[Mem] Snelste geheugen (op gelijke FSB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Matched: snelheid, verschil, merk
Ik vroeg me ineens af: zit er veel snelheidsverschil tussen DIMM's van verschillende merken (stel het is allemaal PC2700 CAS2 op 166 MHz FSB)? En zo ja, hoe komt dat, en welke merken zijn het snelste?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Matched: geheugen, merk
Meestal zijn de A merken zoals Samsung/samsung en Kingston, Crucial wel net wat sneller dan B merken. Maar mensen kopen vooral duurder A-merk geheugen omdat die geheugen merken stabieler zijn en beter over te klokken zijn.

Lees ook eens wat reviews op www.tomshardware.com

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 61853 op 18-11-2002 15:49 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Laatst online: 24-06 08:38
Matched: verschil
Het verschil is minimaal en de verschillen zijn er uiteraard omdat er natuurlijk veel meer timings nog in een dimm zitten. Ook kan het dan weer per bord verschillen etc, dus het is moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:57
Wat Masera zegt is voor een deel niet waar. Wat duurder is hoeft niet altijd stabieler te zijn. Er was laatst een nieuw merk dat juist wat duurder was omdat het volgens hun makkelijker te OC'en was.
Ook is het meeste echt stabiele geheugen maar matig over te clocken.

Als je goed stabiel geheugen wil adviseer ik Dane-Elec of Kingston. De merken die wat beter OC baar zijn en toch ook goed stabiel zijn zijn o.a. Samsung en ook Dane-Elec.

Deze statistieken zijn gebaseerd op eigen ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Als alle specs hetzelfde zijn (dus zoals je zegt ns en CL maar ook overige parameters als RAS-to-CAS en RAS precharge) dan maakt het qua snelheid geen donder uit. Je zou een paar MB's per seconde verschil kunnen meten maar dan heb je het over totaal niet te merken promillen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Abbadon schreef op 18 November 2002 @ 15:39:
Als alle specs hetzelfde zijn (dus zoals je zegt ns en CL maar ook overige parameters als RAS-to-CAS en RAS precharge) dan maakt het qua snelheid geen donder uit. Je zou een paar MB's per seconde verschil kunnen meten maar dan heb je het over totaal niet te merken promillen.
Het klopt toch dat A merken bijna altijd op de laagste timings/Cas/Ras kunnen werken en stabiel kunnen blijven en dat B merken daar meer problemen mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Matched: verschil, merk
Tja, ik was sowieso van plan om een A-merk (Samsung, Corsair, Crucial, noem maar op) te halen. Dus als ik uit 1 van deze merken zou kiezen dan is het prestatie verschil onderling miniem (haal de settings niet uit de SPD, stel alles manual zo snel mogelijk in)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7998

Geen matches
En PC2700 Samsung/Samsung DDR: is dat een beetje goed over te clocken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Laatst online: 24-06 08:38
Matched: merk
Anoniem: 61853 schreef op 18 November 2002 @ 15:50:
[...]

Het klopt toch dat A merken bijna altijd op de laagste timings/Cas/Ras kunnen werken en stabiel kunnen blijven en dat B merken daar meer problemen mee hebben?
Jah, maar het was de stelling met allemaal dezelfde timings ingesteld..., wat je nu zegt geldt natuurlijk ook niet 100%, maar voor 99,5% klopt het wel tussen de A en B merken van de chippies :)

PS, Growmike, ik zou zeggen, zoek het eens op, das niet heel moeilijk te vinden op dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8514

Matched: geheugen, snelheid
Meestal haalt Corsair geheugen op dezelfde timings en snelheid de hoogste score

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Matched: geheugen
Heb ik nog een vraagje, aangaande Dual Channel DDR (nForce2): klopt het dat ik dan aan PC2100 geheugen in principe genoeg heb voor de bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Demoniac schreef op 18 November 2002 @ 16:27:
Heb ik nog een vraagje, aangaande Dual Channel DDR (nForce2): klopt het dat ik dan aan PC2100 geheugen in principe genoeg heb voor de bandbreedte?

Hangt van de FSB af, als je er een 133Mhz Athlon in propt is het goed, wil je een nieuwere 166MHz Athlon dan kun je het beste PC2700 nemen; de nForce doet het namelijk het beste als je de FSB en het geheugen synchroon houdt :) En nog een tip, neem merkgeheugen, meerprijs t.o.v. wokkie-tokkie naamloos spul is niet zoveel maar je hebt er over het algemeen minder gedoe mee (zeker als je eens wil gaan overclocken)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51

Geen matches
Ik lees ook hele goede berichten over de OCZ modules. Zijn goedkoper dan Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Matched: geheugen
Nou dan zal ik toch maar voor wat duurder geheugen gaan, vond het wel een leuk idee om de FSB door te drammen tot 200 MHz oid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29675

Anoniem: 8514 schreef op 18 November 2002 @ 16:07:
Meestal haalt Corsair geheugen op dezelfde timings en snelheid de hoogste score
Was dat maar waar... XMS2700C2 van Corsair haalt vaak juist de slechtste scores... Mijn 2700C2 draait alleen 2-3-6-3 1T op 333MHz, op 340 moet ik al op CMD-rate 2T overgaan :-(
Samsung c2700 cas 2.5 geheugen haalt tenminste nog 2-2-5-2 1T op 333MHz, bij mij onmogelijk.

Corsair XMS geheugen is precies zo gespec'd dat het net de aangegeven snelheid/timings haalt, maar niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
offtopic:
foutje, please ignore this

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Geen matches
Twinmos ram @ 188 FSB cas 2 2-5-2 T1 met gemak >:)

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Anoniem: 29675 schreef op 18 november 2002 @ 16:46:
[...]

Was dat maar waar... XMS2700C2 van Corsair haalt vaak juist de slechtste scores... Mijn 2700C2 draait alleen 2-3-6-3 1T op 333MHz, op 340 moet ik al op CMD-rate 2T overgaan :-(
Samsung c2700 cas 2.5 geheugen haalt tenminste nog 2-2-5-2 1T op 333MHz, bij mij onmogelijk.

Corsair XMS geheugen is precies zo gespec'd dat het net de aangegeven snelheid/timings haalt, maar niet veel meer.
Tis niet alleen het mem hoor. Kan ook je mobo zijn of de combo van beide. De ene reep loopt over de 200Mhz in het ene bord en niet eens 170 in het andere..
caspergt schreef op 18 november 2002 @ 17:09:
Twinmos ram @ 188 FSB cas 2 2-5-2 T1 met gemak >:)
Hey bedankt voor de info man! |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897 schreef op 18 november 2002 @ 17:09:
Tis niet alleen het mem hoor. Kan ook je mobo zijn of de combo van beide. De ene reep loopt over de 200Mhz in het ene bord en niet eens 170 in het andere..
Maar die Corsair 2700C2 presteert in verschillende tests even slecht als mijn reepje... Op andere moederborden dan de mijne. Alleen de sites die een reepje van Corsair zelf hebben gekregen, meten hoge scores... Echt, die dingen zijn gespec'd met nog geen 5% marge ten opzichte van hun spec. Maar als iemand denkt dat mijn 2700C2 reepjes het wel goed doen op zijn moederbord wil ik dat wel eens testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Anoniem: 29675 schreef op 18 november 2002 @ 17:31:
[...]

Maar die Corsair 2700C2 presteert in verschillende tests even slecht als mijn reepje... Op andere moederborden dan de mijne. Alleen de sites die een reepje van Corsair zelf hebben gekregen, meten hoge scores... Echt, die dingen zijn gespec'd met nog geen 5% marge ten opzichte van hun spec. Maar als iemand denkt dat mijn 2700C2 reepjes het wel goed doen op zijn moederbord wil ik dat wel eens testen...
Hmm, dat is wel vaag... zou Corsair de beste reepjes apart houden voor de reviews? Dat zou lame zijn! Of misschien plakken ze daar wel snellere chips op :o Enige manier om er achter te komen is een vergelijking tussen een stokkie Corsair direct van de fabriek als sample en een uit een willekeurige winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Matched: geheugen, verschil
Ik weet niet hoe Dane Elec het tegenwoordig doet, maar bij hun PC133 geheugen, gebruikten ze verschillende chips. Ik heb hier 2 reepjes van 256 liggen, een met NEC chips en een met Hyundai chips. Nou die met Hyundai chips is niet over te klokken en een stuk trager.
Pagina: 1