[alg] botwar Bespreking *

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 1.178 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
D2k schreef op 23 november 2002 @ 22:59:
het idee is dus dat zo'n contest taal onafhankelijk is
Dan zit je al genaait met PHP, wanneer je communiceert via standaard invoer/uitvoer (in verband met headers die altijd uitgevoerd worden). Valt wel om heen te werken, maar toch. Je zult altijd hebben dat het ene concept wat beter uit te werken is in de ene taal dan de andere. Sockets in QuickBasic is nog zowat. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 24-11-2002 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Soultaker schreef op 24 November 2002 @ 00:47:
[...]

Dan zit je al genaait met PHP, wanneer je communiceert via standaard invoer/uitvoer (in verband met headers die altijd uitgevoerd worden). Valt wel om heen te werken, maar toch. Je zult altijd hebben dat het ene concept wat beter uit te werken is in de ene taal dan de andere. Sockets in QuickBasic is nog zowat. :)
Je kunt lezen en schrijven van en naar de standaard in en out in PHP hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
wasigh schreef op 24 November 2002 @ 01:23:
Je kunt lezen en schrijven van en naar de standaard in en out in PHP hoor :)
Lezen is een vak. ;) Voor zover mij bekend is, kun je niet uitzetten dat de HTTP headers uitgevoerd worden bij het genereren van de eerste uivoer. Als je uitvoer aan een bepaald formaat moet voldoen, heb je dus een probleem.

Zou kunnen dat dit te configuren is, trouwens, maar dat zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 18:11

Knutselsmurf

LED's make things better

Het lijkt mij het beste dat de contest wordt opgezet vergelijkbaar met een NKP en/of EKP en/of WKP. Dat wil zeggen dat de oplossing ingestuurd kan worden in een aantal talen, waarbij (zo ongeveer) de enige vereiste is, dat de jury de oplossing kan compileren. Ook qua opgaven vind ik die opgaven uitdagingen voor een echte programmeur.

deelnemers aan NKP/EKP/WKP weten dat de tijd-factor een akelige bijkomstigheid is, die bij een GoT-competitie niet makkelijk in te bouwen is, omdat de omstandigheden wat anders zijn.

In een verleden heb ik mij al eens beziggehouden met de organistatie van een GoT-wedstrijd, maar dat is op niets uitgelopen. Vooral het bedenken/uitzoeken van de opgaven is voor de organisatie een uitdaging. Als er mensen zijn die deze uitdaging op zich willen nemen, wens ik ze veel succes en wil ik graag deelnemen aan de competitie.....

edit:

ergens hier staat nog eeen foto van mij tijdens de WKP 1997. Uiteindelijk nog een 16e plaats van de 50. Niet slecht voor een 1e jaars werktuigbouwkundige :)

[ Voor 13% gewijzigd door Knutselsmurf op 24-11-2002 02:13 ]

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Tja, waarom wil men eigenlijk zo graag een GPC, als dat inhoudelijk hetzelfde moet zijn als een bestaande competitie (of 't nou om een xKP of een c-robots competitie gaat). Wie wil, kan beter aan zo'n bestaande competitie meedoen, dat scheelt een hoop gedoe en maakt het voor de organisatie van die evenementen ook weer leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op 24 November 2002 @ 02:15:
Tja, waarom wil men eigenlijk zo graag een GPC
Zodat iedereen kan laten zien hoe goed ie wel niet is, kunnen we uiteraard ook doen door mensen te helpen maarja das zo gewoontjes he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op 24 november 2002 @ 01:59:
[...]

Lezen is een vak. ;) Voor zover mij bekend is, kun je niet uitzetten dat de HTTP headers uitgevoerd worden bij het genereren van de eerste uivoer. Als je uitvoer aan een bepaald formaat moet voldoen, heb je dus een probleem.

Zou kunnen dat dit te configuren is, trouwens, maar dat zou ik niet weten.
Als je het v/d command-line runt kunnen http-headers uitgeschakeld worden met de -q switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D2k schreef op 23 November 2002 @ 22:59:

[...]

het idee is dus dat zo'n contest taal onafhankelijk is
Jay!... das nog veel leuker :)
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 23:36:
[...]

Hehe, exact mijn talen :) Alleen QBasic heb ik al een tijdje niet meer gedaan...
Bij mij is dat ook zo'n half jaar geleden ofzo... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ehm... ik zit dus een beetje zo'n spelletje uit te denken enzow, maar ik vroeg me plots af:
we willen niet mensjes uitsluiten door te zeggen: deze OS. Maar is het niet mogelijk om de ene in de andere te simuleren?
Dus: linux draaien, windows erin simuleren. (of andersom) Kan iedereen alles wat los en vast zit proggen.
Weet niet of het haalbaar is... maar volgens mij kan het wel. (snelheid gesimuleerde os?)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan Linux vrij goed simuleren op windows met Cygwin. Alleen dingen als KDE enzo gaan wat moeilijker, maar shell-progjes zijn geen probleem en WindowMaker schijnt ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welliswaar al vele malen aan de order gekomen, maar wat mij echt het best lijkt is toch een server waar client naar toe verbinden via een socket. Als mensen dit echt te moeilijk vinden, moet je ze de mogelijkheid geven hun code op de 'serverbak' zelf uit te voeren.

Zo'n spel lijkt me leuk maar ik wil geen windows prog gaan coden. Ik denk dat er ook mensen zijn die dit denken maar juist andersom, die willen geen unix prog gaan bouwen, omdat ze alleen VB-ervaring hebben. Daarom lijken sockets mij een uitkomst.

Verder kan je op de serverbak een webserver activeren die de huidige situatie van het spel om een leuke manier visualiseert, zodat je altijd op de hoogte bent van de status.

Verder (ik heb geen concrete ideeen) lijkt het me leuk als clients (binnen de grenzen van het spel) enigszins aggresief tegen elkaar te werk kunnen gaan. Dus een soort virtueel OS waar je in kan 'hacken' of iets dergelijks.
Op iets hoger/ander niveau dan 'core-wars' (http://www.tl.infi.net/~wtnewton/corewar) weliswaar

Maar ja... lijkt me wel lastig implementeerbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 12:36:
Je kan Linux vrij goed simuleren op windows met Cygwin. Alleen dingen als KDE enzo gaan wat moeilijker, maar shell-progjes zijn geen probleem en WindowMaker schijnt ook te werken.
Dit droeg ik ook al aan. Je kunt vanaf een cygwin prompt zowel native windows als posix applicaties starten, dus dat is geen probleem. Wat een deelnemer aan een GUI heeft vraag ik mij af, besteedt liever je aandacht aan een sterk spelend programma dan aan eye-candy.
Verwijderd schreef op 24 november 2002 @ 14:00:
Zo'n spel lijkt me leuk maar ik wil geen windows prog gaan coden. Ik denk dat er ook mensen zijn die dit denken maar juist andersom, die willen geen unix prog gaan bouwen, omdat ze alleen VB-ervaring hebben. Daarom lijken sockets mij een uitkomst.
Dit dwingt je niet tot het gebruik van sockets. Ik zat eerst precies in het zelfde straatje te denken als jij, maar ik denk dat je zo een groot aantal potentiele deelnemers afschrikt. Daarom is cygwin een uitkomst: mixable posix en windows code.
Verder kan je op de serverbak een webserver activeren die de huidige situatie van het spel om een leuke manier visualiseert, zodat je altijd op de hoogte bent van de status.
Ik zat aan iets heel anders te denken :) Ik wilde voorstellen ook een niet-spelende client aan de server te kunnen koppelen. Zo'n client krijgt wel de volledig spelstatus (world) van de server toegestuurd, maar kan zelf niet actief deelnemen aan het spel (een observer dus). Als de OpenGL jongens zich geroepen voelen... (Je kunt er zelfs een enigszins eerlijke contest aan vast knopen, alle inzendingen gaan dan over het zelfde thema.)
Verder (ik heb geen concrete ideeen) lijkt het me leuk als clients (binnen de grenzen van het spel) enigszins aggresief tegen elkaar te werk kunnen gaan. Dus een soort virtueel OS waar je in kan 'hacken' of iets dergelijks.
Vind ik niet echt nodig, het wordt zo al complex genoeg ;)

Ik heb vroeger uren met pmarsv verbracht, niet gedacht dat er op GoT nog meer van die war-hoofden rond zouden hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 15:31:Ik heb vroeger uren met pmarsv verbracht, niet gedacht dat er op GoT nog meer van die war-hoofden rond zouden hangen :)
Ik ben trouwens nooit veel verder gekomen dan vele uren 'documentatie lezen'.

btw: socket programmeren is leuk... :7

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-04 22:01
Een "game-achtig" iets lijkt me ook wel heel leuk. en icm sockets zou je dan best leuke opdrachten kunnen maken.
Het probleem met programmeertalen en platformen e.d. (maar vooral snelheid van de PC's) zou je dan op kunnen lossen door een turn-based "strategie" achtig iets te kiezen, waarbij je met brute-force niet zoveel kunt. (Zeeslag, of een variant daar op, om maar een zijstraat te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 17:15:
Ik heb er eens een nachtje over geslapen. Ik denk dat het beter is windows als platform te kiezen, want mi. zijn er veel meer windows-programmeurs hier.
Als je voor het gebruik van stdin / stdout OS specifieke zooi nodig hebt kan je beter niet aan de contest mee doen ;)
Een beetje C programmeur kan echt wel code schrijven die iets met de stdin / stdout doet ZONDER OS specifieke dingen. (Dan neem ik voor het gemak maar ff aan dat de unix/linux programmeurs voornamelijk onder C of C++ proggen ;)

Windows zou ik als platform kiezen omdat daar nagenoeg iedereen mee bekend is en omdat er vast wel VB'ers of .NET'ers zijn die ook mee willen doen die je eigenlijk uitsluit als je onder unix / linux iets gaat doen.
Dat is verder geen probleem als ik bv. met Creepy samenwerk, ik heb er geen idee van hoe je onder windows een proces spawned en zijn standard i/o naar het parent process piped. Als we een interface voor dat spawnen en de pipes bedenken schrijf ik een portable game-engine die alleen dat interface gebruikt.

Dan blijft verder de vraag: gaan we voor een 2D-friction environment (tankjes oid.) of een 3D-frictionless environment (ruimtescheepjes oid.). 3D-frictionless is een stuk moeilijker sturen, je moet verder vooruit "denken" om te kunnen anticiperen op tegenstanders.
Hoe ik in windows processen moet spawnen en de input/output af moet vangen weet ik wel ja. Misschien een klein "probleem", ik programmeer onder Windows voornamelijk in Delphi aangezien ik hier het meest mee bekend mee. Wat ik wel kan doen is het source-code compatible met Kylix te houden zodat in elk geval de Linux's ook onder hun favo OS kunnen testen (zolang hun code dan maar weer compileert onder windows)

Hoe en wat moeten we ff bekijken dan.. mijn idee op het moment is een simpele tank game. 1 executable is de aansturing van 1 tank. Ik wil maandag of dinsdag een eerste opzet van regels, mogelijkheden en het protocol klaarhebben. Die info post ik hier dan wel voor commentaar e.d.

Als dat allemaal vast ligt wil ik een simpele game engine in elkaar flansen met een paar test botjes die tegelijk als voorbeeld kunnen dienen voor de werking van het protocol, tank etc. Een eerste opzet met simpele visualitie is vrij snel gemaakt denk ik. De game server + test bots zal ik dan ergens ter download zetten (zowel de exes als de source) zodat er begonnen kan worden met testen.

Ik zal trouwens ook ff kijken voor de GNU toolchain onder windows voor het wat makkelijker portable houden van sources.

[ Voor 8% gewijzigd door Creepy op 24-11-2002 20:36 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Creepy schreef op 24 November 2002 @ 20:33:Hoe en wat moeten we ff bekijken dan.. mijn idee op het moment is een simpele tank game. 1 executable is de aansturing van 1 tank. Ik wil maandag of dinsdag een eerste opzet van regels, mogelijkheden en het protocol klaarhebben. Die info post ik hier dan wel voor commentaar e.d.

Als dat allemaal vast ligt wil ik een simpele game engine in elkaar flansen met een paar test botjes die tegelijk als voorbeeld kunnen dienen voor de werking van het protocol, tank etc. Een eerste opzet met simpele visualitie is vrij snel gemaakt denk ik. De game server + test bots zal ik dan ergens ter download zetten (zowel de exes als de source) zodat er begonnen kan worden met testen.
Het idee is erg leuk, maar ik denk dat er niet onderschat moet worden hoe lastig het is om een tank-engine te bouwen die echt een uitdaging gaat worden om door de clients bestuurd te worden. Maar ik vind het klinken als een uitdaging.

[al vast wat ideeen modus]
Je kan natuurlijk een 'tank-api' maken die aan valt te roepen (maar dan ook alleen de api en niets anders). Waarin je een soort echte wereld simuleert met regeltjes als (bijvoorbeeld):
- je kan niet verder dan 200 units ver kijken
- je kan er niet achter komen of zich achter een obstakel een ander object bevind
- je snelheid van bewegen is gelimiteerd
- etc...
Als je dan een de functie set_tank_pos(10, 20); aanroept dan gaat de engine kijken of dat uberhaubt wel mogelijk is, zoniet retouneert je functie met een error!

Je maakt dan een grote map waarin een doel gesteld word, bijvoorbeeld iedereen elimineren of zo snel mogelijk de andere kant van het veld halen. Dan kunnen er best regels verzonnen worden waarmee je leuke competitie kan maken.

(Al denk ik dat je api-calls makkelijk kan omzeilen en hier toch een 'protocol' verzonnen moet gaan worden)
[/al vast wat ideeen modus]

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 21:47 . Reden: je denkt toch niet dat ik zoveel letters in één keer correct kan intikken??? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 11-09 17:47

xychix

FreeBSD Rules !

http://www.gamerz.net/~c++robots/

Dit is misschien iets??

Het klinkt en is ook wl erg simpel, de botjes zijn niet heel ingewikkeld. De voordelen hiervan zijn dat bijna iedereen mee kan doen, maar te makkelijk ? nah.. probeer je bot maar "even" op de 1e plek te krijgen dan.

[ Voor 65% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 07:34 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 21:40:
[...]
Het idee is erg leuk, maar ik denk dat er niet onderschat moet worden hoe lastig het is om een tank-engine te bouwen die echt een uitdaging gaat worden om door de clients bestuurd te worden. Maar ik vind het klinken als een uitdaging.
De engine wil ik juist ontzettend simpel houden! Het besturen van de tank wil ik ook niet al te moeilijk maken, maar het verslaan van je tegenstanders word juist de moeilijk heid.
[sub][al vast wat ideeen modus]
Je kan natuurlijk een 'tank-api' maken die aan valt te roepen (maar dan ook alleen de api en niets anders). Waarin je een soort echte wereld simuleert met regeltjes als (bijvoorbeeld):
- je kan niet verder dan 200 units ver kijken
- je kan er niet achter komen of zich achter een obstakel een ander object bevind
- je snelheid van bewegen is gelimiteerd
- etc...
Als je dan een de functie set_tank_pos(10, 20); aanroept dan gaat de engine kijken of dat uberhaubt wel mogelijk is, zoniet retouneert je functie met een error!
Je ideeen lijken me ok, had hier zelf ook al aan zitten denken. Een set_tank_pos gaat er in elk geval NIET inkomen.
Je maakt dan een grote map waarin een doel gesteld word, bijvoorbeeld iedereen elimineren of zo snel mogelijk de andere kant van het veld halen. Dan kunnen er best regels verzonnen worden waarmee je leuke competitie kan maken.

(Al denk ik dat je api-calls makkelijk kan omzeilen en hier toch een 'protocol' verzonnen moet gaan worden)
[/al vast wat ideeen modus][/sub]
Op IRC werd al gevraagd voor een team "capture the flag" mode ;)

Mijn idee (in het kort):
Tank wordt ergens geplaats dpoor de engine. Waar op het veld geef ik niet door, dat mag je zelf uitzoeken. Je krijgt alleen de orientatie door van je tank en je turret (turret en tank dus los van elkaar te bewegen). Je kan per "beurt" 1 opdracht uitvoeren.
Opdrachten zijn dingen als
- Ga 1 unit vooruit of achteruit
- Draai links/rechts om (1/8 van een totale cirkel dus alleen horizontaal, verticaal en diagonaal mogelijk
- Draai turret links / rechts om
- 1 tank is 1 unit groot
- In elk geval in het begin voor de simpelheid een vierkant veld van bijv 100 bij 100 units (makkelijk weer te geven op een grid en makkelijk te implementeren).
- scannen. (waarbij ik het idee heb om of een radar ping te doen, dus je krijgt in een cirkel van een bepaalde straal alle gegevens terug, of je krijgt a.d.v. je turret orientatie afstanden door van objecten e.d. voor je.
- Schieten (waarbij een raket/kogel/whatever 1 unit groot is maar al schade doet als je in een aanliggende unit terecht komt.
- Na het geven van een commando aan je tank krijg je door of het gelukt is of niet. Waarom het niet gelukt is mag je zelf weer uitzoeken m.b.v. scannen ;)

Tuurlijk is het allemaal NIET origineel. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Creepy schreef op 25 November 2002 @ 08:35:
[...]

[...]

[...]
Op IRC werd al gevraagd voor een team "capture the flag" mode ;)
jat dan alles van de site waar ik naar wees en bouw die CF mode in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09-2023

JayTaph

Portability is for canoes.

veel stelt een CF mode niet voor.. Extra object, extra call om 'iets' op te pakken (eventueel is op flag-unit rijden, automatisch flag vastpakken), communicatie-call/array implementeren..

klaar.. rest van de dag vrij..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 09:59:
veel stelt een CF mode niet voor.. Extra object, extra call om 'iets' op te pakken (eventueel is op flag-unit rijden, automatisch flag vastpakken), communicatie-call/array implementeren..

je zult de bestaande engine ff uit moeten pluizen, ik heb eigenlijk geen idee hoe ingewikkeld dat ding in elkaar zit, daarnaast moet je zelf ff iets bouwen zodat mensen hun bot kunnen implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 09:59:

Een CTF mode opzich is niet al te veel werk. Alleen team identificatie e.d. moet weer worden doorgegeven aan de bots.
En programmeer dan je bot nog eens op zo'n manier dat ie ook daadwerkelijk in teammode gaat samenwerken ;)

(maar het is wel degelijk meer werk dan jij dat hier neerzet ;) )

[edit]
Ik ga GEEN bestaande engine gebruiken, omdat er dan ook bestaande bots kunnen worden gebruikt, wat weer voordelen op kan leveren, goede tactieken al bedacht zijn etc. Het word dus iets "nieuws".

[ Voor 16% gewijzigd door Creepy op 25-11-2002 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Creepy schreef op 25 November 2002 @ 10:14:
[...]

(maar het is wel degelijk meer werk dan jij dat hier neerzet ;) )

[edit]
Euh.. ik had het ook alleen aan het 'extra werk' aan de client-side :)

Verder is het misschien wel interessant als ik binnenkort mijn aantal meters cd's weer eens door ga spitten, want in mijn C-robots tijdperk (die ik over een 1200baud modem heb geleechd, dus dat is LANG geleden), heb ik een dergelijk systeem al ooit eens half gebouwd inclusief een teamoptie, iets wat nog niet in C-robots, maar wel in P-robots zat.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

En dat moet je weer gaan ombouwen naar "GoT Tanks?"
Tenzij iemand met een beter naam komt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

-dubbel post-

[ Voor 99% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 10:27:
[...]

Euh.. ik had het ook alleen aan het 'extra werk' aan de client-side :)

Verder is het misschien wel interessant als ik binnenkort mijn aantal meters cd's weer eens door ga spitten, want in mijn C-robots tijdperk (die ik over een 1200baud modem heb geleechd, dus dat is LANG geleden), heb ik een dergelijk systeem al ooit eens half gebouwd inclusief een teamoptie, iets wat nog niet in C-robots, maar wel in P-robots zat.
doe dat, ik ben benieuwd, zo iets basics is denk ik wel het leukst om op te zetten en uit te breiden.

Eigenlijk zou het geweldig zijn als er een site omheenkwam waar mensen na inloggen gewoon tot max 3 robots kunnen copy/pasten in een textarea, source gaat db in, nu nog een manier om deze source te compilen en een soort van contest op te zetten waarbij alle robot's meedoen en waarbij dagelijks een nieuw overzicht geproduceerd word.

Resultaat voor tankwar.nl

domein is vrij

we zouden iets op kunnen zetten.... animo ?

op http://www.gamerz.net/~c++robots/ blijkt ook nog een bot van mij te zwerven (plaats 49/50 :P heeft ooit in de top 10 gestaan!)
ik kan alleen de source niet terug halen want het pmail.net domein is weg..

[ Voor 13% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

xychix schreef op 25 november 2002 @ 10:36:
[...]

doe dat, ik ben benieuwd, zo iets basics is denk ik wel het leukst om op te zetten en uit te breiden.
Shit.. Waarom roep ik dat ook :+
Eigenlijk zou het geweldig zijn als er een site omheenkwam waar mensen na inloggen gewoon tot max 3 robots kunnen copy/pasten in een textarea, source gaat db in, nu nog een manier om deze source te compilen en een soort van contest op te zetten waarbij alle robot's meedoen en waarbij dagelijks een nieuw overzicht geproduceerd word.
Het is mogelijk, maar lijkt me nou niet echt high priority voor zo'n project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 10:45:
[...]

Shit.. Waarom roep ik dat ook :+

[...]

Het is mogelijk, maar lijkt me nou niet echt high priority voor zo'n project.
wou je met de hand alle ingezonden bots gaan compileren en erinzetten ?

dan kunnen we beter massaal meedoen op de eerder genoemde url..

gewoon de naam van de bot beginnen met GoT_*******

GoT invasie hebben ze dan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Aangezien iedereen toch via sockets speelt, waarom laat je dan niet elke bot tegen elkaar spelen op het moment dat hij/zij daar zin in heeft. Dan kan zo'n bot strijden met andere bots die ook toevallig online zijn. De gegevens (aantal games, ties, losses, wins etc) kun je dan bewaren in een db en zo de sterkste bot van het moment bepalen (beetje het king-of-the-hill princip van corewars).

Zo kun je ook elke keer grote battles organiseren door speciale tijden af te spreken zodat iedereen die wil online is.

Dit lijkt mij ook veel minder rompslomp geven voor de jury en de spelers kunnen realtime hun botjes testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 11:02:
Aangezien iedereen toch via sockets speelt, waarom laat je dan niet elke bot tegen elkaar spelen op het moment dat hij/zij daar zin in heeft. Dan kan zo'n bot strijden met andere bots die ook toevallig online zijn. De gegevens (aantal games, ties, losses, wins etc) kun je dan bewaren in een db en zo de sterkste bot van het moment bepalen (beetje het king-of-the-hill princip van corewars).

Zo kun je ook elke keer grote battles organiseren door speciale tijden af te spreken zodat iedereen die wil online is.

Dit lijkt mij ook veel minder rompslomp geven voor de jury en de spelers kunnen realtime hun botjes testen.
Als ik het goed begrijp zullen de botjes dan niet meer een dll-funtie aanroepen om te schieten maar een <xml><command>schiet</command><parameters>1,3,4</parameters></xml>
oid. over tcp/ip naar de server kicken... cool ben ik voor.

je krijgt dat meer bordspel dan de huidige C++ Robots waarbij je op cpucicles ed moet letten, je krijgt er een beperkt aantal per round, en een server-dll-funtie "kost" een boel cycles

[ Voor 12% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 11:02:

Eehh.. als mijn idee de programming contest gaat worden wordt er GEEN gebruikt gemaakt van sockets, en geef ik de game engine geheel vrij (dus exe EN broncode) plus wat voorbeeld bots (ook met broncode) om mee te testen.

Nogmaals: de opzet van de game engine hou ik zo simpel mogelijk om zo snel iets te implementeren. De "moeilijkheid" van zo'n engine zit hem in het verslaan van je tegenstanders, niet het gebruik van de engine of de bots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

xychix schreef op 25 november 2002 @ 11:09:
[...]

Als ik het goed begrijp zullen de botjes dan niet meer een dll-funtie aanroepen om te schieten maar een <xml><command>schiet</command><parameters>1,3,4</parameters></xml>
oid. over tcp/ip naar de server kicken... cool ben ik voor.
Ik dacht dat zoiets de bedoeling was. Anders denk ik dat je opnieuw corba/com/rpc aan het uitvinden bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Als CF mode kun je bij het scannen ook niet alleen de afstand naar de bot terug geven maar ook zijn naam. het is dan aan de bot om te bepalen of hij teamgenoten afmaakt of niet! }>

Ik ben eigenlijk ook wel voor sockets, ook voor de beginnnende programmeur valt het voglensbij wel mee.. toch ?

evt zou je voor beginnende programmeurt een module bijkunnen leveren die van std-in/out leest en schrijft en dit via tcp/ip doorgeeft aan de server module...

het voordeel is idd dat je op je eigen systeem heel mooit enorme bakken met stats kunt wegschrijven zonder dat het het spel/ de server stoort !

als er iets op mijn eigen server gaat draaien ga ik absoluut stats en logs aanmaken, of een feature waarmee bezoekers van mijn site de agressiegraad van de bot aan kunnen geven.. (ik moet me niet te veel op de hals gaan halen !)

[ Voor 65% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Creepy schreef op 25 November 2002 @ 11:10:
[...]

Eehh.. als mijn idee de programming contest gaat worden wordt er GEEN gebruikt gemaakt van sockets
Dan snap ik niet echt goed waarom je dan turn-based wilt spelen :?

Verder beperk je wel de mogelijkheden als je via std[in|out] speelt, omdat je dan de bots niet met elkaar kunt vergelijken behalve tijdens de battle zelf.

Daarbij zit tussen het parsen van text vanuit een stdin of een socket weinig verschil (terwijl je een hoop extra mogelijkheden creeert voor de bot-bouwers) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

xychix schreef op 25 November 2002 @ 11:13:
Als CF mode kun je bij het scannen ook niet alleen de afstand naar de bot terug geven maar ook zijn naam. het is dan aan de bot om te bepalen of hij teamgenoten afmaakt of niet! }>
Juist niet,.. groene tank is groene tank.. :) Als je zo nodig wilt weten of je een vriend of vijand aan het scannen bent, dan vraag je over je comm-array of de andere tanks ook eventjes willen scannen en of ze een tank zien in tegengestelde richting van de originele scanner. (zou het zelf iets moeilijker gaan doen, maar kortweg komt het hier op neer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al bezig aan een engine + protocol, dus laten we geen dubbel werk doen. Mijn plan:
  • 2 soorten objecten: "bases" en "tanks".
  • elk object heeft een energiebron en een energiereserve ("accu"); met die energiebron worden de diverse onderdelen van de tanks en bases gevoed.
  • schild: zowel bases als tanks hebben een schild, bases hebben een schild met meer vermogen.
  • wapen: zowel bases als tanks hebben een wapen, bases hebben een zwaarder wapen dan tanks.
  • aandrijving: tanks hebben een aandrijving die ze verplaatsbaar maakt.
  • zender: bases hebben een zender met een instelbaar bereik. Het bereik moet dusdanig ingesteld worden dat de meest verafgelegen tank nog bereikt kan worden. Hoeveel van het speelveld voor een speler zichtbaar is hangt af van het bereik van zijn zender.
  • fabriek: bases hebben een "tankfabriek" waar (voor veel energie) tanks gebouwd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 11:33:
Ik ben al bezig aan een engine + protocol, dus laten we geen dubbel werk doen. Mijn plan:
  • 2 soorten objecten: "bases" en "tanks".
  • elk object heeft een energiebron en een energiereserve ("accu"); met die energiebron worden de diverse onderdelen van de tanks en bases gevoed.
  • schild: zowel bases als tanks hebben een schild, bases hebben een schild met meer vermogen.
  • wapen: zowel bases als tanks hebben een wapen, bases hebben een zwaarder wapen dan tanks.
  • aandrijving: tanks hebben een aandrijving die ze verplaatsbaar maakt.
  • zender: bases hebben een zender met een instelbaar bereik. Het bereik moet dusdanig ingesteld worden dat de meest verafgelegen tank nog bereikt kan worden. Hoeveel van het speelveld voor een speler zichtbaar is hangt af van het bereik van zijn zender.
  • fabriek: bases hebben een "tankfabriek" waar (voor veel energie) tanks gebouwd kunnen worden.
en hoe komen we aan energie ?? verdien je dat door een ander te raken ?
word het socket based ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Op zich klinkt het wel leuk, maar ik denk dat je hier al de doelstelling KISS allang voorbij bent gestreven.

Niet om lullig te zijn, maar ik denk dat dit al voor veel mensen hier aanwezig al te hoog gegrepen is om hiervoor een AI te bouwen dat ook daadwerkelijk functioneerd. Ik zou het gewoon heel makkelijk houden (in de trant van [c|c++|p]-robots) waarbij je op het veld een aantal blokkades (muurtjes) neerzet.

Als mensen dan de opdracht krijgen om tegenstanders af te schieten, dan gaan er zeker een hele hoop bots tegen de eerste de beste muur opknallen en daarna proberen om deze voor de rest van de spel neer te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xychix schreef op 25 november 2002 @ 11:34:
en hoe komen we aan energie ?? verdien je dat door een ander te raken ?
word het socket based ?
Je krijgt een vaste hoeveelheid energie per beurt en per object. Tanks krijgen minder energie dan bases. Die energie stroomt in een soort buffer, de "accu", waar hij opgespaard kan worden.

Zoals al geschreven is wordt het stdin/stdout based. Er is voor de clients geen enkel verschil tov. socket-based, alleen dat ze van een andere descriptor lezen als dat ze schrijven. Je kunt filedescriptors (pipes) net zo goed pollen/statten als sockets, dus ik weet niet waarom iedereen hier zo op sockets geilt. Pipes hebben ook nogal een hogere throughput dan sockets, en dat zou wel eens nodig kunnen zijn... ;)

(En ik weet dat het complex wordt, maar daar hebben jullie om gevraagd >:) Het speelveld zoals het nu is kent geen fysieke begrenzingen zoals muurtjes en is dus oneindig groot; het wordt alleen beperkt door het maximale bereik van de zenders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 11:57:
Je kunt filedescriptors (pipes) net zo goed pollen/statten als sockets, dus ik weet niet waarom iedereen hier zo op sockets geilt.
Ik kan me nog een discussie herinneren over dat socket en filedescriptors op windows *NIET* hetzelfde zijn, en niet hetzelfde gebruikt kunnen worden (select() werkt niet met filedescriptors blijkbaar en er zijn nog andere verschillen).

Het feit dat ik op sockets geil (hoewel ik in mijn eerste postings het had over plugins zodat je van dit hele protocol-gezeur af bent), is dat je op een fatsoenlijke manier remote kunt spelen, en ik vanaf mijn eigen systeem mijn bot online kan testen tegen andere bots die op dat moment ook draaien.
Pipes hebben ook nogal een hogere throughput dan sockets, en dat zou wel eens nodig kunnen zijn... ;)
Dan denk ik dat je iets fout aan het doen bent :).. Je hoeft alleen maar een commando+params te sturen, en het resultaat terug te krijgen. Veel data kan dat nooit zijn.
(En ik weet dat het complex wordt, maar daar hebben jullie om gevraagd >:) Het speelveld zoals het nu is kent geen fysieke begrenzingen zoals muurtjes en is dus oneindig groot; het wordt alleen beperkt door het maximale bereik van de zenders.)
Muurtjes is juist leuk, evenals wrapping van het speelveld waardoor je hele leuke tactieken kunt ontwikkelen mbt omsingeling etc.

Het nut van zenders snap ik ook nog steeds niet helemaal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 12:06:
Het feit dat ik op sockets geil (hoewel ik in mijn eerste postings het had over plugins zodat je van dit hele protocol-gezeur af bent), is dat je op een fatsoenlijke manier remote kunt spelen, en ik vanaf mijn eigen systeem mijn bot online kan testen tegen andere bots die op dat moment ook draaien.
Daarom doe ik het niet ;) Als je van te voren tegen andere clients kunt spelen, kun je je taktiek aanpassen. Als de server klaar is komt de sourcecode vrij, dus dan kun je je eigen server compilen en thuis testen (tegen je eigen probeersels).
Dan denk ik dat je iets fout aan het doen bent :).. Je hoeft alleen maar een commando+params te sturen, en het resultaat terug te krijgen. Veel data kan dat nooit zijn.
De clients hoeven idd. niet veel naar de server te sturen, maar de server moet zowat de hele "world" bij elke beurt naar de clients sturen. Hoe meer clients er zijn, hoe meer data er vban de server naar de clients gepompt moet worden.
Het nut van zenders snap ik ook nog steeds niet helemaal... :)
  1. Hoe groter het bereik van de zender hoe meer energie hij gebruikt. Dit betekent dat als je basis wordt aangevallen terwijl je tanks ver weg zijn, je waarschijnlijk die tanks niet meer kunt besturen omdat je bij je basis de energie nodig hebt voor wapens/schilden.
  2. Zorgen dat niet elke speler een overzicht van het complete speelveld krijgt, je krijgt slechts een overzicht van de gebeurtenissen binnen je zendbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 12:28:

De clients hoeven idd. niet veel naar de server te sturen, maar de server moet zowat de hele "world" bij elke beurt naar de clients sturen. Hoe meer clients er zijn, hoe meer data er vban de server naar de clients gepompt moet worden.

[/list]
de client krijgt alleen waar bij om vraagt, dus als de tank een scan doet krijgt hij een NULL of een afstand + graden oid door, verder hoeft hij toch niet veel info te ontvangen. volgensmij kun je voldoen met een paar functies die iets anders dan gelukt of niet-gelukt terug geven.

dingen als positie opvragen moet wel kunnen maar gewoon "duur" zijn, zodat het interessanter word om deze zelf te berekenen en bij te houden.

als mijn bot op de server (bij jou dus) gedraaid word mag deze dan wel voor server spelen ?? zodat ik vanaf mijn bak naar de tank kan connecten en de berekeningen alsnog op mijn eigen server uitvoer, de bot die jij hebt is dan alleen maar een dummylaag.

[ Voor 28% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De engine zoals hij nu staat werkt met explosies en splash-damage. Je kunt als client dus niet de posities van de tankjes berekenen, omdat die tankjes buiten jouw controle om verplaatst worden (als ze geraakt worden).
edit:
De server werkt dus volgens het zelfde principe als de server van een 3D-shooter.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Eeehh.. ok... ff centraal weer.
Als we de ideeen en implementatie van mietje gaan gebruiken voor de contest dan stop ik met het bedenken en implementeren van mijn ideeen. Die verspilde tijd zou dan zonde zijn.

Is er nu al echt een opzet die we gaan nemen voor een programming contest?? Is er iemand die zich geroepen voelt de boel te organiseren, en hierover ook een beslissing te nemen e.d.?? Want het zou zonde zijn als mietje en/of ik wat gaan implementeren en de programming contest wordt ineens omgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Klinkt interessant, als het doorgaat doe ik ook mee!
(Als ik het niet te hoog gegrepen is :?)

Heeft er iemand in de tussentijd nog een paar sites die over TCP/IP en Sockets gaat, want daar wil ik me eigenlijk wel in verdiepen. Ik programmeer bijna alles in C/C++. Ik heb trouwens ooit een zee-slag spelletje gemaakt onder PHP in combinatie met MySQL. Dat was ook best lachuh (wel traaaaaaag)!

Bookmarking topic ...

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

ik doe zeker mee! (als het niet te hoog gegrepen is...)

maar zolang ik gewoon in C kan proggen moet het wel lukken dacht ik zo.

Alleen nu komen we weer bij de robowars.jar (een java ding dat ongeveer hetzelfde doet). Een arena en een aantal clients op 1 server.

Ik hoop wel dat we als "BOT" dan naar een .html pagina mogen schrijven die ergens in de document-tree staat.

Ik vond dat server - clients idee erg gaaf, als ik het gewoon op mijn colocated server kan bouwen en onderhouden krijg je volgensmij een veel hoger IA niveau.

heeft iemand een tip voor een goed (technisch met voorbeelden) boek over IA programming ?
ik wil nog de volgende dingen bouwen (ooit, zal wel nooit worden)
-=- een bot die in een MUD kan spelen
-=- Een webspider die door mij opgegeven info zoekt
-=- een chip om mijn broertje normaal te laten functioneren in deze matschappij :P

[ Voor 88% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

cobratbq schreef op 25 November 2002 @ 12:47:
(Als ik het niet te hoog gegrepen is :?)
Daar ben ik ook bang voor, vandaar dat ik de opzet zo simpel mogelijk wil houden. En ik ben eigenlijk al bang dat mijn opzet voor een aantal ook nog te hoog gegrepen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Daarom doe ik het niet Als je van te voren tegen andere clients kunt spelen, kun je je taktiek aanpassen. Als de server klaar is komt de sourcecode vrij, dus dan kun je je eigen server compilen en thuis testen (tegen je eigen probeersels).
Ik heb persoonlijk weinig behoefte om me tijd te steken in een bot wat uiteindelijk maar 1 keer zal draaien tegen een groep andere. En met mij waarschijnlijk nog een hoop andere mensen.

Het leuke van een battle zoals deze is dat je continue bezig bent om je tactiek om te gooien en weer iets nieuws te bedenken omdat jouw tankje toch steeds door dezelfde andere tank wordt neergeknalt. Gewoon het king-of-the-hull-principe.. en de beste staat (en blijft) vanzelf bovenaan.

Als ik het dan toch vergelijk met corewars: het is een beetje lullig om een superprogramma te bouwen met geweldige calculaties, terwijl een ander je door een zielig imp'je de eeuwige coders-velden instuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me wordt een beetje bedroefd.

Kunnen jullie eens een indicatie geven van een game dat niet te hoog gegrepen is? Een programma schrijven dat een spel enigszins redelijk speelt is nooit gemakkelijk, tenzij je met spellen zoals boter, kaas en eieren of vier op een rij aan komt zeilen, waarvoor vaste heuristieken bestaan.

Ik ga nu zitten afwachten tot er consensus komt over hoe het wel moet, want ik verspil niet nog een weekend aan dingen implementeren die toch gedist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 13:29:
/me wordt een beetje bedroefd.

Kunnen jullie eens een indicatie geven van een game dat niet te hoog gegrepen is? Een programma schrijven dat een spel enigszins redelijk speelt is nooit gemakkelijk, tenzij je met spellen zoals boter, kaas en eieren of vier op een rij aan komt zeilen, waarvoor vaste heuristieken bestaan.

Ik ga nu zitten afwachten tot er consensus komt over hoe het wel moet, want ik verspil niet nog een weekend aan dingen implementeren die toch gedist worden.
How ho, ik heb er zeker zin in, ik wil mezelf alleen niet overschatten. dan schreeuw iedereen JA JA en komen er straks maar geen inzendingen, dan baal je nog harder !
Kijk eens naar de link die ik hierboven een aantal keer heb laten vallen.
Hier kun je met 10 regels kode al een domme shoot&kill bot neerzetten, je kunt echter ook een bot maken die in een array alle gevuurde schoten, posities van de tegenstander etc bijhoud. het is maar de vraag wie wint. kijk dat houd het leuk.

simpel kan (soms) net zo doeltreffend zijn als een IA ding. dit game kent maar een paar commando's scan(??) positie(?,?) shoot, move(direction), healt() and so on..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat zowel Creepy als Mietje goede ideeen hebben, maar ik stel voor ze te combineren. Het idee van Mietje bevalt me omdat er redelijk veel elementen inzitten, zodat het echt wat tactischer word. Het idee van Creepy bevalt me omdat hij ervoor zorgt dat tank echt maar een gelimiteerde visie hebben.
Mietje zie:
... maar de server moet zowat de hele "world" bij elke beurt naar de clients sturen. Hoe meer clients er zijn, hoe meer data er vban de server naar de clients gepompt moet worden.
Dat idee vind ik dus minder.

Verder is het een goed idee om het via stdin/stdout te doen, want dat is zo goed als platform onafhankleijk. En als je het ooit via socket willen doen, hoe je alleen maar een klein servertje te schrijven die alles door 'proxyt' naar de stdout.

Mijn mening is dus: Ideeen van Creepy / Mietje combineren.

EDIT:
XML lijkt me toch de beste communicatie methode, lekker makkelijk te genereren/parsen. En lekker makkelijk door pipes/sockets heen te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Ten eerste vind ik echt *alles* best... wat je ook beslist. Als je gewoon het op je eigen manier wil doen met stdin/out, zenders etc dan hou ik je echt niet tegen en wens je veel success met het implementeren en misschien dat wanneer ik tijd heb ook een poging waag..

Maar waar ik een beetje kritiek op uit (moet kunnen toch? :)), is het feit dat het spel veel te moeilijk gaat worden voor de meeste mensen hier, en dat als we op een andere manier communiceren we misschien een veel leukere competitie kunnen krijgen (lees: de voordelen van sockets een aantal postings terug)

Dusse, snuit je neus, droog je traantjes en geef de mensen een aantal alternatieven als ze er niet uitkomen (wat duidelijk niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 13:39:Maar waar ik een beetje kritiek op uit (moet kunnen toch? :)), is het feit dat het spel veel te moeilijk gaat worden voor de meeste mensen hier, en dat als we op een andere manier communiceren we misschien een veel leukere competitie kunnen krijgen (lees: de voordelen van sockets een aantal postings terug)
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoelt... i know i'm stupid
Bedoel je hier dat jij zou kiezen voor socket en niet stdin/stdout? Want dat is in mijn ogen hetzelfde verhaal (en echt niet lastig).
Descriptor openen en er een string XML heen schrijven...

Of bedoel dat je tegen het gebruik van een dll/plugin systeem bent.
JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 13:39:Dusse, snuit je neus, droog je traantjes en geef de mensen een aantal alternatieven als ze er niet uitkomen (wat duidelijk niet het geval is).
Ik denk dat het programeer probleem echt in de engine komt te zitten en niet bij de clients. Aangezien er nu al twee mensen zich bereid voelen de engine in elkaar te flansen (mensen met blijkbaar wel ervaring) lijkt het me niet zo'n verschrikkelijk gedoomd idee.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 13:35:

Verder is het een goed idee om het via stdin/stdout te doen, want dat is zo goed als platform onafhankleijk. En als je het ooit via socket willen doen, hoe je alleen maar een klein servertje te schrijven die alles door 'proxyt' naar de stdout.
Huh? Dus sockets zijn niet platform onafhankelijk? Ik kan met een windows-systeem zonder problemen naar een unix-webserver connecten... via sockets :)
EDIT:
XML lijkt me toch de beste communicatie methode, lekker makkelijk te genereren/parsen. En lekker makkelijk door pipes/sockets heen te sturen.
Als je toch tekst gaat doorsluizen via file-descriptors: waarom niet gewoon

commando,param<,param><,param>\n

Dat scheelt voor de C-mensen (en alle lagere talen) een hoop parsing van xml-data waar je toch niets aan hebt (XML is geen wereldwonder, alhoewel dat veel mensen je willen doen geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 13:45:
[...]

Huh? Dus sockets zijn niet platform onafhankelijk? Ik kan met een windows-systeem zonder problemen naar een unix-webserver connecten... via sockets :)

[...]

Dat scheelt voor de C-mensen (en alle lagere talen) een hoop parsing van xml-data waar je toch niets aan hebt (XML is geen wereldwonder, alhoewel dat veel mensen je willen doen geloven).
Ik ben VOOR sockets, een nadeel. Als het allemaal een beetje performed en er hangen 20 clients aan de sever die thuis adsl / kabel hebben en die vechten 24 uur... dan verstook je aardig wat MB's denk ik... het netwerk word dan de beperkende schakel... oftewel netwerk is altijd 100% ingebruik...
Misschien moet je iets van pauzes in de arena inbouwen..

oh nah. het ging niet met sockets.. dan hoop ik dat er wel een manier is om een wijziging op mijn botje te doen... want idd het bouwen/testen/aanpassen/testen/aanpassen/... improven.. dat maakt het leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 13:45:
[...]
[...]

Je hebt mij niet horen zeggen dat sockets niet platform onafhankelijk zijn, waar haal je dat vandaan ????

Ja ik koos juist XML omdat daar standaard libraries voor zijn om te parsen, ik parse zelf (grote c fan) ook liever het geen jij voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 13:45:
Bedoel je hier dat jij zou kiezen voor socket en niet stdin/stdout? Want dat is in mijn ogen hetzelfde verhaal (en echt niet lastig).
Ik zou inderdaad kiezen voor sockets. Ik weet alleen dat je onder windows met stdin/out niet hetzelfde kunt doen als sockets. Daar is overheen te komen, maar de reden waarom ik sockets zou kiezen is puur om te zorgen dat je het spel 24uur per dag kunt spelen.

We hebben dus 2 mogelijkheiden:

* Eenmalig spelen in de hoop dat de speler met de beste tactiek wint. In dit geval maakt het niet uit of je voor stdin of sockets kiest.

* Continue spelen en telkens je tactiek bijschaven. In dit geval moet je voor sockets kiezen aangezien je dan online kunt spelen.

In beide gevallen kun je gewoon met sockets aan de slag gaan terwijl stdin je in het 2de geval je beperkt.. kan iemand mijn ongelijk aantonen in deze? Ik begrijp niet hoe iemand dan nog voor stdin zou kiezen.
Of bedoel dat je tegen het gebruik van een dll/plugin systeem bent.
Nee, daar ben ik ook voor, alleen is het afgeketst ivm platform/dll afhankelijkheid. Wat te begrijpen is natuurlijk. Dit is dus geen issue meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wanneer de heren eruitzijn wil ik wel meedoen een botje te bouwen, lijkt me wel een uitdaging. Taal maakt me niet zoveel uit, zolang het maar in C++ is.
Ik denk ook dat het van belang is dat de jury ook direct een framework maakt die duidelijk maakt hoe je minimaal communiceert e.d. Dit maakt de stap wat kleiner voor de mindere guru's.
En verder ... ik denk dat het turnbased moet zijn. De snelheid maakt dan ook niet zoveel uit (sockets vs pipes). Als je de bots (clients) lokaal gaat draaien via sockets dan heb je denk ik een hele acceptabele bandbreedte/latency. Voordeel van sockets is dat je eventueel altijd nog bots remote kan gaan draaien. Ik heb niet zoveel ervaring met pipes dus ik weet niet of het veel makkelijker is dan sockets maar met een goed framework moet het voor iedereen te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 13:54:
[...]
Ik zou inderdaad kiezen voor sockets. Ik weet alleen dat je onder windows met stdin/out niet hetzelfde kunt doen als sockets. Daar is overheen te komen, maar de reden waarom ik sockets zou kiezen is puur om te zorgen dat je het spel 24uur per dag kunt spelen.
Dan denk ik dat ik het qua communicatie wel met je eens bent, al waren er in het begin wat mensen die opperden dat sockets te moeilijk zouden zijn. Ik denk dat er misschien veel mensen zijn die er nog nooit mee gewerkt hebben, maar veel kennis heb je er niet echt voor nodig. (Behalve als je super-high performance multi-threaded web server wil bouwen, die ook nog secure moet zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 13:49:
[...]

Je hebt mij niet horen zeggen dat sockets niet platform onafhankelijk zijn, waar haal je dat vandaan ????
quote van een paar postings terug:
Verder is het een goed idee om het via stdin/stdout te doen, want dat is zo goed als platform onafhankleijk
Ik mislas dit een beetje, sorry :) Maar je zegt het een beetje onduidelijk. Hieruit zeg je min of meer dat stdin/out wel platform onafhankelijk is, en sockets niet (of althans minder). Het zou dus juist andersom moeten zijn, aangezien je wel 2 os'en kunt combineren met sockets, maar niet met stdin (wat beide programma's runnen niet tegelijkertijd op hetzelfde OS).
Ja ik koos juist XML omdat daar standaard libraries voor zijn om te parsen, ik parse zelf (grote c fan) ook liever het geen jij voorstelt.
Ik hou niet van standaard libraries :+.. Maar het maakt niets uit.. Als men het in XML wil, dan vind ik dat ook wel goed. Het leek mij alleen beetje overkill aangezien er geen andere programma's gebruik maken van de data die tussen de client en de server gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Krijgen we geen $$$probleem in sockets ? verstoken we niet heel veel data ?
zonee, gaan voor sockets..
dit vooral om het altijd kunnen aanpassen van je botje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 13:58:
[...]

Dan denk ik dat ik het qua communicatie wel met je eens bent, al waren er in het begin wat mensen die opperden dat sockets te moeilijk zouden zijn. Ik denk dat er misschien veel mensen zijn die er nog nooit mee gewerkt hebben, maar veel kennis heb je er niet echt voor nodig.
Helemaal mee eens. Die mensen kunnen we wel op weg helpen, en ik denk dat er in de search al voor vrijwel elke taal al een aantal postings beschikbaar zijn.
Taal maakt me niet zoveel uit, zolang het maar in C++ is.
LOL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

>Krijgen we geen $$$probleem in sockets ? verstoken we niet heel veel data ?

$$$probleem = Geldprobleem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 14:05:
>Krijgen we geen $$$probleem in sockets ? verstoken we niet heel veel data ?

$$$probleem = Geldprobleem? :)
idd lees paar posts terug.
20 man flikkeren hun bot op hun colo server en de game-server krijgt het druk. het netwerk zal de performance beperkende factor zijn. oftewel de game-server genereerd aardig dataverkeer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

xychix schreef op 25 November 2002 @ 14:12:
[...]
20 man flikkeren hun bot op hun colo server en de game-server krijgt het druk. het netwerk zal de performance beperkende factor zijn. oftewel de game-server genereerd aardig dataverkeer !
* Het spel is turn-based, dus zal er veelal een idle connectie zijn.
* Data die gestuurd worden is minimaal (creepy's near-vicinity data ipv mietjes complete world data zeg maar).
* Games kunnen we throttlen: 1 spel per 10 minuten bijvoorbeeld.

En aangezien GOT nog steeds geen /. is, denk ik dat je geen gigabytes gaat trekken hoor.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 14:19:
[...]

* Het spel is turn-based, dus zal er veelal een idle connectie zijn.
* Data die gestuurd worden is minimaal (creepy's near-vicinity data ipv mietjes complete world data zeg maar).
* Games kunnen we throttlen: 1 spel per 10 minuten bijvoorbeeld.

En aangezien GOT nog steeds geen /. is, denk ik dat je geen gigabytes gaat trekken hoor.. :)
dat idle is natuurlijk onzin, het is dan wel turnbased, maar een klein C botje doet nano secondes over zijn beurt en staat geen uren te denken.

je zou een pauze kunnen bouwen van 4 secondes tussen de beurten oid.
of idd 1 spel per 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Klinkt allemaal heel erg leuk, alleen snap ik niet echt alles. Misschien is het slim om een soort samenvatting te maken van wat er allemaal gaat gebeuren en hoe het een en ander werkt.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er niet te veel mensen meedoen zijn echt wel wat servertjes te vinden die snel genoeg zijn en je voor elke bit moet gaan dokken. Lijkt me geen enkel probleem....
(behalve als de server op windows moet draaien, dan word vanuit mijn oogpunt wat lastiger... :P)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2002 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we stellen dat er iig. nu consensus is om sockets te gebruiken dan? Dus dat we nu zeggen "Ja, totdat de dood ons scheidt", en dat niemand hierna nog gaat zeuren "maar ik ken geen sockets"? Ja? Ja? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Maar er is dus nog niemand die daadwerkelijk de organisatie op zich wel nemen.
Ik stap daar nu ook vanaf want ik heb net op m'n werk teveel shit over mezelf heen gekregen. Maar zolang er nog gediscuseerd word over het wel of niet gebruik van sockets houdt het voor mij ff op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

xychix schreef op 25 november 2002 @ 14:21:
[...]

dat idle is natuurlijk onzin, het is dan wel turnbased, maar een klein C botje doet nano secondes over zijn beurt en staat geen uren te denken.
Het denken is het probleem niet. Het sturen van en naar de server toe. Daar kan een lag in zitten, plus moet het systeem nog naar 20 andere clients de data sturen en lezen voordat hij weer terug bij jou is.. Die tijd is de connectie (naar jouw toe) idle.

Nu ik er over denk, waarschijnlijk mislees je mijn post, waardoor je misschien denkt dat de server-connectie idle is. Dat is inderdaad niet zo aangezien de server continue staat de senden/receiven naar telkens een andere client. Er is dus wel een redelijk continue datastroom.. maar steeds naar 1 client toe.. Niet naar 20 stuks toe en dat scheelt al flink toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 14:25:
Kunnen we stellen dat er iig. nu consensus is om sockets te gebruiken dan? Dus dat we nu zeggen "Ja, totdat de dood ons scheidt", en dat niemand hierna nog gaat zeuren "maar ik ken geen sockets"? Ja? Ja? ;)
hoho, ik spreek alleen mijn voorkeur uit, ik heb absoluut geen tijd om een hele engine inelkaar te draaien, dus wie ben ik om te "beslissen" als ik niet diegene ben die alle tijd heeft om een server te bouwen.

Maar als het sockets gebaseerd is zal ik sneller meedoen dan wanneer we moeten inzenden en dus niet aan de lopende band kunnen improven, logs naar je eigen site kunnen schrijven ed..
JayTaph schreef op 25 november 2002 @ 14:32:
[...]

Het denken is het probleem niet. Het sturen van en naar de server toe. Daar kan een lag in zitten, plus moet het systeem nog naar 20 andere clients de data sturen en lezen voordat hij weer terug bij jou is.. Die tijd is de connectie (naar jouw toe) idle.

Nu ik er over denk, waarschijnlijk mislees je mijn post, waardoor je misschien denkt dat de server-connectie idle is. Dat is inderdaad niet zo aangezien de server continue staat de senden/receiven naar telkens een andere client. Er is dus wel een redelijk continue datastroom.. maar steeds naar 1 client toe.. Niet naar 20 stuks toe en dat scheelt al flink toch? :)
het scheelt idd. er zal maar connectie zijn naar 1 client per keer, maar alle rest zal zo snel gaan dat de netwerkverbinding de langzaamste schakel is. oftewel, het netwerk word VOL belast, het inbouwen van een paar delay punten (bij TURN-wissel ed. ) lijkt me essentieel!

aangezien Mietje de enige is die aan de engine wil/kan bouwen ligt de keuze pipes vs. sockets bij hem (is mijn mening) ik wil alleen een teleurstelling voorkomen, het zou zonde zijn als mietje een pracht product neezet en vervolgens blijkt dat iedereen iets anders verwacht had.

wat mij betrefd Mietje go go go...

sockets until (packetstorm || DoS) ons Coredumped !

wel met een duidelijke interface..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
char* Transcieve( char *Buffer, char *IPAdres, USHORT Portnr )
{
    SOCKET SendSocket;

char temp;
    int rc;
    int Lengte;
    WSADATA WSAData;
    struct sockaddr_in HostAddress;
    LPSTR lpszAscii;
    char *ReturnBuffer;
    char *pReturnBuffer;
    short teller = 0;

union
    {
        short ShortLengte;
        char Voorloop[2];
    }Prefix;

Lengte = strlen(Buffer);
    Lengte = Lengte + 3;

Prefix.ShortLengte = (short)Lengte;
    temp = Prefix.Voorloop[1];
    Prefix.Voorloop[1]= Prefix.Voorloop[0];
    Prefix.Voorloop[0] = temp;

memmove( Buffer + 2, Buffer, Lengte + 1 );
    memmove( Buffer, Prefix.Voorloop, 2 );

rc = WSAStartup( 2, &WSAData);

SendSocket = socket( AF_INET, SOCK_STREAM, 0 );

HostAddress.sin_family = AF_INET;
    HostAddress.sin_port = htons(Portnr); // Netwerk adressering gebruiken
    lpszAscii = IPAdres;
    HostAddress.sin_addr.s_addr = inet_addr(lpszAscii);

rc = connect( SendSocket, (SOCKADDR *)&HostAddress,

sizeof( struct sockaddr_in ) );

rc = send( SendSocket, Buffer, Lengte, 0 );

rc = recv( SendSocket, &Prefix.Voorloop[0], 2,0);
    //rc = recv( SendSocket, &Prefix.Voorloop[1], 1,0);

temp = Prefix.Voorloop[1];
    Prefix.Voorloop[1]= Prefix.Voorloop[0];
    Prefix.Voorloop[0] = temp;

ReturnBuffer = malloc(Prefix.ShortLengte);
    pReturnBuffer = ReturnBuffer;
    while(teller++ < Prefix.ShortLengte)
    {
        rc = recv( SendSocket, pReturnBuffer, 1, 0 );
        pReturnBuffer++;
    }
    *pReturnBuffer = '\0';
    //rc = recv( SendSocket, ReturnBuffer, BUFFER_LENGTE, 0 );

closesocket( SendSocket );

return ReturnBuffer;
}

ik gebruik vaak de eerste 4 pos om lengte aan te geven, maar is dit net zo simpel in Java te bouwen ? of zijn daar andere regels/standaards voor ?

[ Voor 90% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt turnbased, dus je hoeft geen rekening te houden met lag. Dan heeft het weinig zin om delay-points in te bouwen: lag bestaat niet in het spel en de totale hoeveelheid gegevens over het net blijft het zelfde, of je ze nu langzaam verstuurt of snel. Aangezien we TCP gebruiken hoeven we ook niet te vrezen dat er pakketjes kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

oftewel, het netwerk word VOL belast, het inbouwen van een paar delay punten (bij TURN-wissel ed. ) lijkt me essentieel!
Ik denk het wel, maar dat kunnen we ook realtime bepalen naar gelang de netwerk load op dat moment.
Het wordt een kwestie van testen om hier een goede mix te vinden tussen snelheid/belasting.

Verder wil ik an sich wel meehelpen, maar gaat het voor mij moeilijk worden om veel te doen onder werktijd (tot eind deze week moet het nog wel lukken :)). Het zal dus veel 's-avonds en weekend werk worden als ik meedoe.

Ik moet trouwens wel eventjes opmerken dat zodra de feestdagen echt gaan beginnen, we toch wel even af moeten vragen hoeveel mensen er nog mee gaan/kunnen doen..

Als dat geen bezwaar is, en we kunnen wat specs verzinnen dan wil best meecoden. (maar ik ben niet makkelijk in de omgang en uit het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 14:44:
Het wordt turnbased, dus je hoeft geen rekening te houden met lag. Dan heeft het weinig zin om delay-points in te bouwen: lag bestaat niet in het spel en de totale hoeveelheid gegevens over het net blijft het zelfde, of je ze nu langzaam verstuurt of snel. Aangezien we TCP gebruiken hoeven we ook niet te vrezen dat er pakketjes kwijtraken.
ik denk dat het wel noodzakelijk is , niet om lag tegen te gaan maar om netwerkload niet uit de klauwen te laten lopen.

iedere turn zou minimaal een halve sec oid moeten duren.. zoiets.

zie verhaal van JayTaph

als de server 24 uur draaid en dat een maand lang en er spelen 20 bot's constant dan kan zo'n beperking echt wel heel veel nut hebben volgensmij!

[ Voor 15% gewijzigd door xychix op 25-11-2002 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

sockets worden het dus?
* wacco gaat sockets uitpluizen! :)

Dan: dat tankjes is zo onduidelijk like hell. Kan iemand ff nou een post maken waar alles in staat zoals dat nu het idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xychix schreef op 25 november 2002 @ 14:50:
ik denk dat het wel noodzakelijk is , niet om lag tegen te gaan maar om netwerkload niet uit de klauwen te laten lopen.
Wat is het probleem met netload? Ik kan wel zorgen dat de netload op 10% komt, maar dan duurt een spelronde wel 10x zo lang...
iedere turn zou minimaal een halve sec oid moeten duren.. zoiets.
Agreed, maar dat heeft niets te maken met het cappen van de netload.
als de server 24 uur draaid en dat een maand lang en er spelen 20 bot's constant dan kan zo'n beperking echt wel heel veel nut hebben volgensmij!
Als je de netload capped met als gevolg dat de server maar 4 spelrondes in 24 uur afhandelt ben je nog verder van huis: je gebruikt je netwerk niet optimaal en de server zit 90% van de tijd duimen te draaien (de clients een nog hoger percentage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Waar xychix een beetje op doelt, is dat het niet zo moet zijn dat de gameserver straks 4 gig per dag leeg gaat trekken.. Dan zal meneer ISP ons een beetje boos gaan aankijken en /14 een factuurtje sturen vrees ik :)..

Door een lag in te bouwen kan je ervoor zorgen dat er niet zo veel traffic gegenereerd wordt, hoewel je dat misschien beter aan netwerkbeheerders over kan laten, en niet zozeer aan programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Waar draaien trouwens de clients? Op de eigen PC's van diegene die mee gaan doen?? Want het scheelt nogal of je je client draait op een PIV 2.2 of een PII 300 (zeker als je de tijd gaat limiteren hoe lang een bot mag "denken" voor een beurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Creepy schreef op 25 november 2002 @ 17:00:
Waar draaien trouwens de clients? Op de eigen PC's van diegene die mee gaan doen?? Want het scheelt nogal of je je client draait op een PIV 2.2 of een PII 300 (zeker als je de tijd gaat limiteren hoe lang een bot mag "denken" voor een beurt).
Dat lijkt me niet echt van belang... Het is niet dat je complete 3d-wereld hoeft te renderen op 1024x786 op puur de processor. We praten hier nu niet echt over reken-intensieve lappen code..

Als je een stukje AI niet binnen in een paar seconde kan laten beslissen over een zet, dan moet je maar teruggaan naar de tekentafel lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
* MisterData gaat zeker een poging wagen :)

Verder denk ik dat er nu echt besloten moet worden, want anders gaat het dezelfde kant op als alle andere GoT-projectjes (namelijk veel gezeur, en weinig daadkracht, hmm lijkt de regering wel ;)) Dus... misschien is het slim als er iemand van de crew een sticky topic maakt met alle regels en een samenvatting erin, zodat er duidelijke afspraken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

JayTaph schreef op 25 November 2002 @ 17:10:
[...]

Dat lijkt me niet echt van belang... Het is niet dat je complete 3d-wereld hoeft te renderen op 1024x786 op puur de processor. We praten hier nu niet echt over reken-intensieve lappen code..

Als je een stukje AI niet binnen in een paar seconde kan laten beslissen over een zet, dan moet je maar teruggaan naar de tekentafel lijkt me. :)
We hebben het hier over AI inderdaad.. waar de CPU best wel eens de doorslag zou kunnen geven! Maar goed...

Ik neem aan dat de jury dit in een gecontroleerde omgeving gaat draaien (dus alle clients gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayTaph

JayTaph

Creepy schreef op 25 November 2002 @ 17:57:
[...]

We hebben het hier over AI inderdaad.. waar de CPU best wel eens de doorslag zou kunnen geven! Maar goed...
Op zich heb je gelijk. Maar ik denk dat dit soort spelletjes qua calculaties te klein zijn en je dus die snelheid niet echt nodig hebt. Ik neem aan dat je geen neuraal netwerk gaat opbouwen, en deze via fuzzy logic aanspreekt om uiteindelijk je tank een stap naar links te zetten :)

Het wordt echt een spel in de trand van c-robots en consorten. Daar maakt het niet zo veel uit of je zetten nu in 0.1 of 0.2 seconden worden berekend. Daar draaiden onze robots op 386's @ 25Mhz, dus als je het op een 'ouwe' P2@300 niet meer lukt... :)

Ik denk dat we gewoon per zet een maximale tijd moeten neerzetten. Vanaf het moment dat je de boodschap uitstuurt dat een client een zet mag doen, tot het daadwerkelijk binnenkomen van een zet mag een X aantal seconde tussenzitten. Hierin rekenen we net-lag en snelheid van je cpu ineens mee.

Niet echt een ideale oplossing, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben lijkt me.
Ik neem aan dat de jury dit in een gecontroleerde omgeving gaat draaien (dus alle clients gelijk).
Dat zou kunnen, maar dat betekend dat alle clients dus weer op 1 systeem moeten draaien, waardoor we niet meer echt online kunnen spelen...

(het blijft ellende, zo'n contest :)).

[ Voor 10% gewijzigd door JayTaph op 25-11-2002 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn idee is een robotwars achtig spel (realtime - met sockets)

(mijn keuze gaat naar realtime omdat de AI voor dit spel niet te complex is, ik denk dat een goede bot zelfs perfect kan draaien op een p2-200, voor het netwerk moet dit ook niet zo een probleem zijn aangezien de "netcode" ongeveer hetzelfde gaat zijn als een chatgesprek tussen 2 personen )

alle deelnemers worden eerst verdeeld in poules van 4/8/16 personen
hierna wordt er 1*1 uitgevochten wie de winnaar van de poule wordt
de winaar (+ sommige opvolgers) gaan door naar de volgende ronde waar de tegenstanders door middel van loting worden bepaald

De robots moeten elkaar simpelweg afmaken, er is een tijdslimiet van 5 minuten
postitie van tegespeler + de map wordt bepaald door middel van radar
de speler heeft raketten + kogels + mijnen ter beschikking ( mijnen kunnen alleen gedecteerd worden door extra te scannen )

het komt er dus allemaal op neer dat je een bot moet bouwen die via sockets communiceert met een server, de AI bestaat uit het ontdekken van de positie van de tegenstander, verstandig je munitie gebruiken (beperkt !!!), tegenstander verstandig aanvallen, stratigisch mijnen plaatsen, aanval v/d tegenstander ontwijken, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 19:21:
mijn idee is een robotwars achtig spel (realtime - met sockets)

(mijn keuze gaat naar realtime omdat de AI voor dit spel niet te complex is, ik denk dat een goede bot zelfs perfect kan draaien op een p2-200, voor het netwerk moet dit ook niet zo een probleem zijn aangezien de "netcode" ongeveer hetzelfde gaat zijn als een chatgesprek tussen 2 personen )

alle deelnemers worden eerst verdeeld in poules van 4/8/16 personen
hierna wordt er 1*1 uitgevochten wie de winnaar van de poule wordt
de winaar (+ sommige opvolgers) gaan door naar de volgende ronde waar de tegenstanders door middel van loting worden bepaald

De robots moeten elkaar simpelweg afmaken, er is een tijdslimiet van 5 minuten
postitie van tegespeler + de map wordt bepaald door middel van radar
de speler heeft raketten + kogels + mijnen ter beschikking ( mijnen kunnen alleen gedecteerd worden door extra te scannen )

het komt er dus allemaal op neer dat je een bot moet bouwen die via sockets communiceert met een server, de AI bestaat uit het ontdekken van de positie van de tegenstander, verstandig je munitie gebruiken (beperkt !!!), tegenstander verstandig aanvallen, stratigisch mijnen plaatsen, aanval v/d tegenstander ontwijken, ...
Mooi, als jij het implementeert, regelt en organiseert dan hebben we een contest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil wel helpen met het maken van een server/netcode , maar ik heb niet voldoende tijd om het helemaal alleen te doen

dus mensen met (VB :p) programmeerskills die zich kandidaat willen stellen, ... :)

de nadelen:
- binnekort examens
- ik kan alleen VB (en heeeeel klein beetje C/C++)
- er zullen andere personen moeten gezocht worden om de server te hosten, want ik heb kleine upload limiet (1.5GB) die ik al moet delen met men broer, en we zijn allebei fanatieke UT spelers :)
- ik garandeer geen bug-vrije code :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik krijg net nog een grappige inval

het is misschien ook mogelijk er een voetbalspel van te maken :)
niet meer zo origineel, maar toch

2 robots die tegen elkaar spelen en zoveel mogelijk moeten proberen te scoren ( met natuurlijk nodige wapens enzo :) )
en dan kunnen er ook teams gemaakt worden om 5*5 te spelen ofzo :)

/me enjoys the idea :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er worden hier allemaal ideeen gespuit, maar het meeste is gewoon te complex om te maken zonder dat het project oneindig lang gaat duren en dus minder interresant wordt. Voetbalspellen ed zijn heel leuk, maar is echt vet moeilijk (Je krijgt bijv te maken met 360 graden draaien, ballen onderscheppen, onmogelijke teamplay ed). Real-time is ook moeilijk te realiseren. Ik denk dat het idee van Creepy (het was toch Creepy's idee?) het beste is: Een turnbased tankspel. Niet te moeilijk voor beginners en gevorderden kunnen er nog hele sterke strategieen mee bedenken. Teamplay is dan eventueel mogelijk, maar dat lijkt mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Waarom zou je elke client de hele map toesturen?
Als de client zijn robot-coordinaat toestuurd kan de server toch een straal van x vakjes aan informatie terugsturen. Daarmee zorg je er ook gelijk voor dat de client maar een beperkt zicht heeft.

Of ben ik nou gek?

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb onderhand een nieuwe bot ingezonden naar c++robots@gamerz.net, ik blijf dit topic wel volgen omdt ik een GoT contest ook wel cool vind ! vooral dat sockets idee is zo apart aan deze.

Als je nl een goede interface maakt zou je zelf achter je bot kunnen gaan zitten (een bot die correcties van z'n baasje accepteerd, moet de baas wel heeeeel snel zijn :P)

Nee, wat ik echt gaaf vind aan die sockets is de mogelijkheid tot het schrijven van logfiles en deze evt op een website zetten, daarnaast kun je je bot een aantal "standen" meegeven welke je evt via de website kunt wijzigen }> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

cobratbq: idd, geniaal ;) nee zonder onzin: dat ís gewoon de enige manier om het werkende te krijgen. Stel dat je tankje later over een terreintje rijd, en dat er wijzigingen zijn doorgebracht (stel: d'r is een gat in de grond geblazen) dan moet dat wel ff duidelijk gemaakt worden.
Of is dat het idee van dat scannen?
D'OH! :)

verder ben ik in vb lekker aan het klussen met sockets, en volgens mij moet het wel lukken om een server te schrijven. Let wel: schrijven. Ik kan em niet gaan hosten hier.
En het is win98 code en ik ben er al achter gekomen dat xp dat niet leuk vind :) dus als tremor_b weet hoe dat moet... tell me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Quedro
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 08:01

El_Quedro

Pininfarina

Ik zelf kan DirectX programmeren (wel en niet met behulp van een engine van een third-party).

Ik kan er een 3D Window omheen bouwen, beetje special FX erbij :) is het nog leuk om te kijken ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

wacco schreef op 26 November 2002 @ 10:10:
cobratbq: idd, geniaal ;) nee zonder onzin: dat ís gewoon de enige manier om het werkende te krijgen. Stel dat je tankje later over een terreintje rijd, en dat er wijzigingen zijn doorgebracht (stel: d'r is een gat in de grond geblazen) dan moet dat wel ff duidelijk gemaakt worden.
Of is dat het idee van dat scannen?
D'OH! :)

verder ben ik in vb lekker aan het klussen met sockets, en volgens mij moet het wel lukken om een server te schrijven. Let wel: schrijven. Ik kan em niet gaan hosten hier.
En het is win98 code en ik ben er al achter gekomen dat xp dat niet leuk vind :) dus als tremor_b weet hoe dat moet... tell me!
Als je een tank wilt bouwen die deelneemt aan een spel moet je een client bouwen, kijk maar eens naar de source die ik eerder hier postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

xychix schreef op 26 november 2002 @ 11:34:
[...]

Als je een tank wilt bouwen die deelneemt aan een spel moet je een client bouwen, kijk maar eens naar de source die ik eerder hier postte.
LEES:
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 19:48:
ik wil wel helpen met het maken van een server/netcode , maar ik heb niet voldoende tijd om het helemaal alleen te doen
:Y)

En tuurlijk ga ik ook een client bouwen! Ik zal jullie eens wat laten zien! *opschep opschep* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

Voor de vb-ers onder ons, de mensen die altijd al wilde weten hoe sockets onder vb moesten, en de mensen die het graaaag ff willen testen: een proggie by me :) jeej
Tis vb6, en ik werk met win98. Geen idee dus hoe je het onder xp aan de praat moet krijgen, maar goed. Moet je maar ff kijken of je die ocx oid kan vinden op het web :)
Verder heb ik het dus nog niet kunnen testen, want wegens omstandigheden gaat het hier vrijwel _altijd_ fout met m'n ip, en heb ik nog niet kunnen connecten met iemand anders die óók nog win98 draaide. Duss... leef je uit zou ik zeggen :P

(edit: code zit er natuurlijk ook bij)

[ Voor 4% gewijzigd door wacco op 26-11-2002 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 20:47
wacco schreef op 26 november 2002 @ 13:16:
Tis vb6, en ik werk met win98. Geen idee dus hoe je het onder xp aan de praat moet krijgen, maar goed. Moet je maar ff kijken of je die ocx oid kan vinden op het web :)
Hier kan je die OCX downloaden en staan de instructies hoe je hem aan de praat krijgt:
Verder heb ik het dus nog niet kunnen testen, want wegens omstandigheden gaat het hier vrijwel _altijd_ fout met m'n ip, en heb ik nog niet kunnen connecten met iemand anders die óók nog win98 draaide. Duss... leef je uit zou ik zeggen :P
Ik heb het op m'n XP bak gedraaid en met mezelf geconnect (2 instances van het proggie, server en client) en dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En tuurlijk ga ik ook een client bouwen! Ik zal jullie eens wat laten zien! *opschep opschep*
hmmz, da hebt ge dus helemaal fout verstaan

lees misschien eens wat bij nadelen staat (ik garandeer geen bugvrije code)
daar vertel ik zo heel stiekem mee dat ik belange geen perfecte programmeur ben (ik schat mezelf beginner - intermediate )

en er staat trouwens dat ik wel wil helpen, omdat ik er bijna zeker van ben dat een server schrijven me niet alleen gaat lukken, met de client ga ik al moeilijkheden hebben schat ik
( de enigste ervaring met sockets die ik heb is tekst + bestanden doorsturen via tcp, en qeury'en via udp)
En het is win98 code en ik ben er al achter gekomen dat xp dat niet leuk vind dus als tremor_b weet hoe dat moet... tell me!
Ik heb eens een klein chatprogje gemaakt, het werkte toen perfect onder 98-me-xp , dus ik zou niet direct weten hoe ...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco

wacco

cli, hlt.

bigben04: had jij ook dat het per letter ging? hmmmzz...
En verder heb ik het nog steeds niet aan de praat dat ik met iemand anders kan connecten, maar ik geef m'n netwerk lekker de schuld :)
Die pagina met ocx-jes is btw best handig! thanxx daarvoor.

Maarreh... iemand al een idee voor een server? waar we die kunnen draaien? t.net bak misschien? << linux bak dus? :S (hope not)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 19:48:

dus mensen met (VB :p) programmeerskills die zich kandidaat willen stellen, ... :)

de nadelen:
- binnekort examens
- ik kan alleen VB (en heeeeel klein beetje C/C++)
- er zullen andere personen moeten gezocht worden om de server te hosten, want ik heb kleine upload limiet (1.5GB) die ik al moet delen met men broer, en we zijn allebei fanatieke UT spelers :)
- ik garandeer geen bug-vrije code :p
Ik kan waarschijnlijk wel een server regelen (100Mbit) lijntje :P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.