Toon posts:

[XP] \windows\system32\config\system beschadigd

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van me kreeg gisteren de volgende melding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

In de herstelconsole aanbeland is het bestand gewoon aanwezig in de SYSTEM32\CONFIG map. Verder geeft CHKDSK geen fouten aan.

Is er ergens een backup van dit bestand te vinden en kan ik deze gebruiken? Ik heb in dezelfde map wel een soortgelijk bestand gevonden en omgetoverd in SYSTEM, maar dat pakt XP niet: dezelfde foutmelding.

Is er uberhaupt nog iets aan te redden of moet er nu worden geformatteerd en geherinstalleerd?

Laatste vraagje: hoe ontstaat deze fout uberhaupt? De pc is goed afgesloten en veel meer dan internetten en tekstverwerken wordt er niet op gedaan.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Heb hetzelfde probleem wel eens gehad. Heb je geen Recovery Wizard in die XP Setup zitten? (zo nee, check een win2k cd) Moet je die ff runnen, als het goed is doettie dan weer, anders een format denk ik (zo heb ik het namelijk ook wel eens opgelost).

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij ben ik er al achter. Het probleem is te wijten aan het geheugen (morgen ff testen dus). Een oplossing voor het probleem is de backup van SYSTEM uit de REPAIR map gebruiken:

cd system32\config (press enter)
ren system system.old (press enter)
ren system.alt systemalt.old (press enter)
copy c:\windows\repair\system (press enter)
copy c:\windows\repair\regback\system
(press enter)

Van een Recovery Wizard heb ik nog nooit gehoord. Het moet mogelijk zijn om het een en ander uit te halen met een hersteldiskette, maar niemand schijnt te weten hoe die gemaakt moet worden!

• Rudie_V
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06-2025
Met de recovery wizzard wordt denk ik de "Emergency repair disk" bedoelt, typ eens ntbackup in je command prompt(tenminste zo ist in w2k...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar probeer daar maar eens een hersteldiskette te maken! ;)

• Smurff
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
in win2k wel eens gehad.
schijf in andere pc gehangen en system hernoemd naar system.bck en system.sav naar system en dat werkte

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zulke fouten krijg je niet zomaar na een simpel vastlopertje.. meestal is er toch wel hardwarematig iets kapot, zoals (wat je zelf al aangeeft) het geheugen. Ik kreeg ook wel es allemaal van dat soort errors.. en na een reset deed ie het dan soms wel weer even, waarna ie weer vastlliep en niet meer wilde booten met dat soort errors etc... het bleek aan een kapotte dimm te liggen.
Pagina: 1