Net had ik een topic waarin een modje mij doorverwees naar de FAQ. Prima, geen punt. Dus ik die FAQ lezen. Staat er het volgende in:
Toen het 'digitale tijdperk' zijn intrede deed, is daarbij ook een afgeleide van het kilo/mega-verhaal gemaakt. 1024 bytes wordt tegenwoordig 1 kilobyte (1 kB) genoemd. Echter, oorspronkelijk had men daar iets nieuws voor verzonnen, namelijk de kibibyte (kiB). Zelfde voor 1024 kiB --> de MiB. Dus in elke afkorting een toevoeging van de letter i aan de oorspronkelijke SI-eenheden.
Probleem is tegenwoordig dat als mensen een 60 GB harde schijf kopen, ze onbewust een schijf verwachten van 60 GiB (vraag me niet dit voluit de schrijven
). En om meteen nog een afspraak te maken: b = bit en B = byte. Wordt ook té vaak fout door elkaar gebruikt wat regelmatig voor miscommunicatie zorgt. Zoals in de tijd van vóór alle SI-eenheden: een el was in het ene dorp de helft langer dan in het volgende dorp...
Die hele discussie of kilo nou 1000 of 1024 is, wil ik bij deze een eind aan maken. Volgens S.I.-eenheden staat kilo nog altijd voor 1000 en mega nog altijd voor miljoen. Als een fabrikant van harde schijven dus een schijf van 60 GB aan jou verkoopt, dan is het dus volgens internationale afspraken een schijf van 60 miljoen bytes en niet van 60 * 1024 *1024 = 62914560 bytes!!Ik heb een 60GB HDD en Windows geeft maar 55.9GB aan?
Dit klopt. De harddisk fabrikanten rekenen voor het gemak maar 1.000.000.000 bytes voor 1 GB, terwijl we toch met machten van 2 moeten rekenen. Elk duizendtal is in feite een vermenigvuldiging van 210 (1024). Als we dit nu gaan omrekenen zien we het volgende:
60.000.000.000 bytes = 58.593.750 KB = 57.220 MB = 55.9 GB
Toen het 'digitale tijdperk' zijn intrede deed, is daarbij ook een afgeleide van het kilo/mega-verhaal gemaakt. 1024 bytes wordt tegenwoordig 1 kilobyte (1 kB) genoemd. Echter, oorspronkelijk had men daar iets nieuws voor verzonnen, namelijk de kibibyte (kiB). Zelfde voor 1024 kiB --> de MiB. Dus in elke afkorting een toevoeging van de letter i aan de oorspronkelijke SI-eenheden.
Probleem is tegenwoordig dat als mensen een 60 GB harde schijf kopen, ze onbewust een schijf verwachten van 60 GiB (vraag me niet dit voluit de schrijven