn 40 Gb's versie van de maxtor d740x omgeruild voor wd800jb's en dat scheelde enorm veel (hoewel ik hier zo af en toe ook over deze WD's mindere resultaten lees).

Escrimador in "Post hier je RAID0 scores!"

Anyway, ik zou nog even wat research doen als ik jou was, met het oog op de HD keuze.

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iig zijn de onboard Promise RAID controllers imho 'minder' dan de onboard HighPoint RAID controllers:

-Promise heeft dan meestal maar max. support voor 2 disks in RAID en de Highpoint meer ( HPT374 zelfs 8! )
-Promise heeft RAID clustersize van min. 64kB ( naar mijn weten ) en Highpoint 16kB.

Zo zie ik het iig meestal bij de normale onboard controllertjes :)
Bij losse RAID kaartjes zou ik denk ik ook naar Promise gaan door de bekendere naam en waarschijnlijk ook betere performance/driversupport.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Escrimador schreef op 19 november 2002 @ 18:26:
Anyway, ik zou nog even wat research doen als ik jou was, met het oog op de HD keuze.
Mwoah, ik heb ook 2x Maxtor schijfjes ( D740x, 6L040L2 ) en die presteren best goed moet ik zeggen hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/knight4000/raid_01.gif

edit:
GVD, quote ipv edit :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vinnie schreef op 19 November 2002 @ 18:30:

-Promise heeft dan meestal maar max. support voor 2 disks in RAID en de Highpoint meer ( HPT374 zelfs 8! )
-Promise heeft RAID clustersize van min. 64kB ( naar mijn weten ) en Highpoint 16kB.

Zo zie ik het iig meestal bij de normale onboard controllertjes :)
Bij losse RAID kaartjes zou ik denk ik ook naar Promise gaan door de bekendere naam en waarschijnlijk ook betere performance/driversupport.
Op de Gigabyte GA-7VRXP zit een Promise 20276 RAID controller met een lite bios.

die kan 8kb (desktop) en 64kb (Multimedia) draaien . Kunnen gewoon 4 HDD's aan en je struikelt over de gemodde biossen voor 1,2,4,8,16,32,64,128,256,512 2n 1024 kb blokken. Zie FAQ Alles over RAID voor benchmarks.

Zit nu met 16kb, draait als een speer en maar 6% cpu-belasting met RAID-activiteit.

ps: die scores zijn aardig, je cpu-belasting beetje te hoog lijkt me. Welke bloksize gebruik je ? Want ook al zijn je scores hoog, het lijkt wel een achtbaan (op en neer). Denk dat je standaard 64kb draait (nattevinger werk) en dat je met een kleinere blocksize meer constant scoort met minder cpu-belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da Burp
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Madrox schreef op 20 November 2002 @ 00:51:
[...]

Op de Gigabyte GA-7VRXP zit een Promise 20276 RAID controller met een lite bios.

die kan 8kb (desktop) en 64kb (Multimedia) draaien . Kunnen gewoon 4 HDD's aan en je struikelt over de gemodde biossen voor 1,2,4,8,16,32,64,128,256,512 2n 1024 kb blokken. Zie FAQ Alles over RAID voor benchmarks.

Zit nu met 16kb, draait als een speer en maar 6% cpu-belasting met RAID-activiteit.

ps: die scores zijn aardig, je cpu-belasting beetje te hoog lijkt me. Welke bloksize gebruik je ? Want ook al zijn je scores hoog, het lijkt wel een achtbaan (op en neer). Denk dat je standaard 64kb draait (nattevinger werk) en dat je met een kleinere blocksize meer constant scoort met minder cpu-belasting.
Ik heb zelf de Prmise onboard op mn gigabyte 8PE667 ultra. Lumberjacker full raid erop en 16 KB stripe.
Maareh wat ik er van weet is dat hoe kleiner je stripesize , des te hoger je CPU belasting juist is!?!? :? Kijk anders ff op tomshardware, zijn ook verdies van de promise en highpoint getest, weliswaar losse kaarten, maar paktisch dezelfde chips. testscores THG
Ik ben iig tevreden met mijn configje van de promise en IBM 180GXP drives. scoren ongeveer net zo hoog, zo niet hoger als de WD's. Ik heb 2MB cache versie want 8MB is nog niet uit. Zie hier mijn resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Vinnie schreef op 19 november 2002 @ 18:30:

Dit is gewoon afhankelijk van de versie. Meestal hebben de zogenaamde lite-versies inderdaad deze beperkingen, maar als je een gewone full-versie hebt, dan is er maar heel weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een abit max bordje met een HP374 controller. Werkt perfect en supersnel.
Het grote voordeel van deze highpoint controller is dat je er 8 disks aan kunt hangen.
Ik heb er nu 1 WD 80GB JB aan hangen voor de diverse OS'en en 4 maxtors 80GB in raid 10.
En nog heb ik ruimte om er meer hard disks aan te hangen mocht dat nodig zijn. Echt een bordje waar je in de toekomst ook nog wat aan hebt als je meer HD ruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Scighera

swim-bike-run

Reiko schreef op 19 November 2002 @ 16:56:
2x Maxtor D740X 60GB
Ik twijfel alleen nog over verscheidene i845PE mobo's
Abit gebruikt Highpoint
Gigabyte, MSI gebruiken Promise

Dus ik hoef me geen zorgen te maken als ik uiteindelijk beslis voor een Abit, Gigabyte of een MSI? :?
Abit _/-\o_

terzake; het maakt echt niet uit welke controller je hebt. Pas wel op met de schijven. Maxtor had een slechte 60GB serie, maar ik ga er vanuit dat na een half jaar deze serie niet meer in de schappen ligt :Y)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

da Burp schreef op 20 November 2002 @ 10:00:
[...]

Ik heb zelf de Prmise onboard op mn gigabyte 8PE667 ultra. Lumberjacker full raid erop en 16 KB stripe.
Maareh wat ik er van weet is dat hoe kleiner je stripesize , des te hoger je CPU belasting juist is!?!? :? Kijk anders ff op tomshardware, zijn ook verdies van de promise en highpoint getest, weliswaar losse kaarten, maar paktisch dezelfde chips. testscores THG
Ik ben iig tevreden met mijn configje van de promise en IBM 180GXP drives. scoren ongeveer net zo hoog, zo niet hoger als de WD's. Ik heb 2MB cache versie want 8MB is nog niet uit. Zie hier mijn resultaten!
Hoef zelf niet bij Tom te kijken, heb persoonlijk alle stripe-sizes getest van 1 tot/met 1024 kb.

Da's de meest betrouwbare benchmark die je je voor kan stellen toch ?
En alle stripe-sizes scoren tussen 6 en 9% behalve de 128kb, die maar liefts 17.9% verlangt. Zie ook RAID FAQ pagina 8 voor de grafieken.

Verder is een /\/\/\/\/\/\ performance niet optimaal, een __-_-_-_ meer gelijkmatige lijn is beter . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Madrox schreef op 20 november 2002 @ 00:51:
[...]

blocksize: 16kB :) ( de kleinste setting die ik kon kiezen )

Pagina: 1