Toon posts:

Help, PC2700 werkt niet op pc2700...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu sinds kort een Gigabyte GA-7VAX moederbord (KT400) met xp2100+ processor. Nu had ik het een paar dagen draaien met pc2100 geheugen, allemaal prima. Ik heb net een reepje pc2700 gekocht (256mb, samsung...) en dat erin gezet maar wanneer ik nou het geheugen op pc2700 zet in het bios werkt het mooi niet. De computer start op, en reboot... start op en reboot. Windows begint niet eens met opstarten. Ook als ik de timings naar beneden gooi, hetzelfde resultaat... soms gaat ie verder en krijg ik de melding dat het bestand "windows/system32/drivers/system" corrupt is en windows (xp) dus niet verder kan starten.

Zet ik het geheugen weer op pc2100 in de bios dan start ie weer prima op.

Op het reepje staat "K4H560838D-TCB3" en dat is dus idd gewoon pc2700 en voldoet aan alle eisen. Ik heb geen idee wat dit zou kunnen zijn... iemand anders wel? Alvast bedankt...

Verwijderd

Breng hem anders gewoon terug naar de winkel.... er zit nog garantie op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Whehe, dat was een optie maar het blijkt dat de "top performance" setting in de bios het probleem was. Maar wordt het geheugen nu gelimiteerd door de fsb van de processor? Deze is namelijk 133... en met pc2700 krijg ik dezelfde resultaten in sisoft sandra als met pc2100 (rond de 2000). Dus heeft pc2700 uberhaupt zin boven pc2100 indien je processor een fsb van 133 heeft (en je niet gaat overklokken enzo) of mis ik nou iets...

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

Heeft inderdaad bij een amd geen nut als je niet overklokt, de fsb is 133 dit is x2 en dat is 266 dus je heb nu 67mhz in bandbreedte over. je kunt natuurlijk ook je proc unlocken en dan de multidingens omlaag en de fsb op 166. dan heb je wel wat aan die pc2700 mem (333ddr) en dat merk je wel. succes

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dr_Love schreef op 18 November 2002 @ 19:05:
Heeft inderdaad bij een amd geen nut als je niet overklokt
Dit is uiteraard bij een Intel net zo ;)

Verwijderd

Het heeft wel degelijk nut, je kunt de KT400 asynchroon laten lopen t.o.v. je mem FSB. Dit levert niet heel veel performance op, maar vaak toch wel iets.

Het is een kwestie tuning, soms is een lagere synchrone bus met agressieve timing sneller dan een hogere asynchrone FSB bus met een tammere timing. :o

Verwijderd

Alles dat in je computer gebeurt is TEN EERSTE VAN DE CPU AFHANKELIJK, daarna van je geheugen, dan pas de rest. Je geheugen zal nooit sneller dan je CPU lopen en mijn GeForce 4 zal nooit sneller dan mijn AMD TB 800MHz lopen, daarom heb ik die klote 20fps in UT2003.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
mem divider veranderen....en het 2100 reepje eruit halen natuurlijk...
werkt het wel op 2100? danis geheugen iig goed

TheS4ndm4n#1919

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ook dat geheugen (D-TCB3) is wel redelijk. De C-TCB3 schijnt beter te zijn. Mijn geheugen loopt op 2.5-3-4-7 setting tot 210 mhz, toch wel lekker. Op 180 mhz wil hij trouwens niet eens op cas 2 draaien. (draait op 2.7 volt)

Bij dacht trouwens dat bij een P4 is geheugensnelheid belangrijker aangezien de fsb X4 is ipv X2 bij AMD, en bij de P4 er altijd een 'gebrek' is.

specs

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 09:23

Dr_Love

Best drugs are made by love

Bij intel heb je al veel bandbreedte nodig en nog meer als je gaat overklokken das een nadeel of voordeel van intel, tis net hoe je het bekijkt. maar het ocen van een amd is vet veel leuker. ;)
Er zijn op internet trouwens nog veel reviews te vinden over het prestatie verschil tussen pc2100 en 2700 met betrekking tot amd proc's uitkomst heeft geen nut als je niet aan overkloken doet. (die 1% winst merk je echt niet die er soms is)

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de replies... alles werkt nu inderdaad prima, heb mn geheugen (alleen dat pc2700 reepje, die andere gaat terug naar degene waar ik m van geleend heb) nu maar op pc2100 draaien met agressieve settings en dat gaat sneller dan pc2700 met de "rustigere" settings (vooral die "top performance" enabled helpt goed). Ook het gebruik van bios versie F5 ipv F6 levert snelheidswinst op (10.500 3dmarks2001 tegenover 8.900.... 3dmark2001 is natuurlijk niet bepalend maar toch wel een indicatie).

Alleen zag ik dat de vcore zo'n 1.81 volt is... is dat normaal en is dat te veranderen (kan het in de bios alleen verhogen zo lijkt het). De temperatuur is nu idle zo'n 43 graden... valt allemaal wel mee dus. Zag wel dat de vcore met bios versie F6 verlaagd was naar 1.75 volt.
Pagina: 1