[XP & Win2K] de een kan de ander wel zien.

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Win2K server draaien. Alleen hij is net geinstalleerd en heb er verder dus nog niks mee gedaan. Geen AD of wat dan ook geinstalleerd.

Ik wil alleen bestanden delen en hem een printer toe kennen.
Later gaat hij als DNS, DHCP, WINS enz server functioneren. Alleen daar heb ik nu even geen tijd voor.

Wat het probleem is:
Ik kan vanaf de Workstations de server niet zien. Ik kan de server wel gewoon pingen.
De ipranges zijn hetzelfde netzoals de subnetmaskers. (behalve de laatste cijfers van de iprange natuurlijk)

Vanaf de server kan ik alleen WS1 wel zien maar kan er niet op. WS2 ziet hij niet.
Vanaf WS1 kan ik de server niet zien. Maar WS2 wel en kan er gewoon op komen.

WS1 heeft een 1000Mbit NICje op het mobo de rest is allemaal 100Mbit en alles staat op een 100Mbit switch.

Zou de server roet in het eten gooien?
Wat kan er fout zitten?

Verwijderd

Ik zou eens kijken bij file & printsharing doet echt wereldwonderen

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
staan je protocollen wel goed geconfigureerd ?

tcp/ip, netbui , ipx/spx ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Xavier
  • Niet online
heb alleen TCP/IP Netbui en IPX/SPX heb ik niet geinstalleerd.

Vanaf de server kan ik nu gewoon op beide WS's komen en ook op de schijven.

Vanaf WS1 zie ik wel de werkgroep maar als ik er dan op klik dan zegt hij:
"Netwerk is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangmachtigingen hebt.

De server is niet geconfigureerd voor transacties"

Ik heb users aangemaakt en die gemachtigd op sommige mappen.

Verwijderd

Heb je alles wel in dezelfde werkgroep geplaatst?

• Xavier
  • Niet online
Ja alles zit in werkgroep "Netwerk".

Het is dus zo dat de Server overal opkomt maar de workstations niet op de server. Over dezelfde melding. Het ligt dus aan de server. Maar ik heb mappen gedeeld en ook users aangemaakt.

Verwijderd

Heb je op de server file & printsharing wel aangeklikt het klinkt op iets wat ik ook heb gehad en dit was de zeer simpele (maar o zo effectieve) oplossing

• Xavier
  • Niet online
Waar kan ik dat snel vinden?

Verwijderd

Onder rechtermuisklik op network neighbourhood, properties, hij staat bij protocollen staat hij daar niet bij moet je dit dus toevoegen en voila

• Xavier
  • Niet online
Bestand- en printerdeling voor Microsoft-netwerken
Staat er tussen!

Verwijderd

oeps gelijk bij de properties zie ik sorry hij moet dus aangevinkt staan

• Xavier
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 19:13:
oeps gelijk bij de properties zie ik sorry hij moet dus aangevinkt staan
hij staat aangevinkt natuurlijk :)

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 13:42
Iets andere vorm, maar ik heb hier ook last van.
Heb hier 2 PC's en een laptop. Mijn main PC mag niet op de laptop en de andere PC, maar hij ziet ze wel. Andersom kunnen de laptop en de andere PC WEL op mijn main PC.

Iemand die hier een oplossing heeft?

Verwijderd

Ik had ook zoiets, maar ik heb het opgelost door de users toegangsrechten te geven.
Dus als je ingelogd ben met henkie op PC1, dan moet PC2 wel een henkie kennen, anders kreeg ik geen toegang.

• Oinki
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10-2012
Shadow_Zero schreef op 19 november 2002 @ 18:53:
Iets andere vorm, maar ik heb hier ook last van.
Heb hier 2 PC's en een laptop. Mijn main PC mag niet op de laptop en de andere PC, maar hij ziet ze wel. Andersom kunnen de laptop en de andere PC WEL op mijn main PC.

Iemand die hier een oplossing heeft?
Om welke OS'jes gaat het? Win9x gaat makkelijker om met onbekende users dan Win2k/XP. Zoals hierboven ook werd gezegd: In een WorkGroup moeten de users op ieder systeem bekend zijn anders krijg je geen toegang.

Win2k&Xp kun je onder tools->map network drive ook kiezen voor de user die een schijf koppelt. Probeer daar dan eens het account van de laptop of de andere PC te kiezen evt. zelf in de vorm van laptop\user met het ww ervan.
Wie weet helpt het.

• Shadow_Zero
De PC's hebben Windows XP, de laptop Windows '98 SE.
En alle 3 de accounts zijn hetzelfde.

Waar zit dat tools->network drive precies?
Ik heb de Nederlandse versies van Windows :)

Verwijderd

Om een XP machine te zien in de netwerkomgeving, moet je het 'Guest' account inschakelen.

• Shadow_Zero
Guest account is al ingeschakeld.
Het is gewoon raar, omdat mijn 2e PC met XP en mijn laptop met '98 SE wel op mijn 1e kunnen, maar mijn 1e PC niet op die andere 2...

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
ik heb ook zo'n probleem. me server (win98) ziet alle beschikbare pc's. me pa zn pc, win xp ook, maar mijn pc (win2000 pro) ziet alleen me eigen en die van me pa (winxp) terwijl er dus ook nog de server pc (win98) en me broertje zn pc (win me) zijn. iemand een verklaring hiervoor? als ik op computer naam zoek vind ie ze wel, maar als ik via netwerkomgeving naar werkgroep ga ziet hij dus alleen mijn eigen comp en mijn pa zn comp.
iemand een verklaring hiervoor en / of oplossing?
Pagina: 1