[Redhat 6.2]Partition vraagje

Pagina: 1
Acties:

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Ik ben nu bezig om met disk druid mijn partitie in te delen. Ik ben op het gebied van linux een newbie dus daarom deze vraag:

Ik heb een 8 gig schijfje;

Ik kan verschillende mount point opzetten:

/ (root)
/boot (?)
/usr (directorie voor extra systeem en administratie software)
/home (homedirs van de gebruikers)
/var (?)
/opt (directorie voor optioneel geinstalleerde software)
/tmp (temp?)
/usr/local (?)

Zoals je ziet heb ik al wel een beetje uitgezocht wat wat is :) Maar nu is mijn vraag kan ik gewoon 1 root aanmaken of is het verstandig meteen alles goed in te delen :? En als ik het beste alles in directory's kan opdelen wat is dan het verstandigd om het meeste ruimte toe te kennen :?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Als het om zo'n kleine schijf gaat, zou ik gewoon 1 partitie maken, eventueel met een kleine boot partitie (10 a 20 meg) helemaal aan het begin.

In de boot partitie staat de kernel, en nog een paar dingetjes, deze moesten vroeg helemaal aan het begin van de hardeschijf staan, omdat lilo geen kernel voorbij de eerste 1023-cylinders kon booten. Dit is allang het geval niet meer, al kan het zo zijn, dat Redhat 6.2 dat probleem nog wel heeft.

/edit 2 :P

/var bevat dingen als logfiles, database van RPM, email die nog afgeleverd moet worden, dat soort dingen.

/tmp is een directory waar tijdelijke files ingesmeten worden, deze directory wordt vaak tijdens het booten automatisch leeg gemaakt.
/usr/local is een directory waar lokaal geinstalleerde files ingezet horen te worden, dus als je zelf iets compileerd e.d., kom het vaak in /usr/local/bin te staan.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• L0g0ff
dan heb ik nog een vraaje kan ik het beste kde of gnome kiezen bij het opzetten van redhat :?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lancer

What the......

Hangt er vanaf. Als het systeem je desktop wordt, kun je alles op 3 partities zetten (/,/boot en swap). Wordt het systeem een server, kies dan voor een opdeling zoals je beschrijft. (Misschien ook ff een up to date linux downen?)

edit:

Damn, te laat

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Lancer

What the......

Bij 6.2, kies je voor KDE. Gnome is in die versie nog niet echt stabiel (je kunt ze natuurlijk ook alle 2 installeren)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

OhMyGod schreef op 18 November 2002 @ 16:17:
dan heb ik nog een vraaje kan ik het beste kde of gnome kiezen bij het opzetten van redhat :?
kde of gnome, ach, da's om het even (i.t.t. tot wat Lancer zegt). Je moet er enkel wel rekening mee houden, met de machine die je hebt, een Pentium 200 en Gnome/KDE, da's niet grappig, pas bij een P2 zou je dat kunnen doen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• L0g0ff
Lancer schreef op 18 november 2002 @ 16:17:
(Misschien ook ff een up to date linux downen?)
Ik heb een boek voor me liggen over linux. Dit boek is echter al een paar jaar oud en hier voor redhat versie 6.0 beschreven. Vandaar dat ik hier eerst mee begin, dan kan ik altijd nog upgraden naar een up-to-date versie :)

edit:
Verder heb ik nog een vraagje.

Ik heb al een bestaande 4 gig schijg met windows 98. Deze wil ik grtaag intact houden zodat ik nog een keer een spelletje kan spelen :) Begrijp ik het nou goed dat ik mijn windows partitie root (/) moet maken :?

• L0g0ff
Ok ik heb een swap partitie gemaakt (256mb)
Ik heb een root partitie gemaakt (7000mb)
en ik heb nog een boot partitie gemaakt (40 mb)

Pagina: 1