Dnetc wil niet starten op Linux

Pagina: 1
Acties:

• Kookie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ha,

Ik heb net x86-glib21 voor linux red hat 2.1 gedownload. Ik heb het hele boeltje uitgepakt en als ik nu vanaf de prompt dnetc intype gebeurt er niet. Ik krijg dan command not found. Kan iemand mij helpen.

Kookie

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-05 12:11

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Probeer eens ./dnetc als je in de directory staat waar je het pakketje unpacked hebt.

• Kookie
  • Niet online
Thanks, it works!
Wat is het verschil. Ik ben sinds een tijdje pas met linux aan het stoeien.

Kookie

• Gregoor
  • Laatst online: 08-05 10:56
Als je gewoon het commando intikt ook al is het de juiste directory dan start hij het programma niet op, je zult dan eerst ./[commandonaam] moeten doen wil je een proggie starten. Waarom dit exact was ben ik helaas kwijt aangezien het alweer even geleden was dat ik me echt met Linux bezighield.

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 09:54

wiho

Certified Nerd

Linux gebruikt (net als Windows) een PATH variabele die alle directories bevat waarin naar executables moet worden gezocht. Wanneer je een commando intypt, zal Linux een voor een die directories langsgaan om te kijken of dat programma zich daar bevindt. Zo niet, dan krijg je de melding command not found.

Maar in tegenstelling tot Windows staat de huidige directory (ook wel aangeduid als .) niet standaard in het PATH. Daarom vindt Linux dnetc niet als je het zo intypt, ook al sta je in de goede directory.

Door ./path in te typen geef je een padnaam mee (net zoals je bv. /home/kookie/dnetc zou intypen), zodat Linux meteen weet waar de executable staat en 'ie niet meer in de PATH hoeft te zoeken.

Je kunt wel een . toevoegen aan PATH, zodat ook de huidige directory doorzocht wordt op executables, maar dit is uit veiligheidsoogpunt niet aan te raden.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• RvdH
  • Laatst online: 24-05 12:11

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Damn dat wou ik net uitleggen :)

• theezeefje
  • Laatst online: 12-05 13:59

theezeefje

Poehee

Je kan met het commando 'updatedb', en daarna met 'locate dnetc' de exacte locatie van die file vinden. Let er ook op dat Linux hoofdletter gevoelig is!!!!
dnetc is anders dan Dnetc

(Voor het eerste commando moet je als root (Superuser) zijn ingelogd)

Cornholio

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Pagina: 1