Toon posts:

Welke pda kiest de Linux/xBSD gebruiker?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil misschien een pda gaan kopen......maar welke?
Veel draaien een door ms gemaakt os.....ik heb liever linux oid.
De palmpjes hebben allerlij msoffice tools....ik zal maar niet over gesloten bestands formaten beginnen...
Ik heb al een hele tijd usb uit staan in m'n kernel.....maar als ik 't aan zou zetten, kunnen de pda's met usb dan makkelijk syncen? en als ze onder linux draaien?
welke pda gebruiken jullie? ervaringen?

Ik zou 't gebruiken voor:
textbestandjes (ASCII oid) te editten....
agenda.
adressendb.
passworddb. zie ook Password managers....goed idee? welke? security? (post van Seth4Chaos)

Verwijderd

Ik heb hier zelf een Clie 303 een van de eerste Sony Palms dus. En die werkt eigenlijk uitstekend onder Linux, jpilot met keyring als password manager.
Ook kan je es kijken naar op Linux gebaseerde PDA's (Sharp Zaurus), heb alleen geen idee hoe goed die dingen inmiddels ondersteund worden.

Verwijderd

Sowieso zijn heel erg veel palms makkelijk te beheren met jpilot. Zowel de seriele als de USB-versies geloof ik, dus wat dat betreft is een Palm ok. Verder zou ik zelf een Palm nemen, omdat daar veruit de meeste software voor is, en ze niet duur zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kan je als je b.v. een iPAQ koopt geld terug krijgen als je de windows pocketpc versie terugstuurd???
Zijn er hier mensen met een pda met linux? moet je daar een StrongARM cpu voor hebben?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:09

_nethack

We're all MAD here

Dacht het niet hoor, er is volgens mij ook linux voor mips en sh3 pda's. En anders kun je er altijd nog NetBSD op draaien, dat draait zo'n beetje overal op.

Ik heb zelf een iPAQ, maar ik twijfel nog steeds of ik er eens linux op ga proberen. Echter dan kan ik hem niet meer als GPS gebruiken in de auto, dus voorlopig wacht ik nog maar even.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Sharp Zaurus
Deze handheld vind ik het mooiste, draait op linux, ook ondersteuning voor java J2ME. Leuke is ook dat je met een wifi kaartje en jabber je handheld als IM apparaat kan gebruiken. Heb geen idee voor welke os's er software voor is.
Helaas lijkt het er volgens deze faq op dat de synchronisatie software alleen met microsoft windows werkt

Verwijderd

Ik heb de Agenda VR3 en die bevalt goed (wordt gecontinueerd door Softfield).

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 12:50

wzzrd

The guy with the Red Hat

Palmpje halen: doet alles wat je wilt én onder Linux én er zit geen MS meuk op...
Wat wil je nog meer?

• fierman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:01
Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 23:40:
Sharp Zaurus
Deze handheld vind ik het mooiste, draait op linux, ook ondersteuning voor java J2ME. Leuke is ook dat je met een wifi kaartje en jabber je handheld als IM apparaat kan gebruiken. Heb geen idee voor welke os's er software voor is.
Helaas lijkt het er volgens deze faq op dat de synchronisatie software alleen met microsoft windows werkt
Er is ook sync software voor linux gelukkig..

De Zaurus is echt de ultieme PDA.. Er is nu zelfs een andere distro voor uitgebracht (gebaseerd op Debian) http://www.openzaurus.org

En elke dag worden er nieuwe proggies gereleased, die meestal op beide OS'es draaien. Beste index: http://www.killefiz.de/zaurus/

Verwijderd

Wat zijn de kosten eigenlijk voor een beetje Zaurus? En wat kost zo'n Wifi kaartje? Is er ook ssh software, zodat je hem bijvoorbeeld kunt gebruiken om op een server in te loggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 12:44:
Wat zijn de kosten eigenlijk voor een beetje Zaurus? En wat kost zo'n Wifi kaartje? Is er ook ssh software, zodat je hem bijvoorbeeld kunt gebruiken om op een server in te loggen.
de zaurus komt niet in de pricewatch voor :'(

Verwijderd

Bij OutPost.com is hij $ 399.99. De verzendkosten zie ik zo gauw niet... Vraag me ook af wat een WiFi kaart kost. Dan is ie compleet :) In Duitsland zag ik ergens heet T-Mobile HotSpots. Kun je dus op het vliegveld supersnel internetten met je Zaurus.

Verwijderd

Topicstarter
Is die Agenda VR3 ook in Nederland te koop? (niet duur en opensource!)

• fierman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:01
ik heb mijn zaurus een paar weken geleden bij Inmac gekocht voor 530 incl. verzend.
Nu "tijdelijk" uitverkocht (denk dat ik het laatste exemplaar heb)
Bij mediamarkt in Duitsland schijnen ze nog wel te liggen.

Enne.. openssl + aanverwante packages zijn geport voor zaurus.
Bij OpenZaurus zit het zelfs al bij de build in begrepen. Erg fijn!
Een extra SDram kaartje is overigens wel gewenst als je echt wilt freaken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 20:49:
Is die Agenda VR3 ook in Nederland te koop? (niet duur en opensource!)
Hij _was_ te koop bij www.rse.nl . Maar nu niet meer geloof ik. Hij is nog wel te koop bij softfield. Tegenwoordig met 16MB ram. Er is ook nog steeds een tamelijk actieve developer community. En inderdaad, alles is open source, van PMON tot kernel tot alle apps en dat is erg mooi. En hij draait i.t.t. de Zaurus plain X met alle leuke kanten vandien (o.a. remote X is zonder meer mogelijk). Maar de Zaurus en Yopy zijn natuurlijk wel stukken gelikter.

Hoewel ik de Agenda ook heel sympathiek vind, met z'n simplistische uiterlijk. (Ik heb de doorzichtige.)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb gewoon een PalmOS pda. Ik bedoel, QTopia bijvoorbeeld is wel aardig, maar ik vind Linux toch nog niet echt geschikt voor PDA's.
En bovendien is PalmOS ook geen Windows, dus dan is het goed :P

Linux op een PDA is leuk voor de gein (iPaqje flashen ofzo), maar om echt serieus te gebruiken lijkt het me niks.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 18 november 2002 @ 22:41:
Ik heb gewoon een PalmOS pda. Ik bedoel, QTopia bijvoorbeeld is wel aardig, maar ik vind Linux toch nog niet echt geschikt voor PDA's.
En bovendien is PalmOS ook geen Windows, dus dan is het goed :P

Linux op een PDA is leuk voor de gein (iPaqje flashen ofzo), maar om echt serieus te gebruiken lijkt het me niks.
Palm is niet opensource, daar gaat het mij grotendeels om. En het makkelijk met linux dingen overweg kunnen. De palm is nogal op msoffice gericht, ik niet.

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 23:29:
[...]

Palm is niet opensource, daar gaat het mij grotendeels om. En het makkelijk met linux dingen overweg kunnen. De palm is nogal op msoffice gericht, ik niet.
Palm op MSOffice gericht? Dat valt wel mee hoor, het enige produkt waar het standaard mee samen kan werken is MS Outlook, verder helemaal niks. Een beetje een onzin argument dus.
Ik snap zoiezo niet waarom je zo nodig een Open Source OS op je handheld zou willen hebben, alsof je het zelf gaat zitten bewerken! De PalmOS source is voor developers trouwens gewoon beschikbaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Via de mail kreeg ik dit binnen:
Hallo Daniel,

De VR3 is binnenkort weer leverbaar.
Exacte datum is nog niet bekend.

Met vriendelijke groet,

RSE Multimedia

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 19 November 2002 @ 08:44:
[...]

Palm op MSOffice gericht? Dat valt wel mee hoor, het enige produkt waar het standaard mee samen kan werken is MS Outlook, verder helemaal niks. Een beetje een onzin argument dus.
http://www.palm.com/nl/products/family.html
Create and edit Word & Excel files;
manage PowerPoint presentations**
Dat is niet mijn defenitie van 'helemaal niks'
Ik snap zoiezo niet waarom je zo nodig een Open Source OS op je handheld zou willen hebben, alsof je het zelf gaat zitten bewerken! De PalmOS source is voor developers trouwens gewoon beschikbaar :)
Ik ben GPL fan....

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19

JaQ

Ik heb zelf een Palm, dat een palm Windows danwel office georienteerd zou zijn is wat mij betreft echt dikke onzin. Je palmpje synct prima met een mailclient als evolution. Bovendien zie ik persoonlijk niet in waarom je per se word, danwel excel files op je pda zou willen editen (koop dan een laptop).

offtopic:
Wel wordt ik erg moe van die mensen die zo ontzettend blind open source georienteerd zijn, dat ze andere alternatieven niet meer fatsoendelijk beoordelen. Alsof closed source per definitie negatief is... als je dat echt vind, hoe zou jij het vinden als ik het encryptie algoritme van jouw bank had samen met je bankrekening, omdat het open source was >:)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

DrFrankenstoner schreef op 19 november 2002 @ 19:12:
offtopic:
hoe zou jij het vinden als ik het encryptie algoritme van jouw bank had samen met je bankrekening, omdat het open source was >:)
offtopic:
Ik zou d'r niks op tegen hebben. De clue van goede encryptie is nou juist dat alleen de keys onbekend moeten zijn, de werking van het algoritme zelf hoeft niet geheim te zijn. Er zijn sowieso genoeg opensource encryptie-programma's die gewoon veilig zijn. :)

Maar dit gaat wel erg ver offtopic.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Bigs
  • Niet online
Dat is wel een erg slecht argument, niet? |:(

Verwijderd

Misschien is dat meer een gevoel, hij wil nou eenmaal bedrijven ondersteunen die in die richting bezig zijn, en wat mij betreft heeft hij gelijk: hoe meer geld er te verdienen is in de OS hoek, hoe interessanter en meer momentum dat krijgt.
En uiteindelijk is het resultaat dat het niet meer te negeren is, en dus er voor alle (nouja) hardware drivers te krijgen zullen zijn etcetc...

Gisteren liet een collega me z'n nieuwe Zaurus zien, hij zei: dit vind jij vast leuk,... en jawel, gewoon
bash#
Dus ik
whoami typen
root
etcetc.
SUPER!

Ik wacht nog ff op de nieuwe versie die eraan komt met 400MHz proc, maar wat mij betreft is het een winnaar. Oh ja, dat toetsenbord lijkt een prutsding, maar het is echt geweldig, de toetsjes bieden lekkere weerstand, dus je drukt echt niet zomaar 2 toetsen tegelijk in.
Hij kostte overigens 430euro in Duitsland.
Heb je wel een qwertz toetsenbord voor, maar daar valt evt ook mee te leven.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 00:24
(jarig!)
Ik ben de yopy nog niet tegengekomen in dit topic. Ook een leuke pda die op linux draait. zie http://www.yopy.com en http://www.gmate.com/shop/shop_shopping_list_e.html

alvast een shotje:

Afbeeldingslocatie: http://www.gmate.com/english/products/images/pop_photo/pop_photo002.gif

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Wow, die Yopy ziet er goed uit! Ff wat van de site (over die nieuwe 3500 versie die in Europa op de markt moet komen):
- ARM Linupy(TM) Linux distribution, X window
- 206 MHz Strong ARM 32-bit RISC Prozessor
- 3.5 Zoll 240x320 True Color (65K) TFT LCD display with background light support
- RAM 128MB, 32 MB ROM
- key pad (QWERTY)
- RS-232C / USB (Client),
- IrDA (115Kbps),
- multimediacard slot,
- Scroll Wippe/scroll key,
- Lautsprecher und Mikrofon/speaker and microphone,
- Kopfhöreranschluß/earphone jack (3.5 mm, stereo)
- Akku/battery 1280mAh Li-ion Polymer, rechargeable
- /integrated Stylus pen
- USB Dockstation
- English manual
- Linux Linupy 2.0
Op yopy.at staat meer info over de levering in Europa. Beetje jammer alleen dat de oude 599 euro en de nieuwe 699 euro kosten, op yopy.com kost de oude 'slechts' 399 dollar.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1