cdl schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 17:24:
Ik heb ooit een keer een image gemaakt van mn systeem met Ghost. Deze is vrij oud dus ik ga binnenkort weer een nieuwe image maken.
Ik heb 2 harde schijven in mn pc dus op de 2e hd wil ik die image opslaan. Graag zou ik een bootfloppy willen maken dat, als het nodig is, de image terugzet naar de c:
Omdat ik over het algemeen lees dat Drive Image iets sneller is dan Ghost wil ik graag met Drive Image gaan werken. Weet iemand een site waarop uitgelegd staat hoe je een bootfloppy maakt dat je imagefile terugzet?
Je weet toch dat je een topic van 3 jaar oud omhoog kickt? Je maakt beter een nieuw topic aan, zeker gezien het feit dat je vraag weinig verband houdt met de originele discussie. Dat even terzijde.
Wat je keuze voor Drive Image betreft kunnen we kort zijn: Dat programma bestaat niet meer in zijn toenmalige vorm. Symantec kocht eind 2003 de producent PowerQuest op en hernoemde Drive Image naar Ghost 9 (ondertussen zijn we al aan versie 10). Dus Drive Image is Ghost geworden.
Een zeer jammere zaak overigens omdat de laatste "echte" Ghost-versies brandhout maakten van Drive Image. Drive Image's feature set is kinderspeelgoed vergeleken met Ghost. Maar weermaals toonde Symantec dat het dé expert bij uitstek is in het compleet vernaggelen van uitstekende producten. De meeste Ghost-addicts willen dan ook niets weten van Ghost 9 en 10. Die versies zijn een ware aanfluiting aan de naam die Ghost in het verleden heeft opgebouwd als de nummer 1 in cloning & imaging. Zelf blijf ik vasthouden aan Ghost 8, maar velen zijn overgestapt naar concurrent TrueImage welke zeker het overwegen waard is omdat dat programma ook goed is en in tegenstelling tot Ghost 8 wel nog doorontwikkeld wordt.
Bij Ghost 8 en vroeger zit een Windows wizard waarmee je eenvoudig een bootable floppy kunt aanmaken om je backups terug te zetten. Wil je een bootable cd, dan kun je
Bootable unattended GHOST recovery DVD maken en
How To Create A Bootable Ghost Rescue CD Tutorial eens doornemen. Zeer interessant leesvoer. Wat je daar leest is overigens niet mogelijk met Ghost 9 en 10, dus je zult wel aan een oudere versie moeten komen wil je deze blijven gebruiken. Overigens is Ghost 9/10 ook niet terugwaarts compatibel met voorgaande versies. Dat betekent dus dat die nieuwste Ghost versies je oude Ghost image niet kunnen openen of terugzetten. Des te meer reden om bij de oude Ghost te blijven.