Toon posts:

Problemen tussen xp en router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met een router(Sitecom DC-202 S4) geprobeerd internet(@home breedband) over 3 pc te delen. De router ondersteunt windows xp(voor zover dat nodig is).

Windows 95pc met merkloze 10 mbit netwerk kaart: krijgt gewoon een ip toegwezen van de router.

Windows 98pc met Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC 10/100mbit netwerkkaart: krijgt gewoon een ip toegwezen van de router.

Windows xp pc met Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC 10/100mbit netwerkkaart: krijgt geen goede verbinding(?) met de router en dus geen ip adres. Dit is wat er staat als ik de status van het LAN netwerk opvraag:

verbinding:
status: verbonden
duur: <==hier staat de duur ingevuld
snelheid: 100mbit

internet protocol(TCP/IP)
Adrestype: Automatisch persoonlijk adres
Ip-adres: 169.254.47.164
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaard gateway: <==hier staat niks ingevuld

Dat werkt natuurlijk niet.

Als ik de pc echter rechtstreeks met het modem verbind krijg ik een perfect verbinding: zo stuur ik dit ook, dus aan de bekabeling en de netwerkkaart kan het niet liggen. De firewall in de router en windows xp staan uit. Verder is alles volgens het boekje geiinstalleerd, ik heb ook de wizard internet verbinding doorlopen zoals in de aanvullende online handleiding beschreven. Automatisch ip verkrijgen staat aan, alle vinkjes bij de internet verbinding opties voor LAN staan uit. Ik heb ook al geprobeerd om met alleen de xp pc aan de router verbonden verbinding met internet te krijgen: geen resultaat. Zelfs de setup van de router blijft in alle gevallen onbereikbaar van de xp pc.

Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik weet het namelijk echt niet meer.

Verwijderd

Kan je die router succesvol pingen? Inderdaad je standard gateway moet het interne IP van je router zijn.

Het 169.254.x.y adres is in ieder geval een adres dat Windows aan je netwerkkaart geeft als het geen reply op DHCP krijgt. Dus als de range die de router aan IP adressen uit zou moeten lenen anders is, weet je iig. dat DHCP niet werkt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Forceer eens het renewen van de DHCP request.
code:
1
2
C:\>ipconfig /release
C:\>ipconfig /renew

En kijk eens wat hij dan doet.
Heeft je DHCP range van de router wel genoeg adressen in de range zitten :? (waarschijnlijk wel hoor, das bij de meeste routers wel voldoende voor 3 PC's )

Geef anders je XP systeem eens een vast IP adres. Kijk of je dan we gewoon kan communiceren met de router.

Zit die XP PC niet toevallig in de UPlink poort gepatched :? Probeer eens een andere poort in je router.

Verwijderd

probeer anders de dhcp-server op je router opnieuw op te starten

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het proberen geslagen. Vandaag had xp overigens de boodschap dat een van de kabels niet goed zat.

Het slaat dus echt totaal nergens meer op. Ik heb de pc met met windows xp naar beneden toe gehaald, aangesloten op het uiteinde van de kabel(die van de router afkomt en normaal gesproken naar de windows 98 pc gaat) en dan doet hij het gewoon wel. Hij krijgt een ip van de router, heeft verbinding met internet, kortom perfect.

Dan ligt het dus aan de kabel dacht ik zo. Om het helemaal 100% zeker te weten die pc met windows 98 boven aangesloten en die deed het daar inderdaad niet. Ik heb al een paar keer problemen gehad met die connectoren aan de kabel(die koperen pinnetjes zitten altijd fout) dus nu staan er 2 nieuwe aan.

Xp pc weer naar boven: Werkt het dus weer niet. Maar als ik hem rechtstreeks met het moden verbindt doet hij het wel. :? Veel vager moet het niet worden:
-het ligt 100% zeker aan de verbinding tussen router en pc...de kabel dus.
-met 2 nieuwe connectoren eraan werkt het nog steeds niet, maar rechtstreeks aan het modem verbonden(via dezelfde kabel!) lukt het wel.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat er ergens in de kabel iets fout is, maar dan klopt het volgens mij nog steeds niet dat hij geen verbinding met de router krijgt, maar wel met het modem. Gebruiken die andere draadjes ofzo? :?
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 09:00:
Kan je die router succesvol pingen? Inderdaad je standard gateway moet het interne IP van je router zijn.

Het 169.254.x.y adres is in ieder geval een adres dat Windows aan je netwerkkaart geeft als het geen reply op DHCP krijgt. Dus als de range die de router aan IP adressen uit zou moeten lenen anders is, weet je iig. dat DHCP niet werkt.
De router is niet te pingen vanaf de aansluiting boven. De range van de IPs die de router afgeeft is van 192.168.0.2 tot 192.168.0.255 . De DHCP van de router werkt wel goed, want op de andere pc's krijg ik wel een ip toegewezen.
CyberJ schreef op 18 november 2002 @ 09:50:
Forceer eens het renewen van de DHCP request.
code:
1
2
C:\>ipconfig /release
C:\>ipconfig /renew

En kijk eens wat hij dan doet.
Heeft je DHCP range van de router wel genoeg adressen in de range zitten :? (waarschijnlijk wel hoor, das bij de meeste routers wel voldoende voor 3 PC's )

Geef anders je XP systeem eens een vast IP adres. Kijk of je dan we gewoon kan communiceren met de router.

Zit die XP PC niet toevallig in de UPlink poort gepatched :? Probeer eens een andere poort in je router.
Het renewen heeft geen effect, maar de router heeft zeker genoeg adressen. Een vast ip van xp pikt hij niet, waarschijnlijk omdat het in de verbinding gewoon fout zit. De pc zit wel aan de goede poort van de router. Om zeker te zijn dat het niet aan een poort van de router lag heb ik alle 4 de poorten al geprobeerd.
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 10:33:
probeer anders de dhcp-server op je router opnieuw op te starten
De router is ondertussen ok al 2 keer gereset, dus ik neem aan dat de dhcp dan ook opniew opstart. De dhcp werkt overigens zeker, want op de andere pc doet hij het wel.

Iemand enig idee hoe dit kan?

Verwijderd

Kan het zijn dat je in de uplink poort gelinkt bent met die kabel? probeer eens een andere poort op de router...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 18:17:
Kan het zijn dat je in de uplink poort gelinkt bent met die kabel? probeer eens een andere poort op de router...
Nope(ik was net dat andere bericht aan het editen :))

Verwijderd

Is het misschien een crosslink kabel ipv een gewone? Is het niet mogelijk een andere kabel te trekken?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Je zegt dat als je dezelfde kabel tussen modem en pc gebruikt, dat het dan wel werkt. Volgens mij is de kabel tussen je modem en je pc crossed, en met een crossed kabel kun je je pc niet verbinden met je hub/switch/router.

Check dus ff of je die kabel straight of crossed geknepen hebt :)

edit: ik word een beetje langzaam :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel mogelijk een andere kabel te trekken, maar het is best een afstand(ongeveer 15m) Bovendien zit de kabel al weggewerkt achter plakplinten enzo, dus die zullen weer los(lees: kapot) moeten om een nieuwe kabel te trekken.

Het is gewone kabel dus geen crossed cable. De kleuren zitten overigens wel in de verkeerde volgorde, maar dit is aan beide kanten fout gedaan, dus dit zou niks uit moeten maken.

Het lijkt me heel sterk maar het zou natuurlijk ook kunnen komen omdat de storingswerendheid van de kabels wat minder is door de verkeerde volgorde. Maar naar de kamer naast me ligt precies dezelfde "foute" kabel, en dat scheelt toch echt maar een meter of 3.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
Zet je netwerkkaart van je XP computer eens handmatig op 10 mbit half-duplex. Dan zie je vanzelf of ie teveel stoort. Als 't dan wel werkt is je kabel gewoon brak. Je kabelmodem zelf zal ook wel met 10 mbit proberen te werken, vandaar dat een directe verbinding wel werkte.

Je router/switch probeert alles op 100 mbit te krijgen, maar dat lukt vanwege een brakke kabel misschien weer net niet.

Verwijderd

ik vind het ook maar vaag sven.. Als je direct aansluit doet ie het wel boven en als je het via router doet nie? ik zeg: tozz! :P

Verwijderd

En al een andere poort op de router getest met dezelfde kabel? Of die W98 pc op de poort van de XP machine?

Verwijderd

Topicstarter
JAVA-Doctor schreef op 18 november 2002 @ 19:13:
Zet je netwerkkaart van je XP computer eens handmatig op 10 mbit half-duplex. Dan zie je vanzelf of ie teveel stoort. Als 't dan wel werkt is je kabel gewoon brak. Je kabelmodem zelf zal ook wel met 10 mbit proberen te werken, vandaar dat een directe verbinding wel werkte.

Je router/switch probeert alles op 100 mbit te krijgen, maar dat lukt vanwege een brakke kabel misschien weer net niet.
Ik heb de netwerkkaart op 10mbit half-duplex gezet en het werkt perfect :). Het werkt ook op 10mbit full duplex, en ik neem aan dat dit een betere instelling is dan half duplex, dus ik laat het zo maar staan. Bedankt! ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 19:02:
Het is wel mogelijk een andere kabel te trekken, maar het is best een afstand(ongeveer 15m) Bovendien zit de kabel al weggewerkt achter plakplinten enzo, dus die zullen weer los(lees: kapot) moeten om een nieuwe kabel te trekken.

Het is gewone kabel dus geen crossed cable. De kleuren zitten overigens wel in de verkeerde volgorde, maar dit is aan beide kanten fout gedaan, dus dit zou niks uit moeten maken.

Het lijkt me heel sterk maar het zou natuurlijk ook kunnen komen omdat de storingswerendheid van de kabels wat minder is door de verkeerde volgorde. Maar naar de kamer naast me ligt precies dezelfde "foute" kabel, en dat scheelt toch echt maar een meter of 3.
ga eerst die stekkers dan es opnieuw knijpen .. straks sta je lelijk te kijken als het het toch is. dat kan toch makkelijk je hebt toch wel 10 cm over ?

dan kun je vast wel naar 100 Mb

Iperf

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 01:10
Ik denk idd dat als je de stekkers er volgens de regels aanknijpt, je 100 mbit kunt halen. Let vooral op de groen-witte draad.

Zie: FAQ Network Troubleshooting
Pagina: 1