Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Pc in auto bromt over boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 10loser10
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 07:03
Ja de titel zegt het al. Ik heb een Epia in mijn auto ingebouwd, en het werkt super. Ik heb alleen een irri brom over mijn Boxen van vooral de HDD, en ook een beetje achtergrond ruis.... Iemand enige idee hoe ik dit kan oplossen ??
De kast is geaard aan het chassis......

Oja het geluid van de pc komt mijn radio binnen via een fm-modulator (mischien is hij de boosdoener)...

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mm, kan heel ghoed: hdd is een motor, en in je mobo zitten ontiegelijk veel stornde signalen... zit jecomp nog in een aparte metalen case?? die houden vrij veel straling tegen...

Electronics development

• Da_Jackal
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-10 12:24
Ik denk dat je een ontstoorder nodig hebt. Dat verhelpt je van vele problemen met apparatuur die stoort. Helaas heb ik niet al te veel kennis van ontstoorders en hoe ze werken, maar daar kunnen personen in een goede auto-hifi zaak je wel goed mee helpen. Ze zijn niet zo enorm duur, 30-40 euro ofzo.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Heb je nergens een aardlus gecreerd? De massa van je auto mag best aan je PC behuizing hangen, maar de 0V lijn (massa) in je PC niet! Aardlussen zijn heel erg vervelend en zijn meestal de veroorzakers van storing in audio. (oja, de massa van de audiokabel is natuurlijk ook doorverbonden, nog een aardlus!)

Ook een niet stabiele voeding kan vervelende gevolgen hebben.

• 10loser10
Hij zit gewoon in een Procase gebouwd met de voeding die daar inzit...

En de massa van de procase zit vast aan het chassis, en alle andere massa van de omliggende apparatuur zit op de centrale massa van de auto (is geloof ik het contactslot). Zou het uitmaken of ik hem daar nar toe leg, of kan ik hem mischien beter naar de accu trekken ??

• Benadski
Haal de massa van de kast los van de auto en kijk of het scheelt.

Een kabel direct vanaf de accu is wel beter (wel via een zekering). Probeer ook eens de massa van het audiosnoer van de pc naar de radio los te halen... Hiermee creeer je namelijk ook een aardlus (= antenne voor stoorpulsen)

• 10loser10
Wacht ff volgens mij heb ik het niet helemaal goed uitgelegd (sorry mijn fout) De Computer heeft allen plus en min (dus geen massa) De plus komt rechtstreeks van de accu (is gezekerd) en de min zit op het chassis. Voor het beeldscherm heb ik de stroom gehaald van de sigarette aansteker (dus sigaretaansteker eraf en beeldscherm erop).... Mischien is het nu iets duidelijker....

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
wat voor brom ? 50Hz of gaat het vrolijk met het toerental van je motor mee ?

Repareren doe je zo.

• 10loser10
Maar die van de audio kabel hou je toch altijd, ik bedoel er moet toch een kabel van de comp naar de radio lopen ???? En hoe kan je die 2 aardlussen dan het besten oplossen ??

Nee gaat niet met het toerental mee, maar hij komt echt van de HDD en wat achtergrond ruis (wat denk ik de comp zelf is )

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
De kast is geaard aan het chassis......
Kan een chasis als aarde werken :D nee, dus je bak is statisch geladen... je chasis maakt geen contact met de grond, daar zit een rubberen laag tussen van een paar cm, ik citeer: banden :D

daar moet je iets op verzinnen denk ik.
Correct me if i'm wrong.. kben nogsteeds de elecn00b

Verwijderd

Erm ik denk dat je een 50 Hz brommetje over je auto speakers hoort, als je de pc aart aan het chassis van je auto moet je wel even zo'n dingetje achter aan je auto hebben hangen die verbinding maakt met de weg, verder kan je dat brommetje weg krijgen met een filtertje :) een condensatortje ofzo moet voldoende zijn d8 ik

• 10loser10
En hoe denk je dan dat ze alle andere dingen aarden in een auto???? Antwoord: op een centraal massapunt (meestal het contactslot) Dus dat is denk ik het probleem niet, morgen ga ik hem proberen te aarden op de min van de accu kijken of dat helpt...

En waar kan ik z'n filter halen ??? Het leifst kant en klaar want solderen is niet mijn sterkste punt :P :P :P

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:18

Geckoo

Good news, everyone!

[KNIP]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Hoe komen jullie nou bij aardlussen en een 50Hz brom in een auto ?

In een auto heb je helemaal niks met aarde te maken, en waar zou een 50 Hz-brom vandaan moeten komen?

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
LOL ja, je hebt gewoon een filtertje nodig :)
En idd een centraal massapunt is het beste, want aardlussen bestaan wel echt!

Verwijderd

Volgens mij is het duidelijk je FM-modulator, heb je niet gewoon een line-in op je radio ?

Probeer een keer met een andere autoradio.. Ik heb de indruk dat je een goedkope radio en/of velleman kitje als FM-Modulator begruikt.

Zit die FM-Mod buiten je computercase ? Misschien omdat ze op dezelfde voeding zitten ? Probeer een keer de mod met batterijen ..

Blijven testen tot je het gevonden hebt :X

• Benadski
Aardlussen heb je weldegelijk in een auto. Je hebt dan wel geen aarde, maar toch. Als je twee massadraden hebt lopen naar de pc toe krijg je een klein spanningsverschil op die twee draden. Dit spanningsverschil wordt veroorzaakt door ongelijke stromen en ongelijke antennewerking. Wat je dan inderdaad krijgt is ruis, dynamogeluiden en in dit geval harddiskmotor lawaai. Haal gewoon de massa los in de line out draad. De massa van de pc is al gelijk aan de massa van de auto, dus eigenlijk niet nodig om door te trekken (wel om af te schermen, dus laat aan één kant wel de massa zitten)

O, FM-modulator? zendertje dus? Voed die gelijk vanuit de pc, leg geen aparte draad hiervoor, anders krijg je weer twee verschillende massa's. En haal de massa vanuit je geluidskaart los.

Zit dat dingetje wel netjes in een stalen kastje verpakt?

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

De Duitser op deze site : http://www.pcms.be/golf/ had het zelfde probleem, zijn oplossing is een "Ground Loop Isolator". Beschrijving van dit ding is te vinden onder 'islolation" op de site.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• FastBunny
  • Laatst online: 09:32

FastBunny

Give it the Works !

SmauG schreef op 17 november 2002 @ 23:56:
[...]

Kan een chasis als aarde werken :D nee, dus je bak is statisch geladen... je chasis maakt geen contact met de grond, daar zit een rubberen laag tussen van een paar cm, ik citeer: banden :D

daar moet je iets op verzinnen denk ik.
Correct me if i'm wrong.. kben nogsteeds de elecn00b
Je kan ook een ontladings ding kopen, zon rubberen dingetje dat je onder je auto zet en dat contact met de grond maakt, dat zorgt ervoor dat de auto zich steeds ontlaad :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• JF_
  • Laatst online: 29-11 00:30

JF_

FastBunny schreef op 18 november 2002 @ 10:36:
[...]

Je kan ook een ontladings ding kopen, zon rubberen dingetje dat je onder je auto zet en dat contact met de grond maakt, dat zorgt ervoor dat de auto zich steeds ontlaad :)
Zo'n rubberdingetje? Net zoals je banden van rubber zijn? :-)

Voor degenen die het nog niet door hadden: de banden van een auto geleiden goed genoeg om (statische) elektriciteit af te voeren.

• FastBunny
  • Laatst online: 09:32

FastBunny

Give it the Works !

JF_ schreef op 18 November 2002 @ 10:47:
[...]

Zo'n rubberdingetje? Net zoals je banden van rubber zijn? :-)

Voor degenen die het nog niet door hadden: de banden van een auto geleiden goed genoeg om (statische) elektriciteit af te voeren.
Ja het ziet eruit als een rubber ding, maar het doet echt zijn werk, in het rubbere ding zit een soort metalen strip ofzo, maar het is van rubber om het flexibler te maken enzo :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Statische elektriciteit ontstaat als twee materialen van elkaar worden gescheiden.
Is een opeenhoping van elektronen en veroorzaakt zeker geen brom.

• 10loser10
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 09:36:

Probeer een keer met een andere autoradio.. Ik heb de indruk dat je een goedkope radio en/of velleman kitje als FM-Modulator begruikt.

Zit die FM-Mod buiten je computercase ? Misschien omdat ze op dezelfde voeding zitten ? Probeer een keer de mod met batterijen ..

Blijven testen tot je het gevonden hebt :X
het is geen goedkope radio (Blaupunkt RNS149 navigatiesusteem) en de rede waarom ik een fm modulator gebruik is omdat mij radio wel een line-in heeft maar die is alleen voor een wisselaar, en ik heb al gebrobeerd of dat toch werkt maar dat werkt niet, om de line-in te activeren heb je een datasingnaalnodig van je wisselaar.....
Oja en de fm-modulator wordt apart gevoed en zit best een eindje van de kast vandaag (vlak onder de radio werd geadviseerd in de gebruiksaanwijzing. En zit netjes in een metalen behuizing...

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
10loser10 schreef op 18 november 2002 @ 12:55:
[...]

het is geen goedkope radio (Blaupunkt RNS149 navigatiesusteem) en de rede waarom ik een fm modulator gebruik is omdat mij radio wel een line-in heeft maar die is alleen voor een wisselaar, en ik heb al gebrobeerd of dat toch werkt maar dat werkt niet, om de line-in te activeren heb je een datasingnaalnodig van je wisselaar.....
Oja en de fm-modulator wordt apart gevoed en zit best een eindje van de kast vandaag (vlak onder de radio werd geadviseerd in de gebruiksaanwijzing. En zit netjes in een metalen behuizing...
Het zou idd wel kunnen komen door de bedrading tussen epia en zender

je hebt toch wel afgeschermde kabel gebruikt he ? 8)7

Statische elektriciteit heeft hier idd helemaal nix mee te maken
en aarden als in aan de massa van je auto knopen zal het in de meeste gevallen erger maken (weer een lus erbij)

maar een beetje exprimenteren kan nooit kwaad (tftje en andere overbodige spagetti eraf enz )

Repareren doe je zo.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50
Noise filter:
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/200/201_080.jpg

Aardlus isolator:
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/200/201_095.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/200/201_171.jpg

Verwijderd

das leuk als ik naast of achter je rijdt kan ik mee luisteren naar jouw mp3 divx.
het zou inderdaad een aardlus kunnen zijn had ik met mijn mp3 speller[cd]. als ik deze via de aansteker aansloot hoorde je ook alle geluiden van de servo`s door de muziek heen. probleem opgelost door de radio op de - van de radio aan te sluiten ipv de draad aan het frame.

Verwijderd

ik denk dat je 12V accuspanning behoorlijk verstoord word. meschien een soort cleaner er tussen Accu > Cleaner > Radio

Verwijderd

Kijk nou eens bij die link van Bart Banaan daar staat de oplossing!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Wat vaak helpt is simpelweg de minkabel zo kort mogelijk houden en met een vette bout aan het chassis vastmaken. Plus kabel wel direct op de accu. Zo heb ik al menige storingen en brommen uit autoaudioapparatuur gehaald.

• 10loser10
Ik heb vandaag de hele bende eruit gehaald en ben nu kables aan het trekken direct van de accu en dit wordt door een relais geactiveerd. Tevens komen alle plussen en minnen bij elkaar op het zelfde punt...... En dan hoop ik dat het goed is....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet vergeten af te zekeren !

Iperf

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 10:58
Waar je ook op moet letten bij het installeren van audio spul in je auto is dat je de spanning- en de audio kabel niet naast elkaar legt. Dit veroorzaakt meestal ook ruis.

Verwijderd

Het ligt aan de onboard sound van je via EPIA. Heel vaak hoor je dan die brom of ruis tijden harde schijf activiteit of bij cpu belasting... Denk niet dat het komt door je audio installatie

• 10loser10
Probleem is opgelost, heb er van Caliber een ruis onderdrukken tussen gezet, en dat werkt perfect..... (ikke blij) Nu alleen de hele rotzooi WEER inbouwen (ikke minder blij)...
Pagina: 1