Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CPU-koeling] HHC-01 + 92mm -> Houdt je socket dit?

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42
Doel: een athlon XP2200+ doodstil koelen.

idee1: Zalman

maar ik denk dat het beter moet kunnen. In theorie lijkt een coolermaster HHC-01 met een aluminium 60-92mm converter en een enermax 92mm fan me een prachtplan.

De vraag is natuurlijk, houdt je socket dit, en gaat het beter werken dan zalman?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat je socket het wel gaat houden, maar ik betwijfel of een 60-92 mm airduct zo geweldig gaat werken... Ik denk dat je beter uit bent als je een grote 80mm heatsink neemt (en die eventueel met een 92 mm fan gebruiken)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op 18 november 2002 @ 17:07:
Ik denk dat je socket het wel gaat houden, maar ik betwijfel of een 60-92 mm airduct zo geweldig gaat werken... Ik denk dat je beter uit bent als je een grote 80mm heatsink neemt (en die eventueel met een 92 mm fan gebruiken)
idd, ideeen: Alpha Pal 8045 (duur), volcano 7 (goedkoop)

ben trouwens bang dat je verwezen wordt naar de search :'(

• Makkelijk
heb al gezocht maar wou niet echt werken, t gaat om deze specifieke combo. Alpha pal 8045 gaat niet passen.

Volcano 7 is misschien een optie, werkt die met clips?
iig passen 80x80 heatsinks niet ivm. condensatoren :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
het werkt niet :P Echt hoor, 60->80mm is al nauwelijk een verbetering. Bij een 92 mm fan is dat middelste gedeelte zo groot dat er zelfs _minder_ lucht door je heatsink gaat dan een 60mm fan. Zalman is al helemaal geen optie omdat die dingen zoiezo niet echt goed koelen. Kijk eens naar deze test: http://www.dansdata.com/coolercomp.htm daar staan heel veel heatsinks die vergeleken worden. Je kunt bv een Alpha Pal 8045 nemen met een Papst NGL of een Thermalright SLK800. En wat betreft die fan, een Enermax (zo'n gekleurde bedoel je waarschijnlijk) is niet stil. Ga voor een Papst NGL fan :) En denk je dat je dat echt nodig hebt? Je kunt ook je voltage verlagen en er gewoon een Papst 60mm op doen als je die HCC-01 al hebt.

/edit: ik zie dat een Pal 8045 niet past, maar een Thermalright SLK800 is een goed alternatief omdat die met de clipjes (6) wordt bevetigd en van onderen even groot is als een 60mm fan.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik heb zelf een HCC-001 met een 92 mm en een 80 mm fan uitgeprobeert.

Conclusie; het maakt totaal geen verschil. Vooral met de 92mm fan merk je dat er lucht aan de intake kant weer word uitgeperst. Het is wel stiller, maar de koelprestaties zijn minder dan met een wat snellere 60mm fan.

• Makkelijk
kutkip schreef op 18 November 2002 @ 17:14:
het werkt niet :P Echt hoor, 60->80mm is al nauwelijk een verbetering. Bij een 92 mm fan is dat middelste gedeelte zo groot dat er zelfs _minder_ lucht door je heatsink gaat dan een 60mm fan. Zalman is al helemaal geen optie omdat die dingen zoiezo niet echt goed koelen. Kijk eens naar deze test: http://www.dansdata.com/coolercomp.htm daar staan heel veel heatsinks die vergeleken worden. Je kunt bv een Alpha Pal 8045 nemen met een Papst NGL of een Thermalright SLK800. En wat betreft die fan, een Enermax (zo'n gekleurde bedoel je waarschijnlijk) is niet stil. Ga voor een Papst NGL fan :)

/edit: ik zie dat een Pal 8045 niet past, maar een Thermalright SLK800 is een goed alternatief omdat die met de clipjes (6) wordt bevetigd en van onderen even groot is als een 60mm fan.
Is een thermalright SLK800 (trouwens wel €€€) ook in staat om op een onhoorbare manier de proc te coolen?

• kutkip
DKasemier schreef op 18 november 2002 @ 17:22:
[...]

Is een thermalright SLK800 (trouwens wel €€€) ook in staat om op een onhoorbare manier de proc te coolen?
Niet onhoorbaar, maar met een Papst NGL fan moet je er wel komen. Als je die HCC-01 al hebt kun je die het beste gewoon houden en kijken of je er ook komt door je vcore te verlagen. Zet bv je fan op 15 cm v/d heatsink en kijk wat er met de temp gebeurt.

• Makkelijk
heb geen hhc-01

als ik die SLK800 koop zijn er 2 fans een optie

--

Papst 80mm 8412 n/2gl

Airflow 19 CFM / 33 m3/hr
Voltage 12 DC
Bearing type SLEEVE
Max pressure 10
Max noise level dB(A) 12
Noise Bels 4
Service life (L10@40C) 80000

--

papst Papst 80mm 8412 n/2gml

Airflow 27 CFM / 45 m3/hr
Voltage 12 DC
Bearing type BALL
Max pressure 16
Max noise level dB(A) 21
Noise Bels 4
Service life (L10@40C) 80000

---

welke kun je het best op een 2200+ zetten :)

Verwijderd

Ik denk dat ze alle 2 wel goed genoeg zijn.
/me heeft zonet zijn SLK-800 van een Delta EHE voorzien :)

• kutkip
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 17:34:
Ik denk dat ze alle 2 wel goed genoeg zijn.
/me heeft zonet zijn SLK-800 van een Delta EHE voorzien :)
* kutkip verklaart Oizo gek :) (nofi)

Wat die 2 fans betreft, ze zijn alle 2 even 'goed' kwalitatief gezien maar de een maakt gewoon wat meer RPM en dus geluid dan de andere. Ik zou geen risico nemen en deze nemen: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=336
Deze is eigenlijk gewoon hetzelfde als de andere 2 alleen maakt ie meer RPM. Hang aan die fan zo'n ding: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=61 en dan kun je de RPM met een knopje regelen :) Als je hem dan naar 2050 RPM draait is het in principe een NGML fan en op 1500 (1400 zou ik doen scheelt nog duidelijk iets kwa geluid) is het net een NGL fan. Ik heb het zelf ook zo en op 1500RPM maakt ie echt evenveel geluid als een NGL fan dus ik ben er zeer tevereden mee :)

• Kolonel_E
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-09 18:14
Vimana schreef op 18 november 2002 @ 17:15:
Ik heb zelf een HCC-001 met een 92 mm en een 80 mm fan uitgeprobeert.

Conclusie; het maakt totaal geen verschil. Vooral met de 92mm fan merk je dat er lucht aan de intake kant weer word uitgeperst. Het is wel stiller, maar de koelprestaties zijn minder dan met een wat snellere 60mm fan.
Dit vind ik zeer vreemd.....een buurjongen van mij heeft ook zo'n systeem gebruikt en kwam tot het volgende:

Er kan in principe geen lucht weer via de intake ontsnappen, want dan ben je iets vergeten...op de doos van mijn converter(akasa)stond duidelijk dat je 2 van de zijkantjes recht naar beneden moet laten staan(dus niet richting de heatsink buigen)zodat het overschot aan lucht op die manier weg kan....
Hij heeft trouwens wel voor een 70mm heatsink met 70 mm cooler een 60>80 converter gebruikt....
Het is voor hem zo'n 3 graden koeler en een klein beetje stiller(hoge toeren ingewisseld voor rustige lage toeren)....
Pp dit moment heeft hij nog een akasa led fan erop, maar komt dalijk met de hcc een papst fan op(die waarschijnlijk voor nog betere resultaten zorgt).....

Het kan dus wel werken....ligt misschien ook maar weer net aan de heatsink/koeler enzo....
De hhc-001 heeft natuurlijk een erg sterke fan, die waarschijnlijk al evenveel lucht als een standaard 80mm fannetje blaast.....echt verschil krijg je dan denk ik pas bij een flinke 92mm fan denk ik....

• Makkelijk
Tja, thermalright is heel mooi, aan de andere kant is het wel heel erg duur :(.

De zalman 6000cu zou toch geen problemen opleveren met 2200+ ?

heeft het zin om een zalman van een 120mm fan te voorzien of ben je dan alleen maar bezig de omgeving van de proc te koelen :)

• kutkip
DKasemier schreef op 18 november 2002 @ 18:05:
Tja, thermalright is heel mooi, aan de andere kant is het wel heel erg duur :(.

De zalman 6000cu zou toch geen problemen opleveren met 2200+ ?

heeft het zin om een zalman van een 120mm fan te voorzien of ben je dan alleen maar bezig de omgeving van de proc te koelen :)
Zalman zou ik never doen. Kijk hier hoe ze koelen: http://www.dansdata.com/coolercomp.htm Dat komt voornamelijk doordat de fan
_veel_ te ver weg staat. Bovendien is die fan ook niet stil en met een 92 of 120 mm Papst erbij is het ook niet erg goedkoop. Misschien zo'n Spire Whisperrock 2 of 3, die zijn maar een paar euro en schijnen vrij goed te koelen. De onderkant is dacht ik ook 60x60. Moet je maar ff searchen.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 15:29
Ik koel mijn 1800@1900xp met een zalman 6000cu en daarop een 120mm enermax fan.
Die draait op 1000 toeren (er zit al een potmeter op maar heb die van Zalman er ook tussen gezet). Hij wordt 48 idle maar ben nu bezig met een nieuwe kast en dan maak ik een airduct zodat meten lucht van buiten de kast op de Zalman waaier blaast. Dat zal denk ik weer 2 a 3 graden schelen

• Makkelijk
Ik snap niet dat dansdata het zo sterk afraad, ik snap het wel, maar liegt Zalman dan dat de koelers de 2200+ koel kunnen houden?

• kutkip
DKasemier schreef op 18 November 2002 @ 19:08:
Ik snap niet dat dansdata het zo sterk afraad, ik snap het wel, maar liegt Zalman dan dat de koelers de 2200+ koel kunnen houden?
Nee hoor, Zalman liegt niet. Ze zeggen alleen dat ze een 2200+ (ik weet niet of ze die noemen als max maar ik neem het van jou aan) onder de max temp kunnen houden (85graden) maar dan moet je de fan op z'n max (34dB) zetten en dat is zeker _niet_ stil. Op 5v (Silent) maakt de fan 21dB, wat in de buurt komt van een Papst NGML fan. (een NGL maakt 12dB@12v btw) Dus je hoeft niet te verwachten dat ie onder de 65 graden uitkomt als je die Zalman neemt. (het kan natuurlijk wel, vooral met casefans erbij) Is niet heel erg, stabiel=stabiel en daar hoeft je cpu geen 60 graden voor te zijn maar de meesten hebben toch het liefst een cpu onder de 65graden, zodat je nog een beetje speling hebt mocht er een warme zomer aankomen of valt je fan uit.

• Makkelijk
Ze zeggen dat het kan op silent mode :)

heb nu even gekeken wat da kost :)
inc. rembourskosten

81,50 voor de SLK-800 (wow...)

en dan nog inc. de videokaart zalman die er zeker weten komt :)

33,72 voor ZM80-HP
16,86 voor een papst N/2GL casefan die de airflow wat moet verbeteren bij dit systeem (lijkt me handig plan)
4,93 voor een fanmate voor de thermalright
16,86 voor de papst N/2G casefan voor de thermalright
nog eens 13,14€ rembours

= 167€ :o

best duur dus... :)

eerst maar eens kijken of we de ZM80-HP @ HCC kunnen vinden :)

• kutkip
DKasemier schreef op 18 november 2002 @ 19:33:
Ze zeggen dat het kan op silent mode :)

heb nu even gekeken wat da kost :)
inc. rembourskosten

81,50 voor de SLK-800 (wow...)

en dan nog inc. de videokaart zalman die er zeker weten komt :)

33,72 voor ZM80-HP
16,86 voor een papst N/2GL casefan die de airflow wat moet verbeteren bij dit systeem (lijkt me handig plan)
4,93 voor een fanmate voor de thermalright
16,86 voor de papst N/2G casefan voor de thermalright
nog eens 13,14€ rembours

= 167€ :o

best duur dus... :)

eerst maar eens kijken of we de ZM80-HP @ HCC kunnen vinden :)
:( Da's idd wel erg duur voor alleen koeling he. Had je al gezocht naar die Spire Whisperrock? Hij is iig lekker goedkoop :o http://www.tweakers.net/pricewatch/?Query=Whisperrock

/edit-> hier alvast een review: http://www.pcabusers.com/reviews/spire/p3.html Hij houdt een Athlon 1400 (even warm als een 2100+, warmer als een 2200+) stressed onder de 50 graden. Alleen weet ik natuurlijk niet of jij hem wel stil genoeg vindt. (26dB, 2500RPM)

• Makkelijk
Spire Wisperrock III
Papst 8412 N/2G
Zalman Fanmate

op HCC proberen te krijgen voor 30-35€ :)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Zalman slecht?
En waar haal je dat vandaan?
Ik ken iemand die bijna geen airflow in zijn kast heeft met een amd xp 2000+ en die wordt stressed zo rond de 42c graden

iStockphoto

• Makkelijk
Die whisperrock kan um nooit zo stil krijgen als die zalman :)
heeft het zin om een 120mm fan op zalman te zetten?

Pagina: 1