Toon posts:

[debian] mailserver maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een mailserver opzetten, en heb overal al gezocht op internet, maar omdat ik nog een beginner ben, heb ik geen idee welke programma's ik daarvoor moet gebruiken. Dus wil ik de echte kenners vragen hoe zij hetzelf hebben en wat ik het beste kan gebruiken. Ik heb trouwens de nieuwste debian versie, en @home. Ik heb al sendmail geinstalleerd, en geconfigd, maar ik krijg de volgende meldingen steeds als ik een mail wil sturen:

code:
1
2
3
Warning: Cannot use HostStatusDirectory = /var/lib/sendmail/host_status: No such file or directory
Warning: Cannot use HostStatusDirectory = /var/lib/sendmail/host_status: No such file or directory
hash map "Alias0": missing map file /etc/mail/aliases.db: No such file or directory

Wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt...

Verwijderd

Postfix werkt errug lekker

Verwijderd

Gebruik liever postfix. Is een stuk makkelijker te begrijpen.
# apt-get install postfix
:)

Verwijderd

Is het niet zo dat @home ook nog eens poort 25 blocked, en dat je dus weinig aan een mailserver gaat hebben?! Behalve als je naturlijk ervaring wilt opdoen, en hem alleen voor je lokale netwerkje gaat gebruiken :)

Ben zelf trouwens wel fan van exim. Werkt ook goed. Maar dat geldt natuurlijk voor alle software, zolang je ermee om weet te gaan werkt het goed :)

Verwijderd

Ik draai zelf postfix thuis als mailservertje. Je kan met de default settings (van apt) gewoon al mailen.
Op mijn werk gebruik ik ook postfix voor de mail van meerdere domeinen. Ook dit werkt vlekkeloos.

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog een goede howto voor postfix?? En is er niet iets te omzeilen voor die poort 25? En is het mogelijk om emailadressen in dit formaat te krijgen? "123@cc23422.hnglo1.ov.home.nl"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 20:52:
iemand nog een goede howto voor postfix?? En is er niet iets te omzeilen voor die poort 25? En is het mogelijk om emailadressen in dit formaat te krijgen? "123@cc23422.hnglo1.ov.home.nl"
Ja je kan het omzeilen, een vriend hebben die een mailserver heeft met een eigen domein, en dan in het MX record van jouw domein zijn server als fall-back opgeven. Zijn server moet dan relayen naar jou op een andere poort dan 25... Werkt goed in principe.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 20:55:
[...]

Ja je kan het omzeilen, een vriend hebben die een mailserver heeft met een eigen domein, en dan in het MX record van jouw domein zijn server als fall-back opgeven. Zijn server moet dan relayen naar jou op een andere poort dan 25... Werkt goed in principe.
Zou je eens precies kunnen uitleggen hoe hij dit heeft gedaan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 November 2002 @ 20:49:
Is het niet zo dat @home ook nog eens poort 25 blocked, en dat je dus weinig aan een mailserver gaat hebben?! Behalve als je naturlijk ervaring wilt opdoen, en hem alleen voor je lokale netwerkje gaat gebruiken :)
nieuws: @Home sluit poort 25; blokkeert mailservers klanten
daar staan geloof ik oplossingen.

Ik ben fan van Qmail. Via de search @ NOS kom je op een aantal mooie discussies uit over MTA

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
Voor thuis gebruik zou ik Postfix pakken, web-/mailserver werk vraagt toch echt om het fantastische qmail in samenwerking met vpopmail :D.

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 20:57:
[...]
Zou je eens precies kunnen uitleggen hoe hij dit heeft gedaan?
Recept:
2 domeinen (een voor jezelf en een van je vriend)
2 mailservers
1 afgesproken poort

Jij geeft in de DNS server als MX record op de mailserver van je vriend.
Je vriend zorgt dat hij in zijn mailserver aanzet dattie relayt voor jouw domein, en geeft voor de relay op over welke poort dat moet gebeuren. Jouw mailserver stel je zo in dat ie op de poort luistert waarop je je mail wil ontvangen.

Zo duidelijk genoeg? Als je dit niet begrijpt, mag je het op google es gaan opzoeken. Daar is vast wel wat te vinden over relays opzetten.
Pagina: 1