ALDI aanbieding: Flatbed scanner voor 64,99

Pagina: 1
Acties:

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Hey, ik was vandaag weer bij de ALDI, en daar hebben ze volgende week allemaal computerspullen inde aanbieding, waaronder ook een scanner. Hier de specs:
Flatbed USB scanner

single-pass-scan 1200 x 2400 dpi
48 bits kleur, 12 bits grijs, 1 bit zwart/wit
twain compatible
incl. software

minimum systeemeisen:
vanaf Windows 98
PC vanaf 200 Mhz
32 mb memory (aanbevolen 64 mb of meer)
1 vrije USB poort

per stuk
64.99
Wat vinden jullie hiervan? Kan je hier wat mee of krijg je alleen maar klote-scans? Ik wil hem gewoon gebruiken om af en toe wat te scannen, niet structureel en veel achterelkaar dus. Maar wat ik scan (bv foto's) wil ik wel mooi hebben, dus met een redelijke resolutie. Zegt iemand de specs wat?

Verwijderd

ik heb de vorige, is btw 600*1200 en die vind ik gewoon goed. geen echte topscanner, maar dat mag je voor dat geld gewoon niet verwachten. als je je bij de resolutie 1200*2400 dpi echt niets kunt voorstellen: als je je monitor op 1600*1200 zet kan je de puntjes nog zien, maar al die puntjes zitten bij zo'n scanner dus op één vierkante inch

• PipelineNoise
Okee....
En waarom is het niet 1200 x 1200 dpi, maar is er eentje altijd 2x zo hoog als de ander? Heeft dat nog een reden?

Verwijderd

tja, waarom zijn de bananen krom. de techniek is gewoon zo. hoe hoger je gaat, hoe duurder/moeilijker het wordt, en blijkbaar kom je met interpoleren (puntjes gaan uitrekenen die eigenlijk niet gescand zijn) heel goed uit bij een verhouding van 1:2

• PipelineNoise
Zijn er voor de rest nog mensen die ervaringen hebben met scanners van de Aldi?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 14:29

markvt

Peppi Cola

PipelineNoise schreef op 18 November 2002 @ 23:01:
ja ik heb er een nog nooit problemen mee gehad, ik vind hem goed voor de prijs die ik ervoor betaald heb.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

PipelineNoise schreef op 18 November 2002 @ 16:50:
Okee....
En waarom is het niet 1200 x 1200 dpi, maar is er eentje altijd 2x zo hoog als de ander? Heeft dat nog een reden?
Omdat papieren altijd langer zijn als breed is de techniek daarvoor gemaakt. Doordat de scanner van boven naar onder over het papier gaat is het veel gemakkelijker om in die richting meer pixels te krijgen met dezelfde techniek.

Hierdoor heb je eigenlijk een bijna oneindig aantal DPI in de ene richting hoewel het in de andere richting maar beperkt blijft. Je zou ook een scanner in beide richtingen kunnen laten gaan alleen zou dat hopeloos traag worden (denk aan een inktjet printer faktor 100)

En op 1600x1200 zie ik toch echt geen punten meer hoor, op mijn eigen 15" TFT niet en op een 17" TFT van een ander ook niet. (en deze hebben allebei fysiek 1600x1200 puntjes)

En als je een scanner gaat kopen, let dan niet zo op die DPI, 600 is echt meer als voldoende, alleen echt goede dure printers kunnen op meer als 600 dpi printen. En bijna alle scanners kunnen tegenwoordig 1200 dpi of meer scannen. En er zijn echt maar heel weinig printers die 1200 dpi kunnen printen (en dan ook nog eens in kleur, zwart-wit zijn er meer)

Als je een goedkope inktjet printer hebt dan kan je waarschijnlijk tot een 300 of 600 dpi printen. Als je een foto inscant op 600 dpi en print em met je inktjet uit op foto papier met 600 dpi (vreet inkt) dan zie je amper verschil. Alleen als je de plaatjes echt voor bewerking wilt gaan gebruiken heb je die hoge resolutie nodig. Als je dingen op internet wilt gaan zetten is 150 - 300 dpi echt al heel erg veel. Zelfs voor hi-res plaatjes.

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 00:27

Meller

Much to learn, you still have

PipelineNoise schreef op 18 November 2002 @ 23:01:
Ik heb hem ook en ik vind de scans van acceptabele kwaliteit.

Alleen heb ik ik een hubje erbij, want hij trekt aardig wat uit de pc.

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

• PipelineNoise
Okee, ik heb besloten: ik ga hem gewoon morgen kopen! Ik zal m'n ervaringen hier delen!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38
En heb je m al? Ik wil m eigenlijk ook wel halen nl....

Verwijderd

Ik heb die iets oudere met de volgende specs.: 600 x 1200 dpi
Kleur 48 bits, grijswaarden 12 bits, 1 bit z/w

Perfect apparaatje, nog nooit problemen mee gehad.
Resolutie is perfect.

• Azrael
Ja, resolutie, dat wil ik wel geloven, maar ziet het er goed uit?

• Azrael
Okee, heb m maar gewoon gehaald :)

Doet het prima, fatsoenlijke plaatjes hoor :)

Hier een paar testjes:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/azrael12345/scantest_small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/azrael12345/scanpaard_small.jpg

(dubbelpost uit andere topic trouwens :P)

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 09:00

Scighera

swim-bike-run

Azrael schreef op 21 november 2002 @ 22:37:
Okee, heb m maar gewoon gehaald :)

Doet het prima, fatsoenlijke plaatjes hoor :)

Hier een paar testjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

(dubbelpost uit andere topic trouwens :P)
Heeft ie geen descreening of zo? Dat eerste plaatje kan dat wel gebruiken.

De Mustek 1200CU die ik heb heeft daar een optie voor; dat scheelt echt behoorlijk

www.triathlete.nl

• Azrael
Scighera schreef op 22 november 2002 @ 06:18:
[...]

Heeft ie geen descreening of zo? Dat eerste plaatje kan dat wel gebruiken.

De Mustek 1200CU die ik heb heeft daar een optie voor; dat scheelt echt behoorlijk
de-wat :?

Het 1e plaatje is een verkleining hoor :)
Pagina: 1