[Premiere 6.5] Probleem met mpeg encoder

Pagina: 1
Acties:

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 20:00
Ik ben eindelijk klaar met het bewerken van een 3 uur durende film, en wilde de Adobe Mpeg Encoder wel eens in actie zien. Bij het kiezen van een profiel heb ik voor DVD high bitrate PAL gekozen. Verder heb ik niets aan de instellingen gewijzigd.

Afspelen op mijn pc ging prima, het beeld was echt super! Maar.. eenmaal gebrand op een RWtje (een kleine 5 minuten ter test) stop ik hem in de stand-alone DVD player en dan gaat het mis. Hoewel de kwaliteit zeer strak is stottert het beeld nogal. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

In principe maakt de bitrate toch niet zo veel uit voor een DVD speler of wel? die staat in het Adobe profiel standaard op een max. van 8000 en gemiddeld 6200. De bitrate is variabel.

Verwijderd

Misschien kan die DVD speler toch die hoge bitrate niet aan; wat is het voor model en merk ?

• Expecho
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 23:01:
Misschien kan die DVD speler toch die hoge bitrate niet aan; wat is het voor model en merk ?
Het is een Medion MD 4310, in de handleiding staat helaas geen maximal bitrate aangegeven. Op google en vcdhelp.com staan die helaas ook niet vermeld
(http://www.vcdhelp.com/dv...&DVDselect=&Search=Search)

• Expecho
Niemand?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03 07:10

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

bitrate van DVD
video: 3000-8000 kbit/s
audio: 192-448 kbit/s

Had je ook zelf op kunnen zoeken op www.vcdhelp.com
Deze waarde zijn de standaard, als je daar boven zit kun je ervan uitgaan dat het niet gaat werken op een standalone dvd speler.
Loopwerk daarvan kan eenvoudig niet zo snel data lezen.

• Expecho
Vae Victis schreef op 19 November 2002 @ 12:30:
bitrate van DVD
video: 3000-8000 kbit/s
audio: 192-448 kbit/s

Had je ook zelf op kunnen zoeken op www.vcdhelp.com
Deze waarde zijn de standaard, als je daar boven zit kun je ervan uitgaan dat het niet gaat werken op een standalone dvd speler.
Loopwerk daarvan kan eenvoudig niet zo snel data lezen.
En als JIJ goed gelezen had heb ik op www.vcdhelp.com gekeken naar de specs van mijn DVD speler en stond daar geen max. bitrate voor die speler. Verder gaf ik al aan dat ik een max. van 8000 kbit/s had ingesteld.

Verwijderd

wat gebeurt er als je het RWtje afspeelt op de PC(ga er van uit dat je het bestand vanaf HD aan het draaien was) stottert die dan ook, welk merk DVD +-Rw gebruik je en welke brander?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Je maakt eigenlijk een SVCD.. met de bitrate instellingen van een DVD? eeuh..

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-02 18:18

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Adobe Mpeg Encoder is trouwen not advisable, probeer aan huffjuv te komen, kan zijn dat hij 't dan opeens wel aan kan en huffjuv wordt goede kwaliteit!

Cogito Ergo Credo

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Expecho schreef op 19 november 2002 @ 12:59:
[...]

En als JIJ goed gelezen had heb ik op www.vcdhelp.com gekeken naar de specs van mijn DVD speler en stond daar geen max. bitrate voor die speler. Verder gaf ik al aan dat ik een max. van 8000 kbit/s had ingesteld.
Als JIJ even leest wat ik schrijf zijn dat de max waardes voor dvd spelers.
Aangezien jou dvd speler al stottert kun je hiermee wel enig conclusie trekken.

Doe even moeite en maak een aantal versies met verschillende bitrates, kun je precies zien wat jou dvd speler aankan.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Vae Victis schreef op 19 november 2002 @ 13:17:
[...]

Als JIJ even leest wat ik schrijf zijn dat de max waardes voor dvd spelers.
Aangezien jou dvd speler al stottert kun je hiermee wel enig conclusie trekken.

Doe even moeite en maak een aantal versies met verschillende bitrates, kun je precies zien wat jou dvd speler aankan.
maar zit het hem niet in dat... svcd veeeel lagere bitrates heeft (1000 of zo).. en misschien dat dat medion ding dat gewoon al niet aan kan?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat zou ook kunnen id, maar ik kan niet uit zijn text opmaken dat hij svcd heeft gebruikt.
Ga er van uit dat hij een dvd-rw bedoeld.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Vae Victis schreef op 19 november 2002 @ 13:28:
Dat zou ook kunnen id, maar ik kan niet uit zijn text opmaken dat hij svcd heeft gebruikt.
Ga er van uit dat hij een dvd-rw bedoeld.
idd.. hij heeft het over een "RW'tje".. wat is dat nou.. de dvd-rw of cd-rw?

• Expecho
Ik heb dus een CD-RW gebruikt, die speler slikt nagenoeg alle mpg bestanden ongeacht de bitrate ( wel, tot nu toe dan :) )

Op de pc speelt 'ie hem vloeiend af. En omdat de instelling een max. van 8000kbit is en dus binnen de spcs van een DVD past zou het toch moeten kunnen werken?

Ik heb dus een miniDVD gebrand.

Verwijderd

Is het niet zo dat het 8000 max bitrate inclusief geluid is ?

• Expecho
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 14:37:
Is het niet zo dat het 8000 max bitrate inclusief geluid is ?
Heb er geen geluidspoor bij zitten :) Dus dat valt af, maar op zich wel interessant om te weten.. iemand een idee?

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
vergeet niet dat een dvd speler in een pc wel wat anders is dan een stand-alone. het zegt dus an sich niks dat ie het in een pc wel doet. in een pc wordt de dvd softwarematige gedecodeerd en gaat de software er veel soepeler mee om. ook is de leessnelheid variabel, dat is ie niet bij een stand-alone, die moet o.a. aan de ISO specificaties voldoen.

edit: het gaat dus om een CDRW geen DVDRW... aha ja dan heb je het dus ook automatisch over SVCD ipv DVD bitrate en kwaliteit. je moet je film dus encoderen op SVCD bitrate (iets rond de 1.2 Mbit dacht ik). haal niet 2 dingen door de war, SVCD en DVD zijn wel allebei op MPEG-2 standaard gebasseerd maar de manier van lezen en beschrijven is totaal verschillend, je kunt niet een dvd file op een CD zetten. dus even duidelijk: je wil een CD gebruiken en dus SVCD film die je kan spelen in je DVD speler die SVCD ondersteund??? ja dan moet je dat ook zo fikken, maak de film en fik em met bijv. NERO op SVCD op een normale CDR, dat werkt zeker, wel maar iets van 30 min per cd aan materiaal max.

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

BuG2FiX zie iets
...je kunt niet een dvd file op een CD zetten...
Dat kan dus wel!
Dat heet dan een miniDVD, zoals boven ook word gezegd.
Is gewoon een DVD opbouw maar dan op cd, is niet op alle dvd spelers af te spelen.

ontopic
Als het dus idd een miniDVD is, zou het kunnen zijn dat de DVD speler dat niet helemaal ondersteund.
Speler ziet bij dvd film dat er een dvd in zit en gaat die dan ook op 1x dvd snelheid afspelen.
Als hij een CD ziet dan speelt hij die niet op zelfde snelheid af, dat zou kunnen betekenen dat hij stotterd bij jou.
Hij speelt hem wel af maar niet op goeie snelheid.
Dat is wat ik er van kan maken.

• Expecho
het is inderdaad eeen MiniDVD, ik heb ze al vaker gebrand maar nooit met deze bitrate. Ik zal vanavond even de bitrate varieeren en hier mijn bevindingen posten.

Vooralsnog heeft mij DVD speler alles geslikt wat ik hem gaf, ongeacht bitrate.

• Expecho
Nou, ik heb hem nu op een lager bitrate gebrand, 6Mbit ipv. 8 en nu pakt 'ie hem wel zonder stotteren. Maar dat is toch best vreemd, want de DVD specificatie gaat toch tot 8 Mbit?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Heb je audio bitrate er ook bij gerekend?

Verwijderd

Het probleem is dit:
Een SVCD is normaal 2560Kbit/sec. Op die bitrate wordt dus ook de spindle snelheid van een CD-disk afgesteld. (Vaak een beetje hoger). Als de file die op de CD staat dus een hogere bitrate heeft, draait de disc niet voldoende snel rond om die bitten te kunnen leveren.
Een DVD-disk levert op 1X een hogere bitrate dan een CD op 1X. Daarom gaat het bij een DVD-disk wel goed.
In een huiskamer-DVD speler kan de disk niet sneller draaien dan -pakweg- 6X. Daar is het ding gewoon niet op gebouwd. Dat geeft dus voor 8MBit/sec op CD problemen.

Simpel... niets aan te doen.
Gewoon de bitrate verlagen.

• Expecho
Vae Victis schreef op 22 november 2002 @ 12:35:
Heb je audio bitrate er ook bij gerekend?
D'r zat nog geen geluidsspoor onder de video. :)

• Expecho
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 12:48:
Het probleem is dit:
Een SVCD is normaal 2560Kbit/sec. Op die bitrate wordt dus ook de spindle snelheid van een CD-disk afgesteld. (Vaak een beetje hoger). Als de file die op de CD staat dus een hogere bitrate heeft, draait de disc niet voldoende snel rond om die bitten te kunnen leveren.
Een DVD-disk levert op 1X een hogere bitrate dan een CD op 1X. Daarom gaat het bij een DVD-disk wel goed.
In een huiskamer-DVD speler kan de disk niet sneller draaien dan -pakweg- 6X. Daar is het ding gewoon niet op gebouwd. Dat geeft dus voor 8MBit/sec op CD problemen.

Simpel... niets aan te doen.
Gewoon de bitrate verlagen.
Hmm ja, wel het probleem is eigenlijk als volgt: vorig jaar ben ik op vakantie naar Afrika geweest, die film heb ik nu bewerkt en wil ik op DVD branden. Echter ik heb nog geen DVD brander, die ga ik pas kopen NADAT ik komende zomer voor een half jaar naar Australie vertrek.
Daar heb ik 2 redenen voor: ten eerste zal de prijs gezakt zijn en ten tweede hoop ik dat de standaard dan duidelijker bepaald is.

Nu wil ik die film van Afrika dus tot die tijd op mijn schijf parkeren, maar dan wel alvast in MPG formaat zodat ik de ruwe .AVI van 30 GB kan weggooien. En natuurlijk wil ik dan wel de hoogtste kwaliteit uiteindelijk op DVD branden.

Vandaar dat ik dus even een test CD brandde om te kijken hoe de kwaliteit was.
Maar als ik nu jouw verhaal goed begrijp is er kans dat het op een echte DVD wel zou werken met die hoge bitrate.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:53
brand hem dan nu gewoon op cd zoals je al gedaan had ( of parkeer hem op je HD). Jammer dat het niet werkt op je dvd speler. Voor je dvd speler kun je dan misschien een SVCD ofVCD maken.
Als je dan eindelijk je dvd brander hebt, kun je toch gewoon die cd(s) (MPEG2@ hoge bitrate) pakken die niet afspeelde in je dvd speler...dan brandt je die data gewoon tegen die tijd weg met je dvd brander :S

lijkt me een oplossing waar je in ieder geval geen kwaliteit verliest...

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Kan je DVD-speler een CD-RW wel met zo'n hoge snelheid uitlezen?

ja, graag!

• Expecho
sanderb schreef op 22 november 2002 @ 18:17:
brand hem dan nu gewoon op cd zoals je al gedaan had ( of parkeer hem op je HD). Jammer dat het niet werkt op je dvd speler. Voor je dvd speler kun je dan misschien een SVCD ofVCD maken.
Als je dan eindelijk je dvd brander hebt, kun je toch gewoon die cd(s) (MPEG2@ hoge bitrate) pakken die niet afspeelde in je dvd speler...dan brandt je die data gewoon tegen die tijd weg met je dvd brander :S

lijkt me een oplossing waar je in ieder geval geen kwaliteit verliest...
Dat is inderdaad wat ik maar ga doen dan. Maar vraagje, kan je een de bitrate van een MPG later nog wijzigen door een of ander programmaatje? (van hoog naar laag welteverstaan)
Pagina: 1