hardware probleem...maar welk onderdeel?

Pagina: 1
Acties:

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Mijn pc heeft duidelijk een hardware probleem..maar heb geen idee waar het aan ligt.
Symptomen:
- spontane reboot van de pc
- steeds meer programma's crashen, en steeds sneller. Op den duur kreeg ik weinig programma's meer gestart.
- Files corrupt.
Virusscanner vond niks. Waarschijnlijk geen virus, want ook onder Linux raken files corrupt.
Uiteindelijk HD partities weggegooid, op nieuwe partities WinXP opnieuw geprobeerd te installeren. Dit lukte niet (fouten tijdens kopieren van de bestanden). Ook installeren van Linux ging niet meer.
IDE kabels al omgewisseld, geen verbetering.
Uiteindelijk nieuwe HDD gekocht (moest ik toch hebben, ouwe raakte vol).

Hierop installeerde winXP prima.
Echter, na een paar dagen weer dezelfde problemen! Steeds meer progs crashen.Daarnet weer spontane reboot. Dus harddisk was ook niet het probleem.

Wat kan het nu nog zijn? Het moederbord? (hoop ut nie :s) Hoe test ik dit?
Of misschien de voeding, kan het daaraan liggen? Of misschien nog een ander onderdeel?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
De PC is een Aldi-PC van 2.0GHz. Enige wat er xtra inzit is 256MB geheugen (maar dat zit er al een halfjaar in) en nu dus een WD Caviar 120GB hdd.

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik zit tog te denken aan je voeding...kan je het proberen met een andere voeding? hoeveel watt zit er nou in die Aldi PC?

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

Verwijderd

ik denk je geheugen, fouten tijdens installatie duid meestal op rot geheugen,

probeer dat eens
voeding lijkt me wel heel erg sterk, zou eventueel nog je cpu kunnen zijn..

suc6

Verwijderd

ik denk je on board IDE controller, maar kan inderdaad ook de voeding zijn

Verwijderd

Wordt er niets te warm?? Wat voor temps heb je? Zet een kamerventilator erop met je kast open.

Als er hardware kapot is: cpu, ram, mobo of voeding.

Draai eens memtest86 voor een paar uur en probeer een andere voeding. Daarna de cpu ff vervangen. Allemaal niet? Dan is waarschijnlijk je mobo kapot.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was eerst ff je geheugen testen. Komt daar niets uit, dan gok ik toch op je proc.

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
gangsterjoey schreef op 17 november 2002 @ 23:39:
Ik zit tog te denken aan je voeding...kan je het proberen met een andere voeding? hoeveel watt zit er nou in die Aldi PC?
Zit 250 Watt in. Kan de 300W uit mijn servertje er eens in pluggen (heh had ik net een uptime van 110 days op het servertje :( )

Eerst eens kijken of ik de HD in de andere I/O dinges kan prikken .. hoop dat dat past. Zag er zo snel maar 2 zitten, 1 blauwe en 1 witte, hoop dat ze hetzelfde zijn.

Als da nix helpt, de voeding eens proberen te vervangen door die 300W.

Als da nix helpt, die memtest eens doen (temps weet ik nie, MBM werkt nie bij mij? Bovendien boot ik nu maar onder Linux, dat crasht nie zo snel ;))

Tot zover bedankt voor de hulp

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Waarschijnlijk geheugen. Gebruik memtest dat werkt super:

http://www.memtest86.com/

-

Verwijderd

had hetzelfde probleem,bij mij was het een slecht reepje mem.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Ik denk ook dat het het geheugen wel eens kan zijn. (het kan eigenlijk alles zijn , maar dit ligt imo het meest voor de hand.)

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Hmmz.. meeste stemmen gelden.. ik probeer eerst wel het mem. Heb er gelukkig 2 reepjes in zitten, kan ik ze omstebeurt proberen. Tenminste, ik ga er van uit dat er dan maar 1 kapot is ... maar eerst eens dat memtest proberen onder windoos (kreeg het onder Linuks nie gecompileerd)

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

UHm dit is duidelijk je voeding. Spontane reboots. Harde schijf corrupte data kan door de reboots komen maar ook daar een te laag aantal volts. Je kan kijken of je cpu te warm word en je geheugen testen , maar ik vermoed dat hier niets mis mee is (probeer het testen kan geen kwaad).

Een aantal vragen:
Wat heb je zoal aan hardware oa. 3d kaart moederbord en usb apparaten en de hoeveelheid watt als voeding.
Gebeurd het altijd op een moment dat je de pc intensief gebruikt? (lees gamen of krachtige energie vretende gebeurtenissen) of tijdens het maken van een word document zonder achtergrond processen.

Halen de tests niets uit, zou ik voor een nieuwe voeding gaan. Veel voedingen halen hun aantal watt niet eens wat ze moeten kunnen leveren. Enermax is een goed merk , maar er zijn meer vissen in de zee.

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Bedankt voor de reakties. Ik zal de voeding inderdaad vervangen, ik heb een 300W in mijn servertje, die doe ik wel in deze pc dan. (Zit nu 250W in).

Ik heb gisteren de memtest86 gedraaid, en inderdaad, het geheugen is kapot. Er kwamen steeds foutmeldingen vanuit de zelfde range (448 t/m 460 MB). Even kijken welke van de 2 reepjes de boosdoener is.
Vraag ik me alleen af, of dit de oorzaak van alle fouten is. Zou dit ook kunnen hebben veroorzaakt dat ik WinXP niet meer geinstalleerd kreeg? Hierbij kreeg ik namelijk meldingen dat de files niet goed naar de HD waren gekopieerd, dat heeft toch niks met geheugen te maken??
Affijn, nu eerst ff het geheugen eruit.

Verwijderd

De dimm het verst van je cpu, zal dan kapot zijn :)

Of er meer kapot is: proberen/testen

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

hmm, geheugen fout tja kan gebeuren niet echt een reden/oorzaak voor.
(produktie fout)

Verwijderd

Trek gewoon alles van je moederbord af en bouw het steeds een beetje op ff booten testen en weer wat erbij stap voor stap als hij er op eens weer mee ophoud dan weetje wat het boze onderdeel is :|

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 08:10

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ruudboy schreef op 18 November 2002 @ 12:30:
Bedankt voor de reakties. Ik zal de voeding inderdaad vervangen, ik heb een 300W in mijn servertje, die doe ik wel in deze pc dan. (Zit nu 250W in).

Ik heb gisteren de memtest86 gedraaid, en inderdaad, het geheugen is kapot. Er kwamen steeds foutmeldingen vanuit de zelfde range (448 t/m 460 MB). Even kijken welke van de 2 reepjes de boosdoener is.
Vraag ik me alleen af, of dit de oorzaak van alle fouten is. Zou dit ook kunnen hebben veroorzaakt dat ik WinXP niet meer geinstalleerd kreeg? Hierbij kreeg ik namelijk meldingen dat de files niet goed naar de HD waren gekopieerd, dat heeft toch niks met geheugen te maken??
Affijn, nu eerst ff het geheugen eruit.
waarom power vervangen als memory kapot is.???.. maar ik zal wel ergens overheen lezen.
(kun je misschine beter iets op de powerline zeetten, een ups ofzo, of iets om overspanning weg te vangen. )

Geheugen wordt gebruikt als cache bij schrijven naar HD. dus op die manier kunnen er bij het kopieren wat bits omvallen. vandaar dat hij over kopieren klaagt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1