[RH7.3] PHP rpm

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 07:47

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben aan het proberen om Apache+php+mysql op RedHat 7.3 draaiende te krijgen. Apache zit er standaard bij, dus dat draait. MySQL is me ook gelukt. Toen kwam ik bij php aan...

Ik wil php 4.2.3 gaan gebruiken, aangezien ik de pagina's die ik heb daaronder heb gemaakt. Om phpMyAdmin te kunnen gebruiken wil hij php als rpm geinstalleerd zien. Nou heb ik al een aantal rpm's gevonden, maar deze werken simpelweg niet... KPackage crashed.

Bestaat er een goede installatie van php via rpm? Ik ben vrij nieuw in Linux en kan dus nog laaaaang niet alles zelf via de shell regelen (alhoewel een aantal dingen me al wel gelukt zijn).

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Nah, PHP heb je ook met 3 commando's geinstalleerd, volgens mij heb jij er meer werk van met die rpm's dan wanneer je gewoon configure, make en make install zou doen. Give it a try zou ik zeggen :) (Leer je ook meer van!)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
En als je vanaf console rpm -i doet :?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Is het werkelijk zo simpel? Ik zit inderdaad nogal moeilijk te doen :)
Maar dat 'configure, make en make install'... daar heb ik wel iets over gelezen, maar de tekst die er omheen stond was voor mij onbegrijpelijk

Als ik ./configure intik , of configure oid kent ie 't niet.. het hele commando is onbekend

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

probeer de source te compileren van php.. lees voordat je begin de readme file, daar staat alles stap voor stap uitgelegd.

En je leert er veel meer van dan een rpm te installeren :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Kaastosti schreef op 17 november 2002 @ 23:06:
Is het werkelijk zo simpel? Ik zit inderdaad nogal moeilijk te doen :)
Maar dat 'configure, make en make install'... daar heb ik wel iets over gelezen, maar de tekst die er omheen stond was voor mij onbegrijpelijk

Als ik ./configure intik , of configure oid kent ie 't niet.. het hele commando is onbekend
Lees anders even een van de honderden topics over het compilen van apache en php, als je ./configure zomaar intikt hoort er daadwerkelijk niets te gebeuren tenzij je toevallig in een dir bent waarin je de source hebt.

Wat geeft rpm -i php_bladiebla.rpm je terug als je het in de console intikt? Waarschijnlijk zul je dan dependencyproblemen tegenkomen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik zit nu te spelen met ./configure, waarbij ik wel wel output krijg. Hij werkt alleen niet, omdat ik niet de development environment heb geinstalleerd bij Linux installatie. Daardoor kent ie gcc en g++ niet. Als ik die los wil installeren wordt ik bedolven onder de dependancy problemen.

Is er een manier om nu alsnog die environment te installeren van de Linux CD?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Kaastosti schreef op 17 November 2002 @ 22:49:
Bestaat er een goede installatie van php via rpm?

Als je RPMs zoekt is http://www.rpmfind.net een goede plaats.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Kaastosti schreef op 18 november 2002 @ 00:06:
Ik zit nu te spelen met ./configure, waarbij ik wel wel output krijg. Hij werkt alleen niet, omdat ik niet de development environment heb geinstalleerd bij Linux installatie. Daardoor kent ie gcc en g++ niet. Als ik die los wil installeren wordt ik bedolven onder de dependancy problemen.

Is er een manier om nu alsnog die environment te installeren van de Linux CD?
Bij Debian kan het in 1 keer, bij Slackware kan het in 1 keer, dan kan het bij RodeHoed ook vast in 1 keer maar helaas heb ik daar nog geen ervaring mee opgedaan :/

Tja verder had je waarschijnlijk al door dat je in de map met de source moet zitten. Vlak voordat je make install doet moet je trouwens even naar root wisselen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb nou die hele development packet zooi geinstalleerd, maar da's een fijne Gb aan data extra :/

RedHat start nu spontaan in Gnome ipv KDE3 en ik weet ook niet meer hoe ik dat terug krijg... schiet weer lekker op zo. Ik heb veeeeel te veel geinstalleerd en raak het overzicht nu totaal kwijt. Tijd voor een verse installatie denk ik zo.. maar nu dan wel met development zooi goed geselecteerd :)

Pagina: 1