Toon posts:

Hoe kun je overleven in een vacuum ?

Pagina: 1
Acties:
  • 874 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op de aarde hebben we een gemiddelde luchtdruk van 1010 hPa (of Millibar ).
Buiten de dampkring en ook op de maan heerst er geen luchtdruk.

Hoe kan het nu zijn dat een astronaut buiten de dampkring kan 'leven', normaal gesproken zou je verwachten dat ie gelijk uit elkaar zou spatten. Maar de ruimtepakken blijven toch soepel, en staan totaal niet bol. Ook bij de astronauten die op de maan waren kon je dat constateren.

Dit is even een vraagstuk dat mij boeit, kan iemand mij uitleggen hoe een mens een luchtdruk van 0 hPa overleefd ?

Verwijderd

omdat zijn pak de luchtdruk nabootst en de lucht druk verschil heel erg per lokatie. bv op 400 meter hoogte is deze nog maar 900 mb

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:50
Ik denk niet dat de luchtdruk in het pak de luchtdruk op aarde is. Maar slecht bijvoorbeeld 200 hPa. Als de omschakeling maar niet te groot is (=tijd). Bij duiken ga je relatief snel over van 4000 Hpa (=30 meter diep) naar 1000 (=aardoppervlak) en dan ontplof je ook niet. Dit is ook ongeveer de grens die als mens snel veilig te doen is. Daarom duik je ook niet snel dieper dan 30 meter.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De pakken zijn hier op gedimensioneerd (sterkteberekening). Het gaat in principe om het verschil in druk tussen de binnenkant en de buitenkant.

Verwijderd

Topicstarter
Kan me voorstellen dat vanaf de oceaanbodem het lichaam aan de drukverschillen kan wennen, maar daar heeft het wel de tijd voor. Die mensen zitten in van die zogenaamde decrompressie kamers. Maar een astronaut is binnen 2 minuten in de ruimte. En bovendien, je zou toch verwachten dat het pak ENIGSZIN bol zou staan, maar dat doet het ook niet..very weird... :?:

• StalieN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-09-2024
ja het pak is zo dik... tligt er maar net aan hoe je de vorm maakt natuurlijk
een plastic zakje kun je opblazen en dan staat het helemaal bol
maar als je de plastic wand dikker en met beetje hoeken dan krijg je al veel moeilijker de zaak bol.
je kan het ook zo vergelijken (klopt niet helemaal) als je een heleboel balonnetjes in je rugzak doet, de rugzak zal nooit strak bol staan, gewoon omdat daar de vorm niet voor is
geloof me... een mens kan niet bij 0 Pa leven, alleen al omdat er lucht zit in bepaalde gevoelige en belangrijke delen van je lichaam en omdat het dan heeel koud is (0 Kelvin = veel graden C onder nul)
dus zo'n pak heeft zeker wat druk te verwerken en dat moetie tegenhouden = moeilijk = veel geld = dus niet bij de zeeman te koop...

www.stevelock.nl

Verwijderd

Ik vraag me af of er wel lucht in het pak zit. Als dat pak van binnen nauw sluit, is er ook geen lucht om bol te gaan staan...

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 23:41
http://www.howstuffworks.com/space-suit2.htm

De druk in een ruimtepak is '0.29 atm' (ongeveer 1/3 van de druk op zeeniveau), net genoeg om te kunnen ademen. Het drukverschil tussen binnen en buiten is dus hooguit maar '0.29 atm'. Daarvan spat je heus niet direct uit elkaar.

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

srblackbird

ThinkGEEK

Ik las ergens dat bij NASA iemand in een drukkamer zat waar de druk naar 0 atm. werd gebracht.
Hij overleefde het. Ik zal even gaan zoeken of ik het nog kan vinden.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

In een vacuum spat je absoluut niet uit elkaar. Het is niet de meest gezonde omgeving (je stikt, krijgt bellen in je bloed, loopt grote kans op allerlei enge hersenbloedingen, etc) maar je gaat niet meteen dood. Als jij in je nakie in de ruimte gedumpt zou worden was je misschien nog wel eerder dood door kosmische straling dan door het gebrek aan zuurstof en andere gassen.

Uitelkaarspatverhalen komen door sommige vissoorten die dat wel degelijk doen als je ze van grote diepte snel naar boven haalt. Die beesten hebben een zwemblaas (zak lucht). Die lucht is op standaarddruk natuurlijk heel wat omvangrijker dan op grote diepte -> klap. Daarom, mocht je ooit uit de MIR gegooid worden (ja, ik weet dat dat niet meer kan): niet proberen je admen in t houden :-)

EDIT:
http://image.gsfc.nasa.gov/poetry/ask/a10621.html
Je gaat in een vacuum dat hoog genoeg is vrij snel dood aan het overkoken van je lichaamssappen :r
80 seconden max, daarna moet je naar een hogere druk. het lijkt me trouwens niet dat je daarna nog echt gezond bent.
De snelheid van decompressie is ook van belang; die moet langer duren dan een halve seconde anders gaat direct je longweefsel er aan, zo schrijven onze NASA-vrienden.
Interessant verhaaltje verder. http://newton.dep.anl.gov/askasci/gen99/gen99440.htm is ook leuk (lang leve Google)

Zoef

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56

Sorcerer8472

Mens sana?

Wat zou er gebeuren als je in de ruimte nog een beetje lucht in je longen overhebt? (NA decompressie)
Ontsnapt die dan snel of langzaam?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Zpottr schreef op 19 november 2002 @ 00:00:
...

Uitelkaarspatverhalen komen door sommige vissoorten die dat wel degelijk doen als je ze van grote diepte snel naar boven haalt. Die beesten hebben een zwemblaas (zak lucht). Die lucht is op standaarddruk natuurlijk heel wat omvangrijker dan op grote diepte -> klap. Daarom, mocht je ooit uit de MIR gegooid worden (ja, ik weet dat dat niet meer kan): niet proberen je admen in t houden :-)
...
Uit elkaar spat verhalen komen volgens mij door een groot deel door Total Recall! Daar zie je mensen op Mars uit elkaar spatten.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op 19 November 2002 @ 10:20:
Wat zou er gebeuren als je in de ruimte nog een beetje lucht in je longen overhebt? (NA decompressie)
Ontsnapt die dan snel of langzaam?
Eerst snel, dan langzaam lijkt me... (eerst is het drukverschil nog groot, dan wordt het steeds kleiner)...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2002 10:25 . Reden: quote toegevoegd ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 10:25:
[...]
Eerst snel, dan langzaam lijkt me... (eerst is het drukverschil nog groot, dan wordt het steeds kleiner)...
In dat geval: is het vacuum een kracht?

Dit is trouwens niet te vergelijken met het leeglaten van een fietsband, want in tegenstelling daarmee houden je longen de lucht zelfs een beetje vast, terwijl de fietsband 'erop duwt'.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Sorcerer8472 schreef op 19 November 2002 @ 10:31:
[...]

Dit is trouwens niet te vergelijken met het leeglaten van een fietsband, want in tegenstelling daarmee houden je longen de lucht zelfs een beetje vast, terwijl de fietsband 'erop duwt'.
Het verschil in druk veroorzaakt spanningen en daarmee krachten.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
1 simpel antwoord! niet! je lichaam kan de druk simpelweg niet aan waardoor je implodeerd! (wel gaaf :P )

Metal to the bone

• MIster X
  • Laatst online: 01-01 23:41
BOCmetalhead schreef op 19 november 2002 @ 10:47:
1 simpel antwoord! niet! je lichaam kan de druk simpelweg niet aan waardoor je implodeerd! (wel gaaf :P )
8)7 Dat zou zo zijn als de druk op je lichaam extreem groot zou worden. Het gaat hier echter om een extreem lage druk... eh geen druk van buiten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 19:23:
Op de aarde hebben we een gemiddelde luchtdruk van 1010 hPa (of Millibar ).
Buiten de dampkring en ook op de maan heerst er geen luchtdruk.

Hoe kan het nu zijn dat een astronaut buiten de dampkring kan 'leven', normaal gesproken zou je verwachten dat ie gelijk uit elkaar zou spatten. Maar de ruimtepakken blijven toch soepel, en staan totaal niet bol.
Het verschil in druk tussen vacuum en de aardse atmosfeer is niet zo groot: ca 1000mb oftewel 1 atmosfeer. Op aarde hebben we te maken met veel grotere verschillen (diepzee duiken) en we hebben dus wel de technologie om dat soort drukverschillen op te vangen. Dan is een voldoende sterk ruimtepak in verhouding eenvoudig te maken, ook al is het drukverschil 'andersom'.
Dit is even een vraagstuk dat mij boeit, kan iemand mij uitleggen hoe een mens een luchtdruk van 0 hPa overleefd ?
Door een ruimtepak aan te trekken. In een ruimtepak is de druk niet nul, dan hoeft de mens dus niet 0mb te kunnen overleven.

Verwijderd

BOCmetalhead schreef op 19 november 2002 @ 10:47:
Niet zó simpel.
In een vacuum is tov het menselijk lichaam geen overdruk maar juist onderdruk; het lichaam daardoor dus niet kunnen imploderen maar exploderen.
Maar ook dat gebeurt niet omdat het drukverschil daarvoor te klein is, wel zal je er caison-ziekte ('duikers-ziekte', gasbelletjes in het bloed) van krijgen, wat pijnlijk en dodelijk is.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op 19 November 2002 @ 10:31:
Vacuüm is geen kracht het is een toestand, een toestand zonder druk (theoretisch, in de praktijk is de druk net een beetje meer dan 0). En druk is weer kracht per oppervlak. Als je op aarde bent is er om je heen ongeveer gelijke druk. Drukverschillen zorgen voor een resultante kracht. Deze kracht wordt een beetje overschat bij vacuüm, je gaat eerder dood doordat het kookpunt van allerlei stoffen daalt dan door uitrekking.

• zerok
  • Laatst online: 15-01 20:09

zerok

geen

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 19:23:
Maar de ruimtepakken blijven toch soepel, en staan totaal niet bol. Ook bij de astronauten die op de maan waren kon je dat constateren.
ruimtepakken zijn niet echt soepel te noemen. Een man bij dutch space gaf een uitleg over era (robot armpje op de iss). De 'afstandsbediening' die daar bij zat had grote aangepaste knoppen omdat astronauten niet zo soepel kunnen bewegen. Hij vergeleek het met zo'n opgeblazen dokters handschoen met daarover heen je handschoenen die swinters aandoet. en daar mee moeten astronauten dan de knopjes indrukken.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Pagina: 1