Toon posts:

SDRAM(pc133) 256MB word als 128 MB gezien :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Me moederbord is een Jetway 993AS-L met een Via chipset en award bios. Hierop draait een Pentium III 700MHz. Ik gebruik SDRAM. Met dit geheugen is er de laatste tijd wat vreemds aan de hand. Ik heb er 1 module van 256MB in zitten deze word met opstarten maar als 128MB aangegeven. In windows precies net zo. Als ik er vervolgens een module van 128MB indoe laat me systeem hem zien als een 64MB module. Hij deelt het geheugen dus steeds op de één of andere manier door tween. Wat opvalt is dat als ik er pc100 geheugen indoe. Dat het dan wel goed is. Het is alleen de bedoeling dat de oude 256 MB gewoon goed moet draaien. Dit is zelfs ook nog van het betere merk Kingston. Ik heb de bios al gereset. Daarna alleen maar met videokaart en toestenbord gedraait. Hielp ook nix. En bios updates van de Jeywaysite dan krijg ik een melding in AWDFlash dat ik geen Award Bios heb :? . Terwijl er met opstarten duidelijk Award enzo staat. Van deze problemen had ik eerst nooit last, pas nadat ik gewoon veilig een stukje geheugen eruit had gehaalt en er de volgende dag weer inzette. Wie o wie weet hier een oplossing voor????

Alle tips welkom
alvast bedankt

Grtzz BeRt. :r :r :r :/

Verwijderd

single sided geheugen voor je moederbord kopen!

Verwijderd

Kijk als eerst even op de site van de moederbord fabrikant wat het mobo allemaal aankan, post dat hier even.

Verwijderd

Het lijkt erop dat je Dual Sided geheugen gebruikt waar je moederbord Single Sided wil hebben. Maar om dat te beoordelen lijkt me dat je even naar de moederbord gegevens moet kijken :)

Titel >>> weggehaald ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 19:22:
single sided geheugen voor je moederbord kopen!
Dat dus zeker niet! Met Intel kan je het beste meestal Double Sided nemen! Je moederbord heeft beperkingen van 128 MB per slot! Was bij een vriend van me laatst ook, zit nu 256 MB geheugen in.

Ownee, lama!!! Ed->niet lezen |:(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 19:18
Enkelzijdig vs dubbelzijdig geheugen, om precies te zijn: aantal Mb per chip....

Als je bv een 256Mb module hebt, single sided, 4 chippies, dan is dat 64Mb per chip.. Als je mobo maar 32Mb per chip aankan, ziet ie dus idd de helft..
Oplossingen: 8-chipper kopen, of een dubbelzijdige (heb je dus 2x4 = ook 8 chippies)

Aantal Mb per chip zal wel ergens in je boekkie staan

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik ga ff heel vlug replyen maarre deze tips over singel en dual side. jaa dat zou het wel es kunnen zijn. Ik ga vlug alles ff nachecken en ik hou jullie op de hoogte. In elk geval bedankt voor het zo snel reageren :-)

btw ik heb denk ik single side aangezien maar 1 kant van de print is beplakt met chips...

Grtzz BeRt

Verwijderd

Topicstarter
Specificatis waarom gevraagd werd:

FEATURES
Support Intel PentiumÒ II / III And CeleronTM Slot 1 Processor
Support Socket 370 For Intel CeleronTM PPGA/FCPGA Processor
VIA 82C694X , 82C596B 133MHZ Chipset
On Board CMI8738 PCI 3D Audio Chipset (For 994AS-L)
Support 66/75/83/100/112/124/133/140 MHz Bus Frequency For CPU Host Clock
Support Ultra DMA 66 Mode
Support PC HEALTH MONITOR III
Support 3 Banks of DRAM From 8Mbyte to 1.5GByte Main Memory
PC'99 Ready & PC'99 Colorful I/O Ports Design
Support USB Controller & PS/2 Mouse , Standard IR (infrared) Functio
Provide extra " three-wire" fans connectors
Y2K Compliant
Moden Ring remote wake up
Power Button Ride (Instant off or Delay 4 second power off)
RTC alarm wake up
Wake on LAN For OS
Support software suspend & power off (Windows 95 or Windows98)

SPECIFICATION
Processor
Intel PentiumÒII / III , CeleronTM Slot1 Processor Optimized For 100 / 133 MHz Front Side Bus Frequency
Socket 370 For Intel CeleronTM PPGA/FCPGA Processor
Can't Use Slot1 And Socket 370 Processor Together

Chipset
VIA 82C694X / 82C596B 133MHz Chipset
CMI8738 PCI 3D Audio Chipset (For 994AS-L)

CPU Bus Frequency
Support Jumper Select 66.7/100/133 MHZ CPU Bus Frequency Default Selection
CPU Bus Frequency , Choose 66 / 75 / 83 / 100 / 103 / 112 / 124 / 133 /140 MHZ in BIOS Setup
Jumper setting Selection CPU Ratio From 2X to 8X

AGP SLOT
Support 4X AGP VGA Mode for 266MHz of AD and SBA signaling
Pipelined split transaction long-burst transfers up to 1GB/sec

Expansion Slot
Four 32-bit PCI Bus Master Slots
One 16-bit ISA Bus Slot

System Memory
Support 3 Banks of SDRAM From 8MByte to 1.5GByte
3 X 168-pins DIMM Scockets (3.3V)
Support EDO (66MHz Only) & SDRAM (66MHz/100MHz/133MHz)
Support ECC or Parity Check

On Board IDE
Support 2 X IDE Connectors for up to 4 IDE Drives
Support PIO Mode 3 and Mode 4 and Bus Master IDE DMA, Mode 4 Timing for up to 16M Bytes/s
Support " Ultra DMA 66 " Synchronous DMA Mode transfer rate up to 66M Bytes/s
Support LS-120 / ZIP Device

On Board 3D Audio
On Board CMI8738 PCI 3D Audio Chipset
HRTF-Base 3D Positional Audio
Support Direct Sound TM 3D And A3D Interface
Support Rear Side Speakers , C3DX Positional Audio in 4CH Speaker Mode
DLS-Base Wavetable Music Synthesizer , Supports Direct Music TM
Professional Digital Audio Interface Supporting 24-Bit SPDIF IN And OUT
Drivers Support AC3 Ò 5.1CH Interface
MPU-401 , Daul Game Port , 16 Bit Full Duplex CODEC
Support MP3 File Playback
Sound Driver for Windows 95/98 , Windows 2000 & Windows NT4.0 , Media Rack

On Board Ultra I/O
PC'99 Colorful I/O Ports Design
2 X USB Connectors
1 X Standard IR Connector (SIR)
2 X Serial Ports (16550 Fast UART Compatible)
1 X Parallel Port (EPP and ECP Capabilities)
1 X Floppy Disk Connector (Supports 2 Floppy Drives)
1 X PS2 Mouse / PS2 Keyboard Connector
1 X Two Wire FAN Connector (Include CPU FAN)
1 X LINE IN Connector (For 994AS-L)
1 X LINE OUT Connector (For 994AS-L) 1 X MIC Connector (For 994AS-L)
1 X Game Port Connector (Support Two Joysticks , For 994AS-L)
1 X SPDIF IN And OUT Connector (For 994AS-L)
1 X Panasonic Analog Audio CD Music line Connectors (For 994AS-L)
1 X Sony Analog Audio CD Music line Connectors (For 994AS-L)

PC Health Monitor IIII
Winbond 83783 Chipset
PC Health Monitor III to Track CPU & SYSTEM Temperature, Voltage, Fan speed, Monitoring your Computer

Power Saving
ACPI/APM Power Management
Modem Ring Remote Wake up
RTC Alarm Wake up
Support Software Suspend & Power off (Windows 95/98)
Wake on LAN For OS
Support Power Button Ride (Instant off or Delay 4 second power off)

Power Supply
Support 20-pin ATX power supply (ATX-PW)

BIOS
Award BIOS , Support DMI , Green , P&P Function
2MByte Flash ROM
Support Full Screen Logo

Dimension
ATX Form Factor with 30.5cm X 19cm

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Staat er niet tussen....
Mischien ff pdf van je bordje lezen !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoeveel chips zitten er op het reepje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 kingston modules van elk 128MB. Deze wil ik graag beide op het bord hebben zodat ik een totaal van 256MB heb. Op elk reepje zitten 4 chips. Dus 4x32MB=128MB. Verder heb ik nog een 256MB reepje liggen met 8chips dus 8x32MB=256MB. Ik heb ook nog 2 oude pc100 modules van elk 64MB. Hier zitten 8 chips op dus 8x16MB=64MB. Dit draait wel goed. Het gekke is alleen dat die van 256MB altijd goed heeft gedraait, en nu niet

Verwijderd

Topicstarter
In het moederbord boekje kan ik ook nix terug vinden, en op de site krijg ik alleen maar dat ene verhaal te zien wat ik hierboven net al postte. Maarre biosupgraden zal dit helpen??? Het lukt me alleen maarniet want ik krijg steeds de melding dat ik geen Award bios heb :s Terwijl ik zeker weet dat ik die dus wel heb.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

4 chips.. Je hebt dus 512MBit geheugen wat niet volledig door de 694X kan worden geaddresseerd.

Volgens de Chipset Chart op http://users.erols.com/chare kan de 694X maximaal 256Mbit geheugen hebben. Nogal wiedes dus dat er maar de helft van wordt gezien. De enige oplossing is dus om het cheap-ass reepje in te ruilen voor een 256Mbit exemplaar (met 8 chips dus) :)

En voor de rest die hier loopt te blaten over singlesided/doublesided: lees eens de RAM FAQ op de Technische PMG FAQ en herzie je mening ;)

Verwijderd

Topicstarter
En BIOS UPGRADE? hoe krijg ik dit voor elkaar als ik steeds de melding krijg dat ik geen award bios heb. Terwijl ik die duzzz wel heb

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Juist ja, ik heb dus ook zo'n probleem.

Ik heb bij digiworldbv 1x 512MB Pc133 gekocht. Nu ziet ie in mijn AX3s-u ook maar 256Mb. Nu heb ik hem ook bij een van de pc's bij een vriend geprobeert, en die heeft een Tusl2-c en die ziet ook maar 256Mb.

Nu heeft diezelfde vriend ook nog een AMD T-Bird 1200 met een MSI bord (Type niet bekend :(). Dat bord pakt wel de volle 512Mb :/

Nu kan ik dus niet vinden of die Aopen AX3S-u en die Asus Tusl2-c wel double sided mem slikken :/ Kan iemand mij misschien helpen :$

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Go0s schreef op 17 november 2002 @ 22:21:

Ik heb bij digiworldbv 1x 512MB Pc133 gekocht. Nu ziet ie in mijn AX3s-u ook maar 256Mb. Nu heb ik hem ook bij een van de pc's bij een vriend geprobeert, en die heeft een Tusl2-c en die ziet ook maar 256Mb.

Nu heeft diezelfde vriend ook nog een AMD T-Bird 1200 met een MSI bord (Type niet bekend :(). Dat bord pakt wel de volle 512Mb :/

Nu kan ik dus niet vinden of die Aopen AX3S-u en die Asus Tusl2-c wel double sided mem slikken :/ Kan iemand mij misschien helpen :$
ZUCHT :Z

Lezen is ook een kunst:
Volgens de Chipset Chart op http://users.erols.com/chare kan de 694X maximaal 256Mbit geheugen hebben. Nogal wiedes dus dat er maar de helft van wordt gezien. De enige oplossing is dus om het cheap-ass reepje in te ruilen voor een 256Mbit exemplaar (met 8 chips dus)

En voor de rest die hier loopt te blaten over singlesided/doublesided: lees eens de RAM FAQ op de Technische PMG FAQ en herzie je mening
Ga dus ff snel die FAQ lezen :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 november 2002 @ 22:09:
En BIOS UPGRADE? hoe krijg ik dit voor elkaar als ik steeds de melding krijg dat ik geen award bios heb. Terwijl ik die duzzz wel heb
Het zit 'em in de chipset. Software kan alleen hardware aansturen en er niks aan veranderen. Een BIOS upgrade gaat dus no-way lukken.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
dion_b schreef op 17 November 2002 @ 22:32:
[...]

ZUCHT :Z

Lezen is ook een kunst:

[...]

Ga dus ff snel die FAQ lezen :z
Dus als ik het goed begrijp ondersteunt het i815 chipset geen 512mb Double sides??? :? Maar dan wel een single sided 512mb? Of kan er maar maximaal 768MBram in? 3x 256Mb. Of dwaal ik nu helemaal af ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Go0s schreef op 17 november 2002 @ 22:44:
[...]

Dus als ik het goed begrijp ondersteunt het i815 chipset geen 512mb Double sides??? :? Maar dan wel een single sided 512mb? Of kan er maar maximaal 768MBram in? 3x 256Mb. Of dwaal ik nu helemaal af ;)
Ja je dwaalt helemaal af omdat je klaarblijkelijk nog steeds niet die links die BalusC geeft gelezen hebt :O

Het heeft BIJZONDER weinig met single- of doublesided te maken, ga die links maar lezen- ik ga het niet voor je voorkauwen want dit is echt ZEER simpel zoekwerk en alle links zijn in deze topic al gegeven. Daar vind je de antwoorden op alle vragen die je hier gesteld hebt :Z

http://users.erols.com/chare
Technische PMG FAQ

Oslik blyat! Oslik!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Word hier dubbelzijdig gestoort van , zo'n onderwarp :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Go0s schreef op 17 november 2002 @ 22:21:

Da's een DIMM met 16 stuks 64Mx4 chips en dat werkt idd niet goed met Intel chipsets (die zien de helft maar), jij moet er een hebben met 16 stuks 32Mx8, heel simpel (en de eerste is logisch single-sided en de laatste is logisch double-sided hoewel er op beide DIMM's op alle twee de zijdes chips zitten).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1