Null modem -> met linux op win2k computer connecten

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb thuis 3 computers staan. 2x windows workstation, waarvan in één een (helaas nog steeds) 56k analoog modem zit, en een linux servertje.
Deze computer draait meestal windows, want er is geen MSN voor linux :P (ja, mijn zusje is een breezer geval ;( ) en deze computer is nou eenmaal van mijn ouders. Omdat ik van hen geen LAN mag aanleggen tussen mijn twee computers en die van hen, heb ik nu tussen mijn windows workstation en hun internet computer een null-modem kabel liggen, dat mocht kennelijk wel :P , want ze werden toch wel een beetje gek van mij, omdat ik steeds met harde schijven naar beneden liep te sjouwen om de gedownloade kneut te vervoeren :P
Een Null-modem kabel gaat via de seriële poort, en hangt nogal op de CPU. Nou staat die linux server het grootste deel van de dag toch uit zijn neus te vreten, dus ik wil deze tussen de verbinding in zetten, zodat ik m'n workstation minder belast.

To the point:
Hoe laat ik de linux computer via de seriële poort, over de null-modem kabel verbinden met de windows computer? De windows computer is dus host.
De situatie is nu als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
}--- { Null-Modem kabel
}==={ Ethernet kabel
[ 1 ]     Mijn Windows workstation
[ 2 ]     Mijn Linux server
[ 3 ]     Mijn ouders' workstation met modem

[ 1 ]}------{[ 3 ] }---> Internet

Wat ik dus wil is:
code:
1
[ 1 ]}===={[ 2 ]}-----{[ 3 ]}---> Internet

Is dit mogelijk en hoe krijg ik dit voorelkaar?

[ Voor 0% gewijzigd door dawuss op 18-11-2002 15:17 . Reden: layout gefixt ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kan het überhaupt wel?

micheljansen.org

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zeg gewoon dat je er een sneller serieel kaartje instopt en doe er een netwerkkaart in

(is ook serieel) 8) :+ :D })

was er niet niet met X25 protocol ?

Iperf

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
fish schreef op 18 november 2002 @ 23:53:
zeg gewoon dat je er een sneller serieel kaartje instopt en doe er een netwerkkaart in

(is ook serieel) 8) :+ :D })

was er niet niet met X25 protocol ?
Eehm, hiermee geef je niet echt antwoord op m'n vraag hè ;)
Zou idd maar het beste zijn zo, maar ik geef nog niet op >:)

micheljansen.org

Verwijderd

Het lijkt me dat je moet proberen via ppp in te "bellen", de client krijgt dan een IP adres van de ppp server toegewezen zodat je via routing en default gateways het verkeer kunt regelen. (Je moet de ppp server instellen met een eigen range private IP adressen die hij aan de client kan uitdelen)

Windows 2000 heeft de "accepteer inkomende verbindingen" mogelijkheid bij het maken van een nieuwe netwerk/inbelverbinding en linux ongetwijfeld een simpele ppp server (pppd?)

Ik heb hiermee zelfs een keer mijn Palm Vx van een IP adres en internet voorzien, dus het moet lukken met windows en linux.

Succes :-)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Bedankt, ik ga het eens proberen hier.

micheljansen.org

Pagina: 1