[controller] een kort vraagje ...

Pagina: 1
Acties:

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03 15:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Het zal wel een heel simpel vraagje zijn, maar ik weet het zelf nu eenmaal niet en met de search kwam ik ook niets verder .. dus dan tóch maar even vragen :D

'k Heb een PIII op 440BX-mobo en die gaat tot UDMA/33 dus tot 33MB/sec maximaal !

Nu heb ik inmiddels 2x een 40Gig schijf en die kunnen zelf wel tot 40 MB/sec maximaal leveren .. bovendien ligt de snelheid vanuit de cache nog vele malen hoger. Onlangs ben ik begonnen met videobewerking en de schijven staan dan idioot te stampen en te kraken .. naar mijn idee kan mijn systeempje dus wel wat extra peekaa's gebruiken :P

Nu wil ik eigenlijk wel een PCI-IDE ATA100-controller gaan kopen van Promise .. maar 'k weet niet precies hoe ik dat met mijn Dual-Boot systeem moet aanpakken? :D

vraagje ..
Kan ik dat ding er gewoon insteken, booten enzo .. of moet ie er eerst "los" in en dan naar Win2000 booten, driver installen .. reboot naar Win98, driver installeren .. en dan de uiteindelijke reboot met de HD's op de nieuwe controller?? :? ... of moet me systeem misschien zelfs weer schoon ?! :'(

Config nu:

IDE1 (onboard 33MB/sec)
PM. 40 Gig 7200rpm Maxtor D740X
PS. 16x DVD

IDE2 (onboard 33MB/sec)
SM. 40 Gig 7200 rpm Seagate Barracuda ATAIII
SS. 32x10x8 CD-RW/R

Config straks ?!

IDE1 (Promise 100MB/sec)
PM. 40 Gig 7200rpm Maxtor D740X

IDE2 (Promise 100MB/sec)
SM. 40 Gig 7200 rpm Seagate Barracuda ATAIII

IDE1 (onboard 33MB/sec)
PM. 16x DVD

IDE2 (onboard 33MB/sec)
SM. 32x10x8 CD-RW/R

Thnx :>

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
is het zo'n ding die gewoon extra UDMA poorten heeft of een raid kaart? win2k heeft standaart drivers nodig (al bij de installatie) om zo'n promise kaart te herkennen, dus denk niet dat ie zal werken als je gewoon dat kaartje erin prikt en je hd's aansluit.

mocht dat kaartje een raid controller zijn, dan zijn er altijd bioses te vinden die er een UDMA (dus gewoone ata100 ide poorten) van kan maken :)

oh trouwens zoals je zelf zegt, eerst kaart erin, dan booten naar win2k, drivers installen, etc, kan je proberen, het enige punt waar je tegenaan kan lopen is dat win2k zijn C schijf niet meer ziet en dus niet kan booten :)

dan kan je weer proberen te herstellen met een win2k boot cd en de herstel functie uit te voeren (ofzo :? ) ...

ik weet het niet, sorry :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Nej ik heb gewoon zo'n Promise ATA/100-controllertje op het oog (€45,- bij Norrod) ... 2 IDE-kanalen en nix geen RAID-stuff :)

Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn CD-RW mijn 2e HD afremt ... onder Win2000 kan ik die brander namelijk met géén mogelijkheid op UDMA krijgen, slechts op MultiWord-DMA .. en zélfs dat was een prob. want hij douwt 'm nog liever in PIO4 |:( 8)7

Met zo'n controller ben ik er "zeker" van dat de HD's tenminste in UDMA5 draaien (max. 100MB/sec) en dan zoekt die brander het maar lekker uit :P

Nah en desnoods doe ik een re-ïnstall, want dat heb ik pas nog gedaan, dus me systeem is nog vrij maagdelijk :+ ... maar liever niet natuurlijk !! ;)

En dat eerst booten naar Win, drivers installen en dan reboot en de kabels omzetten hebbik uit een manual die'k van www.promise.com heb gedownload ... :?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ing._Buttje schreef op 18 november 2002 @ 23:04:
vraagje ..
Kan ik dat ding er gewoon insteken, booten enzo .. of moet ie er eerst "los" in en dan naar Win2000 booten, driver installen .. reboot naar Win98, driver installeren .. en dan de uiteindelijke reboot met de HD's op de nieuwe controller?? :?
Ja :)

Let er wel op dat je de bootvolgorde ook in de BIOS wijzigt naar bijv A-SCSI-C (iig SCSI vóór C zetten) na het overhangen van de schijven. Ook moet je de schijven als bootable aanmerken in de BIOS van de controller (CTRL+A om daarin te komen, when requested). Anders klopt het boot.ini niet meer (andere controller/andere positie) ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Inderdaad de drivers van het kaartje te installeren voordat je daadwerkelijk de schijven op dat ding hangt.. (dus met je drives nog op de gewone ATA33 controller, en de promise-controller al in je bordje geprikt opstarten en de promise drivers installeren). In ieder geval voor win2k..
Win98 is niet zo'n probleem.. Dat werkt toch wel :)

Oh, en BalusC: CTRL+A is toch voor adaptec scsi kaarten? Of is dat ook al bij promise zo?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Wow .. heej c00l guys :Y)

Nah ik heb dat verhaal ook maar van de promise site .. 'k vroeg me alleen af hoe't met dual-boot zou moeten .. :?

Nah ... dan ga'k vanmiddag maar ff zo'n dingetje ophalen denkik :P

owjah .. en 80-aderige kabels!!! .. baat-het-niet-schaadt-het-niet 8)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn CD-RW mijn 2e HD afremt ... onder Win2000 kan ik die brander namelijk met géén mogelijkheid op UDMA krijgen, slechts op MultiWord-DMA .. en zélfs dat was een prob. want hij douwt 'm nog liever in PIO4
Niet je HDD word geremd, maar je CD-RW zelf. Blijkbaar hebben ze zoals wel meer ATApi-fafrikanten hun firmware/drivers niet op orde zodat ze met geen mogelijkheid in DMA willen draaien zodra er een Harddisk aan dezelfde kabel hangt.

Oplossing: Hang je ATapi's aan 1 kabel of alleen aan een IDe-channel.

Ben er zelf geen voorstander van, heb jarenlang (net als Nero) geroepen dat je de Cdrom/CDRW/DVD achter de HDD's moet hangen. Dit lukte meestal, maar nu zie ik steeds vaker mensen met jouw klachten (ben er zelf ook 1 van, na aanschaf DVD-speler).

Een extra IDE-controller is natuurlijk ook een goede optie, kan je alles aan eigen kabel hangen, heb je helemaal geen conflicten :) (en ATA100/133 ;))

ps: 80-aderinge kabels zijn alleen nuttig voor je ATA/66/100/133 schijven. Voor ATaPi's is het pure onzin en weggegooid geld.

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 19-11-2002 13:03 . Reden: quote fixed.. qoute != quote ;) ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Twynn schreef op 19 november 2002 @ 09:15:
Oh, en BalusC: CTRL+A is toch voor adaptec scsi kaarten? Of is dat ook al bij promise zo?
Nu je het zegt.. Het is eigenlijk [CTRL+F] :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Madrox schreef op 19 November 2002 @ 13:00:
[...]

Niet je HDD word geremd, maar je CD-RW zelf. Blijkbaar hebben ze zoals wel meer ATApi-fafrikanten hun firmware/drivers niet op orde zodat ze met geen mogelijkheid in DMA willen draaien zodra er een Harddisk aan dezelfde kabel hangt.

Oplossing: Hang je ATapi's aan 1 kabel of alleen aan een IDe-channel.

Ben er zelf geen voorstander van, heb jarenlang (net als Nero) geroepen dat je de Cdrom/CDRW/DVD achter de HDD's moet hangen. Dit lukte meestal, maar nu zie ik steeds vaker mensen met jouw klachten (ben er zelf ook 1 van, na aanschaf DVD-speler).

Een extra IDE-controller is natuurlijk ook een goede optie, kan je alles aan eigen kabel hangen, heb je helemaal geen conflicten :) (en ATA100/133 ;))

ps: 80-aderinge kabels zijn alleen nuttig voor je ATA/66/100/133 schijven. Voor ATaPi's is het pure onzin en weggegooid geld.
Precies!! :Y)

Maar omdat ik on-the-fly wilde kunnen branden, heb ik ervoor gekozen om beide cd's, dus DVD en CD-RW/R op een apart IDE-kanaal te doen ... en met succes!

Wél was ik al zo snugger om de HD met het OS niet bij de CD-RW/R aan dezelfde IDE-poort te hangen :P

Maar zoals je al zegt .. ik krijg nu voor ieder apparaat een eigen IDE-kanaal .. en die HD's zet ik ook ieder op een IDE-kanaal op die Promise controller .. enne elk hun eigen 80-aderige kabel!! De CD-drive's zoeken het maar lekker uit met hun 40-aderig kabelje >:)

[edit:]
Ow .. had ik al verteld dat ik die controller hier al heb liggen !? :? Nej hé ... nah bij deze !! :P Wish me luck !!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Veel geluk, jongen ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
koeKoek .. i'm back !! :P

EITJE !! :)

'k Heb btw toch maar ff de drivers ook onder Win98-SE ge-installed, want daaronder krijg ik me bootmenu ensow ... nah anywayz het ging als een tierelier!! :9

Nu ff wat tests draaien ... ben benieuwd .. me geluidskaart lijkt te haperen ... maar die zit stijf op de Promise controller, dus wellicht ga ik die straks maar ff verkassen ;)

iig hartstikke bedankt guys!! :>

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
WHAAAAAAAAAAAAAAA :9~ 8)7

.... bleef door de UDMA33 de maximale"Buffered Read" op een schamele 27MB/sec steken, istie nu echt Unleashed @ 73MB/sec !! :9~

Maargoed .. dat is waarschijnlijk uit de cache .. maar ook de continu TransferRate is van 27MB/sec opgeklommen naar 37MB/sec !! 8)

Alleen de Random Read/Write is nouwelijks gestegen, maar dat komt natuurlijk door de schijf eigenschappen .. de koppen gaan nu eenmaal niet sneller heen en weer .. tenzij 'k es ga checken hoe het staat me de "acoustic management" bij mijn schijfies!! :9

Maargoe ... slotsom is uiterst positief !! _/-\o_

.. had ik het nou maar eerder gedaan!! ;)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Beter laat geschoten dan altijd mis ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
WHEEEEEEHEHEHEE :'( :'(

Hebbik weeeeer .... op het eerste gezicht issie dus SUPERSNEL!! :9 .. maar als je er dus een poosje mee werkt begint het toch steeds méér en méér op te vallen dat ca. om de minuut de muis + mp3's onwijs HAPEREN !!! |:( :(

'k Heb inmiddels zellufs een complete re-install gedaan !! Maar helaas ... mijn vermoeden ligt dat Win2000 met systeembronnen loopt te k*tten .. IRQ's enzo, want onder me Win98-SE loopt ie wel helemaal perfect !! :?

'k Heb geconstateerd dat IRQ 9 voor ACPI gereserveerd wordt, waarna hij nog een 5 of 6x voor randapparatuur gebruikt wordt .. waaronder USB-controller en de Promise ATA100-controller!! me gebruikt een USB muis .. dussuh .. euhmz ?! :?

Verwijderd

mischien ff het betreffende PCI slot een IRQ Toewijzen :?

k heb hier ook nog zo`n plank met een BX440 :(

dus *bookmark*

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Jah pssies!! ... was het maar zo simpel!! |:(

Win2000 installeert je PC standaard als ACPI-PC waarbij hij helegaar zelluf de IRQ's afhandelt .. je kunt zelf nix aanvinken of wijzigen zoals dat onder Win98 nog wel kon!!

'k Heb zelfs onder apparaatbeheer - computer - ACPI PC verandert naar standaard pc ... zoals een doorsnee Win98 systeem dus!

Maar helaas ... 'k kon nog steeds niets veranderen! :'(

Ik zweeeeeeeeeer bij Win2000, maar dit ACPI-IRQ geouwehoer zuigt nu wel ff ;(

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Pleur er gewoon XP op, ben je van het gelazer af ;)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 20:13

Valkyre

Kitesurf FTW!

Madrox schreef op 21 November 2002 @ 04:41:
Pleur er gewoon XP op, ben je van het gelazer af ;)
offtopic:
wat is dat nou weer voor een antwoord hij zegt dat ie win2k heeft (wat ik zelf ook de voorkeur geef)

iRacing Profiel

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
;)

'k merk wel dat het voornamelijk bij veel schijfbewerkingen de kop op steekt, dus als ik iets aan het installeren ben e.d. ... m.a.w. als de Promise kaart in actie is!! :?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Inmiddels contact gehad met Promise support ...
Promise 28-11-2002

Uw duidelijke probleembeschrijving laat niets aan het toeval over, echter wij weten geen antwoord op uw vraag. Ik lever bij deze email een ZIP-bestand met drivers voor uw kaart, die u handmatig kunt selecteren in Windows om te installeren. Ik ga ervan uit dat deze drivers uw probleem oplossen.

Met vriendelijke groet,
Stefan

Technical Support Engineer
... blijkt precies dezelfde driver te zijn als op de bijgeleverde diskette, welke ik dus al geprobeerd heb en hem n.b. verteld heb dat het allemaal juist geen flip uitmaakt welke driver ik gebruik :'(

Dus maar ff opnieuw een mail erheen ... met als reply:
Promise 28-11-2002

Er zijn geen problemen met de stuurprogramma's voor Windows 2000 en WinXP voor de Ultra 100 TX2. Alle 'bekende' gevallen zijn opgelost na het updaten van de BIOS en stuurprogramma's die van onze website beschikbaar zijn. Enige suggesties die we hebben, hebben betrekking op de PCI-configuratie in een systeem, wat soms leidt
tot IRQ conflicten die niet goed door Windows worden opgevangen.

Kunt u proberen in een ander PCI slot de kaart te gebruiken ? En uiteraard gaan we ervan uit dat bij het installeren van de stuurprogramma's, u handmatig bladert naar de diskette waar de laatste versie staat, en niet de door Windows zelf voorgestelde programma's laat installeren.

Met vriendelijke groet,
Stefan

Technical Support Engineer
Wat nou updaten bios?? :? 'k heb immers de nieuwste!! |:(

Me IRQ's kan ik niet mee vogelen omdat het ACPI onder Win2000 staat ingeschakeld ... en de kaart is ook idd al een paar X van slot verwisseld.

Me neef had hetzelfde onder WinXp met de 133 TX2 en was geholpen met een andere bios, maar voor de mijne staat dus nix op de site, noch op de FTP :'(

*zucht* ;(

edit: misschien iemand die driver 2.00.0.29 heeft !? :? :>

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-11-2002 23:08 ]

Verwijderd

uhm toevallig in je bios iets van APIC support enable/disable ?
/me doet ook een gokje

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ik heb deze optie niet in me bios, maar ik heb onder Win2000 inmiddels voor "standaard PC" gekozen en heb zodoende nu geen ACPI-support meer ..

"U mag de computer uitschakelen" 8)7

Maar helaas .. ik kan nog steeds niet ZELLUF de IRQ's instellen en het probleem met de muis em MP3's is er ook nog gewoon :'(

'k Weet het ff niet meer .. ;(

edit: Het is opgelost !!! ...wOEi :P

[rml]ing._Buttje in "[ IDE] Haperingen in Windows"[/rml]

[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-12-2002 21:13 ]

Pagina: 1