[linux] van de grond af opbouwen

Pagina: 1
Acties:

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:19
Aangezien ik nogal van prutsen houd, en het misschien wel leuk leek om net wat meer kennis over linux op te bouwen, was mijn vraag of iemand tips/regels heeft over hoe linux handmatig te installeren.
Dus niet dmv redhat/suse/whatever, maar gewoon alles zelf erop kopieren/configureren/compilen.
Aangezien ik bij Google nix kon vinden van mensen die bijvoorbeeld wel eens zoiets gedaan hebben....

Ik snap overigens wel dat ik alle basisonderdelen (kernel, compiler etc) op een andere machine moet compilen enzo

Verwijderd

Je kunt kijken naar Linux From Scratch, waar je echt ieder component zelf maked. Gentoo is minder 'extreem' maar je compileert wel erg veel zelf.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik vermoed dat je toch niet zo heel erg goed op google hebt gezocht, anders was je linux from scratch wel tegengekomen. Ik denk dat hiermee je vraag beantwoord is...

edit... Being second feels good, but being first just feels better ;)

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
LFS
Als je dat al niet met Google/search kunt vinden,
dan wens ik je veel sterkte met je LFS carriere.....

[edit]: wat een eensgezindheid weer :)

Verwijderd

AlterEgo schreef op 18 November 2002 @ 10:44:
LFS
Als je dat al niet met Google/search kunt vinden,
dan wens ik je veel sterkte met je LFS carriere.....
;)

Dan gaat het inderdaad boeiend worden ja... Gentoo lijkt me dan beter, documentjes lezen die er bij zitten enz.

Verwijderd

De hoofdserver van LFS is helaas down, dus je zult het zonder de zonder meer mateloos nuttige 'hints' van LFS moeten doen :( De rest (de "books") zijn wel via de mirrors te bereiken....

• ruuds
nou ja iedereen toch bedankt

Verwijderd

Moet je voor LFS niet eerst een al draaiende Linux Config (Redhat, Suse) hebben? Om alles te kunnen compilen!
Ben zelf op afgeknapt.

• ruuds
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 11:04:
Moet je voor LFS niet eerst een al draaiende Linux Config (Redhat, Suse) hebben? Om alles te kunnen compilen!
Ben zelf op afgeknapt.
ja dat is zo om alles te kunnen compilen, maar hebben we ook

• ruuds
dan heb ik nog een kleine vraag.... Om de source te compilen wordt gcc gebruikt.
Nou bestaat er echter ook een DOS/Windows port van gcc (djgpp). Kan ik deze ook gebruiken?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Deruud schreef op 18 November 2002 @ 12:46:
dan heb ik nog een kleine vraag.... Om de source te compilen wordt gcc gebruikt.
Nou bestaat er echter ook een DOS/Windows port van gcc (djgpp). Kan ik deze ook gebruiken?
nee, dat is nou precies de reden waarom windows en linux niet compatible zijn :Y)

Rookworst zonder R is ook worst.

• ruuds
BezurK schreef op 18 November 2002 @ 12:55:
[...]

nee, dat is nou precies de reden waarom windows en linux niet compatible zijn :Y)
ok maar die djgpp hoeft toch niet perse dos/win binaries af te leveren?
Bij mijn weten kon je het type output (bij de linker) altijd instellen...

Verwijderd

Deruud schreef op 18 november 2002 @ 12:46:
Waarom wil je dat :?

ik heb zelf ook LFS geinstalleerd en werk daar naar tevredenheid mee maar je moet ook gaan chrooten en dat soort dingen meer...

gewoon geen dos gebruiken scheelt een hoop ellende...

• A_L
  • Niet online

A_L

En als LFS je wat te groot is kun je natuurlijk ook zelf een rescue-disk met alles er op en eraan compileren. (Wie het kleine niet eert.... ;))
hier een leuke handleiding om een bootdisk te maken met busybox en ulibc:
http://www.xs4all.nl/~lennartb/linux.html

verkrijgbaar in de volgende smaken:
-html
-latex
-pdf

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 10:49:
De hoofdserver van LFS is helaas down, dus je zult het zonder de zonder meer mateloos nuttige 'hints' van LFS moeten doen :( De rest (de "books") zijn wel via de mirrors te bereiken....
Ik kan hier gewoon lfs-hints.tar.bz2 downloaden.

Dus de inderdaad zeer handige hints zijn nog wel bereikbaar :).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

_Squatt_ schreef op 18 november 2002 @ 17:09:
[...]

Ik kan hier gewoon lfs-hints.tar.bz2 downloaden.

Dus de inderdaad zeer handige hints zijn nog wel bereikbaar :).
Andere oplossing is als volgt, zodra je een linkje naar een main lfs site opent krijg je de main server down melding, maar de juiste url staat wel in je adresbalk, enkel us. tussen *. en linuxfromscratch.com plaatsen en je kunt alles openen, want de .us.linuxfromscratch.org blijkt alle sites gewoon beschikbaar te hebben (beyond lfs enzo dus ook)
En theorietisch moet je als je je Dos Gcc als crosscompiler in weet te stellen idd ook vanuit dos dit kunnen doen, ware het niet dat je niet met dos bij een ext2 partitie kan... Onder unix en *bsd enzo kun je het nl. ook compilen... Alleen dan wordt je wel minder geholpen met problemen, omdat je nogal afwijkt van het boek dan (net als ik op een alpha)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
Waarom zie ik Gentoo hier nog niet genoemd?

Okee het is wat makkelijker gemaakt maar je installeert wel echt alles zelf vanaf de grond...en je kunt ook precies kiezen wat je wel en niet installeert, als je dat wil...

Verwijderd

ja dan kan je net zo goed ook slackware gaan noemen, kan je ook alle packages eerst zelf compilen, en dan zelf installeren, zonder het gebruik te maken vand e setup engine.

Verwijderd

wilke: gentoo is wel genoemd.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 18:53:
wilke: gentoo is wel genoemd.
Mozilla zuigt...doe ik Ctrl-F Gentoo vind 'ie niks...staat het toch 2 keer genoemd...damn! :o

Verwijderd

2e post zelfs ;)

ontopic: Gentoo vind ik errug fijn: echt alles is in te stellen en aan te passen naar je eigen voorkeuren :) zeer makkelijk systeem, updaten is zo gebeurd, en het is nog leuk ook om naar alle compile-regels te kijken 8)7

Verwijderd

Mozilla zuigt...doe ik Ctrl-F Gentoo vind 'ie niks...staat het toch 2 keer genoemd...damn! :o
Huh :? als ik in Google 'gentoo' intik, staat de homepage van gentoo meteen bovenaan: google zoekactie
Oeps, ik had de boel weer eens verkeerd begrepen :z . x-cuze moi :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 22:11:
Huh :? als ik in Google 'gentoo' intik, staat de homepage van gentoo meteen bovenaan: google zoekactie
offtopic:
't Ging Wilke erom dat 'ie 'gentoo' zocht in deze draad, en het niet vond. Zelfde probleem hier @ Mozilla 1.0.1

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1