[gnome-session] start niet (Debian Sid)

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Na inloggen mbv gdm start mijn gnome2 sessie niet: hij blijft hangen op het splash screen. Als ik een x-sessie met een kale xterm start kan ik een windowmanager (icewm, sawfish of metacity) starten, en ook het gnome2-panel. Vervolgens kan ik gewoon applicaties starten, alleen nautilus niet (maar nu net weer wel ???).
Start ik gnome-session vanuit een terminal dan zegt hij:

SESSION_MANAGER=local/martijn:/tmp/.ICE-unix/492
Loaded background '0x809f000

en nadat ik het hangende proces gekilled heb:

gnome-smproxy: unable to connect to session manager

Van .gnome-errors wordt ik niet wijzer (staat onder aan dit bericht) Googlen op woorden uit deze meldingen hebben me niet geholpen.

Waar zou ik verder kunnen zoeken?

/etc/gdm/Sessions//Gnome: checking /etc/login.defs for option UMASK
/etc/gdm/Sessions//Gnome: /etc/login.defs: "UMASK" is "022"
/etc/gdm/Sessions//Gnome: checking /etc/login.defs for option ULIMIT
/etc/gdm/Sessions//Gnome: checking /etc/login.defs for option MAIL_DIR
/etc/gdm/Sessions//Gnome: /etc/login.defs: "MAIL_DIR" is "/var/mail"
/etc/gdm/Sessions//Gnome: using /etc/X11/Xsession.options for options
/etc/gdm/Sessions//Gnome: checking /etc/X11/Xsession.options for option allow-user-resources
/etc/gdm/Sessions//Gnome: checking /etc/X11/Xsession.options for option allow-user-modmap
SESSION_MANAGER=local/martijn:/tmp/.ICE-unix/395

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Je draait _SID_ Still In Development!

Dan moet je niet gaan klagen over bugs, maar ofze fixen, of ze reporten op de Debian-site.. en sowieso is je bug binnen een paar dagen wel opgelost, aangezien je niet de enige bent :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Wat precies staat er onder in het splashscreen als gnome-session 'hangt' ?
Ik gok dat er staat 'Starting Windowmanager' ?

Dat probleem had ik n.l. ook, als je lang genoeg wacht verdwijnt het splashscreen, en als het goed is draait je windowmanager ook al. Ik heb het opgelost door in gnome-control-center bij de sectie 'WindowManagers' een andere windowmanager te kiezen, dat te apply'en en daarna weer mijn originele windowmanager te kiezen en weer te apply'en.

Daarna de sessie OPSLAAN danwel door dat aan te geven tijdens het uitloggen, danwel via gnome-control-center, en weg waren mijn problemen.

Verwijderd

moto-moi schreef op 17 november 2002 @ 23:04:
Je draait _SID_ Still In Development!

Dan moet je niet gaan klagen over bugs, maar ofze fixen, of ze reporten op de Debian-site.. en sowieso is je bug binnen een paar dagen wel opgelost, aangezien je niet de enige bent :)
En dit slaat weer nergens op.

Ik word stront ziek van ditsoort replies. Dat iemand SID draait houd NIET in dat die persoon niet mag vragen waarom iets niet werkt. En als *jij* niet weet wat het *kan* zijn of niet *wil* onderzoeken wat het mogelijk *wel* kan zijn dan moet je gewoon niet antwoorden en niet ditsoort stomme dingen zeggen als 'Ja, moet je maar geen unstable draaien'.

*grom*

Oh, for the record:
Ik ben officieel Debian Maintainer

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 23:13:
Ik word stront ziek van ditsoort replies. Dat iemand SID draait houd NIET in dat die persoon niet mag vragen waarom iets niet werkt. En als *jij* niet weet wat het *kan* zijn of niet *wil* onderzoeken wat het mogelijk *wel* kan zijn dan moet je gewoon niet antwoorden en niet ditsoort stomme dingen zeggen als 'Ja, moet je maar geen unstable draaien'.
Mjah, je draait 'bleeding-edge' software, maar je vind het gek dat het opeens niet werkt, en dan ga je klagen, op de verkeerde plaats, dat het niet werkt, daar wordt ik stontziek van ;)

Als iets niet werkt in Debian, ga ik eerst op de site van Debian ff zoeken, daarna google, etc.. En dan heb ik al een oplossing :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

moto-moi schreef op 17 november 2002 @ 23:15:
[...]

Mjah, je draait 'bleeding-edge' software, maar je vind het gek dat het opeens niet werkt, en dan ga je klagen, op de verkeerde plaats, dat het niet werkt, daar wordt ik stontziek van ;)
Wie zegt dat dit probleem specifiek Unstable gerelateerd is? Als die gast niet had gezegd welke release ie had gedraait, had je dan wel geantwoord? Overigens is Gnome in Debian niet meer 'bleeding edge'. Wat er nu mis gaat zijn dingen heel anders dan ditsoort kleine prut met niet startende session-objects.
Als iets niet werkt in Debian, ga ik eerst op de site van Debian ff zoeken, daarna google, etc.. En dan heb ik al een oplossing :)
Heel goed, grote jongen. Toevallig iets gevonden over dit onderwerp? Post 't dan ff, dan help je weer iemand en kan je vannacht lekker slapen.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

WARNING Don't upgrade bonobo-activation packages:
http://lists.debian.org/d...nome-200211/msg00242.html

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 23:06:
Wat precies staat er onder in het splashscreen als gnome-session 'hangt' ?
Ik gok dat er staat 'Starting Windowmanager' ?

Dat probleem had ik n.l. ook, als je lang genoeg wacht verdwijnt het splashscreen, en als het goed is draait je windowmanager ook al. Ik heb het opgelost door in gnome-control-center bij de sectie 'WindowManagers' een andere windowmanager te kiezen, dat te apply'en en daarna weer mijn originele windowmanager te kiezen en weer te apply'en.

Daarna de sessie OPSLAAN danwel door dat aan te geven tijdens het uitloggen, danwel via gnome-control-center, en weg waren mijn problemen.
Nee, hij blijft al op het splash screen hangen *voordat* de eerste mededeling uit het rijtje waar onder anderen 'Starting Windowmanager' tussen staat verschijnt.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Van debian-gtk-gnome@lists.debian.org:

http://lists.debian.org/d...nome-200211/msg00243.html
"I just upgraded my sid box and gnome2 stuff seems to be slightly broken, when I log in through gdm (or run startx), it displays the splash screen, then stops. I tried it with a completely empty $HOME and got the same result."
reply: http://lists.debian.org/d...nome-200211/msg00247.html
Yes, that's the bonobo-activation thing someone just posted about. I got the same thing when I built RPMs for Rawhide."
Het zou gaan om deze packages (zie ook link die ik eerder postte):
> libbonobo-activation-dev
> libbonobo-activation4
> bonobo-activation

Oplossing zou zijn: downgraden naar versie 1.0.3 van die packages.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 23:13:
[...]

En dit slaat weer nergens op.

*grom*

Oh, for the record:
Ik ben officieel Debian Maintainer
Nofi, maar als officieel Debian Maintainer weet je vast de bug meldingen wel te vinden. Deze bug was van het weekend al een behoorlijk aantal keer gemeld. Ook op de homepage van 1 van de "hoofd" gnome2 maintainers staat deze bug gemeld, met de melding (althans gisteren) dat deze nog niet was opgelost, maar wel met een mogelijke workaround.

Bij mij kan ik de boel doorstarten door de bonobo activation server te killen (die dan automatisch weer restart). Ik blijf dan problemen houden met het starten van bepaalde applicaties, maar nogmaals die bonobo activation server een schop geven helpt.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

En wat is het adres van die website van die hoofd maintainer ??

• Creepy

Creepy

Als ik in Google zoek op "Gnome 2" en "Debian" geeft de derde link iets HEEL interresants terug.

Namelijk deze: http://people.debian.org/~walters/gnome2.html

Maar blijkbaar geeft jou Google wat anders? ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Creepy

Creepy

Voor diegenen die nog steeds last hebben van dit probleem:
Daarnet ontdekte ik via de debian/gnome2 mailing list dit bericht:
http://lists.debian.org/d...nome-200211/msg00292.html

De oplossing hierin (downgraden van de betreffende packages) werkt bij mij als een trein. Daarna de packages op hold zetten (staat ook in dat bericht hoe dat moet) en de site van walters in de gaten houden totdat het probleem is opgelost en de packages unholden.

edit:
Het "nadeel" is dat de nieuwe gnome-control-centre ook is verdwenen. De oude is er uiteraard nog ;)

Pagina: 1