hoe linux install op schijf met bad sectors

Pagina: 1
Acties:

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 22:03
ik heb al meerdere linux os'en geprobeerd te installeren op een schijf met veel bad sectors. Win98 lukt wel, die gaat er op 1 of andere manier goed mee om, maar alle linuxen lopen halverwege vast op de bad sectors.
Met win98 kan ik eerst een schijfcontrole doen waarbij de bad sectors worden gemarkeerd. Hoe kan ik dit in linux doen zodat deze alleen de goede sectoren pakt?

signature

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

Euh, in de redhat install kan je de harddisk formatteren en laten scannen op bab blocks. Of ben ik nou gek? :)

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

ik kwam er achter dat het "laatste" gedeelte van me schijf "gaar" was.. dus heb gewoon tijdens de installatie aangegeven dat hij maar de helft moest gebruiken.. werkt prima.. :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Of op z'n allersimpelst: gewoon onder windows formatteren en linux in de bestaande partitie installeren.

Is geen praktisch bezwaar tegen linux op fat-32. Alhoewel, d'r zijn zat bezwaren, maar het kan makkelijk :D

[ Voor 0% gewijzigd door Rataplan op 18-11-2002 21:25 . Reden: typo ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
brooks123 schreef op 18 November 2002 @ 21:07:
ik heb al meerdere linux os'en geprobeerd te installeren op een schijf met veel bad sectors. Win98 lukt wel, die gaat er op 1 of andere manier goed mee om, maar alle linuxen lopen halverwege vast op de bad sectors.
Met win98 kan ik eerst een schijfcontrole doen waarbij de bad sectors worden gemarkeerd. Hoe kan ik dit in linux doen zodat deze alleen de goede sectoren pakt?
badblocks -o badblocks.log /dev/<vul_maar_in>
mke2fs -l badblocks.log /dev/<vul_maar_in>

In de eerste stap maak je file met een lijkst met alle slechte sectoren van je partitie, in de tweede stap gebruik je deze lijst bij het maken van een nieuwe partitie.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Rataplan schreef op 18 November 2002 @ 21:23:
Of op z'n allersimpelst: gewoon onder windows formatteren en linux in de bestaande partitie installeren.

Is geen praktisch bezwaar tegen linux op fat-32. Alhoewel, d'r zijn zat bezwaren, maar het kan makkelijk :D

Kan makkelijk? Het gebrek aan rechten is al een probleem, ook het missen van symlinks lijkt me niet bepaald handig...ik zou het niet makkelijk willen noemen. Je moet inderdaad met badblocks aan de gang (starten vanaf een bootdisk en daarmee ook je partitie aanmaken en formatteren).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 22:03
ik kan kiezen tussen openbsd / redhat / mandrake en gebruik een bootcd. Ik ben een complete n00b op het gebied van linux (wilde ik op mij oude systeempje in verdiepen).
Heidistein, hoe start je die scan voordat je installeert, of heb ik nog niet goed gekeken bij de opties?

signature

Pagina: 1