Toon posts:

RAG ruimte al 2 jaar af en nu opnemen maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu met onze band (ArmadA samen met dr.Q en een paar andere) al 2 jaar een zeer mooie ruime en goed geisoleerde oefenruimte (je weet wel glaswol, gips wand, noppe schuim). We willen nu de volgende dingen opnemen op een mengpaneel om zo alles goed afstellen en dan om OPTENEMEN.

Lijsje van wat er allemaal op de mengpaneel moet zitten.
* zang MIC
* Gitaar MIC (twee keer vanwege chorus effect. heb marshall VS265)
* Gitaar MIC
* Basgitaar MIC
* Drum MIC (4 keer omdat we een alles goed omgenomen wille hebben)

Dus een mengpaneel met 8 mic ingangen die samen gecombineerd kunnen worden, afgesteld en naar een compleet stereo signaal kunnen om opgenomen te worden door Tape/MD. En ook vooral wat voor MIC's we moeten gebruiken (er zal wel een verschil zijn tussen de bas en gitaar en drum en weet ik al).

Ik ben zelf eruug nOOBie op dit gebied en hoop dat jullie the Dark Path of recording kunnen verlichting voor mij.(OMG teveel D en D gespeelt 8)7 )
Met de budget denk we rond de 500 euro klaar moeten zijn... ja het hoeft geen top opper top kwaliteit te zijn. We doen dit ABSOLUUT niet profesioneel en doen het voor de vrijtijd en lol en omdat we gewoon grandioos goed Hardrock en Metaal maken :Y)
Bij deze..... _/-\o_

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

prik in vanaf effectapparaat, die hebben vaak wel een lineout, heb je geen storing van de overige instrumenten... drums met mic in de bassdrum, mic bij snare, mic bij hihat, 2 overheadmcirofoons, kun je heel goede resultaten mee halen..

als je zonder effectapparaat opneemt, microfoon goed voor je versterker zetten, speel daar een beetje mee, voor bas zou ik zien dat ik een breakbox kreeg (eigenlijk een lineout) omdat er anders waarschijnlijk weinig overeind blijft van het geluid van je bas.

voor zang, wellicht ff afschermen met zo'n schuimpje (tegen het spugen enzo)

beetje spelen met de afstelling van de eq op je mengtafel ed. kun je best leuke opnames maken!

zo'n 8sporen ding met zipdrive werkt wel aardig! neem alles een voor een op, heb je ook niet zoveel microfoons nodig :)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 13:59

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 15:39:
Met de budget denk we rond de 500 euro klaar moeten zijn...
lol, 500€ is heeeeeeeel weinig voor wat jij allemaal. Professioneel of niet :z

1. Sennheiser E 602: Prijs: € 189,- bij feedback

dat wordt 2de hands marktjes afschuimen.

Verwijderd

Topicstarter
oke....minder dus euhh budget verhoogd naar 700 @ 800 euro.. dan maar.

Heel leuk maar je kan ook JB 5 mic kopen voor 18 pleuro perstuk met en bereik van
50hz tot 15 khz en met een jb MM10 mengpaneel alleen daarzit maar 6 mic en 2 stereo op.... dus alternatieve optie....wat zijn goede 2 hands dingetjes dan???

Verwijderd

MIC's : Evolution series van sennheiser bij music productive in duitsland ... daar de E602 bij de 125 E

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2002 21:45 . Reden: foutje ]

Verwijderd

ik zou verder dan de bassmic geen senheiser nemen.. das enorm aat, heb veel onderzoek gedaan, maar de shure sm58 kwam veeeel beter overal uit.., ook voor drum, zorg dat je goede basdrum mic hebt.. en de overhead mics ook goed zijn, pannen(kant draaien) is erg belangerijk.., bas kan je goed opnemen met mic hoor.. en gitaar liefst ook met mic, hoek van 45 graden (tegen drukstoten).. zorg dat je de bas op het liefst een zo klein mogenlijke speeker opneemt, 10" ist beste, een 15" krijg je idd een erg blubberg geluid van. zang gewoon sm58, afmixen ist belangerijkste wat er is.. ga je met harddiskrecording opnemen zorg dat je compressie goed instelt...

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:38

Tarin

Just plain weird.

franklin schreef op 18 November 2002 @ 15:45:
prik in vanaf effectapparaat, die hebben vaak wel een lineout, heb je geen storing van de overige instrumenten... drums met mic in de bassdrum, mic bij snare, mic bij hihat, 2 overheadmcirofoons, kun je heel goede resultaten mee halen..
[...]
Zou ik eerlijk gezegd niet doen..
Direct m'n Boss gt-3 op de line-in van de pc gaf best een vlak geluid.. toen heb ik voor de gein een simpel pc-microfoontje voor m'n Marshall VS 8010 (ja, ik weet het, het is klein) gezet, en dat was al een verbetering.. veel voller geluid.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf de versterket direct op mengpaneel geeft idd een pokke geluid (al wat rond gevraagd) daarom ook maar van af MIC opnemen zoals voxell zij.
Verde ben ik maar opzoek gegaan naar 2ehands spul, maare wie weet een beetje een goedewinkel of/en website???

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

800 euro blijft erg weinig .. sorry
als je serieus wilt opnemen (en nog geneens professioneel) moet je nog wel wat betere dingen hebben.. Shure beta's zullen het perfect doen.. wellicht nog een condensator mic voor de zang als je die apart wilt opnemen..
en je moest ook nog een mengtafel hebben?? :7
spirit folio denk ik. maar diegene kosten al tussen de 500 en 700

eehmz. .ik denk dat je op marktplaats een stel goeie mic's en mengtafeltjes hebt hoor :)
(alleen oppassen dat je geen troep krijgt)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

4 mics voor drum is echt HEEEEL minimaal. 2x overhead, bass en snare en je zit al aan 4. Dan moet je dus echt niet gaan bezuinigen op je overhead mics aangezien die voor de hele dynamiek van je kit moeten zorgen (je moet dus zowel je toms als je bekkens uit de overheads zien te halen....). Bassdrum is ook een geval appart en vergt vrij veel van je mic's.

Moest je nou ook nog een mengtafel kopen of had je die al? 9 mic's is erg krap voor dat budget, zeker als je er nog een mengtafel bij moet kopen.

de betaler vervuilt

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe.. en tis de vraag als je direct wilt recorden of je al een compressor hebt :9

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tja, als je dan toch live wil opnemen denk ik dat je die 800 beter kan besteden aan 2 HELE goede mic's voor een stereo totaalbeeld.

de betaler vervuilt

Verwijderd

kun je niet beter een demo studio bellen en dan daar en dagje gaan zitten met een technicus :)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 13:59

w00Dy

Make soap, not war

ze zijn heel errug nOOBie zeggen ze zelf ;)

wat zouden ze moeten met een compressor laat staan dat ze weten hoe het werkt, 8 inputs kom je met een Spirit F1 leuk toe, kosten 500€ dacht ik. vergeet de kosten voor mics die je voor je versterker hangt, behringer heeft hele leuke DI-boxjes.
Het aantal mics voor je drumstel moet ook niet zoveel voorstellen, ze spelen metal... met 1 overheads kom je al een eind, 1 bas, 1 snare.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

w00Dy schreef op 19 November 2002 @ 16:35:
Het aantal mics voor je drumstel moet ook niet zoveel voorstellen, ze spelen metal... met 1 overheads kom je al een eind, 1 bas, 1 snare.
* GA!S is anders van mening dat voor metal nou juist de drum 1 van de belangrijkste elementen is.

Dubbele bass met brakke mics is een ramp :+

* GA!S heeft vorig weekend nog in de studio gezeten en zijn drumpartijen staan op 16 sporen... >:)

de betaler vervuilt

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Als je live wilt inspelen met weinig geld, zou ik inderdaad twee goeie mics kopen (AKG C1000 bijv. zijn niet al te duur) en alles daarmee stereo opnemen. (gewoon 1 dag besteden aan de plaatsing van die mics en van je versterkers/instrumenten). Dan nog twee goedkopere dynamische mics voor de bassdrum en de snare. Dan nog één mic voor de zanger (liefst in een beetje geïsoleerde ruimte omdat hij minder dB's in die mic schreeuwt dan een snaredrum op 10cm.). Dan heb je maar vijf kanalen nodig en kan je met de kleinste spirit uit de voeten (kijk gewoon eens bij je lokale muziekboer voor occasions).

Wat wel het allerbelangrijkste is, is de plaatsing van alles (dat geldt trouwens altijd, ook bij €10.000.0000+ studio's). Eerst opstellen, dan opnemen, dan terugluisteren (niet live meeluisteren in dezelfe ruimte) en verplaatsen en dit net zo lang tot het goed klinkt.
Pagina: 1