Toon posts:

OpenBSD 3.2 installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu heel fijn OpenBSD op mijn server gezet, maar lilo staat nog in de MBR :?
De installatie heeft dus geen bootloader in de MBR geschreven, terwijl ik wel een paar keer dat bericht tijdens de setup kreeg, of is het de bedoeling dat hij geen bootloader in de MBR installeerd? en dat je je kernel van de harde schijf vanaf floppy boot?
Ik heb dus al heel wat geprobeerd, om vanaf floppy te booten: boot hd0a:/bsd

dat werkt dus niet, zo heb ik nog een hele boel geprobeerd, maar ik kom er maar niet uit :(
ik heb hem ook in lilo toegevoegd en zo geprobeerd te booten, maar dan geeft hij de volgende error:

Bad Magic

Wie heeft er enig idee hoe ik nu in mijn geinstalleerd openbsd systeempje kom? Ik heb overigens al de hele openbsd faq op de site doorgelezen, maar zonder enig succes...

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand dit probleem ooit gehad?
ik heb het nog is een paar keer geprobeerd, precies volgens de handleiding, maar het werkt echt gewoon niet
wat doe ik in godsnaam verkeerd? ik snap er helemaal niets van :(

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:56
Misschien werkt OpenBSD met een bootloader op de partitie, niet in de MBR. Een oplossing zou dan mischien zijn lilo verwijderen en de OpenBSD bootable zetten in fdisk.
Maar pin me hier niet op vast, ik ken OpenBSD niet. Zorgt iig dat je nog een Linux opstartdiskette achter de hand joud als je nog linux op die bak hebt

Verwijderd

Zwarte magie probleem is vrij bekend. Zelf ook ooit gehad waarin ik na een Linux/LILO installtie OpenBSD erop had gepleurd. Alles eraf gepleurd en OpenBSD opnieuw geinstalleerd had voor mij gewerkt.

Zie de search/OpenBSD mailing lists. Hoe heb je 'm toegevoegd in LILO? Eärendil post een goede suggestie: eerst LILO verwijderen. Doch dan heb je nog geen OpenBSD bootloader in je MBR. Dat kan vast achteraf wel. Ik zelf weet niet hoe maar Google weet 't wel.

Kortom ik weet 't niet precies maar ik heb wel suggesties hoe je de oplossing kunt vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me eigen helemaal gek gegoogled:
www.google.com
www.google.com/linux
www.google.com/bsd

ik heb niets kunnen vinden :(
in mijn lilo.conf:

other=/dev/hda4
label=OpenBSD

lijkt me voldoende, dan geeft hij Black Magic als ik hem wil booten
Ik heb de partitie ook actief gezet tijdens de installatie van openbsd.
Ik wil graag linux behouden, omdat ik nog niet weet hoe ik mijn internet moet delen in openbsd, dus dat ga ik eerst allemaal even testen. Ik heb nu dus openbsd en linux (debian woody) erop geinstalleerd, waarvan linux gewoon werkt en openbsd die black magic error geeft.

Ik zal nog eens even googlen en zoeken naar black magic

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Je kunt ook GRUB installeren en kijken of die daarmee opstart.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
idd miniBSD, sowieso prefereer ik GRUB boven LILO dus kwaad kan het nooit ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Ehh.. 'black magic' was een woordgrapje. Het is 'bad magic' zoals jij omschreef. Mijn excuses, was niet zo bedoelt.

http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=
http://www.openbsd.org/faq/faq14.html#LargeDrive
http://www.openbsd.org/faq/faq9.html

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik het goed begrepen heb is dat probleem van "Bad Magic" alleen met lilo?
Hij zegt het tijdens het booten van openbsd want ik zie dit:
Reading boot ........
Bad Magic

het lijkt me ook sterk dat dit aan lilo ligt, maar ik zal nog wel even zoeken en anders installeerd ik grub wel even

Verwijderd

Topicstarter
check dit:

To get OpenBSD to boot, /bsd must be within the boot ROM's supported range. To play it safe, the rule is simple:
The entire root partition must be within the computer's BIOS (or boot ROM) addressable space or within the first 8G, whichever is smaller.
This is another good reason to partition your hard disk, rather than using one large partition.

Ik heb dus 1 grote / partitie gemaakt, omdat ik dacht dat dit makkelijker was, maar hierdoor werkt het denk ik niet...

wat denken jullie?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
ja ligt er dus aan of die ene partitie groter is als 8 gig

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Die / partitie is 3,5GB en de swap is 500MB

ik ga wel gewoon proberen om verschillende partities te maken en ik maak wel een apparte /boot partitie.

iemand nog andere suggesties?

Verwijderd

wel /boot als eerste nemen dan. Die moet binnen de 8 GB grens zitten. De FAQ legt uit hoeveel MB je per partitie 't beste kunt nemen.

http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#SpaceNeeded

Verwijderd

Topicstarter
Die faq heb ik die hele avond al doorgelezen ja :)

maar het is gelukt, ik had via cfdisk in debian een OpenBSD partitie aangemaakt en hierop het geinstalleerd.
Dit werkt dus gewoon niet (vandaar die Bad Magic), dus ik heb een OpenBSD partitie gemaakt via de fdisk van obsd en nu werkt het perfect (ook de bootloader in de MBR)

allemaal bedankt voor jullie hulp >:)
Pagina: 1