Canon Powershot A40 of S30 om te leren hobbie-fotograferen?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-02 18:00
Jaa, dit is een vage vraag, dat snap ik zelf ook wel, maar het zit als volgt. Budget is namelijk niet echt een issue, maar ik wil geen geld betalen voor iets dat ik toch niet gebruik. Dan geef ik het liever aan een goed doel.

Ik (eigenlijk een vriend van me) wil gaan fotograferen. Ik wilde toch al een digitale camera gaan kopen, en die mag hij dan van me lenen om ermee te gaan pielen. Zelf heb ik al een mooie analoge, en ik wil hem alleen maar voor vakantiekiekjes gebruiken. Ik wil per se een canon kopen (verliefd op dat merk), maar nu zit ik te twijfelen tussen de A40 en de S30. GEEN Ixus, vanwege de beperkte zoom en ik vind hem te klein.

Ik weet het, het zijn twee hele verschillende range-camera's, maar als de A40 kan, wat ik zoek, dan is het genoeg. Ik zoek namelijk HANDMATIGE INSTELLINGEN. Ik heb allerlei reviews gelezen, maar in de A40 reviews en discussies op dpreview.com, komt niet echt naar voren wat voor instellingen hij heeft, alleen dat het er VEEL zijn voor een budgetcamera.

Functies die ik erg zeker wil:
* sluitertijd lock, camera zoekt diafragma
* diafragma lock, camera zoekt sluitertijd

Functies die handig zouden zijn:
* Focus range instelbaar
* of anders: autofocus scherp van punt A tot punt B
* sluitertijd en diafragma en scherptediepte instelbaar (zal wel niet, maar toch)

Die meer megapixels van de S30 interesseren me eigenlijk niet zo, ik wil toch niet gaan vergroten.

Mijn vraag aan jullie, wat zijn qua handmatige instellingen nou de echt grote verschillen tussen die camera's en rechtvaardigen die het prijsverschil van 150-200 euro.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

lees dit en je weet genoeg :)

in jouw geval zou ik ook voor de A40 gaan (314 euro bij camerahuis.nl)

bedenk wel dat je er nog 8 NiMH 1800mAh batterijen bij moet kopen + snellader (samen 50 euro) en minimaal 64MB CF kaart (35 euro)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 12:10

smallboy

N/A

Ik heb zelf de A40, erg tevreden over, maar jij zegt dat je sluitertijd- en diafragmalock wilt. Dat heeft de A40 NIET !!!

Je kunt de sluitertijd en diafragma wel zelf instellen, maar dan moet je ze altijd alletwee instellen. De camera kan niet de andere bepalen terwijl je de ene hebt vastgezet. Dat is ergens wel jammer. Verder blijft het een topcamera (voor mij dan).

• M_V
Wow, das wel een handige pagina Moooody. Misschien iets voor de FAQ, want ik kon hem niet vinden.

Nog even over wat je zei, dat er bij die a40 nog 50 euro komt voor een lader, dat is natuurlijk wel erg waar. Aangezien ik ze beide voor inkoopsprijs kan krijgen, 300 tegen 450 (heb net even gekeken), schelen ze dan nog maar 100 euro.

Hmmm, moeilijk.

• M_V
smallboy schreef op 18 november 2002 @ 10:35:
Ik heb zelf de A40, erg tevreden over, maar jij zegt dat je sluitertijd- en diafragmalock wilt. Dat heeft de A40 NIET !!!

Je kunt de sluitertijd en diafragma wel zelf instellen, maar dan moet je ze altijd alletwee instellen. De camera kan niet de andere bepalen terwijl je de ene hebt vastgezet. Dat is ergens wel jammer. Verder blijft het een topcamera (voor mij dan).
Hmm, das wel jammer, kan de S30 dat wel dan, dus bijvoorbeeld diafragma helemaal opengooien en dat hij een leuke sluitertijd kiest (lui, lui, ik weet het).

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 november 2002 @ 10:44:
Wow, das wel een handige pagina Moooody. Misschien iets voor de FAQ, want ik kon hem niet vinden.

Nog even over wat je zei, dat er bij die a40 nog 50 euro komt voor een lader, dat is natuurlijk wel erg waar. Aangezien ik ze beide voor inkoopsprijs kan krijgen, 300 tegen 450 (heb net even gekeken), schelen ze dan nog maar 100 euro.

Hmmm, moeilijk.
dan wordt het duidelijk de S30

megapixel meer, veel meer manual instellingen, betere beeldkwaliteit, steviger én met accu en lader...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 10:54:
[...]

Hmm, das wel jammer, kan de S30 dat wel dan, dus bijvoorbeeld diafragma helemaal opengooien en dat hij een leuke sluitertijd kiest (lui, lui, ik weet het).
kan de S30 wel...alleen beperkt, omdat het niet zo'n snelle lens is (F2.8:F4.9)
als je zeker weet dat fotografie je hobby wordt en je hebt het geld ervoor over, moet je eens kijken naar de G2 of G3 :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 10:44:

Hmmm, moeilijk.
ik heb hem in mijn bookmarks gezet maar deze zou idd in de FAQ moeten met al die A40 gebruikers hier !

alle canons staan er zelfs in |:( het is de canon page..

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• M_V
Mooooody schreef op 18 November 2002 @ 11:16:
[...]

kan de S30 wel...alleen beperkt, omdat het niet zo'n snelle lens is (F2.8:F4.9)
als je zeker weet dat fotografie je hobby wordt en je hebt het geld ervoor over, moet je eens kijken naar de G2 of G3 :)
In hoeverre heb ik zo'n snelle lens nodig om digitaal te fotograferen (de G3 heeft een F2 lens las ik net). Uit eigen ervaring weet ik dat ik deze stand op mijn analoge camera NAUWELIJKS gebruik. Maar ik heb ook gelezen dat een digitale camera meer licht nodig heeft om fatsoenlijke fotos te maken.

En die G3 is weer duurder, ik zag bijna 800 inkoop :-(

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 11:41:
[...]

In hoeverre heb ik zo'n snelle lens nodig om digitaal te fotograferen (de G3 heeft een F2 lens las ik net). Uit eigen ervaring weet ik dat ik deze stand op mijn analoge camera NAUWELIJKS gebruik. Maar ik heb ook gelezen dat een digitale camera meer licht nodig heeft om fatsoenlijke fotos te maken.

En die G3 is weer duurder, ik zag bijna 800 inkoop :-(
G3 is duurder, maar levert ook weer meer op als je 'm naar bijv. 2 jaar weer verkoopt...dat je moet dus eigenlijk meenemen in je besluit :)

in pricipe voldoet de lens van de S-serie prima voor allround werk, maar ik vond 'm een beetje matig bij binnenfoto's, nachtfoto's en barrel distortion...
...maar ik ben dan ook wel veeleisend :)

je moet ook niet vergeten dat je voor dat extra geld veel weer krijgt (flip lcd, display bovenop camera, infrarood afstandsbediening, 3x zo lange accuduur....naja bekijk de G3 pagina op die site maar :))

• M_V
Mooooody schreef op 18 November 2002 @ 12:15:
[...]

G3 is duurder, maar levert ook weer meer op als je 'm naar bijv. 2 jaar weer verkoopt...dat je moet dus eigenlijk meenemen in je besluit :)

in pricipe voldoet de lens van de S-serie prima voor allround werk, maar ik vond 'm een beetje matig bij binnenfoto's, nachtfoto's en barrel distortion...
...maar ik ben dan ook wel veeleisend :)
Kortom, mooooooody is gewoon een zeikerd ;)

Ik heb er even over nagedacht, maar ik ga geen G3 kopen, dan wordt het wel een erg duur geintje. Ik wil hem niet eens heel intensief gaan gebruiken, en hij is bijna 2x zo duur als de S30.

Nog even over de grote broers S40 en S45, is nou echt het enige verschil met de S30 de nauwkeurigere CCD? Want ze zijn weer 150 euro duurder, wat krijg je daar voor terug. Volgens bijna alle reviewsites heel weinig, mensen met ervaringen?

Nog een laatste vraagje, hoeveel foto's maak je met een volle accu? En hoelang moet zo'n ding opladen (handig voor op vakantie)?

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 12:20:
[...]

Kortom, mooooooody is gewoon een zeikerd ;)

Ik heb er even over nagedacht, maar ik ga geen G3 kopen, dan wordt het wel een erg duur geintje. Ik wil hem niet eens heel intensief gaan gebruiken, en hij is bijna 2x zo duur als de S30.

Nog even over de grote broers S40 en S45, is nou echt het enige verschil met de S30 de nauwkeurigere CCD? Want ze zijn weer 150 euro duurder, wat krijg je daar voor terug. Volgens bijna alle reviewsites heel weinig, mensen met ervaringen?
de S40 kun je laten liggen, deze is wel 4mp, maar voor de rest identiek aan de S30 en zelfs qua beeldkwaliteit in sommige gevallen minder! (teveel mp's voor de grote van de ccd = proppen :))

de S45 is daarentegen wel weer interessant...
deze maakt gebruik van de technieken die de G3 ook heeft (orientation sensor, digic processor...) en de ccd kan de 4mp wel aan...

als de S45 max. 75/100 euro duurder is dan de S30, zou ik zeker voor de S45 gaan!

en ja...ik ben eigenlijk wel een zeikerd :z

• M_V
Lijstje:
A40 300
S30 450
S40 500
S45 600
G3 750

Ik zeg, dit alles lezende: S30.

En gecopy-pasted uit mijn vorige post: Nog een laatste vraagje, hoeveel foto's maak je met een volle accu? En hoelang moet zo'n ding opladen (handig voor op vakantie)?

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 12:31:
Lijstje:
A40 300
S30 450
S40 500
S45 600
G3 750

En gecopy-pasted uit mijn vorige post: Nog een laatste vraagje, hoeveel foto's maak je met een volle accu? En hoelang moet zo'n ding opladen (handig voor op vakantie)?
voor 450 euro de S30 zeker! :)

normaal gesproken kun je wel een 128MB kaart volschieten met lcd aan...
als je vaker instellingen verandert, camera aan en uit doen etc. dan moet 50 foto's wel lukken...

batterij moet zo'n 30/45 min. laden

• M_V
Mooooody schreef op 18 November 2002 @ 13:22:
[...]

voor 450 euro de S30 zeker! :)

normaal gesproken kun je wel een 128MB kaart volschieten met lcd aan...
als je vaker instellingen verandert, camera aan en uit doen etc. dan moet 50 foto's wel lukken...

batterij moet zo'n 30/45 min. laden
Danku! Ik ga deze waarschijnlijk gewoon halen. Maar nog 1 puntje: [rml][ www.iswar.com] Canon G2 voor 430DOLLAR, maar ZIT wel in NL[/rml]. Hier hebben ze dus de G2 voor 430 dollar en in Nederland. Volgens mij is het oplichterij oid, maar toch wacht ik nog even of mensen mij van het tegendeel kunnen overtuigen.

• Mooody

Mooody

elmoody

ze importeren het uit Amerika, maar doen er wel een Nederlandse adapter bij...

ik heb al gemaild of ze de G3 krijgen en wanneer....ff afwachten...

• M_V
Mooooody schreef op 18 November 2002 @ 13:37:
ze importeren het uit Amerika, maar doen er wel een Nederlandse adapter bij...

ik heb al gemaild of ze de G3 krijgen en wanneer....ff afwachten...
Heb je ze net gemaild of was je van deze site al op de hoogte? En als je wat weet, zou je dat dan in dat andere topic kunnen zetten. Is ook handiger voor anderen, denk ik....

In ieder geval bedankt voor de tips!

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 november 2002 @ 13:39:
[...]

Heb je ze net gemaild of was je van deze site al op de hoogte? En als je wat weet, zou je dat dan in dat andere topic kunnen zetten. Is ook handiger voor anderen, denk ik....

In ieder geval bedankt voor de tips!
heb ze net gemaild :)
als ik antwoord krijg, post ik het!

Graag gedaan voor de tips ;)

• M_V
Mooooody schreef op 18 november 2002 @ 13:46:
[...]

heb ze net gemaild :)
als ik antwoord krijg, post ik het!

Graag gedaan voor de tips ;)
Maar jij hebt toch al een G3, ik zag ongeveer 3 maanden geleden in een topic dat je er eentje ging kopen. Of ben je behalve een zeikerd ook nog eens traag :P

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
ik heb ook Iswar gecontacteerd
voor 430 dollar wil ik wel een G2 hebben!

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Phusebox schreef op 18 november 2002 @ 14:05:
ik heb ook Iswar gecontacteerd
voor 430 dollar wil ik wel een G2 hebben!
Ik ook :D, maar laten we onszelf niet over 17 topics verspreiden.....

Verwijderd

Mijn vader pas geleden intensief gezocht naar zo'n camera en overal waar ze vroegen aan de winkeliers naar een goede, degelijke digitale camera kreeg ie het antwoord de S30

dit is natuurlijk wel al weer paar maanden geleden en je weet zelf hoe snel het gaat in die markt, maar zeker is dus dat je er in ieder geval een goede camera voor koopt.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:14
Mooooody schreef op 18 November 2002 @ 12:25:
[...]
de S40 kun je laten liggen, deze is wel 4mp, maar voor de rest identiek aan de S30 en zelfs qua beeldkwaliteit in sommige gevallen minder! (teveel mp's voor de grote van de ccd = proppen :))
klopt...
de S45 is daarentegen wel weer interessant...
deze maakt gebruik van de technieken die de G3 ook heeft (orientation sensor, digic processor...) en de ccd kan de 4mp wel aan...
Mwah.. niet helemaal mee eens.
- orientation sensor is leuk... maar een plaatje op je PC kantelen is niet zo heel moeilijk, geen 100 euro waard in ieder geval.
- Digic processor... klinkt leuk maar ik vind het pure marketing-blah-blah, het is geen revolutie, slechts een evolutie tov de S30/S40 processor.
- de CCD van de S40 en S45 is hetzelfde! persbericht van Canon: "To then digitising the captured scene, the high quality 4.0Megapixel CCD sensor employed in the award winning PowerShot S40 is used. "
als de S45 max. 75/100 euro duurder is dan de S30, zou ik zeker voor de S45 gaan!
Tsja... zo kun je de lat steeds hoger leggen he... ik vind 100 euro nog steeds best veel geld.

• Mooody

Mooody

elmoody

catchingfire schreef op 18 November 2002 @ 15:23:

Mwah.. niet helemaal mee eens.
- orientation sensor is leuk... maar een plaatje op je PC kantelen is niet zo heel moeilijk, geen 100 euro waard in ieder geval.
nee, geen 100 euro waard, maar 't is een leuke verbetering, ook wanneer je vanaf je camera een dia-serie wilt spelen
- Digic processor... klinkt leuk maar ik vind het pure marketing-blah-blah, het is geen revolutie, slechts een evolutie tov de S30/S40 processor.
ja tuurlijk, maar dat neemt nog niet weg dat de S45 merkbaar sneller is dan de S40...ook een kleine verbeting in ruisverwerking en shutterdelay...

ook kan de S45 3min. aan film opnemen (itt de 30 sec. van de S30/S40), leuk als je kinderen hebt, maar natuurlijk niet echt een must...

zelfs een kleine verbetering in de snelheid is al mooi meegenomen in digitale fotografie, maar ik ben het met je eens dat het voornamelijk marketing is van Canon...
- de CCD van de S40 en S45 is hetzelfde! persbericht van Canon: "To then digitising the captured scene, the high quality 4.0Megapixel CCD sensor employed in the award winning PowerShot S40 is used. "
ja ik zei het verkeerd :)
CCD kan hetzelfde zijn, maar de verwerking van de foto vanuit de CCD (in-camera sharpening, contrast, ruisverwerking e.d. is iets verbetert)
Tsja... zo kun je de lat steeds hoger leggen he... ik vind 100 euro nog steeds best veel geld.
ik denk dat het persoonlijk is...
ikzelf zou er wel 100 euro meer voor willen betalen...ook omdat de S45 ook een megapixeltje meer heeft (is toch 33% grotere foto's i.v.m. de S30)

ik had zelfs er nog 200 euro meer voor over voor de grotere/snellere lens van de G3 (en extra's zoals flip lcd, nd filter e.d.)

• Mooody

Mooody

elmoody

Rudy_V schreef op 18 November 2002 @ 13:48:
[...]

Maar jij hebt toch al een G3, ik zag ongeveer 3 maanden geleden in een topic dat je er eentje ging kopen. Of ben je behalve een zeikerd ook nog eens traag :P
heb 'm al besteld...moest vorige week al komen :(

maar als-ie bij die ene winkel bijv. $700 is, dan haal ik 'm natuurlijk daar :)

• marteltor
  • Laatst online: 03-03 23:09
Rudy_V schreef op 18 november 2002 @ 12:31:
Lijstje:
A40 300
S30 450
S40 500
S45 600
G3 750

waar denk je die s30 te halen voor 450 euro? :?

• M_V
marteltor schreef op 18 November 2002 @ 16:40:
[...]
waar denk je die s30 te halen voor 450 euro? :?
Groothandelsprijs, maar systemen.org/brutaal.net had hem pas voor 500 (alleen voor mailinglistklanen). Vandaag zag ik hem staan voor 500, dus misschien is die actie weer over.
Pagina: 1